Sv: Studie från Wången
För anta ett rätt så torr hö, det stå inge TS, bara 11mj och 110smp som är gänska högt.
Har du bonder som kan bärja bra hö är du lycklig lotted.
Fri tillgång av mineral är ett givit, men värför tillsätta lucern i ett studia för att se om hästar kan klara sig lika bra på "enbärt hö"
Lucern som havre är ett protein/energi tillskott, som så bli hela studia missvisenda.
Än en gång är du lycklig lotted Ameo, här har jag bara en bond som bärja bra häst hö och hur länge det komma att hålla vet gud själv.
Så var det för i tiden, arbetenda häster och mjölkenda ko fick samma foder.
Dom mjölk bonder jag känner foder dom med nåt jag skulla aldrig ger en häst.
Vem pratar nödvändigtvis om torrhö?
Jag har åtminstone 4 bönder i min närhet som jag kan köpa tillräckligt bra grovfoder av. När hösilaget är så bra att det högdräktiga fullblodsstoet är platt över ryggen och har en "vattenpöl" på rumpan, utan något som helst annat foder, då är man bara nöjd!
Jag har inte läst resultatet, men jag förstår inte vad det är du undrar över.
OM grovfoder, med eventuellt tillskott av lusern och mineraler, ger tillräckligt med näring för att klara både tillväxtbehov och träningsbehov för en tävlande travhäst, vad behöver man då veta mer? Varför skulle man behöva tillsätta kraftfoder?
varför då? se ovan.
Det är inget fel på odlingarna i sverige, utan felet ligger i okunskapen hos dem som köper fodret, som inte förstår vad de ska önska av bönderna. Sen visst, det finns rätt gott om gamla bönder som fortfarande tror att hästarna helst ska ha sent skördat, grovt hö. Men merparten av de bönder jag har träffat har förstått att hästar ska ha lika bra hö/hösilage som mjölkkorna. Och då är det just sånt grovfoder dessa bönder säljer!
För anta ett rätt så torr hö, det stå inge TS, bara 11mj och 110smp som är gänska högt.
Har du bonder som kan bärja bra hö är du lycklig lotted.
Fri tillgång av mineral är ett givit, men värför tillsätta lucern i ett studia för att se om hästar kan klara sig lika bra på "enbärt hö"
Lucern som havre är ett protein/energi tillskott, som så bli hela studia missvisenda.
Än en gång är du lycklig lotted Ameo, här har jag bara en bond som bärja bra häst hö och hur länge det komma att hålla vet gud själv.
Så var det för i tiden, arbetenda häster och mjölkenda ko fick samma foder.
Dom mjölk bonder jag känner foder dom med nåt jag skulla aldrig ger en häst.