Svampsäsongen 2018

Efter att inte sett en kantarell över hela sommaren har det kommit igång här, så att det inte behövs så mycket ansträngning att plocka ett kilo eller två.

Varning för novis!

Vad är detta?

IMG_20180831_085920.webp

Vad intressant, tack för svar! Eftersom det här med svamp är ett nytt fält för mig så plockade jag på mig ett antal svampar för att kika och försöka artbestämma hemma. :)

Jag tror att jag har brunsopp i högen! Mörk hatt, klibbig, blå vid beröring. Finns det några giftiga förväxlingssvampar?

IMG_20180831_100605.webp

@FrauleinLeo Utan att vara någon svampexpert har jag hört att det inte finns några giftiga soppar, men däremot en del oätliga/äckliga :) Så just soppar ska vara en bra nybörjarsvamp.
Jag har bara plockat trattisar och kantareller tidigare, men tänkte våga mig på soppar i år.

@FrauleinLeo Utan att vara någon svampexpert har jag hört att det inte finns några giftiga soppar, men däremot en del oätliga/äckliga :) Så just soppar ska vara en bra nybörjarsvamp.
Jag har bara plockat trattisar och kantareller tidigare, men tänkte våga mig på soppar i år.

Finns ju massa olika soppar, blir ju alldeles virrig. :D

Soppar är ätliga om de är goda, så det kan inte hända så mycket. Varför skulle du äta äcklig svamp? (Jag tror att gallsopp är helt ogiftig, men det kan ju kvitta eftersom den smakar just galla.)

Jag är dunderförkyld så jag smakar inte på dom.

Generellt sett ska du vara mer försiktig med skivlingar än du behöver vara med soppar. Men även här finns en tumregel: vit svamp med vita skivor = ÄT INTE! Följer du den risken kan du missa ätliga svampar, men du kan å andra sidan inte ådra dig livshotande njurskador.

Bra tips! Jag kikade på förväxlingssvamp men den stämde inte så jag tror att jag artbestämt rätt. :)

Liknande trådar

Tjatter Jag kan väl inte vara den enda här som råkat ut för slumpmässigt ironiska situationer och lustiga och/eller långsökta sammanträffanden... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 560
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan... 2
Svar
35
· Visningar
6 250
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 412
Senast: Magiana
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag... 2
Svar
34
· Visningar
4 349
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka