Styngflugan!

Sv: Styngflugan!

*kl

Hur ser dessa ägg ut?

Små prickar, kan vara grå, vita eller gulaktiga, de gula är vanligast här tror jag. Ser nästan ut som små frön som fastnat på hästen. Sitter i "klungor" ofta på benen, och jäkligt svåra att få bort.

bots.jpg

Vafan, de där fröna ar ju våra hästar också ibland. :devil: Båda har nollat på träckprov förut, bara hoppas att det inte är någon fara, och sedan ta prov igen.

om amn gör träckprov i höst för att se om de fått i sig äggen, syns då det på träckprovet? eller är det bara de vanliga maskarna som syns?

Vi har också börjat få det i vårat stall. Petar bort äggen varje dag och sprutar på pälsglans på "utsatta områden", på så sätt så fastnar de inte lika lätt :idea:

Vafan, de där fröna ar ju våra hästar också ibland. :devil: Båda har nollat på träckprov förut, bara hoppas att det inte är någon fara, och sedan ta prov igen.

På träckprov ser man ägg som maskarna släpper, både rund- och bandmaskar.

Styngflugans larv är just en LARV och ingen mask. Det är inte den som lägger ägg, utan flugan som utvecklas utanför hästen sen. Äggen ser man PÅ hästen.

Det går alltså inte att se styngflugan på träckprov.

Men har man sett ägg på hästen och inte varit noga och skrapat bort varje dag, kan man räkna med att hästen fått i sig larver, och man får avmaska sen höst med ivermektin-medel.

Åhhh... det är så himla läskigt med alla flugor, och maskar som frodas nu... :(

Jag som har en vit häst då! Jag måste nog leta tills ögonen ramlar av innan jag hittar de där äggen.

Vi hade ett anfall häromdagen av några äckliga små flugor som bosatte sig i öronen på våra hästar... vi fick slänga in hästarna i stallet och tvätta ur öronen ordentligt, och det såg nästan ut som flugorna hade "käkat" i öronen... fick blod på tussarna...

Stackars små pollar... och matte också för den delen som retar sig på dom just nu också! Bromsar har vi med nu, så det räcker och blir över.. :(

Skönt att hösten kommer snart när luften är frisk och flugfri..:)

Du ska ändå inte avmaska förrän flugan gett sig för året, dvs vid första frosten.

Skrapar du bort ägg varje dag behöver du inte avmaska.

Jag tycker det är lite knepigt... För med dessa mildra höstar som vi haft i Sörmland de senaste åren så kommer inte första frosten förräns sent, kanske i slutet av november/december, och då är det väl eg. inte så bra att avmaska (tänker på att en avmaskning i fel tid kan "starta igång" "latenta" blodmaskar).

kan styngflugelarver trivas hos oss människor också? Vi borde ju kunna få i oss ngr ägg när vi pysslar med hästarna:eek:

Jag tycker det är lite knepigt... För med dessa mildra höstar som vi haft i Sörmland de senaste åren så kommer inte första frosten förräns sent, kanske i slutet av november/december, och då är det väl eg. inte så bra att avmaska (tänker på att en avmaskning i fel tid kan "starta igång" "latenta" blodmaskar).

Blodmaskarna går inte i dvala förrän det är rejält kallt, så en avmaskning sent kan vara en fördel för vinterhagarna.

hej, har en följdfråga ang styngflugeägg (och du verkar ju ka koll på detta med maskar!)

Jag har haft min häst på foder i Göteborg då jag själv är gravid, hon kom hem för 2 veckor sedan och vi har nu sett ägg på henne, som vi skrapar bort.
Vi har aldrig haft styngfluga i stallet förut, tror inte det är vanligt i Karlstad öht.
Min fråga är, det är ju så svårt att ta bort precis varje ägg, kan man riskera att man får styngfluga här om man missar några?
Bör vi då kanske avmaska min häst så vi minskar risken för att det kommer i våra hagar?
Givetsvis får vi avmaska i höst vid första frost också nu när vi sett äggförekomsten , men hur agerar vi just nu?

Senast ändrad:

OJ! Jag tror att jag har gjort helt fel nu när jag läser detta.
Min häst fick styngflugeägg och avmaskade honom nu med Ivomec.
Jag avmaskade honom före betessläppet med, och nu. Behöver jag och isåfall vad ska jag avmaska honom med i höst?

Gör det något om äggen sitter kvar nu, jag har ju avmsakat. Eller borde jag ändå ta bort dom?:(

Min fråga är, det är ju så svårt att ta bort precis varje ägg, kan man riskera att man får styngfluga här om man missar några?
Bör vi då kanske avmaska min häst så vi minskar risken för att det kommer i våra hagar?
Givetsvis får vi avmaska i höst vid första frost också nu när vi sett äggförekomsten , men hur agerar vi just nu?

Det tar 10 månader innan det kommer ut några styngflugelarver som blir nya flugor, så det är ingen panik. Det räcker gott att avmaska sent i höst.

OJ! Jag tror att jag har gjort helt fel nu när jag läser detta.
Min häst fick styngflugeägg och avmaskade honom nu med Ivomec.
Jag avmaskade honom före betessläppet med, och nu. Behöver jag och isåfall vad ska jag avmaska honom med i höst?

Gör det något om äggen sitter kvar nu, jag har ju avmsakat. Eller borde jag ändå ta bort dom?:(

Avmaska sent i höst med ivermektin igen.

Trevligast för hästen är det ju att du plockar bort äggen. Larverna borrar in sig i tungan för sin vandring ner till magen. Jag tror inte det är så trevligt...

Blodmaskarna går inte i dvala förrän det är rejält kallt, så en avmaskning sent kan vara en fördel för vinterhagarna.

Okej så november/december är helt okej om man behöver ta styngflugan?

En följdfråga...

Min häst visade 650 epg på träckprovet i maj. Avmaskas nu i intervall med fyrantel. När ska jag ge sista avmaskningen för säsongen? Vad jag har förstått är det lämpligt att byta ut pyrantelmedlet mot ett ivermektinpreparat (om man behöver ta styngflugan) i den sista avmaskningen, men som sagt så lär det bli sent om man ska vänta till frosten kommer... Så hur länge bör jag fortsätta maska med fyrantel i intervall?

Senast ändrad:

Det beror på hur er hagsituation ser ut. När byter ni hagar, och hur ser vinterhagarna ut (underlag, antal hästar, storlek osv)?

Avmaska sent i höst med ivermektin igen.

Trevligast för hästen är det ju att du plockar bort äggen. Larverna borrar in sig i tungan för sin vandring ner till magen. Jag tror inte det är så trevligt...

Okej, tack så mycket. Jag försökte ta bort dom med en engångsrakhyvel idag, som det stod här. Det var inte lätt. Så jag ska prova med ryktsten nästa gång. Han går i sommarhagen nu och denna veckan får han bara gå i hagen, utan att bli riden.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 264
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 356
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 033
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 904

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat