Stryp - utbruten från Amazons premiärsida full av översättningsmissar?

Undvik hundmöten.

Aldrig riskera att skada min hund.

Mina brötiga som gör utfall är 34 kg och jag håller med sele. Går åt sidan vid behov

För en påkörd hund, hund som drar efter vilt eller ryker ihop med en annan hund skadas ju inte?

Om en hund MÅSTE ha en strypkedja för att kunna kontrolleras i vardagliga situationer, vad händer när kopplet eller kedjan går sönder?

Jag är glad när man väljer "rätt" utrustning så jag slipper att hundar kommer fram men tycker det är lite oroade att så många verkar beroende av utrustning för att ha kontroll på sina hundar.

Jag har varit med om att hundar kommer lösa och ägarna har inte minsta möjlighet att påverka hunden i det läget. Det är ju farligt både för hunden själv och ev. mötande människor/hundar. En hund slet sig och korsade en väg och sprang fram och bet min hund i örat. Hade det kommit en bil hade den hunden varit död eller svårt skadad. Hade min hund blivit arg på riktigt så hade den varit svårt skadad. Ägaren kunde inte ens fånga den när den stod stilla. Jag fick grabba tag i den åt dem.

Men glömmer vi helt plötsligt alla jakthundar? Eller ska alla hundar vara så lydiga att de kan vara lösa och kontrolleras lösa i alla situationer? Varför är just stryp så tabu?

Jag förstår ärligt talat inte ens problemet.

Min kompis drever har nylonstryp på sig. Alltid. Efter en period där han och deras andra hane rök ihop några gånger och drevern är en envis jävel och släpper inte. Så han stryps loss om något sådant händer. Laikan är mycket lättare att bryta. Däremot så har Laikan stryp på sig (eller sele) vid promenad då han kommer ur andra halsband. Jag testade att ha ett rejält åtdraget halvstryp på honom här i dagarna när jag passade dom. Det var precis så jag fick över det över huvudet. Han kom ur det precis intill vägen när han vill byta sida och jag skulle leda tillbaka honom. Som tur är är han ganska lydig så var inga problem att stoppa honom. Men hade vilt eller katt kommit kanske han hade blivit påkörd.

Jag förstår liksom inte varför ett stryp för "säkerhets skull" är värre än att behöva en sele, eller koppel. Dom allra flesta hundar kan ju absolut inte vara lösa i alla situationer man hamnar i.

Det verkar inte som om alla gör det tyvärr. Har själv varit med om när jag höll på med hästar att metallspännen som sett hela ut plötsligt gått sönder vid ett litet ryck. Sen kan man ju råka tappa kopplet (är säkert vanligare) eller att hunden kryper ur sele/halsband (hände med hunden som bet min hund i örat).

Är hunden inte aggressiv (har sällan/aldrig mött en aggressiv boxer faktiskt, bara brötiga och helt utan förmåga till impulskontroll eller koncentration) så går det ju bra så länge hunden den springer fram till tycker det är ok att det kommer en boxer framrusandes. Mina nuvarande hundar skulle nog inte göra mycket men min första hund hade blivit vansinnig och då hade det kanske blivit slagsmål.

OT.

Dåligt beteende (utfall) vid hundmöte i koppel är ju nästan normen, iaf där jag bor. Jag är glad varje gång de lyckas hålla fast sina hundar som beter sig så men tänker att de flesta iaf skulle ha hjälpts med rätt träning från början. Jag sliter verkligen för att min valp ska lära sig att ignorera hundar vi möter. De flesta verkar inte börja träna hundmöten innan de fått problem och många inte ens då. De bara sliter och drar (korrigerar tror de nog) i sina tokstressade hundar som då bli ännu mer stressade. Därav är jag anti att man ser strypkoppel som en "lösning", det kan vara en nödvändig hjälp under en begränsad period men det löser absolut inget utan det är korrekt grundläggande träning som behövs för att minska problemet så mycket att man inte är beroende av en strypkedja på hunden.

Då hade ju din första situation lösts med just ett stryp?

Ingen här har väl heller sagt att strypet ska vara ett träningsredskap på så vis att man blir av med hundmöten genom att korrigera med det? Utan snarare som en extra säkerhet så hunden inte kommer ur halsbandet alt lättare kontrollera huvud.

Träningsbart är det garanterat ändå, det gäller bara att hitta rätt tränare som kan läsa hunden och ge föraren verktyg som denne klarar av att använda. Men det är garanterat inte lätt eller snabbt löst.

Nej, det är faktiskt inte alla situationer som ens rätt tränare kan lösa, för ibland finns inte rätt verktyg för just den hunden ihop med den föraren. Jag har haft hjälp av 2-3 duktiga tränare. De har alla en likartad uppfattning, dvs att bättre kan det kanske bli men aldrig bra och hundmöten kommer alltid kräva "tummen i ögat" och stenhård kontroll. De skulle kunna ta min hund och gå en promenad med slakt koppel bland andra hundar, no problem. Jag kan inte och kommer aldrig kunna.

Mina hundar har bara halsband vid promenad/arbete aldrig annars, ni som får problem med fukteksem, har hundarna halsbanden på sig hela tiden året om då?
Ja, halsbandet är på hela tiden. Det vore för omständligt att ta av och på. Går väl an om man bor i lägenhet eller villa. Men jobbar man på gården och går ut och in hela tiden, med hunden hack i häl blir det ogärligt. Av och på 15 gånger om dagen. På med halsbandet för att man ska kila till brevlådan och komma in igen - en utflykt på max en minut? Näe.

Och fortfarande fattar jag för mitt liv inte varför det skulle vara så illa med en kedjelänk.

Men glömmer vi helt plötsligt alla jakthundar? Eller ska alla hundar vara så lydiga att de kan vara lösa och kontrolleras lösa i alla situationer? Varför är just stryp så tabu?

Jag förstår ärligt talat inte ens problemet.

Min kompis drever har nylonstryp på sig. Alltid. Efter en period där han och deras andra hane rök ihop några gånger och drevern är en envis jävel och släpper inte. Så han stryps loss om något sådant händer. Laikan är mycket lättare att bryta. Däremot så har Laikan stryp på sig (eller sele) vid promenad då han kommer ur andra halsband. Jag testade att ha ett rejält åtdraget halvstryp på honom här i dagarna när jag passade dom. Det var precis så jag fick över det över huvudet. Han kom ur det precis intill vägen när han vill byta sida och jag skulle leda tillbaka honom. Som tur är är han ganska lydig så var inga problem att stoppa honom. Men hade vilt eller katt kommit kanske han hade blivit påkörd.

Jag förstår liksom inte varför ett stryp för "säkerhets skull" är värre än att behöva en sele, eller koppel. Dom allra flesta hundar kan ju absolut inte vara lösa i alla situationer man hamnar i.

Jag menar att strypet inte ersätter träningen i några enkla men absoluta vardagskommandon. De är mycket lättare på vissa hundar än andra helt klart. Har träffat jagande jakthundar med betydligt bättre disciplin än de flesta sällskapshundar. Som jag förstått måste en jakthund ha en fungerade inkallning men kan ha fel.

Jag menar inte alla alla ska gå med sina hundar lösa men att man ska träna på att kommunicera med sin hund utan ett koppel under säkra förhållanden för att ha den minsta lilla chans att stoppa sin hund om kopplet går av, föraren tappar kopplet osv. vid ex. en trafikerad väg eller ett hundmöte. Om folk använder strypkoppel på sina vardagspromenader bryr jag min inte det minsta om men det är trist när folk anser att det inte finns något annat sätt att lösa ett problembeteende.

Då hade ju din första situation lösts med just ett stryp?

Ingen här har väl heller sagt att strypet ska vara ett träningsredskap på så vis att man blir av med hundmöten genom att korrigera med det? Utan snarare som en extra säkerhet så hunden inte kommer ur halsbandet alt lättare kontrollera huvud.

Det hade varit bra på den hunden som bet min, kändes dock som om klantighetsfaktorn på föraren då var rätt stor så denne kunde ju lika gärna ha tappat kopplet. Man behöver nog inget strypkoppel för att kontrollera huvudet på en Bichon Frise.

Jätte bra om man tar till de lagliga hjälpmedel som finns tillfälligt men det löser ju inte problemet långsiktigt. Att behöva gå och blåhålla sin hund i en strypsnara flera gånger vare promenad kan ju inte vara önskvärt för någon?

Jag menar att strypet inte ersätter träningen i några enkla men absoluta vardagskommandon. De är mycket lättare på vissa hundar än andra helt klart. Har träffat jagande jakthundar med betydligt bättre disciplin än de flesta sällskapshundar. Som jag förstått måste en jakthund ha en fungerade inkallning men kan ha fel.

Jag menar inte alla alla ska gå med sina hundar lösa men att man ska träna på att kommunicera med sin hund utan ett koppel under säkra förhållanden för att ha den minsta lilla chans att stoppa sin hund om kopplet går av, föraren tappar kopplet osv. vid ex. en trafikerad väg eller ett hundmöte. Om folk använder strypkoppel på sina vardagspromenader bryr jag min inte det minsta om men det är trist när folk anser att det inte finns något annat sätt att lösa ett problembeteende.

Ingen har sagt att stryp ska ersätta träning? Men koppel på har väl dom flesta någon gång och då brukar man ju inte vilja att hunden kommer loss. Om man tror att de flesta jakthundar som ska jaga självständigt har en god lydnad så lurar man nog sig själv. Känner inte till en enda jakthund som har en så pass bra inkallning att den bryter på vilt bara sådär om den inte tränats med elhalsband. Vilket inte är helt ovanligt i vissa kretsar :angel:

Jag förstår inte likhetstecken med stryphalsband och att man inte skulle träna sin hund? Vissa saker är ju dessutom väldigt svåra att träna bort. Annars hade väl var och varannan hund gått lös utan problem. Riktigt så enkelt är det ju inte.

Det hade varit bra på den hunden som bet min, kändes dock som om klantighetsfaktorn på föraren då var rätt stor så denne kunde ju lika gärna ha tappat kopplet. Man behöver nog inget strypkoppel för att kontrollera huvudet på en Bichon Frise.

Jätte bra om man tar till de lagliga hjälpmedel som finns tillfälligt men det löser ju inte problemet långsiktigt. Att behöva gå och blåhålla sin hund i en strypsnara flera gånger vare promenad kan ju inte vara önskvärt för någon?

Lika gärna kunde ha tappat kopplet än att hunden kröp ur halsbandet? Varför tror du det? Om hunden kröp ur halsbandet är det väl perfekt med stryp (eller rymningssäker sele) även om hunden är liten?

Varför skulle man blåhålla en hund i stryp? Då kan man ju enkelt sätta halsbandet högt upp på halsen och hålla hunden precis intill sig så den inte får tillfälle till att just flänga runt vid möte eller liknande.

Varför skulle man blåhålla en hund i stryp? Då kan man ju enkelt sätta halsbandet högt upp på halsen och hålla hunden precis intill sig så den inte får tillfälle till att just flänga runt vid möte eller liknande.

Kan man inte göra det med åtminstone havstryp också? Samt fasta hasband på många hundar beroende på kroppsbyggnad? Inga problem att göra detta med min hunds fasta halsband, trots att jag ser risken att hon skulle slinka ur det som minimal, det går ändå att flytta. Nu behöver jag inte göra så på min hund för jag kan hålla henne genom att bara hålla kopplet med en hand. Min förra hund var lite tyngre och där fanns det situationer när kopplet åkte fram faktiskt. T.ex. om vi var tvugna att passera andra hundar i gången på bussen och jag såg att hon blåste upp sig. Kände att jag hade 100% kontroll i de lägena faktiskt. Vi hade halvstryp som var precis så stort att det inte blev någon strypeffekt när det var åtdraget.
Jag uppfattar det som att det är kraften rakt uppåt som gör att det fungerar, och att strypeffekten inte gör nån skillnad. Eller?

Men det gör så klart skillnad för hur lätt det är för hunden att slinka ur, så den säkerhetsaspekten förstår jag.

(Detta är heller inte tänkt som argument för eller emot något, jag försöker bara begripa hur det funkar.)

Jag förstår inte likhetstecken med stryphalsband och att man inte skulle träna sin hund? Vissa saker är ju dessutom väldigt svåra att träna bort. Annars hade väl var och varannan hund gått lös utan problem. Riktigt så enkelt är det ju inte.

Lika gärna kunde ha tappat kopplet än att hunden kröp ur halsbandet? Varför tror du det? Om hunden kröp ur halsbandet är det väl perfekt med stryp (eller rymningssäker sele) även om hunden är liten?

Jag har inte satt något likatecken alls, det är andra som skrivit att de MÅSTE ha ett stryp för annars har de inte en chans att kontrollera sin hund. Är det så så bör man väl vilja träna för att slippa att det fortsätter vara så?

Det är stor skillnad mellan att ha de lydnad som krävs för att hunden ska kunna gå lös och att ha iaf en hämningssignal som har en chans att fungera i många situationer även. En nödbroms. Bara för att man har en hyffsad nödbroms kan inte hunden gå lös jämt. Jag har full förståelse för att många hundar inte kan eller bör gå lösa men det innebär ju inte att det inte går att lära dem vad "nej" betyder för att iaf ha något att använda de gången de av misstag kommer lösa. Vad gör man annars om en sådan hund kommer lös? Rycker på axlarna och går hem?

Hunden kröp ur en sele av typ H-modell, fråga min inte hur, den måste ha varit dåligt spänd. Det är väl inte mer fel med stryp på en liten hund men det är nog mer ovanligt och knappast nödvändigt om de hittar en sele som sitter bra och är rymningssäker. Kan kan inte se vad ett strypkoppel skulle tillföra hunden i den situationen jämfört med annan utrustning som den inte kan ta sig ur?

Finns nog många som skulle behöva träna sin "koppelteknik", har nästan aldrig sett någon göra som du beskriver i vardagen oavsett koppeltyp. Kanske några på inomhus agilitytävlingar (med "vanliga" halsband).

Kan man inte göra det med åtminstone havstryp också? Samt fasta hasband på många hundar beroende på kroppsbyggnad? Inga problem att göra detta med min hunds fasta halsband, trots att jag ser risken att hon skulle slinka ur det som minimal, det går ändå att flytta. Nu behöver jag inte göra så på min hund för jag kan hålla henne genom att bara hålla kopplet med en hand. Min förra hund var lite tyngre och där fanns det situationer när kopplet åkte fram faktiskt. T.ex. om vi var tvugna att passera andra hundar i gången på bussen och jag såg att hon blåste upp sig. Kände att jag hade 100% kontroll i de lägena faktiskt. Vi hade halvstryp som var precis så stort att det inte blev någon strypeffekt när det var åtdraget.
Jag uppfattar det som att det är kraften rakt uppåt som gör att det fungerar, och att strypeffekten inte gör nån skillnad. Eller?

Men det gör så klart skillnad för hur lätt det är för hunden att slinka ur, så den säkerhetsaspekten förstår jag.

(Detta är heller inte tänkt som argument för eller emot något, jag försöker bara begripa hur det funkar.)

Strypeffekten gör ju att hunden inte kan knycka sig ur halsbandet samtidigt. Vi är ju flera som skrivit om just det. Varför skulle ett fast halsband vara bättre menar du?

Strypeffekten gör ju att hunden inte kan knycka sig ur halsbandet samtidigt. Vi är ju flera som skrivit om just det. Varför skulle ett fast halsband vara bättre menar du?

Jag vet inte varför du tror att jag argumenterar för fast halsband?
Jag skrev även "Detta är heller inte tänkt som argument för eller emot något, jag försöker bara begripa hur det funkar." för att poängtera just det.

Vet inte om jag uttrycker mig extremt otydligt/dåligt eller om det beror på det infekterade ämnet att folk har så lätt att tolka frågor om stryp som argument emot? Jag erkänner t.o.m. att jag själv använt mig av den ngt kontroversiella metoden att föra fram halsbandet längst fram på halsen, mest för att visa att jag inte tänker döma folk för vilka metoder de väljer att kontrollera sina stora hundar i svåra situationer..
Men men..

Du skrev " Varför skulle man blåhålla en hund i stryp? Då kan man ju enkelt sätta halsbandet högt upp på halsen och hålla hunden precis intill sig så den inte får tillfälle till att just flänga runt vid möte eller liknande. "
och "Utan snarare som en extra säkerhet så hunden inte kommer ur halsbandet alt lättare kontrollera huvud. "

Jag förstår att det är svårare att komma ur halsbandet med stryp, men jag förstår inte riktigt hur det kan bli mkt lättare att kontrollera huvudet, eftersom även ett halvstryp enkelt kan dras högt upp på hasen i en nödsituation. På det hela taget undrar jag nog hur det fungerar att huvudet blir mer lättkontrollerat.

Men inte som argument emot utan kanske för att jag vill veta ifall jag måste kontrollera en stor bjässe till hund nån gång i framtiden?

Jag har inte satt något likatecken alls, det är andra som skrivit att de MÅSTE ha ett stryp för annars har de inte en chans att kontrollera sin hund. Är det så så bör man väl vilja träna för att slippa att det fortsätter vara så?

Det är stor skillnad mellan att ha de lydnad som krävs för att hunden ska kunna gå lös och att ha iaf en hämningssignal som har en chans att fungera i många situationer även. En nödbroms. Bara för att man har en hyffsad nödbroms kan inte hunden gå lös jämt. Jag har full förståelse för att många hundar inte kan eller bör gå lösa men det innebär ju inte att det inte går att lära dem vad "nej" betyder för att iaf ha något att använda de gången de av misstag kommer lösa. Vad gör man annars om en sådan hund kommer lös? Rycker på axlarna och går hem?

Hunden kröp ur en sele av typ H-modell, fråga min inte hur, den måste ha varit dåligt spänd. Det är väl inte mer fel med stryp på en liten hund men det är nog mer ovanligt och knappast nödvändigt om de hittar en sele som sitter bra och är rymningssäker. Kan kan inte se vad ett strypkoppel skulle tillföra hunden i den situationen jämfört med annan utrustning som den inte kan ta sig ur?

Finns nog många som skulle behöva träna sin "koppelteknik", har nästan aldrig sett någon göra som du beskriver i vardagen oavsett koppeltyp. Kanske några på inomhus agilitytävlingar (med "vanliga" halsband).

Vad är det som säger att de inte tränar samtidigt?

Beror ju på. Men förväntar man sig att hunden ska ha så god lydnad att den stoppar oavsett vad som händer så kan man ju likväl ha hunden lös? Att träna för att förhoppningsvis kunna stoppa om utrustningen fallerar är ju en annan sak. Men det betyder ju inte att man inte tar på så säker utrustning som möjligt för den hund man har? Förstår liksom inte ens vad stryp har med saken att göra? Hellre att folk slänger på hunden ett stryp än att en olycka händer?

Varför skulle man rycka på axlarna och gå hem om en olycka håller på att hända?

Ingen har ju sagt att en liten hund måste ha stryp? Eller stor för den delen. En H-sele kan ju dock många hundar krypa ur om de vill. Utrustning efter hund.

Vissa situationer är ganska svåra att träna på. Ta som exempel när andra hundar kommer fram och muckar/flyger på ens hund. Ska man träna på att hunden inte reagerar på det då och sitter lugnt och stilla medans man monterar bort den andra hunden? Nu menar jag alltså en hund som har en hel del försvarslust då såklart.

Alltså, lydnad i all ära. Men det är ju ändå djur vi håller på med. Inte robotar. Olyckor kan ju alltid hända men jag förstår inte hur det kan anses dåligt att ha på så bra utrustning som möjligt som förhoppningsvis förhindrar en olycka.

Ja, halsbandet är på hela tiden. Det vore för omständligt att ta av och på. Går väl an om man bor i lägenhet eller villa. Men jobbar man på gården och går ut och in hela tiden, med hunden hack i häl blir det ogärligt. Av och på 15 gånger om dagen. På med halsbandet för att man ska kila till brevlådan och komma in igen - en utflykt på max en minut? Näe.

Och fortfarande fattar jag för mitt liv inte varför det skulle vara så illa med en kedjelänk.
Det är därför man har en större hund. ;) Har jag honom i koppel så sätter jag på halsband, det sitter på kopplet så det är liksom inte större arbete än haka fast kopplet, har jag honom lös så har han inget halsband men ofta ett retriverkoppel i fickan om det skulle dyka upp en situation där jag behöver koppla honom.
Jag har tyvärr varit med om hundar som har fastnad med tassen i halsbandet när de har legat inne och vilat och det har kunnat sluta illa med en hund i panik, så jag är supernoga med att det inte ska vara något halsband på om han inte är kopplad, oavsett typ av halsband.

Jag vet inte varför du tror att jag argumenterar för fast halsband?
Jag skrev även "Detta är heller inte tänkt som argument för eller emot något, jag försöker bara begripa hur det funkar." för att poängtera just det.

Vet inte om jag uttrycker mig extremt otydligt/dåligt eller om det beror på det infekterade ämnet att folk har så lätt att tolka frågor om stryp som argument emot? Jag erkänner t.o.m. att jag själv använt mig av den ngt kontroversiella metoden att föra fram halsbandet längst fram på halsen, mest för att visa att jag inte tänker döma folk för vilka metoder de väljer att kontrollera sina stora hundar i svåra situationer..
Men men..

Du skrev " Varför skulle man blåhålla en hund i stryp? Då kan man ju enkelt sätta halsbandet högt upp på halsen och hålla hunden precis intill sig så den inte får tillfälle till att just flänga runt vid möte eller liknande. "
och "Utan snarare som en extra säkerhet så hunden inte kommer ur halsbandet alt lättare kontrollera huvud. "

Jag förstår att det är svårare att komma ur halsbandet med stryp, men jag förstår inte riktigt hur det kan bli mkt lättare att kontrollera huvudet, eftersom även ett halvstryp enkelt kan dras högt upp på hasen i en nödsituation. På det hela taget undrar jag nog hur det fungerar att huvudet blir mer lättkontrollerat.

Men inte som argument emot utan kanske för att jag vill veta ifall jag måste kontrollera en stor bjässe till hund nån gång i framtiden?

Du tog ju själv upp fast halsband och halvstryp?

Alltså, det handlar ju om att hunden kan komma ur fast och halvstryp väldigt lätt. Ett knyck på en reaktionssnabb hund går snabbt.

Jag går personligen ofta med sele. Min hund har inga problem med hundmöten. Men eftersom att jag vid ganska många tillfällen nu stött på folk med noll koll på sina hundar som ibland är aggressiva så har jag på stryp som en säkerhet många gånger. Jag vet nämligen om att det finns en hel del allvar i min hund och det är ju inte så kul att stå där som ett fån om någon liten skit blir ihjälbiten bara för att deras ägare är dumma i huvudet.

Du tog ju själv upp fast halsband och halvstryp?

Alltså, det handlar ju om att hunden kan komma ur fast och halvstryp väldigt lätt. Ett knyck på en reaktionssnabb hund går snabbt.

Jag men bara för att jag undrar hur det är enklare att kontrollera hundens huvud i ett stryp än i ett halvstryp (eller för den delen fast halsband). Du skrev ju själv att det är enklare att kontrollera hundens huvud med stryp PLUS att den inte tar sig ur lika lätt. Som om det vore två aspekter som båda är sanna.

Jag men bara för att jag undrar hur det är enklare att kontrollera hundens huvud i ett stryp än i ett halvstryp (eller för den delen fast halsband). Du skrev ju själv att det är enklare att kontrollera hundens huvud med stryp PLUS att den inte tar sig ur lika lätt. Som om det vore två aspekter som båda är sanna.

Nja alltså. Det är enklare att kontrollera hundens huvud i halsband än i sele. Och de tar sig inte ur ett stryp lika lätt som ett fast eller halvstryp.

Jag bor på landet och jobbar hemifrån mestadels och går ut och in hela dagarna i perioder, däremot är inte mina hundar hack i häl hela tiden, de roar sig själva ute på gården. Dock är nästan hela min lilla gård inhägnad.

Varför frågar du mig det när jag skriver att jag själv använder det vid behov?:confused:

Jag använder halvstryp på mina tjejer, för det är lätt att ta av och på och sitter bra, förutom vid grenar där annan utrustning krävs (fast halsband vid nosework, tunt kedjestryp vid utställning, sele vid spårarbete, norskrulle vid sök).

Men jag använder kedjestryp med små länkar om behov uppstår.

Min ena är reaktiv mot andra hundar efter att ha blivit attackerad bakifrån och biten av lös hund på en tävlingsplats. Vi jobbar på det vid varje hundmöte, men måste åka in till stan för att kunna träna eftersom vi bor ute på landet och sällan träffar på andra hundar här, och av förklarliga skäl åker vi inte till stan varje dag. Det går inte träna bort reaktiviteten som blir efter att att hunden blivit attackerad på en pissekvart, det tar tid att få hunden trygg igen.

Det finns inte en chans att jag skulle orka hålla mina hundar med sele, ens om de bara blir busiga och drar lite grann. De väger ungefär 40 kg styck. De går fint i koppel och drar inte vanligtvis men OM nåt skulle hända så vill jag ha kontroll, och det har jag inte med sele. I normala fall räcker halvstrypen de har men i perioder har jag behövt använda kedja på den reaktiva för att jag vill vara säker på att ha 100% kontroll. Hon får absolut inte komma lös helt enkelt av säkerhetsskäl, hon gillar inte andra hundar nu och jagar allt som rör sig.

Men bara för att jag använt kedjestryp vid behov betyder det inte att jag rycker och sliter i hunden, kedjan hänger löst runt halsen men finns där som en livlina ifall det går åt helvete. Jag jobbar med reaktiviteten, jobbar med kontakt och trygghet i alla möten och försöker anpassa miljön när vi tränar hundmöten så vi aldrig blir trängda, men tyvärr är det många som man möter som inte har koll på sina hundar varken i koppel eller lösa och som inte respekterar att man inte vill att deras hundar kommer fram. Kedjan gör även att jag känner mig tryggare för att jag vet att jag har 100% kontroll, vilket gör att hunden känner av att jag är lugn och trygg.

Så fördöm så mycket du vill, men även reaktiva hundar behöver promeneras på ett tryggt sätt och man kan inte träna bort reaktiviteten om man gömmer sig i skogen och undviker hundmöten. Varför tycker du att retrieverkoppel för enkelhet är ok men inte annan form av stryp för säkerhets skull, stryp som stryp? :confused:

Mina hundar har bara halsband vid promenad/arbete aldrig annars, ni som får problem med fukteksem, har hundarna halsbanden på sig hela tiden året om då?

Retrieverkoppel eller vilket stryp som helst är helt okej för mig om man har det bara för att det är enkelt att ta av och på.

Har man det för att man inte kan kontrollera sin hund utan tycker jag det låter helt sjukt. Är det för mycket hund för ägaren?

Retrieverkoppel eller vilket stryp som helst är helt okej för mig om man har det bara för att det är enkelt att ta av och på.

Har man det för att man inte kan kontrollera sin hund utan tycker jag det låter helt sjukt. Är det för mycket hund för ägaren?

Vad använder du för utrustning och varför?
Varför skulle det vara för mycket hund för ägaren bara för att man har ett stryp?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 497
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 501
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Jag har stora problem med min motivation och det ställer till mycket problem då jag är egenföretagare, har en del djur och gård. Jag...
Svar
1
· Visningar
602
Senast: susanne
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar
  • Uppdateringstråd #2