Styngflugan!

Sv: Styngflugan!

Jag kommer ihåg att vi alltid hade stygnflugeägg på hästarnas ben när jag var liten. Sen var det en period på 10-15 år då jag såg inga ägg överhuvudtaget. Kan mycket väl tänka mig att stygnflugan har cykler precis som flera andra insekter. Det finns tex många fler hästar på mindre ytor än vad det fanns förut.

Det absolut bästa brukar ju vara att försöka hindra dessa äckliga kryp från att överhuvudtaget utvecklas dvs skrapa bort äggen på benen så fort man ser dem. Detta borde leda i sin tur till att det finns mindre stygnflugor nästa år.

Till ZOFUS:
Mycket utav det som Madick skriver kan du själv läsa om på bla SLUs hemsida. Visst skall man alltid ifrågasätta och inte lita blint på allt som skrivs här men man kan alltid vara trevlig. Sen är det så att många veterinärer är väldigt dåliga på det här med avmaskning. Oftast så brukar de vara väldigt dåligt uppdaterade om de själva inte har ett intresse i parasitologi.

Mvh

Tora

Engångsrakhyver är jättebra. Lätt att få bort äggen. Vet att många tar bort dem med ryktsten, men det fungerar inte för mig. Får inte äggen att lossna då.
I år är det första gången på mycket länge som jag fått flugägg på hästen. Har nog inte sett flugägg alls på 10-15 år.

det gick bättre med ryktsten, har köpt en och provat, fantastiskt resultat.

Hur gör du? Jag misslyckas totalt med ryktsten. (får lättare bort äggen med naglarna än stenen) Jag använder rakhyvel som funkar bra, men ryktstenen finns alltid i stallet. Det gör inte en rakhyvel.

Jovisst är det så...........men om man går in och kollar på Madick vad får man för info? Om man följer retoriken i tråden känns det som om det haltar i dennes etos då denne på nätet inte lyckas med att "behaga" mig...........
Du går gärna hjälpa mig, då jag är fullt medveten om att just Etos är var jag brister (har relativt nyligen gått retorik-kurs där jag fick konstaterat att det är där det brister, men inte tillräckligt med tid för att hitta lösningen...). Det låter som om du nyligen gått en retorik-kurs också :angel: :D

Har du nån källhänvisning till detta? Absolut inte för att jag tror att du hittar på eller ljuger! Utan enbart för att jag är intresserad av vad olika påståenden och fakta kommer från.

Och sen, om inte man ser ngra ägg på hästarna, ska man avmaska ändå eller kan man avstå?

Styngflugor kan väl inte ses på träckprov? Vad är anledningen till att man ej kan se dem, att de sitter fast i magsäcken helt enkelt? De sitter aldrig fast i tarmen då utan bara i magsäcken?

Man SKA vara källkritisk!

Att man väntar tills frosten är för att man ska slippa återsmitta. Avmaskar man nu så är ju risken stor att hästen får ny smitta, och så får man avmaska en gång till senare.

Ser man inga ägg behöver man heller inte avmaska. Förutsatt då att man verkligen har kollat.

Styngflugans ägg sitter PÅ hästen, därför kan man heller inte se den på träckprov (där man letar just ägg).

Haha!

Ja så är det kanske vad vet jag.Men än så länge tror jag mer på veterinärerna på min klinik som jag prata med IRL än andra "hästnördar" på nätet som kan gömma sig bakom tangentbordet.............

Men du litar väl inte ENBART på vad veterinärer säger, utan att tänka själv?

Avmaska alla i grannskapet, suveränt. Men så köper grannen en ny häst i vinter. Hästen hade styngflugeägg på sommaren och avmaskades inte. Då får ni ju styngflugor hos er TROTS att alla i grannskapet avmaskades...

men de som e på den bilden är flugägg!!!
flugan läggär äggen där hästen brukar nafsa o klia sig.
de där är inga gräsfrön. Inga gräsfrön lägger sig så samlat på ett ställe.

Ja det vet jag:)
Jag syftar på de som mina hästar har, de går bort bara man nuddar dem.

Jo om hästen går genom fuktigt gräs fastnar ju gräsfröna på benen eller hur!

Min pålle har haft flugägg på benen i ca 3 veckor nu... Ska roa mig ida eller imån med att plocka dom... Tycker inte att ryktsten funkar på benen... Där får ja använda naglarna... Å sen när det är klart ska jag praya på både flugmedel å pälsglans å hoppas på det bästa! :smirk:

Ojoj..............ömma tår..........ALLA här på forumet känner inte till ALLA.Då underlättar det om man har någon info om sig själv om man vill backa upp sina argument.

Jämför med reklam: Hej! Jag är inte bara tandläkare utan även mamma........osv osv.

Jag säger bara att det underlättar rent retoriskt.

Z civilare som inte är jättehaj på alla alias här på forumet......

Här finns inga ömma tår om du trodde det...bara stor irritation mot barnsliga inlägg som dina. Du skriver som en barnunge, skärp dig om du vill ha nån form av respekt. Du kan som alla andra här på Buke använda SÖK funktionen om du vill ta reda på mer om vad en användare skrivit..det är inte svårt alls.

Sorry.............ska skärpa mig.

Det är lätt för oss alla(relativt anonyma sittandes bakom våra skärmar) att få en otrevlig ton genemot varandra.Men sen är det en tidsfråga / ork att söka upp alla inlägg som en viss person har gjort för att skapa sig en upppfattning om denne.

Jag tycker fortfarande att det är bra att lägga lite tid på sin användarinfo för det kan hjälpa en att bära fram argumenten man har.

Z civilingenjör och hobbyhästtaliban..........

Ja det vet jag:)
Jag syftar på de som mina hästar har, de går bort bara man nuddar dem.

Jo om hästen går genom fuktigt gräs fastnar ju gräsfröna på benen eller hur!
Aha ok. har jag faktiskt inte märkt på mina.
Trodde stygn har slutat svärma.... men här om dan var dom igpng igen o sprutlakerade HELA ponnyn typ...

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 264
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 356
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 033
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 904

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka