Superbilliga hästar

Sv: Superbilliga hästar

40.000 svenska i tex polen är MYCKET pengar. De allra bästa hästarna från polen går för runt 45.000, och det är inte alls dåliga hästar. De är väl jämförbara för ett svenskt halvblod för 80'. Polen (det enda av dessa länder jag är lite införstådd med) har inte speciellt bra ekonomi, och att hästarna säljs "billigt" inför vintern är för att det är alldeles för dyrt för en "vanlig polack" att hålla häst över vintern. De har otroligt dålig tillgång till mark, och det är svindyrt där. Det finns visst flera stora, fina och bra stuterier, men kanske inte med svenska mått mätta. Som någon redan nämn; de har inte tillgång till bra bete, och inte heller till bra foder, det är väl det som sänker kvalitéten på hästarna.

Jag har haft en hel del att göra med polska importer, då bekanta till mig sysslat mycket med import och försäljning. Min egen häst är polsk, och det står två andra polacker i "mitt" stall, samt en livmoderimport. Alla fyra är KANONHÄSTAR! Jag är uppriktigt less på det dåliga ryktet polska hästar har, samtidigt som jag kan förså det till viss del. Men det är ju rätt typiskt hästfolk att dra alla över en kam, folk som fä.

Jag håller med om detta, jag har själv inte haft mkt kontakt med Polska hästar men kan tänka mig att om en häst från t.ex Polen kommer till Sverige och visar sig ha någon brist tror alla som känner personen som köpt hästen att alla polska hästar är så, och så sprids det. Men om någon köper en Tysk häst och samma sak händer säger man inget om det mer än att vad synd då vi har större kontakt med dessa hästar.

40.000 svenska i tex polen är MYCKET pengar. De allra bästa hästarna från polen går för runt 45.000, och det är inte alls dåliga hästar. De är väl jämförbara för ett svenskt halvblod för 80'. Polen (det enda av dessa länder jag är lite införstådd med) har inte speciellt bra ekonomi, och att hästarna säljs "billigt" inför vintern är för att det är alldeles för dyrt för en "vanlig polack" att hålla häst över vintern. De har otroligt dålig tillgång till mark, och det är svindyrt där. Det finns visst flera stora, fina och bra stuterier, men kanske inte med svenska mått mätta. Som någon redan nämn; de har inte tillgång till bra bete, och inte heller till bra foder, det är väl det som sänker kvalitéten på hästarna.

Jag har haft en hel del att göra med polska importer, då bekanta till mig sysslat mycket med import och försäljning. Min egen häst är polsk, och det står två andra polacker i "mitt" stall, samt en livmoderimport. Alla fyra är KANONHÄSTAR! Jag är uppriktigt less på det dåliga ryktet polska hästar har, samtidigt som jag kan förså det till viss del. Men det är ju rätt typiskt hästfolk att dra alla över en kam, folk som fä.

Jag håller med. Har här hemma en Estniskt häst som de flesta här på buke brukar tycka om :angel:

Han hoppar som bara den och är röntgad och bes utan anmärkning. Jag hämtade honom själv

Inte mycket.
Någon har ju haft råd att föda upp och hålla hästen ett antal år också, + kostnader för träning och tävling.

Kostnaderna för häst i de länderna är betydligt billigare än här. Foder och strö är så mycket billigare där

Sen något annat man ska tänka på om man importerar själv är att HA HÄSTEN I KARRANTÄN!!!
Hälften har ring orm, är lite små snoriga och lite rinniga i ögonen.
Har en det har alla det, när dom står i "spilter" utan mellanväggar och alla går i samma hage... OM dom går i hage, men det har dom gjort där jag tittat (dock bokstavligt talat alla tillsammans, hingstar som ston och därför ska man även göra UL på stona..)

Det var väl en överdrift som heter duga :crazy:

Du får ju inte införa en häst till Sverige som inte har ett vetintyg av motsvarande länsveterinär.

Så risken att få in en smitta är rätt liten om du importerar på lagligt vis.

Dessutom så har jag varit i Polen en mängd ggr och nej speciellt mycket mer sjuka hästar där än här har jag inte sett

Jag menade bara som många andra skrivit här att dom har dåligt med mark, går dom ute är det många hästar tillsammans. Har en en sjukdom är det mycket troligt att många fler har det. Och det behöver ju så klart inte synas just vid besiktningstillfället. Ringorm tex kan ligga i kroppen länge och bryter gärna ut vid stressiga situationer som tex en flytt innebär. Och lika så lite små bakterier i kroppen, det bryter ut vid sterss eller dyligt och då har du kanske redan hunnit få hem hästen...

Jag fick en häst i vintras som redan hade stått på ett annats ställe i sverige ett tag men när hon kom till mig så bröt kvarkan ut på henne...

Jag menade inte att polska hästar är sjukare än andra (kvarka hästen kom ej från polen) men över lag när man får hem utländska hästar så har iaf vi alltid dom i ett seperat stall i minst två veckor där dom temas regelbundet och man håller koll på andra sjukdoms tecken.
Det sparar pengar i slutänden om man slipper medicinera hela stallet mot antingen det ena eller det andra plus attl annat extra jobb det drar med som som att tvätta om allt och sanera stall och hagar osv...

Man skall alltid separera nya hästar :idea:

Dock så har jag bara sett ställen med stora fina hagar och jag har avrit på en hel del ställen nu

Jag hämtade honom i Estland på ett stall jag tyvärr inte vet vad det heter. Dock är han förmedlad av en kvinna som bor i Stockholm :D

Haha nä det förstår jag. Men då ligger ju priserna som i sverige med andra ord.

Detta är lite motsägelsefullt. Om "normalpolaken" inte har råd att hålla sina hästar, hur har de då råd att träna och tävla upp till 1.40? Det behöver inte alls vara dåliga hästar men den som gör den största vinsten är med all säkerhet förmedlaren. Precis som många har uttryckt så har tyska och holländska hästar alldeles för hög status jämfört med andra länders. Det är "fint" att åka till Tyskland och köpa en häst och alla blir imponerade men har någon köpt från Polen rynkar folk på näsan. Men precis som var man än köper häst ifrån så ska man göra en noggrann undersökning av hästen både vad gäller veterinärt och historiken kring hästen, uppfödare, tidigare ägare o s v . Är hästen ok och motsvarar mina förväntningar och vad jag ska ha den till samt att priset ligger i nivå med det övriga, så varför inte? Det är ju trots allt individen som är det viktiga inte var den kommer ifrån.

Så motsägelsefullt är det väl inte?
Det är väl förmodligen försäljningsstall som har anställda ryttare som tävlar flera hästar åt gången.

Perhaps, men den var väl knappt tävlad och har väl ingen direkt superstam om det är rätt häst jag tänker på.

Perhaps, men den var väl knappt tävlad och har väl ingen direkt superstam om det är rätt häst jag tänker på.

Jo han var tävlad och hade fått väldigt höga poäng på unghäst tester 9p för både gång, typ och hoppförmåga.

Tävlad hos dem upp till 105 som 5åring och gjorde någon start i 110 som 6åring precis innan jag köpte honom.

Stammen är super finns inte ett enda fel i den. Han har några av de allra bästa Trakhenarna i sig och är efter en mycket populär Holsteinerhingst som nu är i Frankrike och är godkänd i SF där. Pappan till min häst har internationella segrar i 150cm hoppning och hela hans möderna är fullproppat med prestation.

Så stam har han så det blir över. Han är dessutom uppfödd på ett av de finaste Trakhener stuterierna som fortfarande har de mycket fina ryska linjerna kvar.

Så att skriva att han inte har superstam är att ta i..

Det var därför jag skrev ett + bakom ;)

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 090
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 752
Senast: morgaine
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 721
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar