Styngflugan!

Sv: Styngflugan!

Just det, bra ide med glansspray!! Har ju en shire så där finns det MYCKET att plocka med. Hon är gräslig på att få det, undrar oxå om det kan vara så att de dras till svarta hästar..

Jag tog min sambos rakapparet (batt driv) var kalas bra för utom att det bara var att börja om igen dagen där på. Vi har haft häst i över 20 år å det är först i år som vi fått bekymmer av styngflugan, min vet sa att dom är påväg tillbaka.
Mvh Tail

Jodå! Vi var inne på ATGkliniken förra veckan och hörde en veterinär diskutera med en hästägare i Karlstad att denne hade fått styngflugeägg på sin häst.Vet sa att det blossat upp lokalt.....men att det är relativt lätt att ta död på dem om alla i grannskapet går samman och avmaskar.

Jodå! Vi var inne på ATGkliniken förra veckan och hörde en veterinär diskutera med en hästägare i Karlstad att denne hade fått styngflugeägg på sin häst.Vet sa att det blossat upp lokalt.....men att det är relativt lätt att ta död på dem om alla i grannskapet går samman och avmaskar.

Och sen får det inte flytta in några nya hästar heller då...

Du ska ändå inte avmaska förrän flugan gett sig för året, dvs vid första frosten.

Har du nån källhänvisning till detta? Absolut inte för att jag tror att du hittar på eller ljuger! Utan enbart för att jag är intresserad av vad olika påståenden och fakta kommer från.

Och sen, om inte man ser ngra ägg på hästarna, ska man avmaska ändå eller kan man avstå?

Styngflugor kan väl inte ses på träckprov? Vad är anledningen till att man ej kan se dem, att de sitter fast i magsäcken helt enkelt? De sitter aldrig fast i tarmen då utan bara i magsäcken?

Senast ändrad av en moderator:

*KL*
Kan någon vänlig själ lägga in en bild på dessa ägg:bow:

Jag är osäker på om det verkligen är flugägg eller något annat?!
(som våra hästar har, de är nämligen lätta att ta bort.)

De går i en hage där det inte har gått hästar förut, den närmaste hästen bor två-tre km bort.

Har inte haft flugägg på dem förut så jag undrar om det är det?

Kanske bara är vanliga pollen:o

Haha!

Ja så är det kanske vad vet jag.Men än så länge tror jag mer på veterinärerna på min klinik som jag prata med IRL än andra "hästnördar" på nätet som kan gömma sig bakom tangentbordet.............

Flugan kan flyga ett par kilometer för att hitta ett värddjur. Så det är inget konstigt att det finns hästar 2 km bort..en baggis att flyga för den.

Du kanske ska lita mer på folk som har tät kontakt med parasitologer istället..typ som Madick har. en veterinär är inte alltid uppdaterad ska du veta...trots att dom är veterinär. Ska du lita på någon ska du väl lita på forskningen eller hur ?

Jovisst är det så...........men om man går in och kollar på Madick vad får man för info? Om man följer retoriken i tråden känns det som om det haltar i dennes etos då denne på nätet inte lyckas med att "behaga" mig...........

I retorik skiljer man på att övertala och att övertyga. Övertalning är en tvingande process medan övertyga är en retorisk process.

Man övertygar sina åhörare med hjälp av tre faktorer:

Docere - ”Att undervisa”, talaren försöker vädja till lyssnarnas logos (”förnuft”) med hjälp av argument.
Delectare – ”Att behaga”, talaren får lyssnaren välvilligt inställd genom sin charmfulla personlighet och sin förtroendeingivande karaktär, sin etos.
Movere – ”Att röra”, talaren väcker patos, ”en stark känsla”, hos lyssnaren.

Och fram för mer forskning......det håller jag med om.......men jag blir lite misstänktsam om någon annan tar fram just de vetenskapliga artiklar jag ska läsa.

Ibland finns det forskningsartiklar i ämnen som hel går emot varandra resultatmässigt eller som väljer att titta på frågeställningar ur olika perspektiv och som därmed får olika slutsatser så det är inte alltid svart och vitt...............det är som oftast olika nyanser av grått......

Har du nån källhänvisning till detta? Absolut inte för att jag tror att du hittar på eller ljuger! Utan enbart för att jag är intresserad av vad olika påståenden och fakta kommer från.

Behöver ej svar på detta, har kommit på svaret själv. Ganska logiskt.. :D

Om man går in och kollar på Madick ?? Vad har hennes användarinfo med saken att göra. Har man följt tusen och åter tusen inlägg från henne har hon klart och tydligt med jämna mellanrum hänvisat till källor. Sedan har hon återigen tusen gånger sagt att: hon kan bli lite ivrig när hon skriver och därmed låta brysk...men det har du missat va ??

Om någon *annan* tar fram forkning så kanske det är för att denne rotat fram källor eller hur ? Allt finns inte framför näsan.

Ojoj..............ömma tår..........ALLA här på forumet känner inte till ALLA.Då underlättar det om man har någon info om sig själv om man vill backa upp sina argument.

Jämför med reklam: Hej! Jag är inte bara tandläkare utan även mamma........osv osv.

Jag säger bara att det underlättar rent retoriskt.

Z civilare som inte är jättehaj på alla alias här på forumet......

Härlig attityd du har.

Klart man ska lyssna på vad ens veterinär säger men man ska samtidigt vara källkritisk och komma ihåg att veterinärer är inga gudar. Dom kan inte allt.

/Maria - vet. student

men de som e på den bilden är flugägg!!!
flugan läggär äggen där hästen brukar nafsa o klia sig.
de där är inga gräsfrön. Inga gräsfrön lägger sig så samlat på ett ställe.

lite *kl *Det finns ju en bild i denna tråd!

Jag har hört att det är ovanligt mycket styngfluga i år. Vi har inte sett till några ägg på någon av hästarna på gården på säkert 6-7 år, men i år finns det minsann. Hört flera som upplevt samma sak och senast jag var inne på vetklinik pratade vi om just alla äckliga ägg.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 264
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 356
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 033
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 904

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka