Sv: Vårmammor 2010 &Co del 19 <3

Emmah: Milton kommer få dockvagn och (pojk-)docka i julklapp :)

Zody: Tv'n går varm här hemma :o Jag tycker om att ha det på lite låg volym sådär när jag är hemma. Detta har gjort att Milton i sin tur inte lägger ner märkbart mycket energi på tv, utan bara om det kommer (för honom) kända melodier, barnprogramsintro, reklamsnuttar etc.

Jag tycker också att det är jättekul att Juzzen, Zody och Catta har ramlat in igen :bump:
Jag hoppas bara att Mabuse och AKB gör detsamma :)

Doris: Jag kan bara hålla med dig i allt ovanstående!

Väldigt kortfattat, på det jag hunnit läsa igenom, har ett par sidor kvar, men min stackars sambo vill sova och tvingar mig att göra detsamma :D Inte mer än rätt och bra av honom, eftersom jag har en tendens att alltid sitta uppe för länge, typ alltid.... Godnatt!

Jag trodde inte att du skulle stjäla en gran heller (kände att jag behövde förtydliga mig så att det inte skulle bli några missförstånd :) ).

Men helt ärligt så har detta granhuggeri varit ett problem. Skulle folk komma och fråga om de fick hugga en gran och lämna en symbolisk summa, hade det inte varit några problem, men nu när de ska smyga in och ta en gran, nää, det känns inte okej. :/

*kl*

Här har vi försovit oss igen. Borde rusa upp, men jag mår ganska dåligt så S får vara lite sen till dagis. Känner att jag skulle behöva en sovmorgon...

Första gången du skrev att S är 21 månader, för ett litet tag sedan tänkte jag att näää nu har hon räknat helfel - eller har hon ett storasyskon jag totalt missat :confused: Fast det stämmer ju, vissa av barnen i tråden har inte långt kvar till tvåårskalaset. Crazy!!

Nog är jag en virrig människa allt :D men den här gången har jag rätt..
9 mars (dvs om mindre än 3 månader) så blir han 2 år min lilla kille. Fy vad tiden går snabbt! :cry:

H blir ju 18 månader strax, men det känns lååångt ifrån 2 år :D Jag har sagt att han är 1,5 en tid redan för enkelhetens skull.

Jag kan förstå att det är drygt när folk bara tar en gran! Samtidigt gjorde jag det själv till viss del i år :o Vi har lov att ta granar från bonden vi arrenderar mark ifrån så där är det helgrönt, men sen har vi fått veta att överrenskommelsen i byn varit att det är okej att ta en gran nån gång från varandra, att det jämnar ut sig. Så då litar jag på det, och tog från mer närliggande mark i år när jag bara skulle ha en liten bordsgran av ren bekvämlighet.

Jag som markägare blir också helt galen på folk som springer runt och hugger ner granar på min mark. Frågar man så är det helt ok, då kan man ju även få veta ungefär vart de ta granen också. (Dvs vi kan styra dem mot gallringsgranarna i björkskogen och hålla dem borta från granbestånden där de skall vara kvar)

Ture har 39 graders feber och gnor sig mycket i öronen. :( Har varit en hemsk natt då han gråtit mest hela tiden, allt har varit fel.

Har ringt hans läkare på VC som tyckte vi skulle ringa in till barn, så nu ska de ringa mig kl 10.

Hoppas hoppas hoppas det inte är öroninflammation. Flygresa till USA på fredag känns sådär, och blir han mer sjuk kan vi ju inte åka.

Håll tummarna att det är en förkylning som hinner vända. Varken jag el sambon har haft öroninflammation....

5 minuter var väl att ta i! ;) Men det lustiga var att de frågade flera gånger om vi ville åka hem tidigt. Första gången de frågade var när han precis kommit ut, kändes det som. Då hade vi ju inte ens hunnit tänka efter, så de frågade igen efter någon timme.

Vilgot föddes ju på eftermiddagen och då blev det ju naturligt att vi sov kvar, men när vi då sa på morgonen att vi ville åka hem så verkade det nästan som att de inte ville det.

Det är säkert skillnad på första och andra barnet samt beläggningen just då och hur de resonerar. Och på hur förlossningen gått också, såklart.

Albin blev en helt annan unge tidigt imorse. :eek: Jag vet att jag haft en enorm tur med mina snälla barn, Albin har inte en enda gång skrikit "utan anledning" utan bara någon minut innan han fått vad han velat ha. Men så vid 4-tiden imorse vaknade han och gallskrek och var totalt otröstlig. Vi fick ju en liten chock, för han gallskrek nog i över en timme innan han rapade och pruttade rejält och sen var det bra. Nu ligger han och snusar och är som vanligt igen. :bow: Fy vad jag lider med de som har det så där i flera timmar varje dag, det är en enorm bedrift att ta sig igenom det!

Precis, så känner vi också, det blir ju en ganska stor värdeförlust per gran annars. :/ jag tycker det är så konstigt att människor tycker det är ok att bara åka till någon annans mark och hugga gran? Jag skulle aldrig kunna göra det själv.

*kl*

Just nu står jag och fyller vår thermobar för första gången. Jag fick sånna sammandragningar igår av att hålla på med 25liters dunkarna att vi förstorade lösdriftshästarnas hage, så att jag nu kan dra ut slangen från stallet. Efter 3 år med dunkar är det här rena rama lyxen! :love: hästarna är helt tossiga, en hage med gräääs så de går och gräver som besatt. Skulle bli lite orolig om jag inte såg att de vältrat i sig hösilage också. :) att se ens djur så nöjda och glada gör en löjligt varm i hjärtat. :)

Milton kom ju på natten men vi va inte klara och landade på bb förens vid halv 10 på fm så då blev det att vi stannade en natt så vi kunde sova och slappa på bb när vi äntligen landat där. Sen på morgonen så va det jag som sa att vi ville hem!! Hörde när dom pratade med grannen om det så då tog jag upp det direkt. Det va helt ok. Hade jag inte sagt något så hade dom nog tagit upp det samtidigt som pku- provet.

Känns både spännande och läskigt inför den här gången. Tänk om mini måste sola och jag föder innan jul så måste vi ligga inne hela julhelgen. Iofs det värsta just nu är att jag föder på julafton. :(
Jobbigt när man inte kan göra något åt saken.

Nej nu måste jag sparka upp sambon och sen hoppa in i duschen så vi kommer iväg till bm om en timme. Fåse vad hon har att säga.

Eftersom jag ska lämna över stallet till mina hjälpredor så har jag också optimerat vattenlösningen. Två värmetunnor och en slang från stallet istället för att bära kannor. Jag har tidigare år haft väldigt blött ensilage så det har räckt med en 80-tunna/dag men nu med torrare så går det åt FYRA gånger så mycket vatten, så det fick bli en lång slang som man kan koppla loss och lägga in i värmen när man inte använder den. Jätteskönt!!

Åh vad jag blir avis på er som har värmebaljor.. Här är det dunkar och grimskaft (om det är snö) eller dunkar och 4-hjuling som gäller annars. Blä!

Att förvänta sig att en familj med småbarn ska ha så mycket plats över känns väldigt fräckt. hade det varit en påse eller smågrejer är det en annan sak, de måste ju fatta att ni ska ha med er era egna paket med väl?

Jo, det är ju det jag tycker...
De hade sagt att det var mycket, men i min "värld" tänkte jag då kanske 2 bärkassar inte 4-5!
Jag menar vi har vagn, vår packning(för säkerhetsskull har man ju mist ett ombyte/dag till M), julklappar... sen även matsäck till båten, katten ska med och så har sambon fixat en dator (låda) till sin pappa som oxå ska med, vi har ju inte varit på ön sen mars så det blir ju lite annat då.
Det tråkiga med den familjen är att det alltid handlat om att "överträffa" varandra så på det sättet är jag tyvärr inte förvånad... :crazy:
dessutom så ville dom som ska ta emot paketen att vi skulle komma dit dom var... Aldrig svarade vi, de får komma dit vi är, vi börjar inte med att köra runt till överbefolkade parkeringar för att lämna paket!

När vi ändå pratar barnprogram och tv/dator - hur mycket tid framför sånt blir det hos er?

För mycket :( inte så bra alls. Men på datorn mest youtube, han har inte förstått spela spel ännu. Han drar en fram till datorn och vill se tex plypla eller fåret Shaun. Och så barnTV till morgonvällingen. Vi bor nog för litet helt enkelt.

(varpå mamma snällt spelar upp Jasplan som gör uppvisningar. Råkar gilla plypla själv. A är van från sommaren att flygplan kör lågt över huset. Tyvärr flyttade stridsplanen för några år sedan så de kommer bara ngn gång om dagen. När jag var liten smällde de ljudvallen över huset ngn gång varannan dag :D, i närheten nästan varje. För att inte tala om ljuset av tända efterbrännkammare på Viggen i kvällsmörkret :laugh:)

Jag förstår hur ni känner vad gäller granar, men kan erkänna att jag är en sådan som "stulit" gran :o
Dock bara från grannen hemma vid mamma och det är en granne som har massor med mark runt hennes och där allt står och förfaller, samt att han har förstört så mycket för henne/oss att man inte orkar bry sig :(
Men jag skulle aldrig någonsin gå in på någons mark och stjäla där det verkar vara någon form av plantering eller liknande, det är ju riktigt sjukt!

Men hur hade de tänkt sig om ni inte gått med på att ta med er kassarna? Förutsatte dom bara att ni skulle göra det? De borde själva fatta att en barnfamilj har bilen full vart man än åker, och speciellt på "semester". :grin: Jag hade nog sagt nej till det. :mad:

Här är det hårt tv-förbud för Ture eftersom det är konstaterat att det är skadligt för små barn. De har tom senaste året plockat bort tv-appareterna på flera barnsjukhus där de har barn under två år. Allt enligt läkarbror...

Men nej, ibland står tv'n självklart på med musik och annat och Ture bryr sig inte alls.

Däremot så kollar vi nån gång i veckan på klipp från youtube, oftast på djur eller motorsågar nya favoriten) men nu också kort snutt på barbapappa och lite musik. Tio små indianer finns ju på youtube! :D

Vad gäller iphone och appar kan han fråga efter den ibland men vi leker bara med den en kort stund då och då om inget annat funkat eller som nu när jag varit sjuk och inte orkat roa honom.

Sen, är det fler här som märker att barnen kommit in i en trotsålder? Nelly är definitivt där, ska skrika, göra tvärtemot allt ,

A får helt spunk när man tar bort honom från diskbänken. Han älskar att vara med när man diskar och plaska o pyssla runt i diskhon (inga glas i såklart). Skriker och tjuter och sparkas och vrider sig som en mask. Sedan släpar han fram vår pall (IKEA, en sådan man brukar kliva upp på hästen med) till diskbänken igen, och får spunk igen när man ställer tillbaka den. Han glömmer inte en oförrätt, gömmer man pallen i sovrummet innan dagis så går han rakt dit och hämtar den efter dagis.

Igår hade till och med dagisfröken och A ett gräl om en liten stol han skulle släpa fram och kliva upp på.

(Härmas helt, om mormor putsar en träuggla med papper så går han och hämtar papper ur torkyprylen och kommer och putsar han också.)

Säger bara enstaka tvåordsmeningar, hört en eller två stycken bara. Babblar oavbrutet och obegripligt. Har helt ok mängd ord tror jag. Alla snälla är mamma, pappa är pappa ibland (när mamma är elak...). Jag är lite mer mamma än andra. Mommo o fammo är det då och då, oftast är de mamma. Nåja ett tag var alla pappa. :rofl:

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
467
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 095
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 160
Senast: Rie
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 726
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar