Surrogatmamma - köpt barn?

Sv: Surrogatmamma - köpt barn?

exakt vad de sa på radio, kvinnan utsätts ju för ett rätt riskfyllt "jobb" osv.

som någon skrev tidigare, man investerar ju tid och pengar i sin partner osv...

så himla svårt, men säg i Indien där det var billigare än USA att hitta surrogatmamma, det kanske är enda sättet för en kvinna att överleva där, så egentligen hjälper man ju till med ett "jobbtillfälle"....

De som gör "allt" för att få barn, de är nog de som verkligen verkligen sedan gör allt för sitt barn (för den sakens skulle inte sagt att folk som har biologiska barn inte gör det, men det föds nog betydligt fler % barn "naturligt" som är oönskade än de som har kämpat ihjäl sig med alla möjliga varianter för att få ett!!)

Tråden har blivit för lång.

Men när det gäller t ex kvinna i U-land så skulle man ju kunna komma överens om en kompensation som t ex motsvarar livslångt uppehälle. För OSS blir det inte så mycket pengar men för henne så kan det ju göra en jävla skillnad.

Ja självklart finns det en hel massa problem med genomförande och allt. Men problem är till för att lösas.

Jag har knappt hört talas om ett enda fall som jag tycker verkar behjärtansvärt, snarare har jag hört om fruktansvärda villkor för fattiga kvinnor.

Har du inte sett en enda av alla de dokumentärprogram som gått de senaste .... hmm, 10? åren om surrogatmödrar i t ex USA och England. Det har inte handlat om några utfattiga utnyttjade kvinnor som sitter inlåsta utan i regel om medelklasskvinnor med egna familjer som är surrogatmödrar.

Den dokumentär som jag minns bäst var den där en norsk gaykille som var singel ville ha barn och skaffade det via en surrogatmor i USA.

Men när det gäller t ex kvinna i U-land så skulle man ju kunna komma överens om en kompensation som t ex motsvarar livslångt uppehälle. För OSS blir det inte så mycket pengar men för henne så kan det ju göra en jävla skillnad.

Så en oetisk handling blir mindre oetisk bara prissumman höjs? Varför inte bara ge henne pengarna UTAN motprestation på att hon ska sitta inlåst i nio månader, bära fram och förlösa ett barn? Bara smärtan som förlossningen innebär är ju omänsklig!

Jag tycker inte att sjukvården bör hjälpa människor att köpa den här tjänsten.

Om du läste mitt inlägg kanske du noterade att jag tydligt uttryckte att jag inte tycker att sjukvården ska hjälpa människor köpa tjänsten...

Exemplet jag nämnde var fallet med den finska surrogatmamman som inte verkade speciellt utsatt.

I övrigt forsätter jag att hävda att snälla! prata inte om kvinnors kroppar som handelsvara. Det är praktiskt taget aldrig någon som betraktar en mans kropp som handelsvara. Att prata om att kvinnan inte ska vara köpbar är som att prata om bibliska horor och vi vet ju alla hur bibeln ser på kvinnan. "Köpta" kvinnor är INTE mindre människovärda än andra kvinnor! försök förstå det.

Att vara emot prostitution och surrogatmödraskap för att man är rädd att någon någon gång ska betrakta en själv eller ens dotter som en "köpt" kvinna är ju inte riktigt vettigt.

Senast ändrad:

Att vara emot prostitution och surrogatmödraskap för att man är rädd att någon någon gång ska betrakta en själv eller ens dotter som en "köpt" kvinna är ju inte riktigt vettigt.

Är det inte? My god, tur att våra liberala lagstiftare inte håller med dig. I stället för att försöka få det till att människokroppar bör vara en del av vår marknadsekonomi, borde vi kanske erbjuda prostituerade, säljare av organ och surrogatmödrar alternativa försörjningskällor! :idea:

Det är det väl inte? Om inte annat så kostar ju graviditet och förlossning pengar i form av förlorad inkomst. Och en säker förlossning för mamma och barn är definitivt inte gratis, om inte annat behövs ju barnmorskor och läkare.

Jag håller helt med och det var därför jag skrev "i dess naturligaste form" eftersom förlorad inkomst och säker förlossning är en modern västerländsk sak. Jag säger absolut inte att det är en dålig sak men det är nödvändigt för att föröka sig.

Är det inte? My god, tur att våra liberala lagstiftare inte håller med dig. I stället för att försöka få det till att människokroppar bör vara en del av vår marknadsekonomi, borde vi kanske erbjuda prostituerade, säljare av organ och surrogatmödrar alternativa försörjningskällor!

Ja jag betraktar det som totalsjälviskt och som att befästa en osund syn på kvinnan.

Sedan får man såklart ha mängder av andra orsaker till att man inte tycker det ska vara helt lagligt eller en välkommen inkomstkälla utan att vara självisk.

Själv har jag mängder av dem, vet inte om det är tillräckligt för att jag tycker det ska vara förbjudet. Jag har inte bestämt mig vad jag tycker om varken prostitution eller surrogatmödraskap ännu.

Jag råkar bara inte lida av en intensiv längtan efter att totalförbjuda allt jag inte gillar.

Jag råkar bara inte lida av en intensiv längtan efter att totalförbjuda allt jag inte gillar.

Men då kan du ju andas ut, för några sådana totalförbud finns ju inte. Däremot finns enligt mitt synesätt väldigt lite för att vi ska underlätta i riktningen mot fler surrogatfödslar. Eller vilka värden är det som är så viktiga att slå vakt om, att vi måste göra det? är enskilda pars barnlängtan en orsak att utsätta andra människor för potentiell fara? Jag begriper det faktiskt inte.

Lite lustigt att argumentera utan att läsa tidigare inlägg.

Jag har tydligt skrivit att jag inte tycker vi ska göra ett dugg för att underlätta surrogatmödraskap.

Bara att kika tillbaka tre poster eller så.

Jag har argumenterat emot ett förbud. Tycker inte det är tex påkallat med fängelsestraff eller böter för att använda eller vara surrogatmor.

När jag har argumenterat om ömmande fall har jag nämnt saker som syster som hjälper syster. Ha inte blinkers ;)

Jag har till och med skrivit att jag inte ens bestämt mig för vad jag tycker. Instinktivt ogillar jag det. Själv har jag aldrig känt den typen av barnlängtan som gör att folk ägnar sig åt IVF, adoptioner eller surrogatmödraskap. Men det verkar som att andra gör det.

Haken med att instinktivt ogilla är att det är så mycket allmänheten instinktivt ogillar när det är nytt, men som är självklart senare. Homosexualitet, samlevnad med flera parter än två, IVF (jo faktiskt! det var ogillat), insemination, insemination med okänd far, insemination i Danmark för singel, kvinnor som röstar, som går i byxor, arbetar, dagis.

Kort sagt, man måste försöka stanna upp och försöka skilja mellan när ens instinktiva NEJ är rimligt eller inte.

Och för att upprepa, jag vet ännu inte om mitt instinktiva nej till surrogatmödrar är rimligt eller inte. Och kommer nog inte veta på flera år. Bäst att vänta och se.

Senast ändrad:

Jag har argumenterat emot ett förbud. Tycker inte det är tex påkallat med fängelsestraff eller böter för att använda eller vara surrogatmor.

Det beror ju på omständigheterna. Det värsta som kan hända är ju att paret X misstänks ha fått bebisen som de kommer hem med på något annat sätt. Då kan det förstås bli aktuellt med en polisutredning. Helst ska det vara så byråkratiskt svårt att dra hem en bebis från något annat land att folk inte tycker att det är värt besväret.

Självklart ska misstanke om kidnappning och andra brott alltid utredas oavsett vilka andra handlingar som är lagliga eller olagliga i samhället.

*kl*

Apropå köpta kroppar och "utsätta andra för fara": Yrkesmilitärer, någon?

Jag har till och med skrivit att jag inte ens bestämt mig för vad jag tycker. Instinktivt ogillar jag det. Själv har jag aldrig känt den typen av barnlängtan som gör att folk ägnar sig åt IVF, adoptioner eller surrogatmödraskap. Men det verkar som att andra gör det.

Haken med att instinktivt ogilla är att det är så mycket allmänheten instinktivt ogillar när det är nytt,

Det är bara du som drar upp sådant som morallagar, känslor av motvilja och instinktiva nej. Ingen annan anger det som argument vare sig för eller mot något som helst. Det handlar helt enkelt inte om det, hur gärna du än vill argumentera mot den sortens argument. Det gör jag också gärna, men någon måste ju anföra dem först.

Jag håller alltså med dig om det du säger om instinktivt ogillande, men jag själv känner inget sådant i frågan. Tvärtom, det är ju gulligt med barn och väldigt lätt att tycka att varje längtan efter barn bör få uppfyllas om möjligt. Men jag gillar inte handel med kroppar på det sätt som surrogatmödraskap förutsätter.

Och imzork: Du har inte sett mig argumentera för yrkesmilitärer. Tvärtom, jag känner ingen som är så radikalpacifistisk som jag själv. Just därför att jag ser människor (kroppar) på sätt som inte kan berättiga militärt våld.

Plus hela grejen med att skola (företrädesvis) män i en våldskultur på det viset. Vad det säger om bilden av manlighet.

Den stora skillnaden mot exempelvis militärer är att vid surrogatmödraskap tas en kvinnokropp i bruk för någon annan persons välbefinnande, det är inte för kvinnans skull som barnet ska födas, utan för nån annans. Och märk väl, det handlar om nån annans välbefinnande, det handlar inte om överlevnad (som tex vid organdonation) eller att skydda sig och sitt land (som hos yrkesmilitärer, även om detta kan diskuteras). Det finns inget skäl som gör det nödvändigt att anlita kvinnor som avelsdjur.

Uhm ni hade börjat diskutera sådant långt innan jag hoppade in. Det var den biten som väckte mitt intresse. Ni diskuterade bland annat alkohollagstiftning...

Surrogatmödraskap förutsätter inte handel med kroppar, förstår inte varför det är mer kroppshandel att bära sin systers barn än att lämna henne en av dina njurar. Bådadera innebär en del risk onekligen.

Men nu var det inne på "kvinnokroppen tas i bruk" igen.

Ugh mår illa av terminologin här. Det är så uppenbart att manskroppen aldrig kan "tas i bruk" för någonting alls. Allt en manskropp gör är pga dess hjärna har tagit ett beslut uppenbarligen. Till skillnad från kvinnokroppen.

Yrkesmilitärer finns inte för deras egen skull, utan för någon annans välbefinnande. Det är väl till och med troligt att majoriteten av ett lands befolkning skulle överleva om man gav blanka fasen i att försvara sig. (om man inte blir erövrad av Stalin förstås, brr) Så det är väl definitivt en fråga om välbefinnande.

Jag är en kvinna och en människa! min kropp kan inte mer "tas i bruk" än en manskropp kan!

Senast ändrad:

Ugh mår illa av terminologin här. Det är så uppenbart att manskroppen aldrig kan "tas i bruk" för någonting alls. Allt en manskropp gör är pga dess hjärna har tagit ett beslut uppenbarligen. Till skillnad från kvinnokroppen.

Det är klart att en manskropp kan tas i bruk. Din tolkning är absurt långsökt och närmast obegriplig mot bakgrund av diskussionen. "Problemet" (fast det är ju inget problem) är väl snarare att det inte görs. Därför att vi lever i en kultur som inte ser likadant på mans- och kvinnokroppen. Om du sedan vill låtsas att jämställdhet råder, så förstår jag en del av dina underliga tolkningar.

Möjligt exempel på manskroppar som tas i bruk skulle kunna vara just soldater, då, lite beroende på hur man förstår krig som företeelse.

Manlig prostitution är ett tillfälle då en mans kropp tas i bruk, används, för någon annan persons välbefinnande mot betalning. Den typen av marknad är och ska inte vara tillåten och det har med den humanistiska synen på vad en människa är och hur vi definierar människovärde. Bara för att en individ vill något så ska det inte vara tillåtet eftersom sådana marknader drar med sig riktiga avarter.

Jag förstår inte på vilket sätt du tycker att det är en relevant jämförelse mellan yrkesmilitärer och att låna ut sin kropp/sina kroppsdelar till andra mot betalning. Jag tycker snarare att man får se upp med din terminologi där man inte får kalla saker vid dess rätta namn, det kommer (om det skulle vara tillåtet) att finnas en marknad, det kommer att finnas avtal, det kommer att finnas en köpesumma. Hur kan detta inte vara en fråga om ett köp av en kvinnas kroppsfunktioner? Om du hänger upp dig på att detta skulle vara en fråga om kön så kan man lika väl se det ur ett klassperspektiv, vilka kommer vara köparna och vilka kommer vara säljarna? Det kommer aldrig vara fattiga kvinnor i Indien som hyr en plats i din eller min livmoder, så mycket är säkert. Precis som att det aldrig kommer vara en gubbe på Östermalm som säljer sin ena njure till en stålverksarbetare i Polen. Även om det kommer finnas undantag med systrar som gör varandra den tjänsten så kommer det att skapa ytterligare klyftor och ytterligare möjlighet till att utnyttja de som redan har det sämst.

Yrkesmilitärer finns inte för deras egen skull, utan för någon annans välbefinnande. Det är väl till och med troligt att majoriteten av ett lands befolkning skulle överleva om man gav blanka fasen i att försvara sig.

Okej. Så om majoriteten överlever innebär det att ett försvar är onödigt? Har du förresten tittat på bilderna från Libyen nu de senaste dagarna? Är det vi ser din definition på välbefinnande? I så fall får jag väl tipsa Wellness-redaktionen om att lemlästade människor är det nya fredagsmyset! :idea: Skämt å sido, din nonchalans gentemot människor som har levt med krig och hot om krig är direkt skrämmande. Jag saknar nästan ord.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 802
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama