L
LittleW
Sv: Superbilliga hästar
Jag håller med om detta, jag har själv inte haft mkt kontakt med Polska hästar men kan tänka mig att om en häst från t.ex Polen kommer till Sverige och visar sig ha någon brist tror alla som känner personen som köpt hästen att alla polska hästar är så, och så sprids det. Men om någon köper en Tysk häst och samma sak händer säger man inget om det mer än att vad synd då vi har större kontakt med dessa hästar.
40.000 svenska i tex polen är MYCKET pengar. De allra bästa hästarna från polen går för runt 45.000, och det är inte alls dåliga hästar. De är väl jämförbara för ett svenskt halvblod för 80'. Polen (det enda av dessa länder jag är lite införstådd med) har inte speciellt bra ekonomi, och att hästarna säljs "billigt" inför vintern är för att det är alldeles för dyrt för en "vanlig polack" att hålla häst över vintern. De har otroligt dålig tillgång till mark, och det är svindyrt där. Det finns visst flera stora, fina och bra stuterier, men kanske inte med svenska mått mätta. Som någon redan nämn; de har inte tillgång till bra bete, och inte heller till bra foder, det är väl det som sänker kvalitéten på hästarna.
Jag har haft en hel del att göra med polska importer, då bekanta till mig sysslat mycket med import och försäljning. Min egen häst är polsk, och det står två andra polacker i "mitt" stall, samt en livmoderimport. Alla fyra är KANONHÄSTAR! Jag är uppriktigt less på det dåliga ryktet polska hästar har, samtidigt som jag kan förså det till viss del. Men det är ju rätt typiskt hästfolk att dra alla över en kam, folk som fä.
Jag håller med om detta, jag har själv inte haft mkt kontakt med Polska hästar men kan tänka mig att om en häst från t.ex Polen kommer till Sverige och visar sig ha någon brist tror alla som känner personen som köpt hästen att alla polska hästar är så, och så sprids det. Men om någon köper en Tysk häst och samma sak händer säger man inget om det mer än att vad synd då vi har större kontakt med dessa hästar.