Kedjestryp har jag inte haft på någon av mina hundar på.... hm... mer än 20 år tror jag. Har några Hurtta lifeguard halvstryp men kopplar oftast i fasta ringen så de blir som fasta (ganska lösa) halsband. Sen har jag haft ett sånt där svart nylonstryp när jag ställde ut Indigo, för att det är det halsband som syns minst.
För det mesta går mina dock enbart i breda fasta halsband eller sele. De fasta halsbanden sitter ofta inte så hårt utan går att kränga över huvudet (dock inte på Sigge, som inte gillar varken andra hundar eller människor) och jag har bara varit med om att nån har krånglat sig ur en gång, det var när jag hade ett ganska nyköpt halsband på Indigo och var på djursjukhuset, han fick syn på sin favoritveterinär och backade ur halsbandet.... Spände in det ett hål efter det, men det går fortfarande att dra över huvudet och han har aldrig försökt kränga sig ur det efter den gången.
Upplever att beauceroner sällan är så stökiga att det behövs något mer på dem, även om de är stora (ca. 40 kg) och brötiga på sitt sätt så är det faktiskt sällan att de är speciellt besvärliga (i alla fall inte mina) och de försöker aldrig aktivt ta sig ut halsband eller sele, även om de nog är väl medvetna om att det går att göra. Har inte haft någon av mina som gjort utfall heller och det gör det ju lite enklare.
Hjälper förstås också att vi bor på landet med ganska få hundmöten och de vi möter är oftast antingen grannar eller folk som är i vår hundhall och tränar och alla dessa har styr på sina hundar och sköter sig bra. Några enstaka gånger har vi haft lösa hundar som farit fram, det händer framför allt på sommaren när vi har gäster i vandrarhemmet eller när det är hundägande gäster hos någon av våra grannar, som också har uthyrning av boende - där har vi haft tur och det har varit snälla hundar eller små hundar som inte vågat sig fram till våra. Det skulle inte sluta så bra om en hund kommer fram till Sigge, men å andra sidan skulle inte ett kedjestryp göra nån skillnad där - jag kan hålla honom lika bra med fast halsband och det är mindre risk att mina händer går åt skogen om jag tar tag i halsbandet, för att styra hans huvud, än om han hade haft en strypkedja. Klämde mig ganska rejält en gång för många år sedan när jag hade schäfer som gick med strypkedja (inte för att han behövde det, men det var liksom det man använde på den tiden...) och han snodde runt pga en lös hund som cirklade runt oss. Tog flera månader innan jag fick tillbaka känseln i lillfingret.
Ser väl egentligen inte något jätteproblem med att folk har kedjestryp på sina hundar OM man har sån styr på dem att det bara är som en säkerhet, eller tex när man tränar/tävlar. Men tyvärr tycker jag att man ser många med stökiga, dragiga hundar som hänger i ett kedjestryp, de sliter och drar så de till slut knappt får luft, inte heller helt ovanligt att ägaren rycker och sliter i hunden (som sällan bryr sig, den är så van vid att ständigt ha tryck runt halsen) - det ser hemskt ut och kan inte vara bra för varken hunden eller ägaren...
Tycker dock inte jag ser så många av de som aktivt tränar och tävlar som har kedja, eller för den delen som koppelkorrigerar. Det var ju vardagsmat när jag började med hund för drygt 30 år sedan men har numera nästan försvunnit och det tycker jag är skönt att se. Förvisso rör jag mig mer i lydnads/rallylydnads/nw-kretsar än bruks/IGP, det kanske spelar viss roll, men det är ju ändå rätt gott om bruksfolk på klubbarna.
Förresten, halsband på dygnet runt skulle jag aldrig våga ha, såvida inte hunden fanns ständigt vid min sida. Har hört/läst om alldeles för många olyckor för att våga det - små hundar som hoppat upp mot dörren och fastnat i handtaget och blivit hängande, två hundar där ena hunden fastnat i den andra hundens halsband och strypt den. Nej, det känns som alldeles för stor risk. Mina får på sina halsband/selar precis innan vi ska gå ut och blir av med dem så snart vi kommer hem. Vid lek med annan hund samt vid viss träning (tex agility) tas halsband/sele givetvis av.