Stryp - utbruten från Amazons premiärsida full av översättningsmissar?

Vad använder du för utrustning och varför?
Varför skulle det vara för mycket hund för ägaren bara för att man har ett stryp?
Jag använder snällast möjlig utrustning för att skydda min hund mot skador. Jag har dåligt samvete varje gång jag tar halsband istället för sele.

Jag tänker att det är lätt att tänka att "så här har man alltid gjort inom hundsport/brukset/inom hästeriet/whatever" och glömmer att tänka efter.

Kan det vara dags att omvärdera, kan man göra på nåt annat sätt? Är det okej med skarpa bett på hästar och stryp på hundar?

Avlar vi fel sorts hundar, som behöver strypas för att kunna hållas?

Jag använder snällast möjlig utrustning för att skydda min hund mot skador. Jag har dåligt samvete varje gång jag tar halsband istället för sele.

Jag tänker att det är lätt att tänka att "så här har man alltid gjort inom hundsport/brukset/inom hästeriet/whatever" och glömmer att tänka efter.

Kan det vara dags att omvärdera, kan man göra på nåt annat sätt? Är det okej med skarpa bett på hästar och stryp på hundar?

Men varför får du dåligt samvete? Alltså beter de sig så illa i koppel att de riskerar att skada sig allvarligt på var och varannan promenad så får man väl ha sele då. Och stryp som komplement om man behöver det.

Ja. Det är helt okej med skarpa bett på hästar och stryp på hundar. Inte för att slita och dra i utan tvärtom för att göra finare hjälper. Eller av säkerhetsskäl.

Eller ska vi ha som krav att alla hästar ska kunna hanteras i halsring i alla situationer vi sätter dom i?

Varför skulle det vara något fel på hundarna för att man använder stryp?

Men varför får du dåligt samvete? Alltså beter de sig så illa i koppel att de riskerar att skada sig allvarligt på var och varannan promenad så får man väl ha sele då. Och stryp som komplement om man behöver det.

Ja. Det är helt okej med skarpa bett på hästar och stryp på hundar. Inte för att slita och dra i utan tvärtom för att göra finare hjälper. Eller av säkerhetsskäl.

Eller ska vi ha som krav att alla hästar ska kunna hanteras i halsring i alla situationer vi sätter dom i?

Varför skulle det vara något fel på hundarna för att man använder stryp?
Men folk skriver att de inte kan hantera sina hundar utan. Hur kan man tänka att det är helt normalt och okej?

Om många människor upplever det så kanske det är fel typ av hundar som avlas eller inköps?

Men folk skriver att de inte kan hantera sina hundar utan. Hur kan man tänka att det är helt normalt och okej?

Om många människor upplever det så kanske det är fel typ av hundar som avlas eller inköps?

Varför är det mindre normalt att behöva stryp än ett annat halsband eller sele? Vad tror du att ett stryp har för egenskaper egentligen?

Men din snällast möjliga utrustning är ju ändå en utrustning du använder för att kontrollera hunden fysiskt. Med din inställning här så borde ju din hund tränas så att den alltid kan gå lös och under kontroll av dig mha enbart positiva metoder, 100% av tiden, alltid? Annars bör man justera aveln? Även din sele påverkar din hund fysiskt, och i normalfallet inte på nått särskilt annorlunda sätt än tex ett stryphalsband.

Däremot i en riktigt jobbig situation, om din hund av nån anledning med all sin kraft försöker slita sig Är det då verkligen så illa om den stoppas av ett strypkoppel jämfört med risken att du kanske inte kan hålla den med selen?

Folk behöver ju inte gå runt och strypa sina hundar stup i kvarten för att de har stryphalsband på sig.

Och vi kan väl inte låtsas som att aveln måste se till att inga hundar nånsin ska få för sig att vilja slita sig och sticka av nån anledning? Hundar som sliter sig eller drar iväg mot nått innebär ju också en väldigt reell skaderisk för dem och andra. Och vi kan inte avla bort alla drifter totalt som kan leda till det.

Varför är det mindre normalt att behöva stryp än ett annat halsband eller sele? Vad tror du att ett stryp har för egenskaper egentligen?
Jag har själv använt stryp så jag har full koll. Jag ryckte också att det var helt normalt medan jag tränade på brukhundsklubb. Det är liksom det som är min poäng.

Jag har själv använt stryp så jag har full koll. Jag ryckte också att det var helt normalt medan jag tränade på brukhundsklubb. Det är liksom det som är min poäng.

Vad är det som inte är normalt med stryphalsband?

Vad skulle du själv göra i de situationer flera av oss tagit upp? Tagit ut hunden på baksidan och skjutit den? Du tycker bara att genomsnäll hundar med noll drifter och utan rädslor ska få existera?

Jag har liksom svårt att förstå vart du vill komma?

Jag har varit lite förvånad öve den här tråden...

Mest nog för att jag knappt haft något annat än stryp på mina hundar. Det är praktiskt, hänger löst när det inte används och ger inga futeksem. Jag har flera gånger fått fula fukteksem på tjockpälsad hund under läderhalsbandet.

Som boende på landet så gick mina hundar inte i koppel speciellt ofta. De lufsade med oss lösa på gården och följde med i våra sysslor. Numera bor jag i en stuga vid en större väg och har en väldigt liten hund. Den är kopplad mer och oftare än någon av mina hundar någonsin varit.

Nu har jag ett smalt halsband i syntet. Tycker det blir lite småäckligt och tar av och tvättar det ibland. Känns inte aktuellt med strypkedja på den lille parveln men det vore onekligen lättare att hålla fräscht.

Under de tre år jag jobbat på djursjukhus i en större stad har jag aldrig sett fukteksem lokaliserade där halsband eller sele ligger mot hunden.

Både sele och halsband tas ju av när hunden inte är ute så varför de skulle orsaka eksem förstår jag inte. Skav om de sitter illa visst, men då är det ju dålig passform som är grundproblemet. Halsband och selar finns i många olika material, många går att tvätta i maskin eller för hand medan läderhalsband hålls fräscha med god lädervård.

Kan man inte göra det med åtminstone havstryp också? Samt fasta hasband på många hundar beroende på kroppsbyggnad? Inga problem att göra detta med min hunds fasta halsband, trots att jag ser risken att hon skulle slinka ur det som minimal, det går ändå att flytta. Nu behöver jag inte göra så på min hund för jag kan hålla henne genom att bara hålla kopplet med en hand. Min förra hund var lite tyngre och där fanns det situationer när kopplet åkte fram faktiskt. T.ex. om vi var tvugna att passera andra hundar i gången på bussen och jag såg att hon blåste upp sig. Kände att jag hade 100% kontroll i de lägena faktiskt. Vi hade halvstryp som var precis så stort att det inte blev någon strypeffekt när det var åtdraget.
Jag uppfattar det som att det är kraften rakt uppåt som gör att det fungerar, och att strypeffekten inte gör nån skillnad. Eller?

Men det gör så klart skillnad för hur lätt det är för hunden att slinka ur, så den säkerhetsaspekten förstår jag.

(Detta är heller inte tänkt som argument för eller emot något, jag försöker bara begripa hur det funkar.)
Halvstryp på en rejäl brukshund är jävlens påfund, vet inte hur många gånger jag sett dom gå sönder o bara plopp sen kommer odjuret rusande.

Fast stryp,stackel,fulbett är inte hemska, det är handen som håller i dom som styr det.

Retrieverkoppel eller vilket stryp som helst är helt okej för mig om man har det bara för att det är enkelt att ta av och på.
Men alltså inte ok med en kedja som hänger löst runt hundens hals, ifall att nåt går åt helvete, under perioden man jobbar med hundens reaktivitet?
Om det enbart är för att det är enkelt att ta av och på så kan man ju lika gärna använda ett halvstryp?

Har man det för att man inte kan kontrollera sin hund utan tycker jag det låter helt sjukt. Är det för mycket hund för ägaren?
Jag vet inte om du syftar på mig här? Jag tycker att jag tydligt beskrev att jag har använt kedja som livlina under en kort period när jag jobbat med min hunds reaktivitet som uppkommit efter att en lös hund attackerade bakifrån och bet henne och att jag aldrig rycker och sliter i kedjan utan jobbar med kontakt och trygghet i hundmöten på ett avstånd som är stort nog för att min hund ska känna sig trygg. Det tar tid att jobba bort reaktivitet uppkommen ur att hunden blivit attackerad och biten. Nu har vi kommit så långt i träningen att vi alltid har vanliga halvstrypet på promenader.

Det är ju bra att du är stor och stark nog att kunna hålla din hund i sele i alla lägen men det är inte jag. Jag är handikappad i armarna (från axlarna och ner) och skulle inte ens orka hålla emot om en hälften så stor hund som mina skulle dra i kopplet.

Men alltså inte ok med en kedja som hänger löst runt hundens hals, ifall att nåt går åt helvete, under perioden man jobbar med hundens reaktivitet?
Om det enbart är för att det är enkelt att ta av och på så kan man ju lika gärna använda ett halvstryp?

Jag vet inte om du syftar på mig här? Jag tycker att jag tydligt beskrev att jag har använt kedja som livlina under en kort period när jag jobbat med min hunds reaktivitet som uppkommit efter att en lös hund attackerade bakifrån och bet henne och att jag aldrig rycker och sliter i kedjan utan jobbar med kontakt och trygghet i hundmöten på ett avstånd som är stort nog för att min hund ska känna sig trygg. Det tar tid att jobba bort reaktivitet uppkommen ur att hunden blivit attackerad och biten. Nu har vi kommit så långt i träningen att vi alltid har vanliga halvstrypet på promenader.

Det är ju bra att du är stor och stark nog att kunna hålla din hund i sele i alla lägen men det är inte jag. Jag är handikappad i armarna (från axlarna och ner) och skulle inte ens orka hålla emot om en hälften så stor hund som mina skulle dra i kopplet.
Jag är verkligen inte stor och stark och har inte friska armar men ser ändå inte problemet.

Vad är det som inte är normalt med stryphalsband?

Vad skulle du själv göra i de situationer flera av oss tagit upp? Tagit ut hunden på baksidan och skjutit den? Du tycker bara att genomsnäll hundar med noll drifter och utan rädslor ska få existera?

Jag har liksom svårt att förstå vart du vill komma?
Du behöver inte raljera. Varför skulle jag tänka det?.
Jag pratar om kulturer i hundvärlden. Det finns massvis med saker man rycker är helt ok för så har man alltid gjort. Det kan vara bra stt tänka över de sakerna ibland.

Taggar @Fruentimber också dom ett svar till dig också. Just kulturerna. Det är för mig intressant att inom vinthundsvärlden är jätterädd om hundens hals. Också de stora reaktiva hundarna. Då är kedjan vanligare på till exempel brukshundar.

Taggar @Fruentimber också dom ett svar till dig också. Just kulturerna. Det är för mig intressant att inom vinthundsvärlden är jätterädd om hundens hals. Också de stora reaktiva hundarna. Då är kedjan vanligare på till exempel brukshundar.

Ja, jag förstår att du hänvisar till kulturerna. Men jag funderar på när du sist satte foten på en brukshundklubb? Nu kan jag givetvis inte svara för alla klubbar, men både raser och utrustning är väldigt diversifierat numera. Vi tillåter inte ens helstryp i t ex valp- och allmänlydnadskurser.

Sen kan jag fortsatt tycka att det är väldigt trist att du knappt verkar läsa det som skrivs. Det blir ju svårt att diskutera om du inte ens bemöter det som andra tar sig tid att skriva. Jag tolkar det som att du egentligen inte är ute efter diskussion, så jag sätter punkt här för min egen medverkan i tråden.

Om en hund MÅSTE ha en strypkedja för att kunna kontrolleras i vardagliga situationer, vad händer när kopplet eller kedjan går sönder?

Jag är glad när man väljer "rätt" utrustning så jag slipper att hundar kommer fram men tycker det är lite oroade att så många verkar beroende av utrustning för att ha kontroll på sina hundar.

Jag har varit med om att hundar kommer lösa och ägarna har inte minsta möjlighet att påverka hunden i det läget. Det är ju farligt både för hunden själv och ev. mötande människor/hundar. En hund slet sig och korsade en väg och sprang fram och bet min hund i örat. Hade det kommit en bil hade den hunden varit död eller svårt skadad. Hade min hund blivit arg på riktigt så hade den varit svårt skadad. Ägaren kunde inte ens fånga den när den stod stilla. Jag fick grabba tag i den åt dem.
Jag har strypkedja på strypläge när jag går ut med hunden. Nu kommer den inte lös eftersom jag har kedja. Om den hypotetiskt skulle komma lös, skulle den springa fram till mötande hundar, vilket ju inte är populärt bland andra hundägare, särskilt när man har en stor, temperamentsfull hund.

Eftersom hunden inte är hundaggressiv skulle den inte avsiktligt skada en annan hund. Däremot kan jag föreställa mig olyckor när blixtsnabba 38 kg möter mindre atletiska hundar med lägre vikt. Hunden är meriterad i lydnad, bruksgrenar och agility.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 497
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 501
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Jag har stora problem med min motivation och det ställer till mycket problem då jag är egenföretagare, har en del djur och gård. Jag...
Svar
1
· Visningar
602
Senast: susanne
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat