Studsmatta

Sv: Studsmatta

Jag säger blankt nej faktiskt. Många barn i vår omgivning har brutit armar och ben, både en å två gånger.

Mina får hålla sig på marken :)

Hälsningar
Coop
 
Sv: Studsmatta

Vi har en stor studsmatta.
I år tog vi fram den för fjärde året i rad och vi har aldrig haft den minsta lilla olycka.
Men barnen får aldrig någonsin hoppa fler än två i taget.

Studsmattan uppskattas mycket av både små och stora.
 
Sv: Studsmatta

Ja mina barn har tjatat om en studsmatta nu i två år och jag har bara svarat dem att det är livsfarligt, men förra sommaren hoppade de på en när vi var på semester, det gick ju bra så klart. Jag har bestämt att jag ska köpa en i sommar, men jag ska köpa till ett nät som man sätter runt om . det finns ju såna att köpa nu. Jag vill ju inte att mina baran ska bryta armar och ben och sen får man ju se till att det inte är för många barn på en gång för då är det lättare att någon far ner.
 
Sv: Studsmatta

Men de där näten verkar lite läskiga också, ser ut som om man kan spetsa sig på stolparna...

Jag gick på studsmatteträning när jag var yngre, och jag kan ju säga att med det säkerhetstänket man fick därifrån blir man ju bara mörkrädd när man ser hur ungarna hoppar i trädgårdarna.

Vi fick aldrig vara två på studsmattorna, och det var markerat i mitten var man skulle hoppa, och det var minst en termins grundutbildning innan man fick göra något äventyrligt som t ex volter. Sen hade vi tjockmattor runt studsmattorna också.
 
Sv: Studsmatta

Med en svåger på barnsjukhuset så säger jag :NEJ!
 
Sv: Studsmatta

Har vänner som arbetar med akuta olyckor och ja,vi har i inte köpt nån studsmatta. Däremot får dottern gärna hoppa på andras men en i taget enbart. kolla med sjukhuset i närheten hur statistiken ser ut på studsmatteolyckorna.
 
Sv: Studsmatta

håll koll på de..
jag tror de utvecklas mera med att ha en studsmatta;) kul är det iaf:)
 
Sv: Studsmatta

De kan skada sig på det mesta. Jag tror att studsmatta egentligen inte är värre än något annat. MEN det gäller att ha koll på ungarna, och att de är tillräckligt stora för att själva ha kroppskontroll (4-5 åringar tycker jag är för små). Klara regler om hur många och HUR man får studsa.
 
Sv: Studsmatta

Om du vill kan jag räkna antalet studsmatterelaterade barnfrakturer under min jour i kväll... det märks direkt på akuten när folk börjat ta ut sina studsmattor.

Ska man tvunget hoppa på studsmatta bör man ha nät och vara ensam när man hoppar. De flesta skadorna sker när det är fler barn på mattan, och när de trillar av den.

Men här hemma skaffar vi inte nån studsmatta.
 
Sv: Studsmatta

Vi har en, men man får bara hoppa en i taget. Vår är heller inte så stor, 3 m i diameter. Mindre barn behöver nog övervakas hela tiden, sonen var 7 år då vi skaffade den (nu 9) och han får hoppa ensam men jag kollar nog läget ganska ofta.
 
Sv: Studsmatta

Ja!

Skaderisken finns men man får tala om vad som gäller och kan hända.
Mina pojkar sålde jultidningar och fick den i premie, och så roligt som ungarna i byn haft med den har jag aldrig upplevt med något annat.
Himla bra träning är det också, både motion och koordination.
 
Sv: Studsmatta

Jag tvekar kraftigt. Men samtidigt ser det ju så kul ut när de hoppar.

Min stora tjej (sex år i maj) hoppade hos en kompis och jag var livrädd hela tiden... De hade inget nät runt om. De hoppade två samtidigt och ibland var de farligt nära kanten...

Sen fick jag syn på den här artikeln, och nu är jag än mer tveksam.

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14584181.asp
 
Sv: Studsmatta

Jag tycker det här är lite intressant och lite konstigt. Jag har alltid fått intrycket av att vårt skelett är kraftigt och bra. Jag har aldrig fått nån fraktur nån stans i kroppen. Jag har ändå trillat av hästar, vurpat med pulkan ( tjuvåkte i pulkabacken och krockade med min bror, glasögonen gick inte att rädda:angel: ), trillat ner från träd och cyklat och krockat ( min dumma lillasyster cyklade ut mitt framför snoken på mig när jag var 11 år så jag hann itne bromsa och fick mig en rejäl flygtur, blåmärken och uppskrapade knän. Ungen gjorde om EXAKT samma sak en vecka senare:rofl: ). Men min kropp har aldrig fått annat än rivsår, skrapsår och blåmäken.

Nu har jag aldrig sett en studsmatteolycka, men vad är det som gör att man skadas så allvarlgit? En krock med nån annan leder väl egentlinge bara till en bula i huvudet typ och om man trillar av så landar man ju på gräs, jämfört med asfalten jag cyklade på...

I detta hemmet blir det ingen studsmatta i alal fall! Med tanke på att alla pratar om hur falrigt det är så tar jag det säkra före det osäkra känenr jag.
 
Sv: Studsmatta

En jag känner köpte en till sina barn.
Men med ett antal bra argument om farligare saker.

Trafiken.
Dra iväg på dumma äventyr.
Hamna i fel sällskap.

O.s.v.
Så i det fallet med tanke på bostadsorten, så kändes just frakturer som en sak som man kunde ta.
 
Sv: Studsmatta

Ja vi köpte en studsmatta till dottern förra veckan.

Det har tagit mig 2 år att fundera på det, ibland så är jag inte så snabb trots allt.

Flera sa till mig att inte göra det just pga av skaderisken.

Men så tänkte jag att jag låter henne åka bil, jag låter henne att cykla (dock ej i trafiken än så länge), jag låter henne bada, jag låter henne rida, jag låter henne klättra i träd osv, osv.

Vi valde en studsmatta som är lite mindre och inte så "studsig" och ett högt och kraftigt skyddsnät. Och skulle hon vilja låta sina kompisar hoppa så gäller det att de aldrig någonsin är mer än 1 åt gången som hoppar.
 
Sv: Studsmatta

Jag kommer inte köpa någon till mina barn. Nu har jag visserligen ingen plats heller för det men jag ser skaderisken som för stor.

Om man väljer att köpa så tror jag att det är en i taget som hoppas som gäller. En av mina voltigeelever hade hoppat i förra veckan med en kompis, de hamnade i otakt och då knäckte det till i ryggen på henne. Nu tror jag det gick relativt bra ändå men det är hög kraft och fart som är inblandat och att risken för frakturer är stor är ju ingen hemlighet.
 
Sv: Studsmatta

Man kan landa ganska okontrollerat, speciellt om man krockar med någon.

Det blev två studsmattefrakturer i natt. Lyckligtvis ingen nackskada.
 

Liknande trådar

Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 100
Senast: Bexzor
·
Småbarn Jag har nyligen valt att hjälpa en familj med dålig ekonomi med kläder till deras lilla dotter. Jag kan ju inte köpa hur mkt som helst...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 172
Småbarn Någon här som haft barn på en Waldorf förskola? Vad är det egentligen? Fördelar och nackdelar? Jag är inte så imponerad av de stora...
Svar
14
· Visningar
1 136
Småbarn Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att...
2
Svar
23
· Visningar
1 017
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Köpa stamtavla av uppfödare?

Hästrelaterat

  • Smaklig munkpeppar
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp