Strypkoppel- laglit eller olagligt?

Orkar inte debattera om detta, det är ju så att man som instruktör väljer att träna hundar på olika sätt.
Jag har valt de sätten där man löser detta utan ryck.

Strypkoppel i läder har inte olagliga på någotvis, det har du säkert fått klart för dig redan. Men den typen av halsband kan ge hunden både rygg och nackskador faktiskt, särskilt när hunden får agera på det sätt du beskriver. Annars med en normal uppfostrad vovve skall ju inte detta vara ett problem.

Jag menar alla gå-fint-selar eller Halti.
Om du läser Jadzias inlägg så ser du att dom selena inte passar hundens anatomi, och dom slutar dra enbart för att det gör väldigt ont.

Bra skrivet...som vanligt :)
En snabb högersväng, ett snabbt "ryck" i kopplet,
sedan beröm när hunden tar kontakt fungerade för oss.
Jag anser mig inte vara elak eller våldsam :o

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 776
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
964
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 276
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 098
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar