Sv: Vårmammor 2010 &Co del 19 <3

Det kan nog räcka med några könsstereotypa inlägg. :idea: Min karl var ute och eldade när jag sövde H. Ingen dålig inledning om jag får säga det själv. Fast börjar vi inte ha snärjt in alla kära skribenter vid det här laget, eller glömmer jag någon? För i sådana fall kan vi gott återgå till meningslöst pladder ;)

Jag har försökt att muta men det verkar vara en envis rackare. Tom.
envisare än Milton, hur ska det bli på utsidan kan man ju undra :crazy: ;)

Såklart är det med språket som med allt annat, utvecklingen sker olika fort. Men det jag funderat på är om (exempelvis) Stella är "smartare"/förstår mer än vad (exempelvis) Vilgot gör. Han säger många ord, men det är ju bara ett ord i taget han säger, inga tvåordsmeningar än. Det skulle ju också kunna vara så att han förstår mer än ett barn som är duktig på att prata, bara att han inte kan förmedla det. Intressant tycker jag och vi lär väl aldrig få reda på vad de egentligen förstår och inte. Häftigt är det iaf när våra små har börjat kommunicera! :love:

Kl
Jag fick mitt SS-paket idag! :banana: Jag är hur nyfiken som helst och skulle vilja slita upp det på en gång! Tur att det är julafton snart! ;)

kl

Måste bara få gnälla av mig lite...
Blir lite trött på min släkt, har en släkting som inte bor allt för långt bort och som vi åker förbi på väg till nynäs. De undrade om vi kunde ta med julklappar till Gotland och vi sa självklart ja. Nu till problemet, när det börjar närma sig så visar det sig att de har MASSOR med grejer som ska med, typ 4-5 kassar + lite annat :eek:
Man börjar ju undra hur de tänkte, de vet ju att vi har vagnen och borde ju inse att vi oxå ska ha med grejer, av förklarliga skäl blir det ju även lite svårt att packa någon annanstans än bagaget då M som sitter bak har lååååånga fingrar ;) och att vi helst inte har mer än vad vi behöver ha med upp på båten där för enkelhetens skull...
Man känner sig aningen utnyttjad, bara för att man är snäll och ställer upp, varför kan inte folk tänka till lite!
Behövde få ur mig detta då jag försökte med mamma och hon bara tyckte vi var löjliga och att det går väl att lösa :grin:

Okej, slutgnällt från mig :)

Och här pratas det typ inte alls fortfarande... Mamma Pappa och lite djurljud, aj och nej, smackljud för mat/dryck...
Men förståelsen verkar iaf vara stor då hon reagerar på typ allt man säger.
Inte heller dagis tycker det är konstigt att hon inte pratar mera, så det är nog lugnt :)

Jag tror det är precis så, alla barn utvecklas ju så himla individuellt och bara för att någon exempelvis inte pratar i två- eller treordsmeningar än så innebär ju inte det att barnet i fråga är "dumt" eller inte förstår. Man har ju ingen aning om vad som snurrar runt där inne. Stella kanske bara härmar och att hon egentligen inte har en aning om vad hon säger? :D (så verkar det dock inte vara, för hon har verkligen stenkoll den bruden. Skrämmande!)

När vi ändå är där och rotar... Märker ni att era barn minns mycket, saker som hänt för "länge" sen?

Bollen: GRATTIS på födelsedagen! :banana: :bump: :banana:

Gud, jag sitter och surfar runt bland inredningsbloggar och blir alldeles till mig i jultrosorna. Jag vill också ha sådär mysigt och julfint! Här har vi några stjärnor i fönstren, ljus lite här och var och nån tomte/vätte. Gran ska vi köpa alldeles snart, men jag drömmer verkligen om en sån där jul som man ser i tidningar och jag får nog fortsätta drömma. Så avis på er som har gamla, charmiga hus med många rum.
Det är inte så att jag är missnöjd med vårt lilla 40-talshus, inte alls, men drömma får man va? ;)

Nu vet jag inte vad jag ska tro längre. drygt en timme efter att han fått medicinen börjar han få ont. Efter två timmar ficka han alvedon, en timme senare bajsar han en stenhård klump och sitter nu i soffan och äter välling som vanligt.
Var det "bara" förstoppning som gjorde ont :confused: Kommer ihåg att när han reagerade mot ery-max förra gången var det med kräkningar.
Hur gör jag nu imorgon ???

Granarna växer en halvmeter på alla håll när de kommer inomhus;)

Härmas gör det nog en hel del tror jag. Jag brukar säga taaack till Vilgot när jag får något av honom. När jag vill ha något säger jag ett kortare tack. Vilgot gillar att pussas och ofta när han pussat mig på munnen säger han taaaack på ett så himla gosigt sätt. :love:

*kl*

Flisan pratar hela tiden men vi förstår inte allt. Hon kör max tvåordsmeningar.

Tack för alla tips om appar, nu är telefonen laddad :) Flisan älskar dem! Ni är bäst :love:

Bollen: Ha den äran på födelsedagen! :laugh:

Btw:
Grattis Bollen!! :)

Bollen: GRATTIS på födelsedagen! :banana: :bump: :banana:

Oh! Tack så mycket!
Dagens presenter bestod i 2 välanvända gosedjur inslagna i en handduk från Alice. :love:
Bakformar i silikon och en pizzasten från maken :banana:

Kl

Vi är som vanligt ute i sista minuten med julklappar. Till Alice är det enkelt, men till Vera står det helt still. Jag trodde att det var hur enkelt som helst att köpa till henne, men jag kan inte komma på en enda grej. muttrar vidare på alla leksakssiter jag kan komma på.....

Min C kunde prata MÅNGA ord när han var 18 månader. Där snackar vi minst 3-ordsmeningar. Allt gick som ett rinnande vatten. Han snackade i ett och lärde sig allt bara genom att få höra det 1 gång. Han har varit så välutvecklad i talet att han blivit misstagen för att vara 2-3 år äldre än han i själva verket är. Fick faktiskt i förra veckan veta att han genomgått det här testet som alla barn som skall börja på förskolan får göra (iaf i denna kommunen) i våras. Men det är 2 år kvar för honom innan han skall göra det testet. Men de pedagoger som kom för att göra testet på alla barn i rätt ålder trodde ju att han var lika gammal som de andra. (Han klarade testet med full pott iaf *stolt mamma* haha)

Sen har vi lilla S, han är ju 21 månader gammal nu. Han kan säga ett fåtal ord klockrent. (ca 10-15 st) och han har precis i dagarna yttrat sin första riktiga 3-ordsmening. Han pratar massor, men bara läten/ljud/tungträning mao sådant som man inte kan höra några riktiga ord av. Så sett till brorsan så ligger han "efter" och är inte alls väl framme i talet, kanske bara medel eller vad jag skall säga. Men vi märker ju att han förstår hur mycket som helst. Man kan ge honom instruktioner som han kan utföra i rätt ordning osv. Han kan räkna ut nästa steg osv osv osv. Så min slutsats är att språket inte har något alls med intelligensen att göra. Iaf om jag skall ta mina 2 barn som exempel.

Att förvänta sig att en familj med småbarn ska ha så mycket plats över känns väldigt fräckt. hade det varit en påse eller smågrejer är det en annan sak, de måste ju fatta att ni ska ha med er era egna paket med väl?

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
468
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 095
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 160
Senast: Rie
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 727
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar