Surrogatmamma - köpt barn?

Sv: Surrogatmamma - köpt barn?

Inte alls. Jag tycker ändå att vissa saker som involverar vuxna, fullt tillräkneliga människor ska vara något dem emellan och inget som politiker/staten/andra vuxna ska lägga sig i.

En på gränsen till svält levande kvinna i Indien, utan utbildning och jobb, ska alltså lätt kunna jämställas i suveränitet med en vit man från Sverige, med fet plånbok?

En på gränsen till svält levande kvinna i Indien, utan utbildning och jobb, ska alltså lätt kunna jämställas i suveränitet med en vit man från Sverige, med fet plånbok?
På någon nivå måste vuxna, tillräkneliga människor ändå ses som vuxna, tillräkneliga människor, även om de är fattiga.

Och varför använder du just en man som exempel? Kvinnor kan väl också ha feta plånböcker och söka en surrogatmamma?

Här, i Sverige, råder stundvis ett debattklimat där vuxna kvinnor inte anses veta sitt eget bästa för att de är kvinnor och det är en utveckling som jag finner extremt otrevlig.

Hade vi möjliggjort för surrogatmödraskap i Sverige hade den vite mannen från Sverige kanske sluppit åka till Indien. Som sagt: Kriminalisering leder inte till att en företeelse upphör, bara att den sker i det dolda.

Att man är fattig kommer inte heller per automatik leda till att man ställer upp på vad som helst mot sin vilja.

(Och så är vi tillbaka i cirkelns början: Det är OK att torka barn och gamla i häcken för pengar och städa både spyor och skit, men ger man en handtralla i stället är det kriminellt och den som ger trallan är ett offer som inte vet sitt eget bästa.)

På någon nivå måste vuxna, tillräkneliga människor ändå ses som vuxna, tillräkneliga människor, även om de är fattiga.

Men de är de inte. De är inte på något sätt jämbördiga att fatta beslut för sitt eget bästa, inte minst genom bristande skolgång och utbildning. Ska vi bara ignorera det?

Och varför använder du just en man som exempel? Kvinnor kan väl också ha feta plånböcker och söka en surrogatmamma?

Därför att just gaypar hör till den grupp som ofta utnyttjar den möjligheten.

Hade vi möjliggjort för surrogatmödraskap i Sverige hade den vite mannen från Sverige kanske sluppit åka till Indien.

Inga brott upphör helt för att vi förbjuder dem, mig veterligen. Men det betyder inte att vi ska underlätta brott.

Att man är fattig kommer inte heller per automatik leda till att man ställer upp på vad som helst mot sin vilja.

I många delar av världen är skolgång och bra skolgång en strikt ekonomisk fråga. Är man fattig, finns det inte ekonomi att skaffa sig utbildning. Och utbildning är ett oerhört viktigt fundament när det gäller just beslut kring sin egen hälsa och självständighet. Det är sällan utbildade människor som säljer sina organ tex, skulle jag gissa. Eller vad tror du?

Men de är de inte. De är inte på något sätt jämbördiga att fatta beslut för sitt eget bästa, inte minst genom bristande skolgång och utbildning. Ska vi bara ignorera det?
Så var drar vi gränsen? Och vad mer ska de inte få besluta om själva?

Nej lilla vän du vet inte ditt eget bästa och får inte ta egna beslut därför att
- du är kvinna
- tjänar mindre än 300 000 om året
- är yngre än 35
- saknar akademisk examen

Är det rimligt?

Naturligtvis är det ett problem att människor i Indien är fattiga och saknar utbildning. Gör vi problemet mindre genom att omyndigförklara dem också? Är det inte en bättre lösning att 1. Indien jobbar lite på sina supportsystem för medborgare och 2. vi underlättar för svenska par att skaffa barn med surrogat på hemmaplan?

Det finns ju ganska många svenska gaypar som skaffar barn med svenska kvinnor, t.ex. Levengood & Gardell, och det tror jag är det vanligaste. Källa på att gaymän anlitar indiska kvinnor oftare än svenska och att just män anlitar surrogatmamma oftare än kvinnor?

Inga brott upphör helt för att vi förbjuder dem, mig veterligen. Men det betyder inte att vi ska underlätta brott.
Fast är ett brott som inte skadar någon verkligen ett brott?

I många delar av världen är skolgång och bra skolgång en strikt ekonomisk fråga. Är man fattig, finns det inte ekonomi att skaffa sig utbildning. Och utbildning är ett oerhört viktigt fundament när det gäller just beslut kring sin egen hälsa och självständighet. Det är sällan utbildade människor som säljer sina organ tex, skulle jag gissa. Eller vad tror du?
22 % av svenskarna kan tänka sig att sälja en njure. Sverige är ett land där utbildning är gratis. Redan idag görs levandedonationer mellan anhöriga; surrogatmödraskap med anhörig kvinna är ju en möjlighet.

Å andra sidan tycker jag att organhandel och surrogatmödraskap är två helt olika påsar.

22 % av svenskarna kan tänka sig att sälja en njure. Sverige är ett land där utbildning är gratis. Redan idag görs levandedonationer mellan anhöriga; surrogatmödraskap med anhörig kvinna är ju en möjlighet.

Ja, men jag tror inte de vill sälja hela sin lever - eller sälja sin njure med icke-steriliserade instrument! Och jag tror att de gärna vill vakna upp med garanti att de blir sydda efteråt, omhändertagna efter operationen och med uppföljande kontroller!

"Sjukvård" som är fel utförd och därmed farlig skadar redan, så det är ju en icke-diskussion.

Och så en massa utropstecken på det: !!!!!!!!!!!!

Så var drar vi gränsen? Och vad mer ska de inte få besluta om själva?

Vi beslutar ingenting åt dem alls - de har fortfarande rätten att sälja sina kroppar om de nu vill det. Men jag är inte för något underlättande av att svenska medborgare utnyttjar människors desperation på det sättet. Många rika svenska män (och kvinnor) anser sig säkert göra en välgärning. Det tycker jag är rent skitsnack. Om de vill andra väl kan de skänka pengarna utan motprestation. Och jag tycker att det är helt sunt att svenska myndigheter blir misstänksamma när barnlösa par plötsligt dyker upp med ett barn vid svenska gränsen.

Är det inte en bättre lösning att 1. Indien jobbar lite på sina supportsystem för medborgare och 2. vi underlättar för svenska par att skaffa barn med surrogat på hemmaplan?

1. Jobba lite på sina supportsystem? Måste vara understatement of the day! Jo, gärna det. 2. Vems blir barnet? Ska surrogatkvinnan tillåtas behålla barnet om hon vill det, och det mottagande paret vara tvingat att adoptera? Eller ska vi inskränka kvinnans rätt till sin egen kropp?

Källa på att gaymän anlitar indiska kvinnor oftare än svenska och att just män anlitar surrogatmamma oftare än kvinnor?

Jag har inte angett några siffror alls, finns det ens? Men rent logiskt - och biologiskt - är det sällan som en kvinna behöver hjälp av en annan kvinna att bära barnet. De flesta fertilitetsproblem har med befruktningen att göra. Medan alla bögpar behöver en livmoder för att bli föräldrar.

Fast är ett brott som inte skadar någon verkligen ett brott?

Jag svarade på din logik om att förbud inte gör att sociala problem försvinner. Jag undrar om det finns några förbud som gör att problem - eller brott - automatiskt försvinner.

"Sjukvård" som är fel utförd och därmed farlig skadar redan, så det är ju en icke-diskussion.

Det är så verkligheten ser ut för många fattiga som säljer sina organ. Och där menar jag att bristen på utbildning och desperationen kommer in, förstår du vad jag menar då? Tillräckligt fattig, outbildad (kanske inte ens läskunnig) och desperat är du inte förmögen att fatta rationella beslut kring ditt eget öde. Jag tror inte särskilt många svenskar är beredda att hamna på bårhuset för att de behöver ha loss lite cash.

Mark Thornton, "Alcohol prohibition was a failure".

... och det var ju inte så konstigt. Jag tror inte att vårdinsatserna för missbrukare var så stora på 20-30-talet. Det säger sig självt att en person med ett fysiskt beroende inte blir hjälpt av ett plötsligt förbud. Det löser ju ingenting. Däremot är begränsad tillgänglighet centralt för att undvika att unga glider in i och fastnar i ett missbruk. Jag har också väldigt svårt att tro att alkoholterapeuter rekommenderar personer som är känsliga för alkohol att ha en flaska stående hemma. Tillgänglighet triggar beroende, och det gäller inte bara alkohol. Men vad har detta med surrogatföräldraskap att göra?

Vi beslutar ingenting åt dem alls - de har fortfarande rätten att sälja sina kroppar om de nu vill det. Men jag är inte för något underlättande av att svenska medborgare utnyttjar människors desperation på det sättet.
Därför är det ju bra om man underlättar för svenska kvinnor att kunna vara surrogatmödrar (samt gör pappor jämställda med mammor i lagstiftningen; då blir det lättare för gaypar av båda kön att hjälpa varandra).

Och jag tycker att det är helt sunt att svenska myndigheter blir misstänksamma när barnlösa par plötsligt dyker upp med ett barn vid svenska gränsen.
Om inte annat så för barnets skull. Det kan ju ha blivit kidnappat.

1. Jobba lite på sina supportsystem? Måste vara understatement of the day! Jo, gärna det.
Precis. Betydligt bättre idé än att omyndigförklara människor.

2. Vems blir barnet? Ska surrogatkvinnan tillåtas behålla barnet om hon vill det, och det mottagande paret vara tvingat att adoptera? Eller ska vi inskränka kvinnans rätt till sin egen kropp?
Det är ju en fråga för lagstiftarna att bita i, i stället för att kategoriskt förbjuda. Och har man rätt till sin egen kropp bör man även ha rätt att använda den som man vill - och vi kan inte lagstifta emot dåliga val.

I nuvarande lagstiftning är det bara möjligt för ett barn att ha två vårdnadshavare. En möjlighet där är ju att man tillåter fler vårdnadshavare, i händelse av att surrogatkvinnan skulle ångra sig. Till exempel.

Kvinnor som fött biologiska barn och har svårt med anknytningen brukar få hjälp och stöd. Jag kan tänka mig att adoptivföräldrar kan få liknande hjälp om det skulle krisa, en möjlighet som skulle kunna erbjudas föräldrar som fått barn med surrogat också.

Jag har inte angett några siffror alls, finns det ens? Men rent logiskt - och biologiskt - är det sällan som en kvinna behöver hjälp av en annan kvinna att bära barnet. De flesta fertilitetsproblem har med befruktningen att göra. Medan alla bögpar behöver en livmoder för att bli föräldrar.

Du skrev:

Det är ingen siffra men du påstår likväl att gaypar ofta åker till Indien.

Sarah Jessica Parker skaffade tvillingar med surrogatmamma. Nu vet jag inte om hon har fertilitetsproblem, men det måste man ju inte ha för att anlita surrogat.

Jag svarade på din logik om att förbud inte gör att sociala problem försvinner. Jag undrar om det finns några förbud som gör att problem - eller brott - automatiskt försvinner.
Nej. Därför borde vi kanske ägna brottsprevention och kriminalvård och resurser åt brott i stället för att jaga efter människor som egentligen inte skadar någon.

... och det var ju inte så konstigt. Jag tror inte att vårdinsatserna för missbrukare var så stora på 20-30-talet. Det säger sig självt att en person med ett fysiskt beroende inte blir hjälpt av ett plötsligt förbud. Det löser ju ingenting. Däremot är begränsad tillgänglighet centralt för att undvika att unga glider in i och fastnar i ett missbruk. Jag har också väldigt svårt att tro att alkoholterapeuter rekommenderar personer som är känsliga för alkohol att ha en flaska stående hemma. Tillgänglighet triggar beroende, och det gäller inte bara alkohol.
Det som hände var att folk började dricka koncentrerad sprit i stället för öl och vin, eftersom det är lättare att smuggla in lite mängd med hög volymprocent än stor mängd med låg volymprocent. Och är alkohol förbjudet riskerar man ju straff om man söker hjälp.

Men vad har detta med surrogatföräldraskap att göra?
Att vi förbjuder betyder inte att det upphör.

Så prostituerade hamnar i klorna på hallickar och barnlösa åker utomlands, kanske till Indien.

Var menar du att alkohol är förbjudet?

Saudiarabien, väl? Menar du att dödsfall pga alkoholmissbruk skulle vara vanliga där pga förbudet? Jag får erkänna att jag inte specialintresserat mig för frågan, men det låter konstigt, tycker jag.

Var menar du att alkohol är förbjudet?

Saudiarabien, väl? Menar du att dödsfall pga alkoholmissbruk skulle vara vanliga där pga förbudet? Jag får erkänna att jag inte specialintresserat mig för frågan, men det låter konstigt, tycker jag.
Alkohol var förbjudet i USA 1920-1933.

Aha, det var sådant du tänkte på.

Nej, att den sortens förbud skulle ha någon positiv effekt tror vi väl inte numera, nej. Det framstår som helt okontroversiellt, tycker jag. Det betyder inte heller att alkoholförbud generellt har den effekt som du påstod, utan att det kan ha det under de omständigheterna. Annars hade man ju haft problem i tex Saudi (vilket man ju inte verkar ha) just på grund av förbudet. Vi kan helt enkelt inte generalisera på det viset.

Och eftersom vi inte kan generalisera utifrån en form av alkoholförbud till att gälla andra former av alkoholförbud som finns/har funnits, så kan vi ju än mindre generalisera från själva förbudet till att ett förbud av vilket slag det vara må nödvändigtvis skulle ge mer problem av just det slag man försöker åtgärda genom förbudet.

Det är ju en fråga för lagstiftarna att bita i, i stället för att kategoriskt förbjuda. Och har man rätt till sin egen kropp bör man även ha rätt att använda den som man vill - och vi kan inte lagstifta emot dåliga val.

Ja, men inte använda andras kroppar som man vill. Däri ligger ju skillnaden. En surrogatmamma blir ju automatiskt barnets mamma i Sverige. däri ligger ju en del av kruxet. Hur man löser det med tre vårdnadshavare förstår jag inte. De som anlitar en surrogatmamma vill ju inget ha med henne att göra rent juridiskt när barnet väl är fött. Annars hade de väl kunnat inseminera henne på egen hand.

Det är ingen siffra men du påstår likväl att gaypar ofta åker till Indien.

Får man fråga vad det kontroversiella är i denna fråga? Skulle det vara mer troligt att påstå att de kategoriskt inte åker till Indien? Oavsett, som jag skrev är surrogatfrågan en fråga som i högsta grad berör just gaypar. Av strikt biologiska skäl.

Här är info fårn en klinik i Indien som tom gjort en liten film till bland annat svenska gaypar. http://ivftreatmentindia.wordpress.com/surrogacyindia/

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 802
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama