Sv: Surrogatmamma - köpt barn?
Hiddeous o Petruska.
Det är väl klart att det måste finnas en gräns någonstans. Frågan är var. Jag är emot rena morallagar. Det betyder att jag föredrar politiker som också är emot det och som förespråkar ordentlig utredning innan de stiftar lagar så att de inte råkar i moralpanik.
Försiktig runt sitt eget tänkande måste man bara vara. För 18 år sedan (när jag var typ 18...) tyckte jag, och praktiskt taget alla andra, homopar som föräldrar verkade tveksamt- tänk om barnet blir mobbat, eller något (var för ändå men orolig). Det är ju knappast ett problem idag
. Det visade sig ju inte ens gå att förbjuda, som tur var - hur ens hindra en lesbisk kvinna från att få barn.
Så frågan är densamma med ev lagar runt surrogatmamma - går det ens att förbjuda? Hur gör man? När pappan kommer från tex Finland med sitt surrogatbarn, fängslar man honom och hans fru då och skickar barnet till ett finskt barnhem? Hur många års fängelse bör de få? Hur mycket ska surrogatmamman böta? Kan man få henne utlämnad till Sverige för straff?
Kort sagt, hur i helsike bär man sig åt för att förbjuda någonting som folk bara gör och som i nästan varje enskilt fall verkar behjärtansvärt?
Det Sverige har just nu är väl att surrogatmamman är mor oavsett varifrån ägget kommer. Pappan till spermien är far och äggets mor är pappans fru/partner- med möjlighet till adoption. Svensk sjukvård utför inte ingreppet.
Det är kanske den enklaste vägen att helt enkelt bara låta det stanna där, vänta och se. De inblandade får se sina risker och får leva med dem.
(surrogatmamman med risken att barnet blir kvar hos henne. Äggmamman med risken att aldrig få sitt DNA barn att ta hand om. Pappan löper den vanliga risken som en man som sprider sina spermier omkring sig löper, att få betala underhåll och få delad vårdnad.)
Hur jag än tänker kan jag inte komma på någon mer human lösning. Å andra sidan är det inte mitt ansvar att komma på någon.
Morallagar är inte ett ilsket tonårsuttryck. Det är ett uttryck för liberala snarare än konservativa värderingar. Liberala värderingar är vad folkpartiet och socialdemokraterna var kända för när de kämpade för och lyckades med att få full demokrati i det här landet.