Livet

Trådstartare
Jag misslyckas ständigt med min surdeg. Jag sätter en surdeg som bubblar igång fint men sedan när jag matar på den eller sätter fördeg så händer inget mer...tips någon. Surdegsbröd är ju både nyttigare och gott :)

Sv: Surdeg

Hur behandlar du surdegen?
Jag har stundtals verkglien misskött min surdeg men den klarar sig ändå. Den är nu närmare 1 år gammal.

Som man ska enligt alla konstens regler och vad som står i bloggarna men degen småbubblar bara får ingen riktig jäskraft. Ibland när jag matat på den så slutar den bubbla och kommer inte igång igen på flera dagar. Börjar fundera på vårt vatten....för mycket klor eller något ...

Luktar det klor om vattnet?
Hur lös gör du degen? Jag håller min deg i en mycket lös konstistens ungefär som sockekakssmet. Det är i den konstistensen det varit lättast att få det hela att fungera.

Har du rätt temperatur på vattnet? Jag tycker det låter som om du har för varmt så att du "dödar" jästen vid första jäsningen.

Alt var förvarar du den? Den ska bo i rumstemperatur ;).

Nej, det är visst inte så mycket klor här har jag förstått men hårt vatten, borde väl inte spela roll? Ja, lös konsistens.

rumstemperatur och den bubblar igång en del men avtar när jag ökar på mjöl och vatten, inte för varmt vatten, kanske för kallt ;-)...ett mysterium...

Det låter nästan som du helt enkelt vårdar degen för mycket.

Jag bakade mycket surdeg tidigare. Den mådde som bäst när jag ställde den i ett mörkt överskåp som fick lite lagom med värme från pannrummet vägg i vägg.
Mata med försiktighet och gör inte så mycket med den så ska det nog gå bra :)

Liknande trådar

Mat Jag är nu i en relation där mitt ointresse för mat och matlagning börjar bli ett problem. Det är inte nytt för mig att vara i denna...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 304
Senast: Freazer
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 278
Senast: Mabuse
·
Hemmet Efter minst sju år av handdiskande vill jag inte mer. Jag älskar matlagning och som det är nu får jag diska minst 2 - 3 gånger om dagen...
2
Svar
39
· Visningar
1 127
Senast: Otherside
·
Hemmet Hej! Är det någon händig själ där ute som svara på lite frågor angående slipning av bord. Det här bordet (se bild) skulle jag vilja...
Svar
2
· Visningar
477
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix