Sv: Surrogatmamma - köpt barn?
Vi beslutar ingenting åt dem alls - de har fortfarande rätten att sälja sina kroppar om de nu vill det. Men jag är inte för något underlättande av att svenska medborgare utnyttjar människors desperation på det sättet.
Därför är det ju bra om man underlättar för svenska kvinnor att kunna vara surrogatmödrar (samt gör pappor jämställda med mammor i lagstiftningen; då blir det lättare för gaypar av båda kön att hjälpa varandra).
Och jag tycker att det är helt sunt att svenska myndigheter blir misstänksamma när barnlösa par plötsligt dyker upp med ett barn vid svenska gränsen.
Om inte annat så för barnets skull. Det kan ju ha blivit kidnappat.
1. Jobba lite på sina supportsystem? Måste vara understatement of the day! Jo, gärna det.
Precis. Betydligt bättre idé än att omyndigförklara människor.
2. Vems blir barnet? Ska surrogatkvinnan tillåtas behålla barnet om hon vill det, och det mottagande paret vara tvingat att adoptera? Eller ska vi inskränka kvinnans rätt till sin egen kropp?
Det är ju en fråga för lagstiftarna att bita i, i stället för att kategoriskt förbjuda. Och har man rätt till sin egen kropp bör man även ha rätt att använda den som man vill - och vi kan inte lagstifta emot dåliga val.
I nuvarande lagstiftning är det bara möjligt för ett barn att ha två vårdnadshavare. En möjlighet där är ju att man tillåter fler vårdnadshavare, i händelse av att surrogatkvinnan skulle ångra sig. Till exempel.
Kvinnor som fött biologiska barn och har svårt med anknytningen brukar få hjälp och stöd. Jag kan tänka mig att adoptivföräldrar kan få liknande hjälp om det skulle krisa, en möjlighet som skulle kunna erbjudas föräldrar som fått barn med surrogat också.
Jag har inte angett några siffror alls, finns det ens? Men rent logiskt - och biologiskt - är det sällan som en kvinna behöver hjälp av en annan kvinna att bära barnet. De flesta fertilitetsproblem har med befruktningen att göra. Medan alla bögpar behöver en livmoder för att bli föräldrar.
Du skrev:
Därför att just gaypar hör till den grupp som ofta utnyttjar den möjligheten.
Det är ingen siffra men du påstår likväl att gaypar ofta åker till Indien.
Sarah Jessica Parker skaffade tvillingar med surrogatmamma. Nu vet jag inte om hon har fertilitetsproblem, men det måste man ju inte ha för att anlita surrogat.
Jag svarade på din logik om att förbud inte gör att sociala problem försvinner. Jag undrar om det finns några förbud som gör att problem - eller brott - automatiskt försvinner.
Nej. Därför borde vi kanske ägna brottsprevention och kriminalvård och resurser åt brott i stället för att jaga efter människor som egentligen inte skadar någon.