Stubbad man

K

kekkolainen

Är osäker på om denna tråd ska ligga här. Nåväl, det blir väl flyttad om annat? :angel:

Jag stubbar min ponnys man, men får det aldrig att bli snyggt! Jag klipper av hela, och den växer ut och blir rufsig och jag får klippa av hela igen! Hur gör ni men såndär snygg och perfekt "rundad" man för att få den så bra? Och hur underhåller man en stubbad man på bästa sätt? När jag ska frisera den brukar jag klippa o klippa för att det blir ojämt och tillslut så har hon bara lite lite kvar... :crazy: sådär snyggt!

Hjälp mig nu duktiga stubbmans friserare! :)

Sv: Stubbad man

För att få det snyggt finns det bara en sak att göra.. Öva, öva, öva! :)
Jag kan nog inte ge några tips på hur man klipper, för du vill kanske inte ha "fjordstubb" på di häst? ;) Men har den växt ut så klipp den rejält kort en gång, låt den växa till lite och jämna till den så gott du kan, låt den växa lite till och jämna till. Håll på så till den blir bra och sen är det bara att underhålla!

När det gäller underhåll så är det bästa att klippa lite och ofta, då håller den sig snygg och du kan lätt korrigera små misstag och jämna till.

Lycka till! :)

Hej hej

Jag stubbar min ponny bara för han har solexem, men jag använder en sax som som typ är "hål" i. Det ser ut som om den är tagig på ena sidan. Förstår du? En trimsax.
Jag skall se om jag hittar en bild....

MVH
Malin :D
grandshell@hotmail.com

Men med en trimsax så blir det ju inte jämnt..?!
Det beror väl på hur man vill ha det, men fjordingarna klipper vi alltid med "rak" sax. Fiskars fisk och fågelsax är en av få som klarar jobbet bra! :bow:

Hej! :)

Jag har alltid varit dålig på att klippa stubbman, men min mamma är super duktig, vilket är tur för att vi har en ponny som alltid haft stubbman, och så har vi fått se hnoom med lång man och det är en så stor skillnad på hästen alltså. Jag själv tycker han är mkt finare och maffigare med stubbman och det är så killigt på han. ;)

Mamma klipper i lager och så klipper hon alltid med en riktigt frisör sax (spelar väl ingen roll) sen kan den juh inte vara hur lång som helst heller, för då lägger den juh sig.

En bild på Mammas verk.
{A41424EA-2E5A-49F7-8034-BF268E41A0E2}.jpg

Bimini skrev:
Hej hej

Jag stubbar min ponny bara för han har solexem, men jag använder en sax som som typ är "hål" i. Det ser ut som om den är tagig på ena sidan. Förstår du? En trimsax.
Jag skall se om jag hittar en bild....

MVH
Malin :D
grandshell@hotmail.com

Hej! Det är anledningen att jag håller min ponnys man stubbad också, hon har exem!
Jag har en trimsax men den är jävulusiskt svår att använda när man är vänsterhänt! :crazy:

Stubbar du manen så att den typ är "ryckt" kort - låter som det om du använder en sån sax? eller stubbar du manen slät dvs med en jämn vanlig sax?

om du stubbar ner till mankammen och det sen bara får växa ut av sig själv så förstår jag att du inte är nöjd. hemligheten är att följa hästens överlinje, så att hals linjen blir proportionerlig även om vi pratar den stubbade manen s.a.s.

högst längd mot övre delen av nacken, kortare vid slutet av nacken och mot öronen, samma sak med undre delen av halsen mot manken - där ska det vara kortare. alltså en båge längdmässigt även på manen.....

hej hej igen.... :d

Jag använder trimsaxen eftersom min ponny har väldigt "bred" man. Jag tycker det var väldigt svårt att få det jämt med en vanlig sax. Det växer ut, men jag tyckte det funkad väldigt bra med trimsaxen. Det är väldigt jobbigt att klippa med en trim sax men har man börjat skall man fortsätta. Jag byte en gång och då blev det genast mycket mer känsligare när man klippte och man var tvungen att ha mycket säker han, vilket jag inte hade!:crazy:

Men jag vet inte riktigt hur man använder saxen som vänster hänt men jag använde saxen som en vanlig... :D

Kolla bild på min ponny Sandrè på min hemsida under Våra hästar. http://medlem.spray.se/blockasgarden/

Malin
grandshell@hotmail.com

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 367
Senast: mamman
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 005
Senast: Twirro
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 865
Senast: inverterad
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 461
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar