*suck* Jag ger upp

Mirre

Trådstartare
Min hund är jättesnäll på alla sätt och vis.
Men stört omöjlig att möta andra hundar med.
Han bara drar och ska efter dom och skäller och morrar och har sig. Förut gick det rätt bra, han drog visserligen men inte lika mycket och var i alla fall tyst.
brydd
Nån med tips? Han är 6 år

Sv: *suck* Jag ger upp

Går det att avleda honom på nått vis? Finns det nått han är galen i? Godis boll etc? Det är inget som löser ert problem, men har man tur så kan man "maskera" det lite så att man åtminstone kan möta andra hundar utan att få spelet.

Men helt klart så ska ni komma till rätta med det grundligt med hjälp av en instruktör...

Det är viktigt att du ser den andra hunden innan din vovve får syn på den... Då kanske du kan avleda den med diverse roliga saker eller godis eller liknande...
Men som de andra säger kan det vara väldigt bra med en instruktör...

Vet hur det känns, min va likadan förut....

Gick till klubben i flera omgångar när det var fri träning, där stod vi mitt på planen. Jag med en helvild skällande hund ända tills han blev tyst, tränade lite och åkte hem. ( och han höll på länge)

Sen gick allt bra så länge vi stod stilla, problemet kom tillbaka så fort vi rörde på oss.
Började gå i viklar. Gick mot en hund, vovven börjar skälla vänder direkt...beröm. Skäller på nästa hund, vänder igen.

Min hund gick inte att avleda med godis och bollar, för han var helt blockerad.

Sen får man varva med mkt lek och vara den jätteskojiga matten för att bli mera intressant än de andra hundarna.

Detta har funkat på min hund, men det får upprepas ibland om man inte varit där på länge. Är evigt tacksam till den instruktör som hjälpte oss igenom detta problem. Det var ju skitpinsamt att komma på en kurs med en helgalen hund, som dessutom kunde alla övningarna hemma. Men nu funkar det bra faktiskt, även om han alltid är bäst när vi tränar privat... :D

Man ska bygga upp en bra grund hemma! Desto större är chansen att en del av det funkar ute bland andra också! Så det är bara att träna på, även med mer avancerade saker också. Snart kommer du att ha en hund som börjar välja dig och dina övningar istället för andra hundar!! Go! :D Det funkar även lite som hjärntvätt att matte vet bäst att nöta lite med de :devil:

kastrera honom? Det är ofta där problemet ligger han behöver få mindre att tänka på ;)

ja! Den Ultimata Lösningen På Alla Problem. söv ner hunden och börja karva med alla risker det för med sig för det hjälper säkert. för det var precis så jag gjorde med min arga lilla hund. problemet var bara att hon inte hade några kottar att skära av...

nej, men vet du vad, etologi är så mycket mer än testostoron. jag tänker inte ge några fler tips än att trådskaparen bör ta och leta reda på en duktig instruktör. att hunden gör utfall kan bero på allt från överdriven dominans till smärta eller rädsla. och understimulering! men det går att bli av med det, min är ett bra exempel (det var ett skämt det där med operationen, vi har slitit som djur båda två för att komma dit vi är nu).

att du tycker att kastering skulle vara idiotiskt har ja väldigt svårt att förstå , men det får stå för dig, det har kommit in SÅ många nöjda patienter där jag jobbar som säger att dom inte ångra det minsta att dom valde att kastrerar pga att dom fick en så mkt lugnare och trevligare hund.
Säger däremot inte att det hjälper på alla hundar men det hjälper på dom flesta eftersom han är såpass gammal som 6 år så är det klart att det "hetsiga" i honom inte försvinner helt, men att det hjälper det tror ja starkt på ;)

Beror det på osäkerhet så kan det i värsta fall bli värre...

jag har en hane som kastrerades av andra skäl och han har då inte blivit ett enda dugg lugnare, tack och lov. har man en alert hund så får man väl se till att aktivera den istället för att börja snitta. kastrering hjälper mot hormoniella problem, inte mot psykiska.

jag är inte alls emot kastrering om man har vettiga skäl, men någon underkur är det inte, och det går inte att komma ifrån att en operation och stora sår innebär risker. dessutom är det ju så att utfall till 99% INTE beror på hormoner.

Förstår hur du känner det! Har samma problem. Rätt eller fel, men jag är för det första rättså uppmärksam när vi är ute, så att jag ser den andra hunden först. När jag väl sett den gör jag allt för att ignorera den, dess ägare och Fritz beteende. Oavsett hur han drar åt det hållet, gnäller, skäller osv så fortsätter jag gå. En riktigt bra dag så kan jag få honom att gå bredvid, utan att dra, visserligen gnyr och gnäller han men han lyder ändå mitt kommando och hänger inte som en slips i kopplet. En seger för mig, tycker jag! Jag tycker detta är ett problem, men min sambo som är ägare tycker inte det så några besök hos instruktör blir det inte! :( Vilket jag tycker är synd eftersom det inte bara hade varit bra för hunden utan framförallt för mig! Eftersom jag är ny på det här med hundar så kan jag bara gå efter mitt egna förnuft och det är väldigt ofta svårt och veta om det är sunt eller inte. Men, en sak är klar! Min sambo har pratat om att köpa ännu en hund, vilket kommer att bli en större ras och mitt ultimatium är att den hunden ska gå lydnadskurs. Att hålla Fritz och hans 10 kg är inga problem, men en större hund. Nej tack! Men å andra sidan så kan jag ju vägra gå ut med hundarna då! :devil: Om någon tycker att det jag gör är helt fel eller har något annat tips så får ni gärna dela med er! :bow:

/Timsetim

ett tips är att få ordning på den gamla hunden först då sådant beteende gärna smittar av sig. och om du betalar en instruktör så borde väl inte din sambo misstycka? i så fall borde han ta och gå ut med hunden själv... det är verkligen guld värt att bli av med en sådan ovana som att göra utfall.

Håller helt med! Problemet är att han inte tycker det är något problem! Eftersom hunden dessutom inte är mer än 2½ så hade jag tyckt det var skönt att bli av med detta! Det är förhoppningsvis många år kvar! Om ett par helger så ska en, av många ansedd, duktig hund och hundägartränare ha öppet hus. Ska försöka locka dit sambon! :devil: Hoppas det kan få honom på andra tankar. Denna tränare har dessutom ägt en del Tyskar så han har säkert en hel del ovärderliga tips!

/Timsetim

Du ska få en mailadress av mig till en tjej som är kanonduktig på hundar och problem vi har med våra hundar.
Ska höra med henne om det är okej först, men hon brukar aldrig vara tjurig när det gäller att hjälpa folk ;)

Vi har samma problem med Joker, men där vet vi att det grundar sig i rädsla. Han blev attackerad av grannens Schäfer och nu är det en väldigt skraj Joker som går förbi Schäfern :( (Ilska är bästa försvar..bäst att försvara sig innan ngt händer, verkar han tycka)
Han blir väldigt ivrig och skäller när han ser andra hundar eller när vi möter dom, men får han hälsa lugnt och försiktigt så brukar det gå kalasbra sen.
Hugo skäller mest för att Joker skäller :smirk: när vi går ensamma så brukar han gnälla lite men inte mer. Hmm.. jo när vi går förbi grannens hund som gör utfall (samma Schäfer igen) då kan han skälla också, men säger man bara till innan så går det finfint.

Iaf så brukar vi umgås rätt mkt med den här tjejen, hon avgudar Joker och dom trivs superbra ihop. Joker blir som en annan hund när dom tränar, observant lydig och väldigt fokuserad!
Hon har hjälpt oss att komma en bit på väg iaf, och konstaterat att Joker lyder bättre om han får gå lös.. vet inte om det har att göra med att han satt fast vid ett träd då han blev påhoppad :confused:
och känner sig mindre pressad av att vara lös. (Han sticker inte fram till mötande hundar då han går fot,lös.)

Låter typiskt för osäkra hundar :) Lös går de inte fram till andra och kopplade så ska de äta upp allt och alla. De första åren så trodde jag att det var en slump att min annars så galna hund inte gick fram till andra hundar. Det räckte med ett stanna eller hit. Men till slut så insåg jag att det inte var slumpen eller min fantastiska lydnad. Utan hon törs ju inte och lös behöver hon inte försvara sig!!

jasså? Har ingen erfarenhet av det, därför kan ja tyvärr inte yttra mig.

det är ingen vidare stor operation , klart att det finns risker det finns det alltid när man söver djur. Ganska liten risk att det skulle hända någonting då det inte är nåt stort ingrepp. Kan hända att sitter det bara psykiskt så kanske det inte hjälper men ja tror lätt att det ger skillnad.

Jag vet precis hur du har det :/ Min hund är precis likadan....den är ibland en ren pina att gå ut me honom. Har funderat på att kastrera honom, men det är ju så himla dyrt :(
Har många gånger nästan fått inflammation i armarna på grund av att han ska dra så in i bomben när det kommer andra hundar.
Är din hund kastrerad?
Håll ut :)

risken för att din hund ska bli lugnare av sig själv är liten om du kastrerar honom. vill du prova för att se om jag har rätt kan du ge en p-spruta först, för att se om det har någon effekt.

varför är det så få här som tänker "det går att träna bort"? för det gör det! men du kanske behöver någon som visar hur man gör... jag förutsätter dock att hunden får både tillräcklig psykisk stimulans och motion

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 434
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 027
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar