Surrogatmamma - köpt barn?

Sv: Surrogatmamma - köpt barn?

Puh!

Förlåt att jag ifrågasatte det, men jag som ska adoptera hör det nämligen på riktigt emellanåt...

Diskussionen om surrogatmödrar har vi haft härinne förut. Vissa anser det absolut vara "över gränsen" för vad som borde tillåtas. Att det finns så stora risker med att fattiga människor blir utnyttjade som "behållare" för rika västerlänningars barn. Så, Ja det finns en hel del som anser det vara ett "köp av barn".

Jag hamnade för en tid sen i ett läge där jag började fundera en hel del över detta med surrogatmödraskap. Det var inte något vi tänkte oss GÖRA, men jag kollade ändå upp det som ett alternativ för egen del. Det finns en gammal tråd om det härinne; jag hade nämligen fått höra att min livmoder inte skulle kunna bära fram ytterligare ett barn pga en förtunning efter det första snittet. Det vill säga: jag=kvinnan har fungerande ägg, mannen=min sambo har fungerande spermier. Det som saknades var en livmoder för barnet att växa i.

När jag undersökte saken så skrevs det på vissa ställen att i Sverige är det förbjudet med surrogatmödraskap. Det är det egentligen inte; det finns ingen lag EMOT det. Däremot finns ingen lagstiftning som reglerar det hela alls. Vilket gör att alla barn som föds i Sverige (även om de i realiteten föds av en surrogatmoder; en överenskommelse kan ju göras mellan parterna ifråga) är per definition den födande kvinnans biologiska barn rent juridiskt. Med andra ord; leker man med tanken att vi haft en kvinna i vår närhet som velat ställa upp som surrogatmoder så hade vi kunnat fixa ett embryo som var producerat av min och sambons DNA, inplantera detta i kvinnan (det hade vi fått göra på klinik utomlands) och sen åkt hem. När (om) barnet sen fötts på ett svenskt BB så hade barnets surrogatmor varit dess biologiska mor.

De svenskar som väljer denna lösning idag (och väljer att barnet föds i Sverige) gör som så att surrogatmodern uppger den pappa som är biologisk. De väljer sedan att inte ha delat boende; barnet bor istället hos pappan och mamman (som då i MITT fall hade varit jag; som också rent biologiskt sett vore egentlig biologisk mor) och efter x antal tid (år?) förflutit så kan mamman närståendeadoptera barnet och också bli dess juridiska mor.

Nu var inte det här ett direkt svar på din fråga; men kanske intressant ändå. Jag tycker det vore bättre om vi lagstiftade på detta område i Sverige. En sån lagstiftning skulle också kunna reglera så att det inte blir för mycket "köp" över det hela; t ex att surrogatmödrar ska ställa upp "ideellt".

För vår del så hade jag aldrig kunnat tänkt mig en surrogatmor på andra sidan jorden eller överhuvudtaget någon vi inte känner alls. För vår del hade jag velat kunna välja en syster (om jag hade någon) eller en mor (om någon av våra morsor kunnat vara unga nog att bära barn). Detta för att vara mer "säker" på att de verkligen gör detta av egna ideella skäl (OM de nu hade svarat "ja" på en sån fråga) och dels för att vara säker själv på att de inte ändrar sig när barnet är fött. Sen tillkommer ju ändå en massa etiska spörsmål hos en själv i ett sånt läge; hur kommer detta att påverka surrogatmodern känslomässigt när barnet väl är "vårt"? Tänk om något händer surrogatmodern under graviditeten - hur kommer jag/vi känna då- vi blir ju i allra högsta grad "medskyldiga" till hennes eventuella problem?

Köpta barn - tja, vad ska man säga? Kanske anser de som tycker IVF och adoption är okej, men inte surrogatmödraskap att den stora skillnaden är att i de två förstnämnda så är det ju inte själva frambärandet av barn som man "köper"? Med alla risker och påfrestningar det ändå är/kan vara att vara gravid så är det klart att det är mer provocerande att köpa just en sådan "tjänst" än att köpa tjänsten att en fertilitetsexpert hjälper ett par i IVF-processen. Fertilitetsläkaren upplåter ju inte sin egen kropp i processen på det sätt som en surrogatmoder gör.

Jag tror att många tycker att just surrogatmödraskap ligger i samma påse som att köpa organ. Eller kanske som att köpa sex.

Dock tycker jag att man i någon mån får skilja debatten i sakfrågan från hur man kan pressa människor i en intervjusituation, så länge de ställer upp som "exempel" snarare än som debattörer. Ställer man upp som "exempel" tycker jag att intervjuaren bör söka förståelse snarare än att göra ideologiska poänger - att förstå är inte detsamma som att hålla med. Rent "programmässigt" får den mer ideologiska debatten då tas som en mer separat punkt.

:bow:
--------------------

Den liknelsen faller i mitt tycke på att ett donerat organ kommer att bli en del av mottagaren, barnet är/kommer bli en egen individ. Lite tillspetsat: jag skulle inte oroa mig för hur min njure mådde hos sin mottagare, men jag skulle oroa mig för hur mitt barn hade det i sitt liv.

Men; är det "mitt" barn när (oftast) varken ägg eller spermier är från mig?

Puh!

Förlåt att jag ifrågasatte det, men jag som ska adoptera hör det nämligen på riktigt emellanåt...

Tråkigt att höra. :(
Heder att du vill adoptera, ett barn kommer få en ny möjlighet den inte fått annars :)

Blev så irriterad av programmet, därav jag enbart såg delar utav det.

Rent praktiskt så är ju barnen "köpta" så länge någon betalat med pengar för deras tillkomst. Det går ju inte att komma ifrån i min logik i alla fall. Man betalar och får ett barn på ett eller annat vis.

Sedan kommer den etiska frågan i det hela. När, hur och under vilka omständigheter det är OK att "köpa" barn ...

Å andra sidan så ska man hårddra det så betalar Alla för att få ett barn...
Det är ju inte gratis att vara gravid som kvinna i ett förhållande, även om man bär sitt eget barn.
Ett par betalar för allt, från första dejten mellan varandra till nedkomst/uppfostran och däremellan kan det vara flera år.

Så hårddrar man saker och ting så anser jag att man betalar oavsett.

Det håller jag inte med om. Alla betalar inte alls för att få barn även om barn kostar pengar.

När jag betalar för min och min partners samliv så är det ju det jag betalar för inte för att få ett barn ... Första träffen fanns inte ens en tanke på barn.

Kostnaderna för ett barn som kommer till på naturlig väg (från graviditet till förlossning och uppväxt) handlar om omhändertagande av och inte tillverkandet av.

Det är skillnaden.

*kl*
Utan att ge mig in i för eller emot surrogatmödrar måste jag säga att jag blir förbannad över indelningen "köpta" barn och inte. Det är så jävla lätt att sitta på sina höga hästar när man kan få barn när man vill, och föraktfullt prata om att adopterade eller surrogatmoderfödda barn eller barn som krävt donator ska vara köpta! Vad har ekonomi ens med saken att göra? Idiot till reporter skulle jag säga. Jag ser problemet med att legalisera surrogatmödrar och vet inte vad jag tycker där, men föräldrar som fått sina barn på alternativa sätt är lika mycket föräldrar och det känns som att när barnen väl är födda så är ju tillkomsten helt ointressant.

Jag håller med dej.

Delvis knapplån

Jag blir så ledsen när folk ska döma åt höger och vänster.
Kan inte folk glädjas med varandra istället när det går vägen? Nä då ska man tracka och trycka ned istället.

Alla barn som föds är en gåva att förvalta, sedan hur de kom till och om/vad det kostade är inte viktigt. Det viktiga är ju att de är här och att de får det bästa i livet.

Jag är väldigt kluven vad gäller surrogatmödrar i u-länder. På ett sätt så kan det ge en kvinna som har det svårt en ny chans i livet och på samma gång så är det tragiskt att hon ska behöva gå igenom en graviditet och förlossning med allt vad det innebär för att få en chans till ett bättre liv. Hur många blir tvingade på något vis? Av fattigdom? Av sina män?
Hur svåra psykiska problem kan det inte ge?
Det är tragiskt att hon ska behandlas som bara en levande livmoder istället för som en människa. Ingen skulle ju brytt sig om henne om hon inte väntade ett barn till någon som har det så bra ställt att de kan betala för det.
Hon borde ju ha ett eget värde ändå.
Jag undrar vad som händer om hon blir skadad av förlossningen? Får hon hjälp då eller är det hejdå när bebisen är född oavsett?
Men frågan är ju också, vad hade hon känt sig tvingad att göra istället om inte surrogatmödraskap fanns?
Man borde ju kunna sköta sådant här på ett människovärdigt sätt.

Jag tycker också att det är vansinne att det inte finns lagar som reglerar surrogatmödraskap i Sverige. Självklart ska den biologiska mamman vara den biologiska mamman även på pappret och inte behöva adoptera sitt eget barn. Vad händer om föräldrarna går isär innan adoptionen är klar? Då står ju mamman där utan några som helst rättigheter för hon ses ju bara som någon som har bott ihop med barnet och biopappan.
Så många hemska vårdnadstvister som finns så tror jag ju att även dessa människor råkar ut för sådant.

Jag är så tacksam för att jag fick mina barn när jag önskade dem för jag tror inte att jag hade kunnat se på livet utan barn så positivt. Jag hade nog blivit helt knäckt och bitter om jag inte hade fått barn. Kanske spelar det roll att jag fick dem så tidigt i livet. Jag hade ju inte skapat mej något speciellt vuxenliv innan de blev till. De är ju och har alltid varit en stor del av mitt vuxna liv och jag har så svårt för att tänka mej hur mitt liv skulle blivit om jag inte hade fått dem när jag fick dem. Inte för att jag tror att man inte kan leva ett bra liv även utan barn men att inte kunna välja, det måste vara fruktansvärt svårt att hantera.

Ser du verkligen inte skillnaden mellan att någon köper och bestämmer över din kropp och att någon köper din arbetsförmåga där du själv har full kontroll över din kropp? Just surrogatmödraskap vore extremt problematiskt att betrakta som ett jobb när det griper in så radikalt i hela livet och där inga gränser kan dras mellan arbetsliv och privatliv.

Men jag säger som Björk, vi har haft en lång tråd om detta för ett halvår sen. Där finns en hel del argument för bägge sidor.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1095372&

Tror dom flesta skulle knyta an för mycket till barnet. Jag hade nog ansett det som "mitt" Och det är det ju inte.

Jag håller med och tror också det krävs en speciell sorts kvinna för att klara det. Jag vet inte om jag har lyckats skaffa mig någon åsikt egentligen. I ett enskilt fall med tex en syster som surrogatmor så kan jag bara inte se annat än att det vore förfärligt att förbjuda. Samtidigt så har jag så svårt att se hur det skulle kunna vara helt hm tillåtet.

Nåja vill slänga in en annan kommentar. Jag skulle visserligen inte kunna tänka mig vara surrogatmor. Men jag skulle inte heller kunna tänka mig donera ägg, eller spermier om jag hade. Även om jag tycker det är underbart att folk gör det och underbart att kvinnor kan åka till Danmark och bli inseminerade. Men jag skulle tycka ett ägg var ännu mer mitt ansvar att ta hand om själv än att bära någon annans ägg och sedan lämna tillbaka det. Rent tankemässigt alltså. Känslomässigt vet jag inte. Tänker göra varken eller.

Så varför är det alltid så okomplicerat runt män. De kan lämna sina spermier vind för våg utan att någon tycker de borde ha känslomässig bindning. De kan prostituera sig utan att det gör ngt, läste utredningen där det konstateras att fler tonårspojkar än flickor prostituerar sig. Men flickorna är problemet av ngn märklig orsak. Manliga prostituerade bögar fanns det en hel del av men det var minsann inte ett så stort problem eftersom manliga bögar ju tycker om sex och detta var ytterligare ett sätt att få sex på sades det i utredningen :o.

Så när det handlar om kvinnor och kropp så är det alltid prostitution det jämförs med och det är förfärligt tycker jag. Även städning har ju jämförts med prostitution (men lustigt nog inte at vara bilmekaniker). Men inte ens när det HANDLAR om män och prostitution så är det prostitution och hemskt utan bara ett jobb som de kan hantera...

Så kan vi inte bara låta bli att jämföra låna ut livmoder, med prostitution? Det känns förnedrande för kvinnan. Alltid att vi riskerar bli smutsiga och smutsas ned såsom tempelhoror och riskera vara värdelösa prostituerade. :eek: så fort det är kroppsligt.

Vi måste väl släppa lite tänket att den rena svaga kvinnan ägs av en man och bär hans barn.

Prostitution är ett svårt ämne värdigt en debatt. Det är inte ett skällsord eller ett argument att använda i andra debatter.

Senast ändrad:

Varför skulle surrogatmamman INTE få ekonomisk kompensation för tid och slitage?

exakt vad de sa på radio, kvinnan utsätts ju för ett rätt riskfyllt "jobb" osv.

som någon skrev tidigare, man investerar ju tid och pengar i sin partner osv...

så himla svårt, men säg i Indien där det var billigare än USA att hitta surrogatmamma, det kanske är enda sättet för en kvinna att överleva där, så egentligen hjälper man ju till med ett "jobbtillfälle"....

De som gör "allt" för att få barn, de är nog de som verkligen verkligen sedan gör allt för sitt barn (för den sakens skulle inte sagt att folk som har biologiska barn inte gör det, men det föds nog betydligt fler % barn "naturligt" som är oönskade än de som har kämpat ihjäl sig med alla möjliga varianter för att få ett!!)

Det fick mig att fundera. Hur ser andra på den saken. Om ett par skaffar ett barn genom surrogatmamma ett köpt barn? Och vart gå då gränsen? E det själva fenomenet surrogatmamma eller det att dom betalar för ägget? Nu vet jag inte hur det e i sv med i USA kan par (hetor) köpa ett ägg och placera det e i kvinnan som kommer att uppfostra barnet (allså mamma e inte biologisk men föder ändå barnet själv). E det då oxå ett köpt barn?

Och för att hårddra det ännu mera. Om man gör interfertillbehandlingar (stavning?), e det oxå ett köpt barn? Iom att det kostar ju en hel del.

Om jag inte e helt fel ute så får man väl betala vid adoption. E det oxå då ett köpt barn?

Så vad anser ni; om ett barn e köpt, vart går då gränsen vid köpt/icke köpt barn?

OBS detta anspeglar inte mina egna åsikter utan bara funderingar som röjer runt i huvudet på mig. Och jag e väl medveten om att surrogatmamma inte e tillåtet i sv och hur vidare det ska/inte ska vara e en helt annan diskution.

Jag tycker väl rent krasst att alla barn som är tillverkade på något modernt sätt (eller vad man nu ska kalla det) är ett köpt barn eftersom det har kostat pengar. Sen kan jag inte påstå att jag tycker det är något fel med det.

Det är klart att köpt som i trafficking är jättefel men det är ju helt skilda saker även om man betalar för att få en människa i båda fallen. För det är väl den kopplingen som gör att det låter fult att man har köpt ett barn?

Jag tycker mest att det ser ut som förskönande omskrivningar för att till varje pris hålla isär Riktiga Jobb (=värdighet) och Andra Jobb. Jag ser inte alls vad skillnaden skulle vara. På ett städjobb är det ju också kroppen som gör jobbet; jobbet blir ju inte gjort annars.

Skillnaden är väl att städjobb inte kräver den typen av fysisk intimitet med en annan människa, att upplåta sin kropp för en annan människa att röra och göra ingrepp i hur den vill, som prostitution och surrogatmödraskap.

När du städar använder du din kropp, och du säljer din arbetskraft, men du säljer inte rätten för någon annan att röra den och göra vad den personen tycker är lämpligt med din kropp. Skillnaden i graden av fysisk intimitet vid städning jämfört med surrogatmödraskap är enorm.

Å andra sidan så ska man hårddra det så betalar Alla för att få ett barn...
Det är ju inte gratis att vara gravid som kvinna i ett förhållande, även om man bär sitt eget barn.
Ett par betalar för allt, från första dejten mellan varandra till nedkomst/uppfostran och däremellan kan det vara flera år.

Så hårddrar man saker och ting så anser jag att man betalar oavsett.

Det är ju inte alls samma sak. I dess naturligaste form eller vad man ska säga så är sex, graviditet och förlossning helt gratis. Sen att ett modernt samhälle har uppfunnit massor med mer eller mindre nyttiga och dyra saker/tjänster som har med området att göra hör ju inte riktigt hit kan jag tycka.

Att sen ett barn kostar en rejäl slant fram till att hen blir myndig har ju inte med själva tillverkningen att göra. Det handlar ju om försörjning och inte om något man (in)köper.

Det är det väl inte? Om inte annat så kostar ju graviditet och förlossning pengar i form av förlorad inkomst. Och en säker förlossning för mamma och barn är definitivt inte gratis, om inte annat behövs ju barnmorskor och läkare.

I debatten om och kring surrogatmödraskap, prostitution o.s.v. finns det alltid en underförstådd föreställning om att alla som har s.k. vanliga jobb är per definition lyckliga och mår bra och känner sig så värdiga när de jobbar (och att alla surrogatmödrar och prostituerade således är olyckliga och förnedrade).

Jag tycker att det där är en mycket underlig tolkning, som man dock ser ganska ofta. Tyvärr brukar den tolkningen vara omöjlig att argumentera emot, då allt man säger tenderar att pressas in just i den tolkningsramen.

Det gör du ju också här:

Jag tycker mest att det ser ut som förskönande omskrivningar för att till varje pris hålla isär Riktiga Jobb (=värdighet) och Andra Jobb. Jag ser inte alls vad skillnaden skulle vara. På ett städjobb är det ju också kroppen som gör jobbet; jobbet blir ju inte gjort annars.

Därutöver tycker jag att du verkar ha en väldigt snäll plånbok, som blev lycklig på en städarlön. ;) Det tror jag inte att min hade blivit. :p

Ser du verkligen inte skillnaden mellan att någon köper och bestämmer över din kropp och att någon köper din arbetsförmåga där du själv har full kontroll över din kropp?
Förskönande omskrivning.

Just surrogatmödraskap vore extremt problematiskt att betrakta som ett jobb när det griper in så radikalt i hela livet och där inga gränser kan dras mellan arbetsliv och privatliv.
Fast kan man inte? Jag såg en dokumentär där en amerikansk kvinna som ställt upp som surrogatmamma flera gånger verkade kunna dra gränsen utan problem. I alla händelser är det ju något som kvinnan ska besluta om själv.

Det finns ju f.ö. ganska många jobb som griper in radikalt i livet. Jag kan tänka mig att akutläkare, psykolog o.s.v. är sådana jobb.

Så varför är det alltid så okomplicerat runt män. De kan lämna sina spermier vind för våg utan att någon tycker de borde ha känslomässig bindning. De kan prostituera sig utan att det gör ngt, läste utredningen där det konstateras att fler tonårspojkar än flickor prostituerar sig. Men flickorna är problemet av ngn märklig orsak. Manliga prostituerade bögar fanns det en hel del av men det var minsann inte ett så stort problem eftersom manliga bögar ju tycker om sex och detta var ytterligare ett sätt att få sex på sades det i utredningen :o.

Så när det handlar om kvinnor och kropp så är det alltid prostitution det jämförs med och det är förfärligt tycker jag. Även städning har ju jämförts med prostitution (men lustigt nog inte at vara bilmekaniker). Men inte ens när det HANDLAR om män och prostitution så är det prostitution och hemskt utan bara ett jobb som de kan hantera...

Så kan vi inte bara låta bli att jämföra låna ut livmoder, med prostitution? Det känns förnedrande för kvinnan. Alltid att vi riskerar bli smutsiga och smutsas ned såsom tempelhoror och riskera vara värdelösa prostituerade. :eek: så fort det är kroppsligt.

Vi måste väl släppa lite tänket att den rena svaga kvinnan ägs av en man och bär hans barn.
Jag håller med dig.

Jag tycker det är vansinne att kvinnor ständigt ska målas ut som offer för allt och alla - gärna av sådana som själva anser sig vara förkämpar för kvinnans frihet.

Skillnaden är väl att städjobb inte kräver den typen av fysisk intimitet med en annan människa, att upplåta sin kropp för en annan människa att röra och göra ingrepp i hur den vill, som prostitution och surrogatmödraskap.
Fast då är vi tillbaka igen på att vi värderar "arm" och "fitta" olika. Och det får du jättegärna göra för egen del, men de finns de som värderar på annat sätt.

Och så vitt jag har hör och läst mig till så klarar de som valt att jobba som prostituerade och surrogatmödrar av att dra gränser alldeles utmärkt bra.

Vad gäller intimitet - massör? Sköterska som måste torka och tvätta handikappade människor? o.s.v.

När du städar använder du din kropp, och du säljer din arbetskraft, men du säljer inte rätten för någon annan att röra den och göra vad den personen tycker är lämpligt med din kropp. Skillnaden i graden av fysisk intimitet vid städning jämfört med surrogatmödraskap är enorm.
Det är alltså den fysiska intimiteten som är den springande punkten.

Vem ska bestämma vad som är rätt och fel då? Du eller de som väljer fysiskt intima jobb?

men du säljer inte rätten för någon annan att röra den och göra vad den personen tycker är lämpligt med din kropp.
Nja, jag säljer ju inte intimitet, men jag säljer ju kroppsliga tjänster, d.v.s. städning. Man har inte jättemycket att säga till om vilka uppgifter man får på ett städjobb.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 802
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama