Studie från Wången

Sv: Studie från Wången

Det jag hade velat se (och som det kanske finns men bara inte skrivs ordentligt i artiklarna? Denna hintade iaf om att det kunde finnas, det gjorde inte den förra jag läste...) är en ren jämförelse mellan grovfoder och kraftfoder grupper hos tränande travunghästar.
Träningsintensitet minskad med 20% blir ett så luddigt begrepp, dessutom kan jag tänka mig svårtillämpat.
Tror det behövs en ren studie med grov vs kraftfoder (med kraftfoder menar jag konventionell "trav-fodring") för att helt enkelt ha en kontrollgrupp med samma förutsättningar och ge styrka och trovärdighet i grovfodergruppen.
Utan kraftfodergrupp är det enda studien säger mig att man på endast grovfoder kan få unghästar till premie/start, inget om kvalitén på det. Träning, uppstallning och stam påverkar alldeles för mycket för att kunna jämföra med hästar utanför studien.

Dom borde ju ha tänkt på detta för jag håller med dig .Det måste ju till för att förankras annars blir det väldigt flyktigt .eller förlitar dom sig kanske på forskning som redan finns ? För hur hästar tränas och tar upp olika saker är ju rätt vedertaget på många sätt redan .

Man får väl vänta till 2012 helt enkelt eller hålla kolla här under tiden och se vad som kommer fram.
http://www.slu.se/sv/fakulteter/vh/...-och-vard/nyheter-huv/unghaststudie/resultat/

Senast ändrad:

Det verka vi har ett meanings skillighet om Grovfoder/Kraftfoder.
"Hetluftstoket vallfoder har fått allt stor användning i presset form. Om ingredienserna utgörs av tidigt skördat proteinrikt växtmaterial kan näringsmässigt jämställas med kraftfoder".
Dr. Göste Bengtsson
Proffessor av veterinärhögskolen

Alfallfa (lusern) hö var det som vi anvanda för Breeding Stock i Arizona.
För Working Ranch Horses var det Timothy och Bromegrass, Alfallfa hade den tendens att göra dom hett och löss i magen.

Senast ändrad:

Det verka vi har ett meanings skillighet om Grovfoder/Kraftfoder.
"Hetluftstoket vallfoder har fått allt stor användning i presset form. Om ingredienserna utgörs av tidigt skördat proteinrikt växtmaterial kan näringsmässigt jämställas med kraftfoder".
Dr. Göste Bengtsson
Proffessor av veterinärhögskolen

Grovfoder är ett foder som innehåller mycket fibrer. En stor del av kolhydraterna i fodret kommer att brytas ner och tas upp i grovtarmen. Det är bra för hästen eftersom hästens matspjälkningssystem är anpassat för att ta hand om stora mängder grovfoder. Hästar har en mkt väl utvecklad grovtarm med många olika slags mikroorganismer som kan fermentera fibrerna till lättflyktiga fettsyror. Dessa tas sedan upp i grovtarmen och omvandlas till energi inuti hästen.

Kraftfoder är ett foder som inte innehåller lika mkt fibrer. Kolhydraterna i kraftfoder består till en större del av socker och stärkelse som spjälkas och tas upp av hästens enzymer i tunntarmen. Hästarnas matspjälkningssystem är inte anpassat för att ta hand om stora mängder stärkelse. Proteinerna (aminosyrorna) i ett kaftfoder är också förpackade på ett annat sätt vilket gör att om de kommer fram till grovtarmen så kan de ställa till med en hel del bland mikroorganismerna. Risken finns alltså att både stärkelse och proteiner rinner vidare till grovtarmen vilket kan ge olika slags sjukdomar eller andra störningar.

En häst som äter stor andel kraftfoder och mindre grovfoder får också lättare magsår.

Lusern och andra baljväxter är enligt denna definition ett grovfoder. Det är ett foder där man ger hela växten och det innehåller alltså mkt fibrer. Det finns vallblandningar med dessa växter.

Indelningen i kraftfoder/grovfoder verkar vara en svensk uppfinning. Utomlands pratar man ofta om koncentrerade foder i stället dvs fodermedel med låg fiberhalt. Men det har alltså egentligen inte ngt med näringsinnehållet att göra även om det naturligtvis ofta är så att ett kraftfoder innehåller mer näring än ett grovfoder.

Det är viktigt att skilja mellan begreppen eftersom grovfoder är det foder som hästarna (oftast) kan klara av att äta i stora mängder medan kraftfoder är ett för dem mer konstgjort foder som inte alls är lika bra för deras hälsa - om det ges i stora mängder.

Senast ändrad:

Grovfoder är ett foder som innehåller mycket fibrer. En stor del av kolhydraterna i fodret kommer att brytas ner och tas upp i grovtarmen. Det är bra för hästen eftersom hästens matspjälkningssystem är anpassat för att ta hand om stora mängder grovfoder. Hästar har en mkt väl utvecklad grovtarm med många olika slags mikroorganismer som kan fermentera fibrerna till lättflyktiga fettsyror. Dessa tas sedan upp i grovtarmen och omvandlas till energi inuti hästen.

Kraftfoder är ett foder som inte innehåller lika mkt fibrer. Kolhydraterna i kraftfoder består till en större del av socker och stärkelse som spjälkas och tas upp av hästens enzymer i tunntarmen. Hästarnas matspjälkningssystem är inte anpassat för att ta hand om stora mängder stärkelse. Proteinerna (aminosyrorna) i ett kaftfoder är också förpackade på ett annat sätt vilket gör att om de kommer fram till grovtarmen så kan de ställa till med en hel del bland mikroorganismerna. Risken finns alltså att både stärkelse och proteiner rinner vidare till grovtarmen vilket kan ge olika slags sjukdomar eller andra störningar.

En häst som äter stor andel kraftfoder och mindre grovfoder får också lättare magsår.

Lusern och andra baljväxter är enligt denna definition ett grovfoder. Det är ett foder där man ger hela växten och det innehåller alltså mkt fibrer. Det finns vallblandningar med dessa växter.

Indelningen i kraftfoder/grovfoder verkar vara en svensk uppfinning. Utomlands pratar man ofta om koncentrerade foder i stället dvs fodermedel med låg fiberhalt. Men det har alltså egentligen inte ngt med näringsinnehållet att göra även om det naturligtvis ofta är så att ett kraftfoder innehåller mer näring än ett grovfoder.
Det är viktigt att skilja mellan begreppen eftersom grovfoder är det foder som hästarna (oftast) kan klara av att äta i stora mängder medan kraftfoder är ett för dem mer konstgjort foder som inte alls är lika bra för deras hälsa - om det ges i stora mängder.

Det första morgon kaffee är alltid bäst.
Visst har jag lite svårt med svensk uppfinninghet och ord spel, mest när dom kan inte enas om ordets meaning själv.

Är mycket val insätt hur hästens matsmeltnings systom fungera.

Hade för mig att studia gick utt på test hästernas närings behov för tillväxt och prestation!

Är det skillnad mellan mjölkkor och köttdjur då kanske? För när jag jobbade som djurskötare kunde jag inte använda höt som "min" bonde fodrade korna med, det var alldeles för bra värden.
Jag är inte alls insatt i hur det är med kor. Jag har bara pratat med några bönder som resonerar så. De ger hästarna hö med bra värden och "skräphö/silage" till korna. Vet inte alls om det är vanligt. De kanske är undantag?
Jag köpte fjolårshö billigt av honom. Nu har jag lättfödda hästar i och för sig, men de blev mysigt tjocka av hans fjolårshö...:d
Näringsvärdet sjukner inte för att det är fjolårshö.

Jag förstår inte svenskarnas rädsla för kraftfoder? Varför har det börjat bli fult att fodra sina hästar med vad dom behöver för att kunna prestera mer än vad vi krävde av dom förr? Hästar har 2 matsmältningssystem, tunntarm för att spjälka kraftfoder och tjocktarm för att jäsa grovfoder. En växande unghäst har liten förmåga att kunna tugga i sig så mycket hö som den behöver för att fylla kvoten för protein och dess aminosyror. Risken blir att hästen blir bra i hull men inte i hållbarhet och muskelansättningen utvecklas inte som den ska. En vildhäst äter inte gräs allena, den äter allt den kan få tag på och skulle inte överleva utan förmågan att tillgodogöra sig övrig vegetation.

Fast det är ju därför man analyserar. Har man ett grovfoder som täcker alla unghästens behov ordentligt så har man ju. Den kommer ju inte att ta upp mindre näring än om den fick exakt samma från kraftfoder.

Jag tror inte man är rädd för kraftfoder. Det ska absolut tillsättas om det behövs, vilket det säkert ofta gör runt om i landet för att grovfodret inte håller rätt värden. Men det är ju knappast så att en unghäst som får alla sina behov ordentligt tillgodosedda av ett bra grovfoder kommer vara mindre hållbar än den som får exakt samma värden delvis från kraftfoder!
Däremot är det många hästar som inte håller pga överdrivet kraftfoder användande i unga år och för snabb tillväxt.

En del grovfoder ÄR faktiskt så bra att det täcker behoven på alla fronter!

Det viktigast är att man håller koll så att, särskilt unghästen, har alla sina behov uppfyllda! Det är nog där många brister. Plus att man ska vara medveten om att fölet inte kan ta upp näringen i grovfodret optimalt och behöver kraftfoder innan matsmältningsystemet är helt utvecklat.

Jag förstår inte svenskarnas rädsla för kraftfoder? Varför har det börjat bli fult att fodra sina hästar med vad dom behöver för att kunna prestera mer än vad vi krävde av dom förr? Hästar har 2 matsmältningssystem, tunntarm för att spjälka kraftfoder och tjocktarm för att jäsa grovfoder. En växande unghäst har liten förmåga att kunna tugga i sig så mycket hö som den behöver för att fylla kvoten för protein och dess aminosyror. Risken blir att hästen blir bra i hull men inte i hållbarhet och muskelansättningen utvecklas inte som den ska. En vildhäst äter inte gräs allena, den äter allt den kan få tag på och skulle inte överleva utan förmågan att tillgodogöra sig övrig vegetation.

Jag måste bara få "flika in". Hästar tränades MYCKET hårdare förr! Förr använde vi hästarna som arbetshästar och de jobbade ca 8h om dagen!
Idag rider/tränar vi hästarna ca 1h om dagen istället..

Tunntarmen är INTE till för att spjälka kraftfoder. Tunntarmen tar upp bl.a stärkelse (som det finns mycket av i kraftfoder).. men hästen har väldigt lite enzymer för att klara av att spjälka högre mängder stärkelse. Hästen är inte gjord för att äta så koncentrerad näring som det är i kraftfoder.

Vill bara klargöra lite:
Försöks hästarna har fri tillgång på Hösilage (alltså INGET hö) Hösilaget är väl analyserat.
Det görs mycket prover på hästarna och man har helt enkelt koll på dem. Det här är ingen "ludd"-studie där man känner lite på hullet och väger dem ibland. Var ända liten detalj dokumenteras! Häng inte upp er på små artiklar ...

Läs här istället om ni vill veta mer om projektet:
http://www.slu.se/husdjur-utfodring-vard/unghast
http://www.wangen.se/godkandapremieloppforwangensunghastar.html

Fast det är ju därför man analyserar. Har man ett grovfoder som täcker alla unghästens behov ordentligt så har man ju. Den kommer ju inte att ta upp mindre näring än om den fick exakt samma från kraftfoder.

Jag tror inte man är rädd för kraftfoder. Det ska absolut tillsättas om det behövs, vilket det säkert ofta gör runt om i landet för att grovfodret inte håller rätt värden. Men det är ju knappast så att en unghäst som får alla sina behov ordentligt tillgodosedda av ett bra grovfoder kommer vara mindre hållbar än den som får exakt samma värden delvis från kraftfoder!
Däremot är det många hästar som inte håller pga överdrivet kraftfoder användande i unga år och för snabb tillväxt.
En del grovfoder ÄR faktiskt så bra att det täcker behoven på alla fronter!

Det viktigast är att man håller koll så att, särskilt unghästen, har alla sina behov uppfyllda! Det är nog där många brister. Plus att man ska vara medveten om att fölet inte kan ta upp näringen i grovfodret optimalt och behöver kraftfoder innan matsmältningsystemet är helt utvecklat.

Well writen :bow: :bow: :bow:

Vill tillaga för stor påfrestning i unga år.

Jag har andra erfarenheter och det är att hästar inte får sina behov tillgodosedda för att folk är rädda för att mata unghästar och därför får dom problem med hållbarhet när dom senare skall tränas. Det är inte för mycket mat som är skadligt utan FELAKTIG utfodring som är skurken och det är alldeles för många som tror att utfodring utöver hö är skadligt. När det gäller hö till den växande unghästen så är det ofta så att även fast värdena på höet är bra så orkar dom inte sätta i sig de mängder som behövs för att få optimal näring.

Jag håller med dig i mycket, många utfodrar sina unghästar fel och för lite/för mycket av olika saker.

Men vad gäller grovfodret så tittar man ju inte bara på värdena, utan självklart också vilket mängd hästen måste äta för att få i sig behovet! Det är ju en del i hela utvärderingen.

Jag har vissa år haft grovfoder med väldigt hög kvot OCH värden som med RÅGE uppfyllt alla behov hos både högdräktiga ston och unghästar, inkl protein och mineraler. Detta foder är naturligtvis fullstädning omöjligt att ge till en vanlig ridvalack för det skulle bli alldeles för liten mängd/ts. Men till unghästar är det kanon och det de tuggar i sig kommer att uppfylla behoven med stora marginaler (kanske det dubbla, nästan för mycket ibland och då får man tänka åt andra hållet och tex byta ut en del mot halm eller hö/silage med "sämre" värden).

Hittar man ett sådant foder, man kan nästan tänka på det som ett "grovfoderkoncentrat" -så kommer det alltid vara det bästa!
Det är ju inget vi sitter o hittar på, det är ju vetenskapligt bevisat på alla plan!
I vissa fall täcker även det grovfodret mineralbehoven, och i andra fall får man tillsätta alla eller vissa mineraler.

Men sedan kanske inte alla kan hitta ett sådant grovfoder utan måste komplettera med kraft, absolut.
Sedan har vi dom som VILL komplettera med kraft för att det är vad dom absolut tror är ett måste, men då har vi gått ifrån vad vi VET och återigen ramlat tillbaka i vad vi VILL eller TROR.
Lika många som är rädda för kraftfoder verkar ju tro att alla hästar måste ha kraftfoder.... det är något med dom där små pelletsarna som drar i en del hästägare ungefär som Frodos ring!

Plus en viktig grej med unghästar är lysin. Hur många kollar upp att lysinbehovet är täckt oavsett vad dom fodrar med?

Undantaget på grovfoderregeln är fölungar, som behöver kraftfoder för maximalt upptag av näringen.

Du verkar ha god kunskap i ämnet, bra och veta om jag vill köpa häst i framtiden så vet jag var jag kan hitta väl uppfödda hästar.

Jag har andra erfarenheter och det är att hästar inte får sina behov tillgodosedda för att folk är rädda för att mata unghästar och därför får dom problem med hållbarhet när dom senare skall tränas. Det är inte för mycket mat som är skadligt utan FELAKTIG utfodring som är skurken och det är alldeles för många som tror att utfodring utöver hö är skadligt. När det gäller hö till den växande unghästen så är det ofta så att även fast värdena på höet är bra så orkar dom inte sätta i sig de mängder som behövs för att få optimal näring.

Vet inte vad jag ska tilläga till Wrangler, h-n har tackt det mesta.
Som du vet är jag "gamle skol" bra hö, havre, mineral och kalk.
Mycket fiber, och det är har jag tror det bli fel, växenda häster få för lite fiber.

Hålbarhet:
Det är just har vi komma i brok, det bäste närring foderstätt kan inte hjälpa hästens hålbarhet när den uttsätts for onormal påfrestning. Hästens skeletet, led och senar är långt ifrån färdig växt vid två år åldern.
Det storsta sjukdom bland ung traver/galloper är kottled och knä inflamation, strekt sena och brustet gaffelband.

Jag förstår inte svenskarnas rädsla för kraftfoder? Varför har det börjat bli fult att fodra sina hästar med vad dom behöver för att kunna prestera mer än vad vi krävde av dom förr?
Jag tror inte det alls handlar om rädsla utan mer om att fler och fler inser att hästar faktiskt är gräsätare och om grovfodret täcker hästens behov är det mycket bättre att ge dem grovfoder. De behöver ju mycket fibrer för sin mage och kraftfodret erbjuder inte det. om grovfodret täcker behover och dessutom ger hästen dessa fibrer mår magen bättre helt enkelt. Om man behöver komplettera med kraftfoder ska man förstås göra det, men samtidigt se till att det finns tillräckligt med grovfoder i foderstaten. Kraftfodret är komplement för vad som ev saknas i grovfodret. Faran ligger i att vissa hästägare drar ner på grovfodret så att fiber och tuggbehovet inte täcks och ger istället större mängder kraftfoder.
Många hästar går tyvärr med magsår pga för lite grovfoder. (enligt undersökningar)
Ett problem är att många hästägare verkar väldigt dåligt insatta i hästens matsmältning och hur deras behov ser ut. Då blir det väldigt konstiga och felaktiga foderstater som följd. Hästägaren i allmänhet behöver skaffa sig mera kunskap!

Senast ändrad:

Det finns många ställen utomlands där dom har dyra och fina hästar och inte fodrar men hö eller hösilage öht.

Liknande trådar

Foder & Strö Ja vad tro ni om detta? http://op.se/lanet/krokom/1.4003021-varldsunik-studie-pa-wangen-hastarna-far-leva-bara-pa-ho Jag har själv...
Svar
3
· Visningar
952
Senast: aprilia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Östersundsposten) 16 unghästar på Wångens travskola deltar i ett världsunikt projekt. De utfodras bara med hö. Kraftfoder får inte en...
Svar
0
· Visningar
583
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix