@Sezziyanen Inlägg #234 är en länk till djurskyddslagen där de nämner att strypkoppel utan stopp är förbjudet. I Schweiz.
Konstigt. För det här är ju Schweizisk militär... Hittar även flera bilder.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@Sezziyanen Inlägg #234 är en länk till djurskyddslagen där de nämner att strypkoppel utan stopp är förbjudet. I Schweiz.
Menar du att det skulle vara olagligt med stryp i Schweiz? Eller missuppfattar jag?
Det var det närmaste en direkt länk jag lyckats hitta. Ja. Har jag missuppfattat?
Eventuellt finns det särskilda regler förtjänstehundar eller också har jag misstagit mig helt enkelt, det verkar också vara olika regler för olika områden (cantons), men jag är rätt säker på att länken jag postade är korrekt. Jag är borttappad i språket.
Det är dock ingen som sagt att man ska anänvda stryp på hundar för att korrigera med det eller på hundar som drar och rycker mycket?
Ja, det finns väl en anlending till att de isåfall anser att vissa typer av hundar kan behöva ett stryp. Även om de är vältränade Då är det ju ännu mer anmärkningsvärt om de tom undantas från en lag. Kan jag tycka.
Nej, jag diskuterar framför allt allmänt. Behövs det som säkerhetslina så Är det ju så - jag vill Absolut inte heller att någon jycke kommer lös och ränner ut i gatan eller hamnar i bråk/tar vilt, men det känns samtidigt som att det borde göra rätt mycket skada på en hundhals att ofta göra utfall i strypkedja. Det har ju kommit upp en del i tråden. Svårt läge. Jag vet inte hur jag själv skulle göra.
Jag kan som sagt inte svara på några detaljer, eller på när, var eller hur några bilder tagits. Så savvy är jag inte.
"Be aware that the TSchV is federal law covering animal welfare. Dog control is a second level of law and is the competency of the cantons. Each has it's own law and these vary significantly. You must learn, and follow, the law in your canton as well as federal law."
Jag ser bara en som tagit upp det och att de då har kedjan så högt upp på halsen och så nära sig att den INTE gör utfall. Men kan ha missförstått också.
Ja jag har hellre att var och varannan person har stryp på sin hund än alla olyckor som sker
Kan, kan det väl absolut göra men jag tror inte det är jätterisker heller. Inte om man jämför med riskerna att hundar kommer lösa åtminstone.Nej, jag diskuterar framför allt allmänt. Behövs det som säkerhetslina så Är det ju så - jag vill Absolut inte heller att någon jycke kommer lös och ränner ut i gatan eller hamnar i bråk/tar vilt, men det känns samtidigt som att det borde göra rätt mycket skada på en hundhals att ofta göra utfall i strypkedja. Det har ju kommit upp en del i tråden. Svårt läge. Jag vet inte hur jag själv skulle göra.
Jättebra. Men du är säkert medveten om att det är ett riktigt undantag detta. Jag träffar folk med lösa hundar stup i kvarten, och har i hela mitt liv träffat två hundar (utav dessa lösa hundar vid hundmöten) där ägaren har haft full kontroll, eller en hund som inte bryr sig ALLS om främmande hundar.
Venne, tänkte väl mest att det kunde vara schysst mot alla som möter dig om du kopplar hunden 20 sekunder så de slipper fundera på om din hund plötsligt kommer sätta av mot dem. Inte för att du måste, men av ren artighet?
Jag har haft och har en sådan hund och kan tycka att det är ganska så medfött att vissa faktiskt inte bryr sig så mycket om andra hundar/omgivningen.Han går fot vid min sida och tittar inte ens på den andra hunden. Han tittar på mig. Skulle han titta på den andra så påkallar jag hans uppmärksamhet.
Jag blir ofta förvånad över hur mycket folk tillåter sina hundar att fixera på andra hundar. De har koppel på och struntar fullständigt i att deras hund står och råstirrar och har fixerat på en passerande hund. Med svansen upp och spänd kroppshållning. Ofta stannar de så att deras hund ska få stirra extra mycket. Så skulle min inte få göra. Hundar vi möter ute ska ignoreras.
Han går fot vid min sida och tittar inte ens på den andra hunden. Han tittar på mig. Skulle han titta på den andra så påkallar jag hans uppmärksamhet.
Jag blir ofta förvånad över hur mycket folk tillåter sina hundar att fixera på andra hundar. De har koppel på och struntar fullständigt i att deras hund står och råstirrar och har fixerat på en passerande hund. Med svansen upp och spänd kroppshållning. Ofta stannar de så att deras hund ska få stirra extra mycket. Så skulle min inte få göra. Hundar vi möter ute ska ignoreras.
Jag har haft och har en sådan hund och kan tycka att det är ganska så medfött att vissa faktiskt inte bryr sig så mycket om andra hundar/omgivningen.
Jag har nu två hundar som är släkt med varandra den ena reagerar på allt och behöver stöd i allt ,den andra kan om man vill gå lös i city likaväl som genom ett rådjurssnår eller en haråker. Hon har aldrig brytt sig och är född som världens enklaste hund.
Och just den nivån tror jag inte att man kan träna sig till med någon hund.
Kan, kan det väl absolut göra men jag tror inte det är jätterisker heller. Inte om man jämför med riskerna att hundar kommer lösa åtminstone.
Det handlar nog mer om hur de gör utfall isf. Selar kan ju ge belastningsskador, så inget är ju perfekt liksom.
Jag föredrar kedja för att det är smidigare att lära in signaler i det med, men i lydnadsträning har jag det inte strypkoppling dock.
Känns inte helt osannolikt att det skulle dölja sig ett stackel under nylonhalsbandet med tanke på hur skumt koppelfästet ser ut
Ja min dobermantik visste på något obegripligt sätt var vår osynliga tomtgräns gick redan efter två veckor. Till den grad att när en främmande hund rusade in för att attackera valpen så jagade hon ut den och vände självmant vid gränsen utan att vi varken tränat henne till att var den gick eller hann heja henne...Jag har haft och har en sådan hund och kan tycka att det är ganska så medfött att vissa faktiskt inte bryr sig så mycket om andra hundar/omgivningen.
Jag har nu två hundar som är släkt med varandra den ena reagerar på allt och behöver stöd i allt ,den andra kan om man vill gå lös i city likaväl som genom ett rådjurssnår eller en haråker. Hon har aldrig brytt sig och är född som världens enklaste hund.
Och just den nivån tror jag inte att man kan träna sig till med någon hund.
Visst kan selar ge skador efter en tid av felaktigt användande eller fel inpassning, men det går inte komma ifrån att ett stryp (särskilt smalt) självklart ger en mycket skarpare och direkt påverkan. Det är väl en del av poängen? Jag tycker fortfarande att jämförelsen med ett skarpt bett är bra, att det med fördel ska användas av erfarna förare och med finkänsla.
Håller klart med om att säkerheten får gå först dock, jag är glad så länge ingen hund kommer lös och hoppar på mina eller orsakar/hamnar i någon olycka!
Visa bifogad fil 59910
Alltså jag känner inte alls igen att stryp används i så stor omfattning av folk som koppelkorrigerar sina hundar i tid och otid och använder det som ett hjälpmedel för bestraffning. Är det verkligen vanligt? Jag hörde det en del för 15-20 år sen av gamla jaktgubbar typ. Men redan då tyckte jag man ändrade metoder på sbk.
Vet inte, men har ändå sett ganska gott om koppelkorrigeringar fortfarande på brukshundsklubben. Min instruktör på valkurs förespråkade helstryp framför halv/fast halsband och tyckte det kunde vara användbart för att lära in stopp-kommando. Säger inte att det är 100% fel, bara belyser att nog finns det. Men inte så att det genomsyrar allt direkt.