a1agnlju

Trådstartare
Jag är sån som gärna låter svalorna föda upp sina ungar i stallet. Men nu börjar det bli väldigt många svalbon varav bara några stycken används. Jag inser att stallet måste rensas från svalbon helt enkelt. Naturligtvis väntar jag tills den sista kullen hoppat ur boet, men sedan då? Kan jag ta bort alla bon, eller ska jag låta något bo vara kvar? svalorna har använt vissa bon flera år, men som sagt, bygger nya också... Jag vill ju fortfarande att de ska komma varje år och föda upp sina ungar och vill därför inte ändra miljön alltför mycket...:confused:
 
Sv: Svalbon

Har du koll på vilka som har stått tomma i år? Ta ner dem i så fall, och behåll de som använts? :)
 
Sv: Svalbon

Vi tog bort två svalbon i våras men lik förb...t byggde de nytt på samma ställe. Någon har sagt att man ska hänga en tråd eller dylikt strax under/bredvid boet. har dock inte testat det ännu.
 
Sv: Svalbon

Vi tog bort två svalbon i våras men lik förb...t byggde de nytt på samma ställe. Någon har sagt att man ska hänga en tråd eller dylikt strax under/bredvid boet. har dock inte testat det ännu.

Ja, som sagt, jag har inga problem med att de bygger bon. Det får de gärna göra, men några måste rensas bort så att jag kommer åt att göra rent ordentligt i samband med den årliga stalltvätten. Nästa vår hoppas jag att de kommer igen och föder upp sina ungar i stallet igen. :)
 
Sv: Svalbon

Jag är sån som gärna låter svalorna föda upp sina ungar i stallet. Men nu börjar det bli väldigt många svalbon varav bara några stycken används. Jag inser att stallet måste rensas från svalbon helt enkelt. Naturligtvis väntar jag tills den sista kullen hoppat ur boet, men sedan då? Kan jag ta bort alla bon, eller ska jag låta något bo vara kvar? svalorna har använt vissa bon flera år, men som sagt, bygger nya också... Jag vill ju fortfarande att de ska komma varje år och föda upp sina ungar och vill därför inte ändra miljön alltför mycket...:confused:

Vi tar bort de bon som skapar sanitära olägenheter. Ett problem är att vi har foderförvaring på stora delar av loftet och dessutom älskar de att bygga bon precis ovanför sadelkammaringången. Vi har tagit bort det boet varje år men det andra har jag löst genom att lägga ut plast där spillningen hamnar istället.

Svalor är bra att ha när man redan har tillräckligt gott om flygande insekter.
 
Sv: Svalbon

Ja, precis! De håller verkligen flugorna borta så mer miljövänlig flugbekämpning kan man ju knappast tänka sig ;)
 
Sv: Svalbon

Var försiktig med att ta ner deras bon. Vi hade massa svalor som häckade under taket etc på vårt hus. När det skulle målas tog min pappa bort bona och nästa vår blev det nästan inga svalor. Väldigt tråkigt. Hade tom tårnseglare, de har jag inte sett på flera år. :(

Några svalor flyttade ner i stallet, de andre till grannens ladugård.
 
Sv: Svalbon

Jag har svalor i stallet och tar ner deras bon varje höst när jag tvättar och gör rent inför vinter. Ja svalorna är anledning till att det inte blir gjort förrän precis innan installning. Men dom kommer tillbaka igen nästa år och bygger nytt. I hade dom till med planer på att bygga bo i mitt kök, men där gick gränsen för vad som är OK. Så dom byggde nytt i stallet precis som vanligt.
 
Sv: Svalbon

Jag har svalor i stallet och tar ner deras bon varje höst när jag tvättar och gör rent inför vinter. Ja svalorna är anledning till att det inte blir gjort förrän precis innan installning. Men dom kommer tillbaka igen nästa år och bygger nytt. I hade dom till med planer på att bygga bo i mitt kök, men där gick gränsen för vad som är OK. Så dom byggde nytt i stallet precis som vanligt.
Vad bra :) Sista kullen här har någon vecka kvar i boet, så jag tänker låta det boet vara kvar plus ett till som använts i år. Resten tar jag ner så får svalorna bygga nytt nästa år om de känner för det :) Tack för övrigt för alla svar :D
 
Sv: Svalbon

Jag har 2 bo i min hästs box & de återanvänder båda så dom får sitta kvar
de sitter på ett bra ställe dvs ej vid boxingången el över krubban annars hade det inte varit så mysigt, mina sista svalungar ligger fortfarande kvar i boet & har inte börjat provflyga
 
Sv: Svalbon

Nu vet jag flera stall som fått anmärkning på att de har fåglar i stallet, ett grannstall drabbades dessutom av salmonella pga fåglar för ett antal år sedan. Så de ställena har tvingats se över sina stall, sätta in hinder som stoppar att fåglarna kommer in.
 
Sv: Svalbon

Men var det verkligen svalor som spred salmonella och inte t ex finkar eller duvor? Verkar vara klart mindre risk att bli smittad när man äter myggor i luften än när man pickar frön under ett fågelbord...
 
Sv: Svalbon

Jag tror inte man konstaterade vilken typ av pippi det handlade om, däremot så hittade man salmonella i fågelavföringen som fanns i stallet och som troligen var orsaken till utbrottet. Samtliga fåglar på gården avlivades, dvs alltså stallägaren egna privata fåglar även fast de inte vistades i stallet men ansågs kunna vara potentiella smittspridare.

I vår förening hade vi lite fåglar i ett av stallen, där blev det en anmärkning med åtgärd och här handlade det om svalor.
 
Sv: Svalbon

Jag tror inte man konstaterade vilken typ av pippi det handlade om, däremot så hittade man salmonella i fågelavföringen som fanns i stallet och som troligen var orsaken till utbrottet. Samtliga fåglar på gården avlivades, dvs alltså stallägaren egna privata fåglar även fast de inte vistades i stallet men ansågs kunna vara potentiella smittspridare.

I vår förening hade vi lite fåglar i ett av stallen, där blev det en anmärkning med åtgärd och här handlade det om svalor.
Jo, det har varit diskussioner tidigare angående salmonellarisken, men det gäller endast livsmedelsproducerande djur, främst gris och höns. Mina ska inte gå till slakt så av den anledningen är det ingen fara här. Jag tror dessutom att myndigheterna gav upp tramset med fåglar i ladugårdarna och koncentrerade sig på salmonellakontrollen hos fodertillverkarna istället.
 
Sv: Svalbon

Nope, de har inte givit upp det då det i vårat fall handlade om den senaste inspektionen som det blev anmärkning om fåglar på. Nu löste det sig smidigt genom att dörrar har fått såna frysdraperier och genom dom vill inte fåglarna flyga.
 
Sv: Svalbon

Jag tror inte man konstaterade vilken typ av pippi det handlade om, däremot så hittade man salmonella i fågelavföringen som fanns i stallet och som troligen var orsaken till utbrottet. Samtliga fåglar på gården avlivades, dvs alltså stallägaren egna privata fåglar även fast de inte vistades i stallet men ansågs kunna vara potentiella smittspridare.

I vår förening hade vi lite fåglar i ett av stallen, där blev det en anmärkning med åtgärd och här handlade det om svalor.

Det har visat sig att svalor inte är bärare av salmonella, så det argumentet faller platt om man har svalor i stallet.

Andra fåglar, typ duvor är däremot inte så trevliga att ha i stallet.
 
Sv: Svalbon

Det har visat sig att svalor inte är bärare av salmonella, så det argumentet faller platt om man har svalor i stallet.

Andra fåglar, typ duvor är däremot inte så trevliga att ha i stallet.

Men det är sällan poängen med myndigheter, svalor är fågel och då finns det säkert andra fåglar också.
 
Sv: Svalbon

Men det är sällan poängen med myndigheter, svalor är fågel och då finns det säkert andra fåglar också.

"Säkert"?

Jag har hussvalor (som bygger bo på utsidan av stallet och logen) och ladusvalor (som bygger bo inne på logen), men inga andra fåglar inne i byggnaderna :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 578
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 379
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 116
Senast: _Taggis_
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 926
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp