Styngflugan!

Sv: Styngflugan!

*kl*

Men - förlåt för dum fråga - VARFÖR ska man avmaska mot styngflugelarver? Om man bortser från ev. obehag hos hästen - om larverna ändå kommer ut av sig självt efter 10 månader?

Och en annan fråga: Om hästen kliar sig på benet, innan äggen kläcks, och hästen får i sig ägg - kläcks de i munnen/magen på hästen då?

Det jag menade med min fråga var att få reda på om styngflugelarven orsakar SKADA hos hästen, som tex blodmasken och spolmasken gör! För så vitt jag vet så lämnar inte de kroppen av sig självt efter ett tag, utan de fortsätter att leva och föröka sig i kroppen! Och om tidigare inlägg under denna tråd är korrekta så verkar ju inte styngflugelarven föröka sig inuti hästkroppen, utan den lägger sig i dvala till det är dags att komma ut. Det var därför jag skrev "bortsett från ev. obehag" - ber om ursäkt för klumpig formulering!

Det är ju själva f-n att folk ska "hugga" på allting"! Spydiga kommentarer har jag inte mycket till övers för, när man frågar för att lära! Förstår att folk drar sig för att fråga om saker i de olika forumen!

När jag gick på stutis ansågs det att skadan var försumbar men det har omprövats.Har man sett hur magsäcken på en häst med styngflugelarver ser ut är det svårt att tro att den inte skadar.
Hetsa inte upp dig men du skrev faktiskt "om man bortser från....."
PL

Har kollat runt på internet och tydligen gör de ingen direkt skada hos hästen så vitt jag hittat. Jag vet inte heller om de äter medan de vistas hos hästen- kan någon upplysa mig om detta är sant eller inte?

Här kan ni läsa om styngflugan (på engelska): http://www.icb.usp.br/~marcelcp/Gasterophilus.htm

(Tänker för övrigt avmaska hästen mot detta för säkerhetsskull)

Er dette farlig for drektige ston? Min hest var full av egg på sine ben i dag men jag ante inte v det var för jag leste denne siden.

Min häst är svartbrun och hade de första äggen på Alla ben (tänkte på Madicks saxade stycke, men våra flugjä*lar kanske är lite förvirrade ;))i går. De andra Bruna hästarna hade inga ägg...

En liten fråga, som en reaktion på bilden av flugäggen: Hur upptäcker man äggen på hästar med vita ben? Har någon något bra tips?

Avmaska sent i höst med ivermektin igen.

Trevligast för hästen är det ju att du plockar bort äggen. Larverna borrar in sig i tungan för sin vandring ner till magen. Jag tror inte det är så trevligt...

Okej, tack så mycket. Har ni några tips på ur man får bort dom? Jag prövade med rakhyvel, men gick inget vidare. Förut har jag använt händerna och en slö kniv. Funkar ryktsten?

Okej, tack så mycket. Har ni några tips på ur man får bort dom? Jag prövade med rakhyvel, men gick inget vidare. Förut har jag använt händerna och en slö kniv. Funkar ryktsten?

Ryktsten funkar skapligt. Har försökt tvätta bort men det funkade inge vidare :/

Jag tycker ryktsten är det som funkar bäst. På de ägg som sitter knasigt så tar jag naglarna och drar bort dem.

Jag har på dessa veckor använt ryktsten, naglar, hårda hovborstar och rakhyvel men inget funkar BRA. det är ett jäkla slit och svårt att få bort allt.
Idag tog jag till klippmaskinen modell mindre och rakade insidan av benen från kota upp över knät. Då borde de få svårare att fästa..

*kl*

jag brukar klippa bort äggen. med sax, inte klippmaskin ;) (även om det säkerligen också funkar...)

Det blir nog lite snyggare med klippmaskin än sax kan jag tänka mig. Fast det beror väl på hur bevandrad i konsten man är. ;)

De är äckliga sakerna upptäckte jag i tisdags på mitt mörkbruna sto...:eek: Stalltjejerna sa att det va frö och min mor men nä jag anade det vid första blicken!

Ryktsten funkar skapligt. Har försökt tvätta bort men det funkade inge vidare :/

Jo jag har fått bort allt nu. Prövade att spraya glansspray där så dom får svårare och fästa. Funkar bra än så länge. Har inte haft några problem med det ännu iallafall

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 264
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 356
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 033
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 904

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka