Strypkoppel- laglit eller olagligt?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare blondi3958
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 14 688
Orkar inte debattera om detta, det är ju så att man som instruktör väljer att träna hundar på olika sätt.
Jag har valt de sätten där man löser detta utan ryck.

Strypkoppel i läder har inte olagliga på någotvis, det har du säkert fått klart för dig redan. Men den typen av halsband kan ge hunden både rygg och nackskador faktiskt, särskilt när hunden får agera på det sätt du beskriver. Annars med en normal uppfostrad vovve skall ju inte detta vara ett problem.

Jag menar alla gå-fint-selar eller Halti.
Om du läser Jadzias inlägg så ser du att dom selena inte passar hundens anatomi, och dom slutar dra enbart för att det gör väldigt ont.

Bra skrivet...som vanligt :)
En snabb högersväng, ett snabbt "ryck" i kopplet,
sedan beröm när hunden tar kontakt fungerade för oss.
Jag anser mig inte vara elak eller våldsam :o

Liknande trådar

Hundträning Mina hundar har aldrig varit intresserade av leksak som belöning när man tränar och tävlar, dom tittar bara på mig och väntar på den... 2
Svar
20
· Visningar
588
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 918
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och... 2
Svar
23
· Visningar
1 920
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 227
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka