SvallkÖtt!!!!!!

R

rosita

Min häst har en sårskada som är svårläkt.
Nu på andra! penicillinkuren verkar det lite bättre.
Problemet är att det liksom är en bula under såret.
Är livrädd att det sitter en sticka eller att det är mer var som ska ut, men nu har det ju blivit en skorpa på.
Vet.rodde inte att det satt nåt föremål, men varför denna bula?

Har hört om nåt som heter svallkött under sår men vet inte riktigt vad det är.
Jag kan leva med denna bula,eller svullnad, bara det inte sitter nåt föremål kvar i såret.
Hon rör sig ganska rent för övrigt, bara lite markering i traven fortfarande.
Vad kan det vara?
mvhR

Sv: SvallkÖtt!!!!!!

Tack för tipset.
Kan nån förklara vad svallkött är?
mvhR

Jag vet inte om jag kan förklara det helt rätt, men när du har ett större sår så blir det ju som en växt kant när det läker ihop. Båda sidorna ska ju möta varandra och växa samman, men när det blir en större glipa blir ju kanten hård (död vävnad) och den förhårdnaden vill man ju ha bort för att det ska kunna möta varandra med färska kanter så att säga. Om du då har på Nelex el liknande så förhindrar du att det blir så mkt död vävnad och när såret då läkt ihop blir det snyggare.
Alla vi som sliter i stallet å mockar å så får ju valkar i händerna, då e det fint med nelex på det, det e ju död vävnad det med ju.
Hoppas du förstår något av det jag skrivit.

svallkött är när såret bullar ut och det liksom blir större ärr än det borde blivit. Dvs det läker inte riktigt så som man önskar. Med lapis eller liknande "bränner" man bort det kött som växer utåt så det blir planare.

rosita skrev:
Tack för tipset.
Kan nån förklara vad svallkött är?
mvhR

Svallköttet uppstår när bindvävscellerna, som är de de mest snabbväxande i läkningsförloppet, växer fortare än hudcellerna. Huden hinnar alltså inte ikapp. HH

När min unghäst skadade sitt bakben nu i sommras fick hon ganska mycket svallkött och på strömsholm rådde dom oss att borsta det med en svamp så det börja blöda, på så sätt stimuleras blodcirkulationen igen och det funkade väldigt bra. ;)

Min har oxå fått svallkött nu under sommaren och jag skulle ha på Lotagen. Men har inte kommit väg till Åby än. Men det ser nästan ut att ha lagt sig helt nu och ser jättefint iut så jag slipper nog Lotagena den här omgången. Hade på det sist hon gjorde illa sig.
Nelex har bytt namn till Lotagen för övrigt!

Vår ettåring fick ett större sår på inner bakben, ca 1,5 cm djupt, 7 cm långt å 1 cm brett. Det har läkt fint nu, men precis som du säger så är det en "bula" under såret. Inte något svallkött, utan bara svullet. Dock kom denna svullnad först sent i läkerprocessen, så jag är inte orolig utan tror att det kommer att lägga sig när det läkt klart. Han ömmar inte när man trycker på svullnaden, är ej heller halt. Kan inte förklara det, men svallkött är det inte. Undrar om det är det som hänt dig med?

Svallkött är väl mer en reaktion för att få stora öppna sår att gå ihop när vävnad saknas, blir det för mycket som tycks "växa ur" såret så har jag förstått att det ska tas bort för att istället stimulera läkeområdet. I vårt sår hade det kunnat bli svallkött, men det blev det inte.

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Lite ot, men är svallkött skadligt på något sätt ?

Min häst åkte på ett rejält balltramp i höstas och trots att jag följde vets rekommendationer blev det lite svallkött i samband med läkning. Vet att det går att åtgärda, men det stör mig inte så mycket varvid jag helt enkelt har låtit det vara.

Det är precis så,en bula under som inte är svallkött.Är rädd att det sitter nåt föremål där inne men vet tror inte det.

Hon ömmar inte heller,men går lite stelt.
Ska utöka penivillinkuren ytterligare två dagar, vet vill att bulan ska gå ner.
Den kom också sent i läkningen,dvs.när såret var i stort sett läkt.
Hur gick det för hästen sen?
mvhR

Svallkött skall etsas bort. Kontakta veterinär och få medel för detta utskrivet. Finns ett mycket bra som heter Lotagen. Görs inte detta kan du få problem med att såret spricker igen.

Såret läker fortfarande, såret är ca en månad gammalt. Så jag vet inte vad som "händer sen"... Men jag är ändå inte orolig. Han har ingen feber och ömmar som sagt inte. Skulle det visa sig ha uppstått en sk sårficka som behöver dräneras så tar vi ställning till det senare om besvär uppstår. Men eftersom det är fast och inte ökar i storlek så är jag lugn.

För ett par år sedan fick min islänning ett sår på samma ställe, fast ett mindre sår. Det blev infekterat och samma sorts svullnad uppstod. Svullnaden lade sig dock efter en tid. Nu syns inga spår. Hade ingen pencillinkur på honom.

Min ettåring skadade sig rejält på sommarbetet, och han fick ett sår på ena bakbenet som var 10*3 cm. Som tur var så var det inte djupt och det såg fint ut, vi kallade ut vetrinär för att få ett utlåtande på det och omplåstring! Han fick penicillin, avsvullnande medel och en extra stelkramp.
Eftervården var sedan att tvätta med koksaltlösning å badda på lotagen på svallköttet som kom en vecka efter skadan. Man såg svallköttet tydligt, det liksom "väller" ut från såret och ser äckligt ut. Lotagenet fungerade bra, och vi behandlade bara med det i två veckor.

Svullnaden inne i benet la sig inte så jag blev orolig och ringde en klinik för att få det undersökt igen. Hästen haltade inte, men de på kliniken ville ändå röntga honom. Och där hittade de en liten benflisa som lossnat så han måste opereras. De sa att såret aldrig hade läkt om vi inte hittat benflisan, och jag är så lättad att vi åkte och kollade en extragång! Ändå är där en fin sårskorpa och själva såret ser fint ut, men det var just svullnaden i benet som oroade mig.

BENFLISA inne i såret!!!!!!!!SHIT vad kostade det dig?

Ska ni se nåt äckligt så gå in på Agria och sedan å sår, det finns hemska bilder på stackars hästar med olika sårskador.
mvhR

Jag vet inte än, för han är inte opererad än. Han har fått en infektion i kroppen och den måste försvinna innan han kan sövas. Men jag tror nog att försäkringen tar det så, så fasligt dyrt kommer det nog inte att bli *hoppas*

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 591
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 392
Senast: monster1
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka