Studie från Wången

Sv: Studie från Wången

Jag tycker att det är intressant och jag kommer att följa studien. Min hovslagare, travtränare, har pratat en hel del om detta så vi kommer absolut att diskutera vidare. För kännedom ger jag bara mina hö och lucern, grovfoder helt enkelt. Båda är ridhästar, western närmare bestämt ;)

Mycket bra!!! Jag fodrar sedan länge mina hästar med enbart grovfoder. Dock har jag vid tillfälle då proteinet varit något sämre gett lucern i någon form. Men inget kraftfoder. Jättebra forskningen går in i detta område.

Typ kl och allmän fundering..
Som jag förstod det är det bara hö/hösliage hästarna får, undrar om det är tänkt att vara så strikt eller om det kompletteras med lucern om det behövs? Värdet på stråfodret kan ju variera rätt rejält.
Generellt tycker jag det är en jättebra idé, som det stod i artikeln lär väl inte kraftfodertillverkarna hålla med.. ;)

Med tillräckligt bra grovfoder är det helt klart det bästa. Jag har fodrat med mestadels enbart grovfoder i flera år, men det gäller att få tag i ett med tillräckliga värden och hög kvot.

komma att foljer det med spanning.
Växand 2 åring i träning och igen kraftfoder, hmm???
det är väl inget större problem, om man kan täcka både energi- och proteinbehov med grovfodret. Det handlar ju bara om att ha tillräckligt bra foder.

Typ kl och allmän fundering..
Som jag förstod det är det bara hö/hösliage hästarna får, undrar om det är tänkt att vara så strikt eller om det kompletteras med lucern om det behövs? Värdet på stråfodret kan ju variera rätt rejält.
Generellt tycker jag det är en jättebra idé, som det stod i artikeln lär väl inte kraftfodertillverkarna hålla med.. ;)

Hittade svaret själv i joh_annas länk, de får lucern och mineraler också!

det är väl inget större problem, om man kan täcka både energi- och proteinbehov med grovfodret. Det handlar ju bara om att ha tillräckligt bra foder.

Visst, och vart ska man få ta på sånt nu för tiden :grin:
Allt är hö ensilage och det få torr hö är inte av den bäste kvallatit.

Har du läs Resultet? Lucern och Mineral tillskott istället för kraftfoder.
Intresant, dock med träning under tillväxt tid när en normal häst för bli häst har växten varit gänska normalt;
ett studia av ej tävlings häster uppdelat i enbart grovfoder och grovfoder/kraft grupper skulla vara av mer intress.

För att få ett "rättviss result" har Blod och Urin Prov tagits, nåt som jag påpeked under foder tråden "vi som inte analysera" :angel:

Studia bara bevisa det som de gamle alltid visst, "ett gott foder är allt som behövs
Om studien kan leda till en förbättering av grovfåder odling åt Svenska Häster :bow:

Givetvis går det alldeles utmärkt att endast ge hö. Lite ledsamt att det presenteras som en sensationell nyhet...

Givetvis går det alldeles utmärkt att endast ge hö. Lite ledsamt att det presenteras som en sensationell nyhet...

Jo men i alla de stall jag vistats i under många år har jag väldigt sällan sett det på hästar i träning. Även om jag genom utbildning lärt mig att det visst går utmärkt. Det jag tycker är mest intressant är att se vad det får för genomslagskraft hos gemene man, om nu forskningsresultatet når ut dvs...

Jag går på Wången och är med veterinären varje måndag och lite titt som tätt träffar vi på de här unghästarna.
Jag var även med en fredag och besiktade alla hästarna får några veckor sen.

Alla unghästarna har klarat premie lopp iallafall och vad jag förstod så är målet att de ska kvala nästa år och starta?

De har delat upp hästarna och hälften tränas hårdare och andra hälften inte lika hårt. Ingen av hästarna får kraftfoder. Alla går på samma foderstat, -fri tillgång på hösilage.

Just nu går de i en hage bredvid "mina" unghästar som jag och min klasskamrat håller på och rider in. Ibland ser man när de busar i hagen tillsammans på varsin sida av staketet ^^ Jätte trevliga hästar är de :)

kl Connysson som borde ha koll, hennes egna hästar var smällfeta när jag var på wången. Men det är ju några år sedan, dom kanske bantat nu?

Men så är det ju, "skomakarns barn går i trasiga skor".

Någon världsnyhet tycker jag inte det är, allt beror ju på vad för värden man har och vad för behov ens hästar har...

Visst, och vart ska man få ta på sånt nu för tiden :grin:
Allt är hö ensilage och det få torr hö är inte av den bäste kvallatit.
Vem pratar nödvändigtvis om torrhö?
Jag har åtminstone 4 bönder i min närhet som jag kan köpa tillräckligt bra grovfoder av. När hösilaget är så bra att det högdräktiga fullblodsstoet är platt över ryggen och har en "vattenpöl" på rumpan, utan något som helst annat foder, då är man bara nöjd!
Har du läs Resultet? Lucern och Mineral tillskott istället för kraftfoder.
Intresant, dock med träning under tillväxt tid när en normal häst för bli häst har växten varit gänska normalt;
Jag har inte läst resultatet, men jag förstår inte vad det är du undrar över.
OM grovfoder, med eventuellt tillskott av lusern och mineraler, ger tillräckligt med näring för att klara både tillväxtbehov och träningsbehov för en tävlande travhäst, vad behöver man då veta mer? Varför skulle man behöva tillsätta kraftfoder?
ett studia av ej tävlings häster uppdelat i enbart grovfoder och grovfoder/kraft grupper skulla vara av mer intress.
varför då? se ovan.
För att få ett "rättviss result" har Blod och Urin Prov tagits, nåt som jag påpeked under foder tråden "vi som inte analysera" :angel:

Studia bara bevisa det som de gamle alltid visst, "ett gott foder är allt som behövs
Om studien kan leda till en förbättering av grovfåder odling åt Svenska Häster :bow:
Det är inget fel på odlingarna i sverige, utan felet ligger i okunskapen hos dem som köper fodret, som inte förstår vad de ska önska av bönderna. Sen visst, det finns rätt gott om gamla bönder som fortfarande tror att hästarna helst ska ha sent skördat, grovt hö. Men merparten av de bönder jag har träffat har förstått att hästar ska ha lika bra hö/hösilage som mjölkkorna. Och då är det just sånt grovfoder dessa bönder säljer!

Någon världsnyhet tycker jag inte det är, allt beror ju på vad för värden man har och vad för behov ens hästar har...
Nej, någon nyhet är det väl egentligen inte.
Det som är nytt är väl att man gör en grundlig studie på det som många hästägare redan har listat ut...

Nej, någon nyhet är det väl egentligen inte.
Det som är nytt är väl att man gör en grundlig studie på det som många hästägare redan har listat ut...
Den kommentaren är underbar, hästar har ätit gräs sen dom blev till som hästar och vi dumma människor har precis listat ut det:D:rofl:
och så säger dom att vi är intelligenta

Liknande trådar

Foder & Strö Ja vad tro ni om detta? http://op.se/lanet/krokom/1.4003021-varldsunik-studie-pa-wangen-hastarna-far-leva-bara-pa-ho Jag har själv...
Svar
3
· Visningar
952
Senast: aprilia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Östersundsposten) 16 unghästar på Wångens travskola deltar i ett världsunikt projekt. De utfodras bara med hö. Kraftfoder får inte en...
Svar
0
· Visningar
583
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix