Studie från Wången

Sv: Studie från Wången

Ja i vissa länder har de inte samma tillgång till grovfoder som vi har här. De gör det bästa möjliga i sin situation.

Jag menar att bara för att man gör så på olika ställen i andra länder så betyder inte det att det gör att hästarna mår bra (ättid, sysselsättning, naturligt beteende etc.) även om de presterar bra.

För att vara lite OT så kan vi ta Totilas t ex. Presterar kanon, men kan inte ha någon kontakt med andra hästar, får aldrig gå lös i en hage. Presterar som sagt mycket bra, men mår hästen egentligen bra? Sedan är det ju också som Bigganl säger att man tager det man haver så att säga.

I vår del av världen är vi förskonade från brist på hästens naturliga föda och kan utfodra med det utan att tillsätta kraftfoder många gånger. Inom travet är förvisso detta sällan ett problem (jag anser att man inom travet ligger i klar framkant när det gäller utfodring i första hand med grovfoder). Utfodring med grovfoder i mesta möjliga mån är mest fördelaktigt både med tanke på hästen och även för plånboken.

Det finns många ställen utomlands där dom har dyra och fina hästar och inte fodrar men hö eller hösilage öht.

Visst finns det, men det är som andra påpekat sällan optimalt. Jag jobbade med hästar på Lanzarote där det hade blivit väldigt dyrt att importera hö till drygt 40 hästar... AlfaAlfa och halm var det grovfoder som fanns att tillgå. Det syntes på bla tänderna. Vi löste det så gott vi kunde genom att släppa ut hästarna på berget under dagarna, då de inte arbetade, så de kunde gå och norpa den lilla växtlighet som fanns... En vulkanö ger ju lite extrema förutsättningar!

Jag är inte alls insatt i hur det är med kor. Jag har bara pratat med några bönder som resonerar så. De ger hästarna hö med bra värden och "skräphö/silage" till korna. Vet inte alls om det är vanligt. De kanske är undantag?

Jag har ungefär samma erfarenheter. Men det är tjurar/ungtjurar som får skräphöet. Med tanke på hur det höet ibland ser ut så tycker jag lite synd om djuren. Men de äter det med god aptit så de verkar ju inte lida av det, fast mina hästar skulle inte ens röra det ifall det var hälften så dåligt.

Däremot får mjölkande kor bra foder. Mejeriet mäter ju kvaliteten på mjölken och den lär väl bli sämre med skräphö.

För och främst har kor en helt annan förutsättning för matsmältningen vilket gör att dom tåler sämre mat. Men vist man ska sträva efter att ha så bra foder till dom som möjlig.

Nu vet jag inte hur det e med tjurar/stutar men med kvigor vill man inte att dom ska växa för fort och får lite sämre mat näringsmässigt. Har man dock en kviga (nu syftar jag mest på mjölkproduktionen då det e där jag har mest erfarenhet av) som ska till slakt vill man istället att hon växer snabbar, billigar i uppfödningskostnad.

Mjölkkor e väldigt känsliga vad gäller dåligt hygien i foderet. Får dom i sig sämre foder hygienmesigt e risken stor att dom får juverinflamation (som visas som celler i tanken och det e det som meriet i sin tur ser på sina prover).

Vad det gäller näringsmässigt så vill man ha så bra som möljigt för att korna ska mjölka så mycket som möjligt + att silppa extrakostnader från kraftfoder.

KL
Jag tycker att denna undersökningen e intressnat och jag kommer att följa den.

Angående jämförelsegruppen tolkade jag det i alla fall att dom kommer att jämföras med andra 2åringa som finns runt om i sverige och som dessa ska tävla emot.

Det finns många ställen utomlands där dom har dyra och fina hästar och inte fodrar men hö eller hösilage öht.

Sen är ju frågan hur bra det är att inte fodra med hö/hösilage.
Man vet ju att hästen har ett tuggbehov och att de äter ca 16h om dygnet med max 3,5 h uppehåll mellan "ätperioderna".
Fodrar man bara med kraft och ex. lucern"bollar" (som man ex. gör mycket i USA på travsidan) så blir ättiden ca 2,5h.. vilket är alldeles för lite för behovet!

Hästen behöver få i sig mycket grovfoder för att tarmen ska fungera optimalt. Det finns också ett klart samband med hästar med magsår + hästar med beteendestörningar och för lite grovfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Ja vad tro ni om detta? http://op.se/lanet/krokom/1.4003021-varldsunik-studie-pa-wangen-hastarna-far-leva-bara-pa-ho Jag har själv...
Svar
3
· Visningar
952
Senast: aprilia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Östersundsposten) 16 unghästar på Wångens travskola deltar i ett världsunikt projekt. De utfodras bara med hö. Kraftfoder får inte en...
Svar
0
· Visningar
583
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix