Eller ja alltså. Hundar kan ju kasta sig i kopplet av massor med anledningar egentligen. Huruvida de går att bryta med ett rassel eller kommando beror ju på situation och hund tänker jag
Jag tror helt enkelt att det blir väldigt förenklat att tro att hunden hindrar sig från att kasta sig när det rasslar i kopplet bara för att det innebär obehag. Kan likväl innebära att om hunden vänder så får den belöning. Eller att den inte får vinst alls i att kasta sig.
Men som sagt. Beror ju på hund, situation, människa, träningsmetoder och massor med annat.
Jag reagerade nog mest på att det skrevs något i stil med att det är juste mot hunden eftersom den får en varning innan rycket/strypet i form av kedjans rassel.
Samt att jag helt och fullt tror att en driftstark hund kan triggas MER av ett skarpt verktyg som strypkedja i flera situationer, så det låter bakvänt för mig att det automatiskt skulle göra dem lättare att hålla.
Men absolut, allt beror på så många olika faktorer att det är omöjligt att skriva någonting i sten. Jag fördömer inte verktyget som sådant i rätt hand, upp till var och en, jag känner bara att det börjat falla lite ur tiden sådär i takt med att koppelkorrigeringar blivit omodernt.