Stryp - utbruten från Amazons premiärsida full av översättningsmissar?

Men det här börjar ju bli löjligt. Om vi tittar på häst så går du vanligen inte ut och promenerar din häst i trafiken med vanlig stallgrimma, du sätter på en kedja/repgrimma/träns. På en tävling får du inte ens hantera din häst i stallgrimman utan det är träns som gäller (förutom viloområdet i distans).
För mig blir det jäkligt konstigt att just hundar ska ses som så ofarliga och alltid hanteras med silkessnöre. Att man har ett skarpt koppel betyder ju inte att man måste dra i det.
För övrigt har jag i flera sidor nu undrat vad det här snacket gör i en diskussion om språkmisshandel. Vore det inte lämpligare att starta en tråd om detta på där för avsett ställe?

Alla har inte samma regler angående att leda häst i grimma på tävlingsplats. På westerntävlingar får man göra det. Bara som ett exempel. Jag tvivlar på att det händer fler olyckor på westerntävlingar pga grimmorna.

Jag har haft handskar, tjock jacka, ridhjälm, kedja och spö när jag lett en travhingst, inte tagit ögonen från den en sekund ens mellan stall och box. Jag behövde aldrig använda något av det men han höll ögonen på mig exakt hela tiden. Better safe than sorry.

Absolut finns det farliga hästar. Men frågan ju med de hästarna precis som med hundar: Är det lämpligt att ha en hund/häst där man måste ha väldigt skarp/vass/stark utrustning för att undvika farliga situationer? I en del av fallen så hade hunden/hästen inte behövt det med rätt träning och rätt ägare/förare/ryttare/kusk.

Absolut finns det farliga hästar. Men frågan ju med de hästarna precis som med hundar: Är det lämpligt att ha en hund/häst där man måste ha väldigt skarp/vass/stark utrustning för att undvika farliga situationer? I en del av fallen så hade hunden/hästen inte behövt det med rätt träning och rätt ägare/förare/ryttare/kusk.
Jag tror att travet är mest intresserad av att hästar springer in tillräckligt med pengar och inte att hingstarna är lammungar att hantera och är det några hästar som hanterats och tränats sedan de var åringar så är det travare.

Eftersom jag känner väldigt få (kan inte komma på någon) som inte har stryphalsband (ibland kedja, ibland nylon) på sina boxerhanar när de ställer ut, tränar och ja, promenerar, så finns det enligt dig då inga som klarar av sina hundar eller kan träna dem?

Min ena hane har stora problem med hundmöten. Det är han knappast ensam om bland boxrar. Dessa hundar kan vara lydiga i övrigt, men det kan koka över vid hundmöten. Då vill man ha en kedja på. Har provat sele, men då kan man inte kontrollera huvudet tillräckligt.

Jag kan ärligen inte begripa vad du argumenterar mot. :confused:

Jag hade styp till min stora hund. Inte ryckte jag eller ströp trots det.
Ett slakt strypkoppel - vad har du emot det?

Skule det uppstå en situation så har jag möjlighet att göra något åt det. i vanligt halsband eller - gud förbjude - sele så skulle det kunnat hända trista saker.

Jag red med hjälm, jag kör bil med säkerhetsbälte på. Hingst leddes i kedja. Och jag edde stor stark hund med stryp. Skulle vilja prata med den som anklagade mig för att ha farligt ouppfostrade djur....

Som sagt - vad är din invändning? för jag förstår den inte.

Jag blev upprörd över kopplet då jag trodde det var något man hade varje dag eller till träning.

Jag lugnade ner mig när jag insåg att det var något man har i utställningsringen. Att ha skarpare hjälper i "skarpa" situationer har jag mer överseende med (som vissa bett ffa hoppryttare plockar fram till tävling). Risken kommer alltid att finnas att ffa en hanhund av bruksras kommer att reagera om en främmande hanhund springer nära förbi och stör när man är ute på "jobb" på en rörig plats med mycket folk - man kan kanske avla bort det, men då är risken stor att man också avlar bort motorn att stoppa en arg och rädd skurk eller följa ett långt spår.

Med förklaringen kommer kopplet ganska långt ner på min lista över saker att uppröras över.

Jag motsätter mig bara det faktum att först skaffar man sig stora och starka hundar som man sen känner ett behov av att ha stryp på alltid för att annars kan man inte hålla dem om de skulle dra.

Jag skulle kunna tänka mig att ha stryp under en period om det var absolut nödvändigt men målet hade alltid varit att inte behöva ha det så länge till. D.v.s. tid och energi hade lagts ner på träning för att kunna byta ut strypet mot ett snällare halsband. Att välja stryp i första hand och alltid tycker jag är fel. Då har man skaffat en hund man egentligen inte passar med. Antingen är den för stark eller så passar hundens mentalitet en inte.

Precis. Hunden ar valtranad nog att ga fot vid forarens sida varesig andra hundar, katter, eller annat springer tatt forbi. Da ar dock foraren ocksa 100% focuserad pa hunden. Ska man som forare kunna stanna upp och slappa sitt focus har i alla fall jag alltid (!) stryp pa mina hundar. (och pa tavling ar det ett maste) OM en av alla de andra hundarna, grannen's katt eller "whatever" kommer framrusande till min hund och jag inte ser det innan "whatever" ar framme sa ar mina hundar fortfarande i 100% kontroll. Rottisen skulle kunna tanka sig att hoppa upp och inse att hon inte kommer nagon stans till forsvar och gommer sig bakom mig ... Mallen gor inget. Om kopplet stracks stannar han.

Stryp koppel av nagot slag ar dessutom enklare ... Jag tar av halsband nar hundarna ar ensamna hemma eller vi ligger och sover och det ar sa superenkelt med stryp.

Alla har inte samma regler angående att leda häst i grimma på tävlingsplats. På westerntävlingar får man göra det. Bara som ett exempel. Jag tvivlar på att det händer fler olyckor på westerntävlingar pga grimmorna.

Atminstone har i USA ar western hastarna Quarter Horses, Paints, eller Mustangs. Det ar en varldsskillnad mellan dem och hur snabba deras reactioner pa onodigt stimuli ar an en val avlad Arab, Fullblod, etc.

Har ställt i princip alla mina hundar (jämthundar, finska lapphundar, finsk spetsar, fauvear) i smala kedjestryp (rätt långa och löst hängande) av den enkla anledningen att det är vad som stör minst rent visuellt. Har noll och absolut ingenting att göra med att inte mina hundar kan sköta sig i såna sammanhang alltså och en kvalificerad gissning är att så är det för de flesta som ställer ut.

Terrierna däremot ställs i smala, ställbara läderutställningskoppel, av den enkla anledningen att en löst hängande kedja trasslar in sig i kragen och alltså ser rent förjävligt ut :p

Oj, tänk om folk hade resonerat så angående bett till hästar. "Jag tar ett supervasst och starkt bett bara för säkerhetsskull". Folk hade dömt en ganska ordentligt och sagt att man ska träna hästen bättre och inte betsla upp bara för att.

Om man är orolig att ens hund ska vara för stark för en om man inte har stryp kanske man ska skaffa en annan ras som inte är lika stark?
Förutom de andra svaren:

Hundar är trots allt rovdjur till skillnad från hästar. Hur de reagerar i situationer skiljer sig alltså från flyktdjurs och därför kan man inte jämföra dem rakt av.

Instämmer, min hund ställs alltid i smalt stryphalsband (utställningskoppel). Det är för att kopplet ska störa så lite som möjligt i ringen. Har aldrig upplevt att utställningskoppel har varit ett problem på någon hund. Däremot så är det ju så klart inget som används till vardags och framförallt inte i träningssituationer :)

En strypkedja låter skarpare/vassare/starkare än den är. För min del tycker jag att kedjan är schysst mot hunden eftersom alla hundar har god tid på sig att förstå att den snart kommer att kännas runt halsen, eftersom länkarna som löper genom ringen hörs och varnar.

Det finns gott om stora hundar med stor framåtanda och initiativförmåga, mycket drifter, och snabbt intellekt, sådana hundar som är gjorda för uthålligt och koncentrationdkrävande hundjobb. De hundarna kan även en duktig förare behöva en kedja på.

Jag skulle aldrig använda strypkoppel, trots driftstark hundras. Jag leder heller aldrig häst annat än i grimma, trots hingst och fullblodsnerver. Det går bra ändå, men det är inte nåt som passar alla. Bättre lite extra försiktighetsåtgärder än tappade hundar/hästar.

Jag visar alltid mina hundar i en tunn strypkedja. Alltid på löst koppel dessutom. Fördelen med kedjan är ju att den syns inte så mycket så den stör inte helhetsintrycket.
2009_vannas_parlan.webp

Jag skulle aldrig använda strypkoppel, trots driftstark hundras. Jag leder heller aldrig häst annat än i grimma, trots hingst och fullblodsnerver. Det går bra ändå, men det är inte nåt som passar alla. Bättre lite extra försiktighetsåtgärder än tappade hundar/hästar.
Nej det passar inte alla.
Och fortfarande förstår jag iten aversionen mot styp elelr kedja på häst.

Har man en gladsprattlig unghäst i blåsväder så föredrar jag kedja alla dagar. Et plötsligt skutt i fel riktning kan ge mig skador eller resultera i lös häst som skadar andra och sig själv. Kedjan innebär inte att man rycker och sliter. Den hindrar bara att sprattlandet går överstyr.

Grannens gamla proberhingst kunde man inte leda utan kedja. Han plirade under sin tjocka lugg och var man ouppmärksam så dansade han bort över nejden. Med slak kedja travade han i stilig passage hela vägen in till stallet.

Samma sak med hundar. En stor och stark hund kan också bli överaskad eller upphetsad. Kedjan innebär inte att man srtyper den. Det innebär att man inte behöver strypa.

Kedjan används inte för skärpan. Tvärtom, för att inte behöva använda skärpa. Det är ungefär som att köra bil med dåliga bromsar eftersom man inte tänker panikbromsa.

I vinthundsvärlden är det ofta mer regel än undantag att folk har hel- eller halvstryp på hundarna. Det beror i många fall på att hundarnas anatomi i huvud och hals gör att ett vanligt fast halsband ofta måste spännas åt rejält hårt om hunden inte ska kunna ta sig ur det, då är det bekvämare för hunden med ett halsband som släpper efter än att gå med ett fast halsband som hela tiden stramar.

I greyhound-världen finns det ett ordspråk som anspelar på just detta: "Head like a snake, neck like a drake".

Jag är en flitig användare av både stryp, halvstryp och vinthundssele. Jag har gjort det naiva misstaget två ggr att ha hunden i ett fast halsband som den ålade sig ur trots att halsbandet var "korrekt" spänt. Ena gången var vi nära en hårt trafikerad väg och även om hunden inte stack iväg någonstans så hade man ändå paniken upp i halsen tills man fått tag i den. Detta hände för ett antal år sedan när min förra hund var valp och jag var helt ny med just vinthundar, det misstaget gör jag inte om. Har man otur kan det kosta hunden livet. Det går att ha ett stryp tillsammans med ett fast halsband men jag har inte fått erfara i praktiken hur effektivt det är i ett skarpt läge så vågar inte lita på det till 100%.

Jag kan tycka att så länge man inte har en hund som tokdrar utan går ordentligt så gör inte stryp någon skada. Den snedbelastning, drag och ryck som hundens nacke utsätts för när hunden hoppar, slänger sig och kämpar emot kopplet är ju i princip lika stor med ett fast halsband som med ett stryp eftersom principen är den samma, hunden sitter fast vid halsen, det enda som skiljer är att ett fast halsband inte stryper åt på samma sätt. Är man orolig för nackskador på en hund som slänger sig i kopplet eller drar mycket så är det bättre med en ergonomisk sele kan jag tycka och skippa halsband helt.

Arabhästar visas oftast med kedja utan bett. Dock är det förbjudet att visa hingstar 2 år och äldre utan bett. Varför? Därför att skulle något hända med en massa hingstar i samma ring behövs det en ordentlig nödbroms. Jag har varit med om att en hingst kommit lös i ringen och vi tackade alla gudar för att ringen var stor och det inte var så många hingstar i den.
Man behöver inte ha kedjan i bettet. Jag visade Fille flera gånger utan bett och aldrig med kedjan i bettet. Så det är inte förbjudet, det är upp till arrangören om jag inte minns fel.

Den snedbelastning, drag och ryck som hundens nacke utsätts för när hunden hoppar, slänger sig och kämpar emot kopplet är ju i princip lika stor med ett fast halsband som med ett stryp eftersom principen är den samma, hunden sitter fast vid halsen, det enda som skiljer är att ett fast halsband inte stryper åt på samma sätt. Är man orolig för nackskador på en hund som slänger sig i kopplet eller drar mycket så är det bättre med en ergonomisk sele kan jag tycka och skippa halsband helt.

Vi har kört en hel del med sele till våra vilddjur, för de drar en hel del i både fast halsband och stryphalsband, men när vi använder Metizo med kopplet på ringen framtill så belastar de väldigt snett för inte katten slutar de dra. Och kopplet fäst på ryggen på en sele ger ju en noll chans att hålla i.

Jag tycker egentligen inte alls om kedja på promenad, jag föredrar att sätta på den till lydnadsträningen som en signal till hunden, men ibland har man inte så mycket att välja på om man bor så att man måste gå mycket koppelpromenader och dessutom med mycket hundmöten.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 497
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 501
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Jag har stora problem med min motivation och det ställer till mycket problem då jag är egenföretagare, har en del djur och gård. Jag...
Svar
1
· Visningar
602
Senast: susanne
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka