Stryp - utbruten från Amazons premiärsida full av översättningsmissar?

Alltså jag känner inte alls igen att stryp används i så stor omfattning av folk som koppelkorrigerar sina hundar i tid och otid och använder det som ett hjälpmedel för bestraffning. Är det verkligen vanligt? Jag hörde det en del för 15-20 år sen av gamla jaktgubbar typ. Men redan då tyckte jag man ändrade metoder på sbk.

Det är möjligt att det förändrats en del på de nästan tio år sedan jag bodde i Sverige också, när Kailzie var valp för snart femton år sedan uppmanades jag också att skaffa stryp till henne på valpkursen. Den hoppade jag visserligen av och kurserna jag gick därefter, med shiban till exempel, var bättre men nog tycker jag man såg en hel del hundar som gick och både drog och kastade sig i helstryp här och var i samhället. Inte bruksfolk alltså, utan gemene man.
Här i UK är det definitivt fortfarande väldigt vanligt med koppelkorrigeringar, men jag upplever att de inte är riktigt lika progressiva i hundhållning och träning som Sverige generellt.

Fast det kan verkligen inte vara vanligt?

Klart att det händer liksom. Men att det skulle vara vanligare på brukshundklubben håller jag inte med om.

Vanligare än vadå? Det är definitivt mindre vanligt nu än förr, det måste väl alla hålla med om. Nä, inte superdupervanligthelatiden på nått vis. Och alla fysiska korrigeringar är ju inte direkt via koppelryck. Så nej, det hör inte till vanligheterna på bruksklubben vad jag sett, bara menade att det förekommer och att jag har sett det ett flertal ggr.

Om man ser till "vanliga" kurser på en brukshundklubb är min erfarenhet att det handlar om nästan bara mjuka metoder. Går man till mer utbildade tränare, speciellt de som själva tränar och tävlar brukshundar, är det mer individanpassat och då förekommer fysiska korrigeringar på vissa typer av hundar.

Om man ser till "vanliga" kurser på en brukshundklubb är min erfarenhet att det handlar om nästan bara mjuka metoder. Går man till mer utbildade tränare, speciellt de som själva tränar och tävlar brukshundar, är det mer individanpassat och då förekommer fysiska korrigeringar på vissa typer av hundar.

Jag är "bara" SBK-instruktör men det finns givetvis goda anledningar till varför vi knappast står och lär ut fysiska korrigeringar på "vanliga" kurser. Det ska gå långt innan jag går in och blir fysisk med en deltagares hund.

Jag har svårt att se att det skulle ha med utbildning att göra. Snarare sunt förnuft. Vanliga hundägare kan inte hantera fysiska korrigeringar på rätt sätt. Det vore fullständigt idiotiskt att stå och lära ut sådant på en kurs i vardagslydnad.

Jag är "bara" SBK-instruktör men det finns givetvis goda anledningar till varför vi knappast står och lär ut fysiska korrigeringar på "vanliga" kurser. Det ska gå långt innan jag går in och blir fysisk med en deltagares hund.

Jag har svårt att se att det skulle ha med utbildning att göra. Snarare sunt förnuft. Vanliga hundägare kan inte hantera fysiska korrigeringar på rätt sätt. Det vore fullständigt idiotiskt att stå och lära ut sådant på en kurs i vardagslydnad.

Jag menar ungefär det du säger men kunde ha uttryckt det tydligare. Dock är det ju så att om man går vidare från vardagslydnaden och grundkurserna så hamnar man oftast hos en instruktör som har mer utbildning och det är där man får lära sig att det inte går att belöna bort allt.

Jag håller helt med om att det inte ska läras ut på kurserna i vardagslydnad. Däremot önskar jag att de SBK-instruktörer som hade mig och min hane på unghundskurs hade skickat mig vidare till en instruktör som kunde lära mig att hantera honom. När jag väl kom dit var det lite för sent.

Jag menar ungefär det du säger men kunde ha uttryckt det tydligare. Dock är det ju så att om man går vidare från vardagslydnaden och grundkurserna så hamnar man oftast hos en instruktör som har mer utbildning och det är där man får lära sig att det inte går att belöna bort allt.

Vi delar verkligen inte samma erfarenhet. Vi står knappast och påstår att allt går att belöna bort? Det är inte något vi lär ut heller. Vi har jätteduktiga och erfarna instruktörer som kan steppa in om vi upplever att någon har så pass stora bekymmer som också är vidareutbildade, även i vanliga vardagslydnadskurser. De fungerar som en extra resurs och kursdeltagaren betalar inte heller något extra.

Vi delar verkligen inte samma erfarenhet. Vi står knappast och påstår att allt går att belöna bort? Det är inte något vi lär ut heller. Vi har jätteduktiga och erfarna instruktörer som kan steppa in om vi upplever att någon har så pass stora bekymmer som också är vidareutbildade, även i vanliga vardagslydnadskurser. De fungerar som en extra resurs och kursdeltagaren betalar inte heller något extra.

Det är inte min erfarenhet, men så klart att det kan variera mellan olika klubbar. Nu är den klubb jag gått på mest en mindre klubb, så det finns inte så många instruktörer att tillgå.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 496
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 501
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Jag har stora problem med min motivation och det ställer till mycket problem då jag är egenföretagare, har en del djur och gård. Jag...
Svar
1
· Visningar
602
Senast: susanne
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka