Strypkoppel/halvstryp vs "vanligt" halsband

Kalaspinglan

Trådstartare
Som ni säkert förstår av rubriken är jag lite nyfiken på era åsikter om olika typ av halsband. Behöver jag förtydliga frågan? :)

Sv: Strypkoppel/halvstryp vs "vanligt" halsband

Med kedjan kan jag snabbt korrigera, och har idags läget en hund som aldrig drar i kopplet, den hänger löst jämnt, och han har enbart halsband på promenader. Vi har även ett halvstryp till dels när han är bunden av olika andledningar, tex tävlingar osv, när svärmor är hundvakt brukar hon ha det halsbandet för att det är lättare för henne att hantera, med kedjan har det hänt båden och två gånger att hon har knäppt ihop det med kopplet i båda ringarna... Det har inte hänt något men jag är livrädd att han ska råka komma lös och springa ut i gatan, hon bor inne i stan så det är ganska så mycket trafik.
En vanligt halsband ser jag ingen andvändning för, däremot har vi ett brett spårhalsband vid eftersök.

Har aldrig halsband på mina hundar. Undantag är när vi är på klubben eller på tävling. Då använder jag mig av strypkedja (tävling) då det är det enda man får ha :mad: . I lydnadstävling använder jag mig av dressyrlänken (kopplad som icke stryp) , endast för att det "försvinner" in i pälsen och syns inte. Har ännu inte hittat ett snyggt smalt läderhalsband med smalt spänne. Har man hund som drar 50-55 cm i halsband så måste tydligen spännena vara jättestora. :crazy:

Men till frågan. :D

Jag gillar varken stryp eller halvstryp. Jag föredrar breda läderhalsband. Målet måste ju vara att inte behöva strypkoppel alls.
En hund ska, anser jag, vara så pass följsam att man ska kunna hålla hunden i vanligt halsband. Måste man ha stryp för att kunna klara sin hund så är det dags att träna lite kontakt och följsamhet.

Men å andra sidan, det är inte med halsbandet du ska tala om vart ni ska gå eller hur länge man ska stå och nosa.

Men om det händer något och hunden drar iväg, så är stryp riskfyllt. Det är otroligt många hundar i sverige som har nack- och ryggproblem

Jag tycker det är helt OK att använda hel lr halv-stryp om behovet av det finns. Hunden skadas absolut inte av det på ngt sätt, efter ett tag förstår hunden att det är den själv som ska bestämma om det ska snöra åt runt halsen lr inte. Dock så har jag aldrig upplevt att ett strypkoppel har haft en speciellt stor effekt på ngn hund överhuvudtaget, förutom när man flyttar upp det så att det sitter riktigt under hakan, då är det väldigt effektivt! Annars försöker jag ha min tik lös så mkt som möjligt, det är bara när hon är i löpen i princip jag har användning av ett strypkoppel :P

Förut använde jag strypkedja, men nu har jag antingen en sele eller ett läderhalsband. Jag gillar inte kedjan eftersom den sliter så ruggigt på pälsen. Min hund blir jätteful runt halsen av det.

Selen däremot är skitbra. Lätt att koppla på koppel och hunden kan gå längre fram än med halsband eftersom fästpunkten är på ryggen. Dessutom är den jättebra när det är mörk och jävligt. På med reflexer bara och så syns vi så bra så.

Läderhalsbandet gillar jag också. Det har jag gjort så pass stort att det bara är att trä över huvudet. Behöver egentligen inget halsband, men det är ju bra att ha i vissa lägen.

/Madeleine

GypsyRoseLee skrev:
Jag tycker det är helt OK att använda hel lr halv-stryp om behovet av det finns. Hunden skadas absolut inte av det på ngt sätt, efter ett tag förstår hunden att det är den själv som ska bestämma om det ska snöra åt runt halsen lr inte. :P

det stämmer inte. min tik har skador på nacke och rygg efter att ha gjort utfall i kopplet/felaktig användning av kopplet. jag är inte säker på vilket av det som orsakat hennes skador (omplacering) men det kan lika gärna vara båda.

jag använder hel- och halvstryp, vanligt läderhalsband och sele, allt efter behov. till träningen har jag ett kedjestryp, det går snabbt med korrigeringen och rasslet i kedjan kan få hunden att skärpa till sig. det blir också en signal att "nu ska vi träna". halvstrypet (har ett extra brett till tiken och ett normalbrett till hanen) är vardagshalsband, de är lätta att ta av och på, men inte för hunden att ta sig ur. läderhalsband har jag till labben när han ska vara lite fin (tiken har också ett, men används inte längre på kiropraktorns inrådan. sådana halsband trycker bara på ena sidan halsen och är inte så "snälla" som man kan tro). sele har vi när vi cyklar eller spårar.

kan tilläggas att labben är för det mesta lös, men jag vill ändå ha halsband på för att snabbt kunna koppla vid möte. han är inte 110% säker ännu. schäfern får nästan alltid vara kopplad, hon är fortfarande rädd för andra hundar och skulle en busig valp springa fram är risken för stor.

Har en stark dobermanntik som inte alltid kan gå i koppel! Nu har hon visserligen blivit bättre, men förut var hon jobbig. Det kvittade vilket halsband jag använde så drog hon, så jag slopade alla utom remmen. Ibland är hon svår att hålla, men det hade varit värre med kedja. Vad jag har förstått finns det flera olika typer av kedjor, den äldre varianten är bättre. Men det bästa är en enkel rem. Halvstryp är också bra, man kan ta tag i kedjan och hålla. Men när jag hade det på min hund så var det förstort så strypeffekten fanns inte...

Jag tycker det är helt OK att använda hel lr halv-stryp om behovet av det finns. Hunden skadas absolut inte av det på ngt sätt, efter ett tag förstår hunden att det är den själv som ska bestämma om det ska snöra åt runt halsen lr inte.

Skador uppstår väldigt lätt med helstryp. Vet Du hur många hundar i Sverige som går med nack- och ryggsmärtor?

En hund går emot tryck, ju mer trycket ökar desto mer kommer den att kämpa emot.

Varför tror du att strypet blir så effektivt när du har det precis under hakan? Hunden får precis som människan panik, när man upplever ett stryptag och inte får syre.

Jag använder bara vanliga halsband. Det jag oftast använder går att sätta som halvstryp, men det blir inte speciellt stor skillnad. Kan vara bra eftersom Selma kan få för sig att springa FORT förbi mig fast jag står still. Då blir det inte lika tvärt stopp. Känns det som iaf.

Tycker som GA, man ska inte vara tvungen att ha stryphalsband för kunna kontrollera sin hund. Fast nu är ju min hund så liten så man kan hålla henne även om hon drar så mycket hon kan, jag kanske skulle vara av en annan åsikt om jag hade en stor mastiff i kopplet.. ;)

Jag föredrar vanliga släta läderhalsband men eftersom mina, inte allt för följsamma taxar, har kommit på att man med en enkel huvudknix kan bli helt fri så får de plågas med halvstryp.

Jag har ett halvstryp på min valp eftersom det är lätt att ta på och ta av. Ibland har han retrieverkoppel (helstryp), men eftersom han inte drar i kopplet använder vi det bara för att det är smidigt. Om man har en hund som gör ryck i kopplet tror jag att det är snällast att ha ett helstryp. Det blir mer följsamt och ger ett jämnare tryck runt halsen än vad ett stumt halsband skulle göra. I ett stumt halsband blir det mer tvärstopp.

/Anna

GaurdianAngel skrev:
Skador uppstår väldigt lätt med helstryp. Vet Du hur många hundar i Sverige som går med nack- och ryggsmärtor?

En hund går emot tryck, ju mer trycket ökar desto mer kommer den att kämpa emot.

Varför tror du att strypet blir så effektivt när du har det precis under hakan? Hunden får precis som människan panik, när man upplever ett stryptag och inte får syre.

Det är lite underligt det där med att det ska vara helstrypen som orsakar skadorna, enligt en del är det snarare det "fasta" halsbandet som orsakar mer skador... Men fortfarande anser jag att en hängade kedja ger inga som helst skador om han inte skulle råka komma lös och fastna någonstans...
Sen gillar jag inte heller medoten att dra upp kedjan under hakan på hunden, det ger ju enbart obehag och inte så särskilt mycket lydnad...

Att kedjan skulle slita så extremt på pälsen, ja då hanterar man den fel... Vi har en spinger spaniel och det skulle synas rätt så bra om det slet på pälsen... Men som sagt har vi enbart halsband/kedja på under promenader och jobb så för det mesta är han utan.

Till valpen har jag än så länge bara vanligt läderhalsband.
Har för övrigt det till labben, 9 år också. Hon går så pass bra i koppel utan att dra (när hon går kopplad vill säga) så det behövs inget halvstryp.
Har däremot haft just halvstryp på tidigare labbe som var ganska stark.

Hemma har han aldrig halsband. Möjligtvis ett med reflex ibland när vi är ute i mörkret.

På träning använder jag kedjestryp (utom på vintern när det är minusgrader), av kraftig typ, för jag tycker det är bäst.
Vid normal användning (dvs INTE i korrigeringssyfte) tycker jag strypet är mildare än stumma halsband i ex. läder. Trycket blir jämnt fördelat över halsen, jämfört med ett stumt där trycket blir punktbelastat.
Dessutom är "rasslet" effektivt tycker jag.

Det är den som håller i kopplet som avgör hur skarpt ett halsband blir!

en liten undran... det verkar som om det finns halvstryp som faktiskt har strypeffekt på hunden. kan det stämma? eller är det namnet som är vilseledande? mina halvstryp blir aldrig mindre än omkretsen på hundens hals (det ena specialsytt, det andra halvlöst max åtdraget). det betyder att de egentligen är som vanliga läderhalsband, bara att de är lättare att ta av/på och så är de betydligt bredare.

hemlig: varför tror du att hunden skulle dra mindre med ett halvstryp? eller har du en sort som det är strypeffekt på?

Bara lite nyfiken, vad tävlar du för nåt då stryplänk är det enda man får ha??

På alla halvstryp går det att få strypeffekt om man vill ha det så. Det gäller bara att köpa ett halsband som är ställbart eller ett som är i den storleken att det stryper när hunden har det på sig.

Att kedjan skulle slita så extremt på pälsen, ja då hanterar man den fel...
Nja. Det tror inte jag stämmer. Jag har en storpudel (6 månader) som är påväg mot fullpäls och jag skulle aldrig kunna ha ett kedjestryp på honom just för att det sliter på pälsen. Det har ingenting att göra med hur jag hanterar det att där kedjan löper genom ringen blir det skav.

/Anna

fast mina hundar är så tjockskalliga att de har extra lång strypdel för att jag ska få på det och ändå drar det inte åt. skulle jag ha ett ställbart hade jag fått justera det när det satt på.

jag använder breda läderhalsband om jag använder halsband(dom brukar vara utan när dom är lösa.
När vi går långa promenader så är det läderselen som gäller

Liknande trådar

Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar...
Svar
18
· Visningar
922
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 591
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 375
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 182
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka