sur pålle

M

Mezcal

min korsningvalack(nordis/tinker),som blir 2 år i maj, blir jättesur om man blåsar honom lite lätt i näsborrarna, ja har även testat att bara blåsa med näsan men han blir lika sur i alla fall. Ibland verkar det precis som att han tror att jag utmanar honom. Han accepterar mig som ledare i alla lägen ibland när han har sina trotsperioder kan han ifråga sätta ledarskapet men det behövs inte mycket för att han ska förstå att det fortfarande är jag som bestämmer.
Jag har alltid hört att man ska blåsa hästar mjukt i näsborrarna när man hälsar på dom.
Ska kanske tillägga att han blir lika sur när nån annan gör det, så det är inte bara ja som har dålig andedräkt :rofl:
Så vad tror ni?? ingen annan häst som jag har träffat har reagerat på detta viset.

Sv: sur pålle

Varför forsätta med något "icke nödvändigt" som hästen ogillar? Nog borde hästarna ha lite att säga till om sitt "privatliv".

ja brukar inte göra så på honom, men ibland när han vill lukta mig i ansiktet lite väl länge kan ja inte stå å hålla andan hela tiden.
Ja föstår om han inte tycker om det, men samtidigt funderar ja som så att han tycker att ja är lägre i rang än honom eller något??

Den reaktionen har jag aldrig varit med om, inte ens med unghästar. Min madam brukar placera huvudet så nära mitt som det går, snusa och blåsa lite lätt och skulle jag stå kvar en timme så skulle hon inte flytta bort huvudet utan somna. En normal häst hälsar ju på det viset och jag hälsar alltid på alla hästar på det viset, jag undviker att ta i dom och jag har aldrig haft problem med att någon häst ska nafsa åt mig och bli sur. Det är bara min madam som hotar med att bita näsan av mig när hon är busig. :angel:

jo så tänker jag också, alla andra hästar ja har träffat tycker att det är mysigt å stå å ''snusa'',,,,,

ja klarar ju mig utan att göra detta men ja började bara fundera på det idag så ja tänkte att ja likaväl kunde fråga här eftersom det finns många här som är kunnigare än mig på hästbeteende. Ja funderar på varför han inte tycker om det, ett tag tänkte ja att han kanske kände det som att ja utmanade honom eller nåt, ja menar detta med att ''snusa'' på varandra gör ju hästar när dom vill hälsa, ja funderar då på om han blir arg på de andra hästarna också eller om det bara är människor som han blir arg på.

Förstår inte varför blåser du den i näsan??
Låter inte normalt i mina öron... det är ju bara att sluta blåsa den i näsan så är problemet löst..

Jag skulle inte uppskatta om någon blåste i mina näsa!!!

Om han vill lukta dig i ansiktet och du vill tillåta det så fortsätt att andas normalt vidare. Blir han sur över att du andas är det ju hans problem och bör inte lukta dig i ansiktet i fortsättningen...

Jeg møtte en gang en hest som reagerte på samme måte, det var ei ung svensk halvblodshoppe jeg skulle ri på time. Hun pleide å stikke hodet frem over boksdøra for å snuse på folk og blåse dem i nesa, men blåste man tilbake, kastet hun hodet tilbake i forskrekkelse... hehe. Kan jo nevne at hun ellers var veldig vanskelig å holde på med, hun var ikke så langt fra å ta livet av meg i boksen da jeg skulle børste henne. Den typen hest som må dopes ned hver gang den skal skos... Litt uforutsigbar på bakken altså, men en drøm å ri - iallfall syntes jeg det da, det er jo snart sju år siden ;)

Ellers ville jeg vel vært litt forsiktig med sånne hester, jeg har iallfall ikke noen trang til å få bitt av nesa ;) Du får trøste deg med at han har en stor personlighet, hehe!

"Jag skulle inte uppskatta om någon blåste i mina näsa!!!"
Tja, men du er jo ingen hest? Hester hilser jo gjerne sånn.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 175
Senast: Ridinglady
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 411
Senast: Piaff
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka