Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*kl
Hur ser dessa ägg ut?
Vafan, de där fröna ar ju våra hästar också ibland.Båda har nollat på träckprov förut, bara hoppas att det inte är någon fara, och sedan ta prov igen.
Du ska ändå inte avmaska förrän flugan gett sig för året, dvs vid första frosten.
Skrapar du bort ägg varje dag behöver du inte avmaska.
Jag tycker det är lite knepigt... För med dessa mildra höstar som vi haft i Sörmland de senaste åren så kommer inte första frosten förräns sent, kanske i slutet av november/december, och då är det väl eg. inte så bra att avmaska (tänker på att en avmaskning i fel tid kan "starta igång" "latenta" blodmaskar).
kan styngflugelarver trivas hos oss människor också? Vi borde ju kunna få i oss ngr ägg när vi pysslar med hästarna![]()
Min fråga är, det är ju så svårt att ta bort precis varje ägg, kan man riskera att man får styngfluga här om man missar några?
Bör vi då kanske avmaska min häst så vi minskar risken för att det kommer i våra hagar?
Givetsvis får vi avmaska i höst vid första frost också nu när vi sett äggförekomsten , men hur agerar vi just nu?
OJ! Jag tror att jag har gjort helt fel nu när jag läser detta.
Min häst fick styngflugeägg och avmaskade honom nu med Ivomec.
Jag avmaskade honom före betessläppet med, och nu. Behöver jag och isåfall vad ska jag avmaska honom med i höst?
Gör det något om äggen sitter kvar nu, jag har ju avmsakat. Eller borde jag ändå ta bort dom?![]()
Blodmaskarna går inte i dvala förrän det är rejält kallt, så en avmaskning sent kan vara en fördel för vinterhagarna.
Avmaska sent i höst med ivermektin igen.
Trevligast för hästen är det ju att du plockar bort äggen. Larverna borrar in sig i tungan för sin vandring ner till magen. Jag tror inte det är så trevligt...