Stryp - utbruten från Amazons premiärsida full av översättningsmissar?

Jag tror som flera skriver att det är olika i olika kretsar. Dels beroende på ras dvs vad som traditionellt används och del beroende på vad hunden används till. Vet inte om det i IGP fortfarande är krav på dressyrlänk vid tävling? Hur som så är det I mina kretsar (schäfer, malle, holländare- Bruks och IGP) nog vanligaste att man byter halsband utifrån vilken träning man gör. Många har någon form av stryp/dressyrlänk som tas på när dom går in på planen för dressyr och skydds. När hundarna jobbar i skogen för sök och uppletande brukar det nog mest vara någon form av breda halvstryp.
Dom som alltid har halsband på sina hundar (alltså dygnet runt) upplever jag ofta har just kedja och det är antagligen för att dom inte blir blöt, surnar eller färgar av sig.

Jag tror som flera skriver att det är olika i olika kretsar. Dels beroende på ras dvs vad som traditionellt används och del beroende på vad hunden används till. Vet inte om det i IGP fortfarande är krav på dressyrlänk vid tävling? Hur som så är det I mina kretsar (schäfer, malle, holländare- Bruks och IGP) nog vanligaste att man byter halsband utifrån vilken träning man gör. Många har någon form av stryp/dressyrlänk som tas på när dom går in på planen för dressyr och skydds. När hundarna jobbar i skogen för sök och uppletande brukar det nog mest vara någon form av breda halvstryp.
Dom som alltid har halsband på sina hundar (alltså dygnet runt) upplever jag ofta har just kedja och det är antagligen för att dom inte blir blöt, surnar eller färgar av sig.

Japp, det är krav på dressyrlänk i IGP. Dock inte den vanliga kedjan utan bredare länkar.

Och absolut, när vi kör uppletande och kongsök så är det fast halsband som gäller.

Undvik hundmöten.

Aldrig riskera att skada min hund.

Mina brötiga som gör utfall är 34 kg och jag håller med sele. Går åt sidan vid behov
Vi som mest har problem när andras hundar kommer till oss då? Ska vi flytta från stan för att vi har kedja på? 🤔

Eller om man har en hund som blir rädd ?
Tar gladeligen risken för wobbler istället för påkörd hund tex. (Eller ja. När jag hade rädd hund).

Ha vad du vill på dina hundar men det här är verkligen en tramsig diskussion, när vi som gör andra val ska utmålas som att vi är dåliga hundägare.

Undvik hundmöten.

Aldrig riskera att skada min hund.

Mina brötiga som gör utfall är 34 kg och jag håller med sele. Går åt sidan vid behov

Jag skulle älska att kunna undvika hundmöten. Tyvärr blir det oftast 5-6 per promenad. En hel del på smala vägar där man inte kan gå undan särskilt långt.

Hur du håller din hund i enbart sele vet jag inte, men jag fixar det i alla fall inte. Eller jo, om jag har lång tid på mig att förbereda, kan stå på minst 20 meters avstånd och lyckas få in hunden mellan benen i tid så kanske det går. Det är långt ifrån alltid man hinner med det, och då vill jag helst undvika att skrämma slag på alla hundägare i området.

Raka länkar är kravet.

Tack. Hjärnan ville inte vara med när jag letade efter den beskrivningen. ;)

Om en hund MÅSTE ha en strypkedja för att kunna kontrolleras i vardagliga situationer, vad händer när kopplet eller kedjan går sönder?

Jag är glad när man väljer "rätt" utrustning så jag slipper att hundar kommer fram men tycker det är lite oroade att så många verkar beroende av utrustning för att ha kontroll på sina hundar.

Jag har varit med om att hundar kommer lösa och ägarna har inte minsta möjlighet att påverka hunden i det läget. Det är ju farligt både för hunden själv och ev. mötande människor/hundar. En hund slet sig och korsade en väg och sprang fram och bet min hund i örat. Hade det kommit en bil hade den hunden varit död eller svårt skadad. Hade min hund blivit arg på riktigt så hade den varit svårt skadad. Ägaren kunde inte ens fånga den när den stod stilla. Jag fick grabba tag i den åt dem.

Det är stryp för att kunna orka hålla sin hund ifall den drar eller blir aggressiv som jag fördömer, och det var där diskussionen startade.
Jag använder halvstryp på mina tjejer, för det är lätt att ta av och på och sitter bra, förutom vid grenar där annan utrustning krävs (fast halsband vid nosework, tunt kedjestryp vid utställning, sele vid spårarbete, norskrulle vid sök).

Men jag använder kedjestryp med små länkar om behov uppstår.

Min ena är reaktiv mot andra hundar efter att ha blivit attackerad bakifrån och biten av lös hund på en tävlingsplats. Vi jobbar på det vid varje hundmöte, men måste åka in till stan för att kunna träna eftersom vi bor ute på landet och sällan träffar på andra hundar här, och av förklarliga skäl åker vi inte till stan varje dag. Det går inte träna bort reaktiviteten som blir efter att att hunden blivit attackerad på en pissekvart, det tar tid att få hunden trygg igen.

Det finns inte en chans att jag skulle orka hålla mina hundar med sele, ens om de bara blir busiga och drar lite grann. De väger ungefär 40 kg styck. De går fint i koppel och drar inte vanligtvis men OM nåt skulle hända så vill jag ha kontroll, och det har jag inte med sele. I normala fall räcker halvstrypen de har men i perioder har jag behövt använda kedja på den reaktiva för att jag vill vara säker på att ha 100% kontroll. Hon får absolut inte komma lös helt enkelt av säkerhetsskäl, hon gillar inte andra hundar nu och jagar allt som rör sig.

Men bara för att jag använt kedjestryp vid behov betyder det inte att jag rycker och sliter i hunden, kedjan hänger löst runt halsen men finns där som en livlina ifall det går åt helvete. Jag jobbar med reaktiviteten, jobbar med kontakt och trygghet i alla möten och försöker anpassa miljön när vi tränar hundmöten så vi aldrig blir trängda, men tyvärr är det många som man möter som inte har koll på sina hundar varken i koppel eller lösa och som inte respekterar att man inte vill att deras hundar kommer fram. Kedjan gör även att jag känner mig tryggare för att jag vet att jag har 100% kontroll, vilket gör att hunden känner av att jag är lugn och trygg.

Så fördöm så mycket du vill, men även reaktiva hundar behöver promeneras på ett tryggt sätt och man kan inte träna bort reaktiviteten om man gömmer sig i skogen och undviker hundmöten. Varför tycker du att retrieverkoppel för enkelhet är ok men inte annan form av stryp för säkerhets skull, stryp som stryp? :confused:

Mina hundar har bara halsband vid promenad/arbete aldrig annars, ni som får problem med fukteksem, har hundarna halsbanden på sig hela tiden året om då?

Jag är förvånad över att det skulle bli så mycket enklare att hålla en stor hund i strypkedja än fast halsband. (Alltså jag tvivlar inte på er som säger det, jag hade bara ingen aning)

Jag förstår ju att risken att den går sönder/glider av är mindre, men är det alltså enklare att hålla emot också?

Kedjestryp har jag inte haft på någon av mina hundar på.... hm... mer än 20 år tror jag. Har några Hurtta lifeguard halvstryp men kopplar oftast i fasta ringen så de blir som fasta (ganska lösa) halsband. Sen har jag haft ett sånt där svart nylonstryp när jag ställde ut Indigo, för att det är det halsband som syns minst.

För det mesta går mina dock enbart i breda fasta halsband eller sele. De fasta halsbanden sitter ofta inte så hårt utan går att kränga över huvudet (dock inte på Sigge, som inte gillar varken andra hundar eller människor) och jag har bara varit med om att nån har krånglat sig ur en gång, det var när jag hade ett ganska nyköpt halsband på Indigo och var på djursjukhuset, han fick syn på sin favoritveterinär och backade ur halsbandet.... Spände in det ett hål efter det, men det går fortfarande att dra över huvudet och han har aldrig försökt kränga sig ur det efter den gången.

Upplever att beauceroner sällan är så stökiga att det behövs något mer på dem, även om de är stora (ca. 40 kg) och brötiga på sitt sätt så är det faktiskt sällan att de är speciellt besvärliga (i alla fall inte mina) och de försöker aldrig aktivt ta sig ut halsband eller sele, även om de nog är väl medvetna om att det går att göra. Har inte haft någon av mina som gjort utfall heller och det gör det ju lite enklare.

Hjälper förstås också att vi bor på landet med ganska få hundmöten och de vi möter är oftast antingen grannar eller folk som är i vår hundhall och tränar och alla dessa har styr på sina hundar och sköter sig bra. Några enstaka gånger har vi haft lösa hundar som farit fram, det händer framför allt på sommaren när vi har gäster i vandrarhemmet eller när det är hundägande gäster hos någon av våra grannar, som också har uthyrning av boende - där har vi haft tur och det har varit snälla hundar eller små hundar som inte vågat sig fram till våra. Det skulle inte sluta så bra om en hund kommer fram till Sigge, men å andra sidan skulle inte ett kedjestryp göra nån skillnad där - jag kan hålla honom lika bra med fast halsband och det är mindre risk att mina händer går åt skogen om jag tar tag i halsbandet, för att styra hans huvud, än om han hade haft en strypkedja. Klämde mig ganska rejält en gång för många år sedan när jag hade schäfer som gick med strypkedja (inte för att han behövde det, men det var liksom det man använde på den tiden...) och han snodde runt pga en lös hund som cirklade runt oss. Tog flera månader innan jag fick tillbaka känseln i lillfingret. :cautious:

Ser väl egentligen inte något jätteproblem med att folk har kedjestryp på sina hundar OM man har sån styr på dem att det bara är som en säkerhet, eller tex när man tränar/tävlar. Men tyvärr tycker jag att man ser många med stökiga, dragiga hundar som hänger i ett kedjestryp, de sliter och drar så de till slut knappt får luft, inte heller helt ovanligt att ägaren rycker och sliter i hunden (som sällan bryr sig, den är så van vid att ständigt ha tryck runt halsen) - det ser hemskt ut och kan inte vara bra för varken hunden eller ägaren...

Tycker dock inte jag ser så många av de som aktivt tränar och tävlar som har kedja, eller för den delen som koppelkorrigerar. Det var ju vardagsmat när jag började med hund för drygt 30 år sedan men har numera nästan försvunnit och det tycker jag är skönt att se. Förvisso rör jag mig mer i lydnads/rallylydnads/nw-kretsar än bruks/IGP, det kanske spelar viss roll, men det är ju ändå rätt gott om bruksfolk på klubbarna.

Förresten, halsband på dygnet runt skulle jag aldrig våga ha, såvida inte hunden fanns ständigt vid min sida. Har hört/läst om alldeles för många olyckor för att våga det - små hundar som hoppat upp mot dörren och fastnat i handtaget och blivit hängande, två hundar där ena hunden fastnat i den andra hundens halsband och strypt den. Nej, det känns som alldeles för stor risk. Mina får på sina halsband/selar precis innan vi ska gå ut och blir av med dem så snart vi kommer hem. Vid lek med annan hund samt vid viss träning (tex agility) tas halsband/sele givetvis av.

Jag är förvånad över att det skulle bli så mycket enklare att hålla en stor hund i strypkedja än fast halsband. (Alltså jag tvivlar inte på er som säger det, jag hade bara ingen aning)

Jag förstår ju att risken att den går sönder/glider av är mindre, men är det alltså enklare att hålla emot också?

Nu svarar jag trots att jag inte längre använder kedjestryp - jag tycker nog att fast halsband är lättare att hålla hunden i än en kedja. Mindre risk för mina fingrar också....

Allra enklast (för mig) är sele i kombination med fast halsband - koppplet knäppt i selen, behöver jag styra hunden lite mer så tar jag tag i selen (selen har handtag men enklast är ändå att ta i hela "ryggdelen" tycker jag) och så tar jag andra handen i halsbandet, då kan jag styra både kropp och huvud. Min hundar väger ca 38-43 kg, själv är jag inte direkt liten och späd utan definitivt tvärtom... det gör väl förstås viss nytta också (för en gångs skull). ;)

Om en hund MÅSTE ha en strypkedja för att kunna kontrolleras i vardagliga situationer, vad händer när kopplet eller kedjan går sönder?

Jag är glad när man väljer "rätt" utrustning så jag slipper att hundar kommer fram men tycker det är lite oroade att så många verkar beroende av utrustning för att ha kontroll på sina hundar.

Då finns det naturligtvis en risk att något händer. Men man gör allt för att undvika det, inklusive håller koll på att utrustningen inte ser sliten ut.

Min ena hund har sprängt ett halsband vid ett kraftigt ryck. Dock gjordes det för att få tag på en boll i ett buskage, så det enda som skadades var bollen. Sen är han sån att han triggas av just möten i koppel (med honom började det med frustration över att han inte fick gå fram till alla mötande hundar för att hälsa), så utan koppel kan det vara en helt annan historia. Vi har varit med om att lösa småhundar sprungit fram till honom och då blir han bara glad, fastän han skulle ha låtit som han ville mörda dem om de passerat varandra i koppel.

Även en boxer som skiter i att den stryper sig själv kan lägga mer kraft i rycken i ett fast halsband än i ett stryp. Och är det skarpt läge så sätter jag upp kedjan högt. Då har jag full koll på huvudet och han kan inte rycka. Där får han naturligtvis INTE gå mer än precis då vi passerar annan hund; normalläget är att kedjan ligger längst ner på halsen.

En variant vi har kört är sele plus en sån där tunnt läderstryp som bara har ett kort handtag. Då används det i högt läge enbart vid hundpassager. Problemet är att jag inte har hittat nån modell som inte glider upp och ramlar av. Vi har också kört dubbla koppel, ett i selen och ett i en kedja, för att bara använda kedjan vid behov. Men klantmatte har trasslat in sig ett par gånger.

Jag har varit med om att hundar kommer lösa och ägarna har inte minsta möjlighet att påverka hunden i det läget. Det är ju farligt både för hunden själv och ev. mötande människor/hundar. En hund slet sig och korsade en väg och sprang fram och bet min hund i örat. Hade det kommit en bil hade den hunden varit död eller svårt skadad. Hade min hund blivit arg på riktigt så hade den varit svårt skadad. Ägaren kunde inte ens fånga den när den stod stilla. Jag fick grabba tag i den åt dem.

Åh, vad jag håller med!

Jag är betydligt mer rädd för att folk ska ha en sån stor tilltro i sin kunskap att hantera sina hundar UTAN utrustning än att bra utrustning plötsligt ska gå sönder. Har aldrig varit med om att ett rejält, intakt, koppel (av enkel modell, dvs inte expandrar och specialare) av bra kvalitet plötsligt går tvärt av. Ej heller om man har en rejäl hake på det, eller ett starkt och rejält halsband, tex. Isåfall är det nog oftast koppel och halsband som slitits eller är undermåliga. Dessutom ska detta då behöva hända i exakt fel situation och hunden ska slita sig precis fel.

Med det sagt så avskyr jag även när folk helt förlitar sig på material vid tex hundmöten. Dvs folk som står med hunden som hänger i helt utsträckta koppel i fullt drag och glor mot min hund, och inte gör minsta lilla ansats att försöka få kontakt och styra upp sin hund. (jättevanligt tyvärr)

Men jag avskyr även alla som går runt med lösa hundar i stan och bland folk/andra hundar för att de "har sån kontroll". Den absoluta överväldigande majoriteten av hundägare har inte sån hundraprocentig kontroll över sin hund, så jag ser hellre då att de åtminstone köper stark och rejäl utrustning. I stan ska inte nåns hund gå mer än några meter från ägaren oavsett, och då gör det ändå inget för hunden om man har ett koppel även om det inte "behövs".

Men jag delar förstås din frustration, jag har haft en rad såna lösa hundar springa fram till oss med oförstående ägare i släptåg (ofta hållandes i koppel i handen). I stan! Men alla gånger det hänt mig (ett 10-tal iaf) så har det varit hundar som ägaren släppt och som gick lösa. Aldrig pga koppel eller halsband som gått sönder.

Senast ändrad:
Då finns det naturligtvis en risk att något händer. Men man gör allt för att undvika det, inklusive håller koll på att utrustningen inte ser sliten ut.

Min ena hund har sprängt ett halsband vid ett kraftigt ryck. Dock gjordes det för att få tag på en boll i ett buskage, så det enda som skadades var bollen. Sen är han sån att han triggas av just möten i koppel (med honom började det med frustration över att han inte fick gå fram till alla mötande hundar för att hälsa), så utan koppel kan det vara en helt annan historia. Vi har varit med om att lösa småhundar sprungit fram till honom och då blir han bara glad, fastän han skulle ha låtit som han ville mörda dem om de passerat varandra i koppel.

Det verkar inte som om alla gör det tyvärr. Har själv varit med om när jag höll på med hästar att metallspännen som sett hela ut plötsligt gått sönder vid ett litet ryck. Sen kan man ju råka tappa kopplet (är säkert vanligare) eller att hunden kryper ur sele/halsband (hände med hunden som bet min hund i örat).

Är hunden inte aggressiv (har sällan/aldrig mött en aggressiv boxer faktiskt, bara brötiga och helt utan förmåga till impulskontroll eller koncentration) så går det ju bra så länge hunden den springer fram till tycker det är ok att det kommer en boxer framrusandes. Mina nuvarande hundar skulle nog inte göra mycket men min första hund hade blivit vansinnig och då hade det kanske blivit slagsmål.

OT.

Dåligt beteende (utfall) vid hundmöte i koppel är ju nästan normen, iaf där jag bor. Jag är glad varje gång de lyckas hålla fast sina hundar som beter sig så men tänker att de flesta iaf skulle ha hjälpts med rätt träning från början. Jag sliter verkligen för att min valp ska lära sig att ignorera hundar vi möter. De flesta verkar inte börja träna hundmöten innan de fått problem och många inte ens då. De bara sliter och drar (korrigerar tror de nog) i sina tokstressade hundar som då bli ännu mer stressade. Därav är jag anti att man ser strypkoppel som en "lösning", det kan vara en nödvändig hjälp under en begränsad period men det löser absolut inget utan det är korrekt grundläggande träning som behövs för att minska problemet så mycket att man inte är beroende av en strypkedja på hunden.

Jag är betydligt mer rädd för att folk ska ha en sån stor tilltro i sin kunskap att hantera sina hundar UTAN utrustning än att bra utrustning plötsligt ska gå sönder. Har aldrig varit med om att ett rejält, intakt, koppel (av enkel modell, dvs inte expandrar och specialare) av bra kvalitet plötsligt går tvärt av. Ej heller om man har en rejäl hake på det, eller ett starkt och rejält halsband, tex. Isåfall är det nog oftast koppel och halsband som slitits eller är undermåliga. Dessutom ska detta då behöva hända i exakt fel situation och hunden ska slita sig precis fel.

Med det sagt så avskyr jag även när folk helt förlitar sig på material vid tex hundmöten. Dvs folk som står med hunden som hänger i helt utsträckta koppel i fullt drag och glor mot min hund, och inte gör minsta lilla ansats att försöka få kontakt och styra upp sin hund. (jättevanligt tyvärr)

Men jag avskyr även alla som går runt med lösa hundar i stan och bland folk/andra hundar för att de "har sån kontroll". Den absoluta överväldigande majoriteten av hundägare har inte sån hundraprocentig kontroll över sin hund, så jag ser hellre då att de åtminstone köper stark och rejäl utrustning. I stan ska inte nåns hund gå mer än några meter från ägaren oavsett, och då gör det ändå inget för hunden om man har ett koppel även om det inte "behövs".

Men jag delar förstås din frustration, jag har haft en rad såna lösa hundar springa fram till oss med oförstående ägare i släptåg (ofta hållandes i koppel i handen). I stan! Men alla gånger det hänt mig (ett 10-tal iaf) så har det varit hundar som ägaren släppt och som gick lösa. Aldrig pga koppel eller halsband som gått sönder.

Jag har råkat ut för sådana som ej har koll på sina lösa hundar också men inte i närheten av lika många tack och lov. Händer det så hinner jag ofta jaga bort hunden innan den är framme (få hundar vågar gå fram till en riktigt arg människa). Desto fler som är desperat beroende av ett snöre för att ha någon som helst kommunikation med sin hund. Men självklart anser jag att man har koppel på sin hund i stan men jag anser samtidigt inte att kopplet ersätter träningen i enkla vardagskommandon som bör funka även i svåra situationer.

Hittills (på 8,5 år varav hälften boende stan) har ingen släppt fram sina kopplande hundar till mig utan lov, kanske ser jag eller hundarna tillräckligt skräckinjagande ut :angel:

Är hunden inte aggressiv (har sällan/aldrig mött en aggressiv boxer faktiskt, bara brötiga och helt utan förmåga till impulskontroll eller koncentration) så går det ju bra så länge hunden den springer fram till tycker det är ok att det kommer en boxer framrusandes. Mina nuvarande hundar skulle nog inte göra mycket men min första hund hade blivit vansinnig och då hade det kanske blivit slagsmål.

Tyvärr så är könsbunden aggression inte så ovanligt, men det du beskriver är också vanligt. För oss eskalerade brötighet och noll impulskontroll till frustrationsdriven aggression vid möten. Men nej, de flesta hundar uppskattar inte att en brötig boxer kommer mot dem i full fart. Fullt förståeligt.

Dåligt beteende (utfall) vid hundmöte i koppel är ju nästan normen, iaf där jag bor. Jag är glad varje gång de lyckas hålla fast sina hundar som beter sig så men tänker att de flesta iaf skulle ha hjälpts med rätt träning från början. Jag sliter verkligen för att min valp ska lära sig att ignorera hundar vi möter. De flesta verkar inte börja träna hundmöten innan de fått problem och många inte ens då. De bara sliter och drar (korrigerar tror de nog) i sina tokstressade hundar som då bli ännu mer stressade. Därav är jag anti att man ser strypkoppel som en "lösning", det kan vara en nödvändig hjälp under en begränsad period men det löser absolut inget utan det är korrekt grundläggande träning som behövs för att minska problemet så mycket att man inte är beroende av en strypkedja på hunden.

Jag håller absolut med om att det inte ska vara förstahandsvalet till lösning och att det oftast handlar om att man gjort fel under hundens uppväxt. Men när man väl sitter med problemet och inte lyckas lösa det, så är ju valmöjligheterna mindre.

Jag håller absolut med om att det inte ska vara förstahandsvalet till lösning och att det oftast handlar om att man gjort fel under hundens uppväxt. Men när man väl sitter med problemet och inte lyckas lösa det, så är ju valmöjligheterna mindre.

Träningsbart är det garanterat ändå, det gäller bara att hitta rätt tränare som kan läsa hunden och ge föraren verktyg som denne klarar av att använda. Men det är garanterat inte lätt eller snabbt löst.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 497
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 501
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Jag har stora problem med min motivation och det ställer till mycket problem då jag är egenföretagare, har en del djur och gård. Jag...
Svar
1
· Visningar
602
Senast: susanne
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat