Superbilliga hästar

S

Silly

Kolla lite på annonser nu och det finns massor med polska och lettiska hästar som enligt annonserna är välridna och hoppade allt från 120 till 140. Många ser lite magra och omusklade ut men säljs för skampriser! Är det verkligen rimligt att kunna köpa en sån häst för knappt 40 000!?!

Sv: Superbilliga hästar

Jag går efter principen - du får vad du betalar för.

Visst kan du ha tur, men det är undantag.

Om man har tur ...

men några av dom är orena efter ngn månad, några har varit full sketna med långtgående maskangrepp.

OSV...

Som sagt - man får vad man betalar för, och en tillsynes billig affär kan bli oerhört dyr i slutändan.

Eller som veterinären på lektionen på Flyinge berättade, dessa hästar är ofta för sorligt uppfödda, mineralfattiga marker i dessa länder, inget tillsatt mineral, dåligt foder överhuvudtaget, oftast inte avmaskade någonsin, en del har knappt varit ute i hage utan föds upp i stall. Samt att det är väldigt vanligt att dessa hästar pga mineralbristen har många lösa benbitar.

Men visst, man kan ha tur. Men innan man köper en häst från dessa länder är det nog ett gott råd att genomröntga hela hästen.

Dessa hästar finns sällan till salu på något seriöst handelsstall heller, varken i hemländerna eller hos förmedlare i Sverige.

Man ska väl aldrig lite fullt ut på en annons oavsett :)
Var och tittade på en häst som enligt annonsen och ägaren var allt ifrån tungriden, högställd och en perfekt tjejhäst ungefär.
När jag red den var den stor och klumpig, framtung och ingen direkt "tjejhäst" :p

Jag skulle aldrig våga köpa häst från dessa länder. När det står att de ska hoppat 1.20-140 och de säljs för 40000 måste väl lla färstå att det är något fel.

40000 är ju mycket pengar i de länderna

Inte mycket.
Någon har ju haft råd att föda upp och hålla hästen ett antal år också, + kostnader för träning och tävling.

Fast de flesta står ju kvar i sina hemländer och så bekostar man transporten själv om man köper dem.

40.000 svenska i tex polen är MYCKET pengar. De allra bästa hästarna från polen går för runt 45.000, och det är inte alls dåliga hästar. De är väl jämförbara för ett svenskt halvblod för 80'. Polen (det enda av dessa länder jag är lite införstådd med) har inte speciellt bra ekonomi, och att hästarna säljs "billigt" inför vintern är för att det är alldeles för dyrt för en "vanlig polack" att hålla häst över vintern. De har otroligt dålig tillgång till mark, och det är svindyrt där. Det finns visst flera stora, fina och bra stuterier, men kanske inte med svenska mått mätta. Som någon redan nämn; de har inte tillgång till bra bete, och inte heller till bra foder, det är väl det som sänker kvalitéten på hästarna.

Jag har haft en hel del att göra med polska importer, då bekanta till mig sysslat mycket med import och försäljning. Min egen häst är polsk, och det står två andra polacker i "mitt" stall, samt en livmoderimport. Alla fyra är KANONHÄSTAR! Jag är uppriktigt less på det dåliga ryktet polska hästar har, samtidigt som jag kan förså det till viss del. Men det är ju rätt typiskt hästfolk att dra alla över en kam, folk som fä.

Har varit med och köpt många till ridskolan. Det lönar sig att betala några kronor extra för de hästarna hänger med längre.

Jag skulle aldrig våga köpa häst från dessa länder. När det står att de ska hoppat 1.20-140 och de säljs för 40000 måste väl lla färstå att det är något fel.

Fast visst är det som några skriver. De har inte vår "standard" men oj vad det finns gott om fina hästar! :D

Och priset. Du äter en middag för 3 pers för 100:-. Lönen för en stallarbetare var 1500:-/mån. Räkna med de siffrorna så blir det annorlunda. :angel:

Och det är inte bara ifrån polen det kommer dåliga hästar. Många billigare tyska och holländska importer är helt sönder ridna...Men är väl kanske lite mer status att äga en tysk häst än en polsk. Om inte annat känner dom flesta igen dom tyska hingstarna och stammen. Dom förmedlare som tar in hästarna till sverige tror jag inte direkt skriver i annonsen att hästen är imp. polen. Snarare häst av halvblodstyp säljes med okänd stam...

Jag skulle inte ha något emot en polsk häst. Det ÄR billigare i polen, tro mig. Som vi köpte tex vissa vitvaror från polen till vårat hus (har kontakter därifrån), till nästan halva priset av vad de skulle kostat i sverige. Det är ett fattigt land.

Har själv varit och kollat på en del hästar i polen.
När vi kom hem såg vi flera av dom på annons här i sverige och men en jämerlig engelska.

Man ska inte tro på vad det står i de polska annonserna, dom kan bara inte formulera sig mycket bättre.

Såg bland annat en häst som jag var förtjust i där ner och i annonsen stod det "jumps 140 cm", ja det gjorde den, 1 SPRÅNG LÖSHOPPNING!!
INTE under ryttare, men det kan dom inte skriva på engelska..
Under ryttare kunde den ingenting, svår att sitta upp på, gick som en giraff och var den överhuvudtaget hoppad under ryttare så var det av en självmords kandidat!

Men, det var i övrigt inget fel på hästen i sig. Ett par månaders grundridning och lite mer muskler så hade det varit en super fin häst.

Sen något annat man ska tänka på om man importerar själv är att HA HÄSTEN I KARRANTÄN!!!
Hälften har ring orm, är lite små snoriga och lite rinniga i ögonen.
Har en det har alla det, när dom står i "spilter" utan mellanväggar och alla går i samma hage... OM dom går i hage, men det har dom gjort där jag tittat (dock bokstavligt talat alla tillsammans, hingstar som ston och därför ska man även göra UL på stona..)

MEN, som jag skrev, där var även fina hästar och kan man ha lite överseende med att dom inte håller hästarna som vi gjör så kan du göra dig en fin häst om du har lite tid att lägga ner först

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 090
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 752
Senast: morgaine
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 721
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar