https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2021.620942/fullJag tycker ju att det vore ett helt fantastiskt framsteg om vi någonsin skulle komma till artificiell inkubering av foster så att folk kunde få barn utan att utsätta sig för alla risker som graviditet innebär. Jag skulle aldrig kalla det att "köpa ett barn" om någon valde att gå den vägen när/om det vore möjigt. Jag skulle inte heller kalla en adoption av ett surrogatbarn för att köpa ett barn.
Sedan har jag inte funderat så mycket på prenatal anknytning, finns det forskning på att barn far illa av att från dag ett hanteras av en annan människa, alltså att de får problem med anknytningen? Jag tycker att det låter rätt långsökt. Ett spädbarn behöver närhet, tröst, värme och mat och lär anknyta ganska omgående till den individ som ger detta.
Är ingen expert på det här området men artikeln ovan kan kanske vara en bra start. Vet dock inte hur mkt den handlar om barnets reaktion på ev separation (har bara skummat).
Det där med artificiell inkubering låter som en början på ngn sci-fi där det går åt skogen med mänskligheten