Surrogatmamma - köpt barn?

Sv: Surrogatmamma - köpt barn?

Ja, men inte använda andras kroppar som man vill.
Ah, men om två vuxna människor kommer överens ... Jag tror inte att Linnea eller Susan anser att någon använder deras kroppar mor deras vilja eller på ett sätt som de inte önskar.

Däri ligger ju skillnaden. En surrogatmamma blir ju automatiskt barnets mamma i Sverige. däri ligger ju en del av kruxet. Hur man löser det med tre vårdnadshavare förstår jag inte.
Kan man inte komma överens får man dela på kakan och ta ansvar för det barn som man skapat - alla tre. Är alla inblandade överens är ju inte en sådan lag applicerbar.

De som anlitar en surrogatmamma vill ju inget ha med henne att göra rent juridiskt när barnet väl är fött.
Så kategoriskt uttalat.

Annars hade de väl kunnat inseminera henne på egen hand.
Ja? det är ju så de gör idag. Med hjälp av någon klinik utomlands i regel. Det i sig har ingen påverkan på den svenska regeln att den som föder barnet = barnets biologiska mor.

Ah, men om två vuxna människor kommer överens ... Jag tror inte att Linnea eller Susan anser att någon använder deras kroppar mor deras vilja eller på ett sätt som de inte önskar.

Om de drabbas av stora fysiska eller psykiska men av graviditeten kan jag mycket väl tänka mig att Susan eller Linnea skulle kunna kräva kompensation eller gå ut i medierna och berätta att de blivit lurade.

Det verkar vara känsligt för dig att bögar använder surrogatmammor (notera att jag strök ordet ofta, eftersom det verkar sticka i ögonen). Men då får det väl vara så.
Nej, men du hävdar saker tvärsäkert som du inte kan belägga.

I de fall man köper en livmoder - ja. Självklart. Det är ju det själva köpeskillingen handlar om, att någon ska avsäga sig moderskapet.
Köpeskillingen handlar ju om att den kvinna man anlitar ska bära ett barn i nio månader, med de kostnader det innebär.

Om de drabbas av stora fysiska eller psykiska men av graviditeten kan jag mycket väl tänka mig att Susan eller Linnea skulle kunna kräva kompensation eller gå ut i medierna och berätta att de blivit lurade.
Gå ut i medierna och berätta att vem har lurat dem? De är vuxna, tillräkneliga kvinnor som sannolikt i allra högsta grad är medvetna om vad de gör.

Susan har två egna barn och har varit surrogat några gånger, jag har svårt att tro att hon inte begriper vad en graviditet innebär och vilka konsekvenser en sådan kan ge.

Köpeskillingen handlar ju om att den kvinna man anlitar ska bära ett barn i nio månader, med de kostnader det innebär.

Nej, knappast. Det är säkert en aspekt av det hela. Men kvinnan betalar för att leverera ett barn som hon sedan inte har någon juridisk rättighet till.

Gå ut i medierna och berätta att vem har lurat dem? De är vuxna, tillräkneliga kvinnor som sannolikt i allra högsta grad är medvetna om vad de gör.

Susan har två egna barn och har varit surrogat några gånger, jag har svårt att tro att hon inte begriper vad en graviditet innebär och vilka konsekvenser en sådan kan ge.

Därför att graviditeter kan vara komplett olika! Ponera att du faktiskt får bestående men - du kanske har kroniska problem med lederna som gör att du inte kan jobba - då kanske du skulle begära större kompensation än du fick, och så är bråket igång.

Inseminera en tjejkompis och lev med att inte bli juridisk vårdnadshavare?
Funkar kanske bra för just gaypar. Men inte för alla personer som skulle kunna tänkas använda en surrogatmamma. Som sagt; det finns kvinnor som har en förstörd livmoder, men egna ägg. Det finns kvinnor som föds utan livmoder eller får den bortopererad men ändå har egna ägg. (En intressant länk http://www.netdoktor.se/transplantation/?Tab=Questions&Question=25191 - där det handlar om forskningen kring transplantation av livmoder).

De kan mycket väl vilja anlita surrogatmoder, men jag skulle kunna tänka mig att det blir ett något ännu lite större hinder i frågan om risken att surrogatmodern behåller barnet som sitt eget när/om barnet just är en produkt av den tänkta moderns egna ägg. Det skulle i alla fall hindra mig.

De kan mycket väl vilja anlita surrogatmoder, men jag skulle kunna tänka mig att det blir ett något ännu lite större hinder i frågan om risken att surrogatmodern behåller barnet som sitt eget när/om barnet just är en produkt av den tänkta moderns egna ägg. Det skulle i alla fall hindra mig.

Ja, det är ju möjligt. Fast då kan man ju adoptera, det kan ju inte gayparen göra (inte så lätt i alla fall).

Därför att graviditeter kan vara komplett olika! Ponera att du faktiskt får bestående men - du kanske har kroniska problem med lederna som gör att du inte kan jobba - då kanske du skulle begära större kompensation än du fick, och så är bråket igång.
Samtidigt har man gått med på att vara surrogat, medveten om potentiella risker.

Det finns ju massor av saker vi utsätter oss för varje dag fullt medvetna om riskerna. Vi kör bil eller rör oss i trafiken på andra sätt, några rider, vi jobbar med fysiskt ansträngande och/eller farliga jobb.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 802
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama