Jag tänker att man inte kan diskutera den ena änden av frågan utan att inkludera den andra. Som jag förstår det är ALLA typer av surrogatmödraskap olagligt i sverige (?), medan ALLA typer å andra sidan är lagliga i andra länder.Jag bara antog att det gällde kommersiellt surrogatmödraskap eftersom jag tolkade TS så när hon frågade om lagar och att använda surrogatmödrar utomlands.
Jag tycker helt klart att det är skillnad på att adoptera ett existerande barn (sedan är ju adoption i sig en fråga som varit kontroversiell) jämfört med att genomföra IVF om inte annat så för kvinnan som ska bära barnet som då får gå igenom hormonbehandling etc. Jag gör även skillnad på altruistisk surrogatmödraskap - då kan emotionell utpressning/skuld eller liknande kanske påverka (vad vet jag, det beror ju på situationen) men är det ens en stor fråga gällande den gruppen? En kvinna kan redan idag göra sig gravid och lämna över sitt barn till en annan familj om hon så vill när graviditeten är över.
Jag pratade som sagt mest om det faktum att folk kallar det att köpa ett barn. Jag förstår inte vad som gör att barnet blir "köpt" för att man betalat modern för det hon går igenom. Det är fortfarande ett adopterat barn. Kallar man det människohandel är det moderns kropp man handlat med.