F
Fruentimber
I vinthundsvärlden är det ofta mer regel än undantag att folk har hel- eller halvstryp på hundarna. Det beror i många fall på att hundarnas anatomi i huvud och hals gör att ett vanligt fast halsband ofta måste spännas åt rejält hårt om hunden inte ska kunna ta sig ur det, då är det bekvämare för hunden med ett halsband som släpper efter än att gå med ett fast halsband som hela tiden stramar.
I greyhound-världen finns det ett ordspråk som anspelar på just detta: "Head like a snake, neck like a drake".
Jag är en flitig användare av både stryp, halvstryp och vinthundssele. Jag har gjort det naiva misstaget två ggr att ha hunden i ett fast halsband som den ålade sig ur trots att halsbandet var "korrekt" spänt. Ena gången var vi nära en hårt trafikerad väg och även om hunden inte stack iväg någonstans så hade man ändå paniken upp i halsen tills man fått tag i den. Detta hände för ett antal år sedan när min förra hund var valp och jag var helt ny med just vinthundar, det misstaget gör jag inte om. Har man otur kan det kosta hunden livet. Det går att ha ett stryp tillsammans med ett fast halsband men jag har inte fått erfara i praktiken hur effektivt det är i ett skarpt läge så vågar inte lita på det till 100%.
Jag kan tycka att så länge man inte har en hund som tokdrar utan går ordentligt så gör inte stryp någon skada. Den snedbelastning, drag och ryck som hundens nacke utsätts för när hunden hoppar, slänger sig och kämpar emot kopplet är ju i princip lika stor med ett fast halsband som med ett stryp eftersom principen är den samma, hunden sitter fast vid halsen, det enda som skiljer är att ett fast halsband inte stryper åt på samma sätt. Är man orolig för nackskador på en hund som slänger sig i kopplet eller drar mycket så är det bättre med en ergonomisk sele kan jag tycka och skippa halsband helt.
Jag blir på riktigt nervös så fort folk har fasta halsband. På senaste kurstillfället var det inte mindre än två hundar som drog sig ur sitt, den ena två gånger.
Minns att en fd. bukefalist fick en hund de hade på prov överkörd på det sättet. Hunden smet ur halsbandet, kom inte när de ropade och sprang ut på motorvägen.