Undvik hundmöten.
Aldrig riskera att skada min hund.
Mina brötiga som gör utfall är 34 kg och jag håller med sele. Går åt sidan vid behov
För en påkörd hund, hund som drar efter vilt eller ryker ihop med en annan hund skadas ju inte?
Om en hund MÅSTE ha en strypkedja för att kunna kontrolleras i vardagliga situationer, vad händer när kopplet eller kedjan går sönder?
Jag är glad när man väljer "rätt" utrustning så jag slipper att hundar kommer fram men tycker det är lite oroade att så många verkar beroende av utrustning för att ha kontroll på sina hundar.
Jag har varit med om att hundar kommer lösa och ägarna har inte minsta möjlighet att påverka hunden i det läget. Det är ju farligt både för hunden själv och ev. mötande människor/hundar. En hund slet sig och korsade en väg och sprang fram och bet min hund i örat. Hade det kommit en bil hade den hunden varit död eller svårt skadad. Hade min hund blivit arg på riktigt så hade den varit svårt skadad. Ägaren kunde inte ens fånga den när den stod stilla. Jag fick grabba tag i den åt dem.
Men glömmer vi helt plötsligt alla jakthundar? Eller ska alla hundar vara så lydiga att de kan vara lösa och kontrolleras lösa i alla situationer? Varför är just stryp så tabu?
Jag förstår ärligt talat inte ens problemet.
Min kompis drever har nylonstryp på sig. Alltid. Efter en period där han och deras andra hane rök ihop några gånger och drevern är en envis jävel och släpper inte. Så han stryps loss om något sådant händer. Laikan är mycket lättare att bryta. Däremot så har Laikan stryp på sig (eller sele) vid promenad då han kommer ur andra halsband. Jag testade att ha ett rejält åtdraget halvstryp på honom här i dagarna när jag passade dom. Det var precis så jag fick över det över huvudet. Han kom ur det precis intill vägen när han vill byta sida och jag skulle leda tillbaka honom. Som tur är är han ganska lydig så var inga problem att stoppa honom. Men hade vilt eller katt kommit kanske han hade blivit påkörd.
Jag förstår liksom inte varför ett stryp för "säkerhets skull" är värre än att behöva en sele, eller koppel. Dom allra flesta hundar kan ju absolut inte vara lösa i alla situationer man hamnar i.