Stryp - utbruten från Amazons premiärsida full av översättningsmissar?

I vinthundsvärlden är det ofta mer regel än undantag att folk har hel- eller halvstryp på hundarna. Det beror i många fall på att hundarnas anatomi i huvud och hals gör att ett vanligt fast halsband ofta måste spännas åt rejält hårt om hunden inte ska kunna ta sig ur det, då är det bekvämare för hunden med ett halsband som släpper efter än att gå med ett fast halsband som hela tiden stramar.

I greyhound-världen finns det ett ordspråk som anspelar på just detta: "Head like a snake, neck like a drake".

Jag är en flitig användare av både stryp, halvstryp och vinthundssele. Jag har gjort det naiva misstaget två ggr att ha hunden i ett fast halsband som den ålade sig ur trots att halsbandet var "korrekt" spänt. Ena gången var vi nära en hårt trafikerad väg och även om hunden inte stack iväg någonstans så hade man ändå paniken upp i halsen tills man fått tag i den. Detta hände för ett antal år sedan när min förra hund var valp och jag var helt ny med just vinthundar, det misstaget gör jag inte om. Har man otur kan det kosta hunden livet. Det går att ha ett stryp tillsammans med ett fast halsband men jag har inte fått erfara i praktiken hur effektivt det är i ett skarpt läge så vågar inte lita på det till 100%.

Jag kan tycka att så länge man inte har en hund som tokdrar utan går ordentligt så gör inte stryp någon skada. Den snedbelastning, drag och ryck som hundens nacke utsätts för när hunden hoppar, slänger sig och kämpar emot kopplet är ju i princip lika stor med ett fast halsband som med ett stryp eftersom principen är den samma, hunden sitter fast vid halsen, det enda som skiljer är att ett fast halsband inte stryper åt på samma sätt. Är man orolig för nackskador på en hund som slänger sig i kopplet eller drar mycket så är det bättre med en ergonomisk sele kan jag tycka och skippa halsband helt.

Jag blir på riktigt nervös så fort folk har fasta halsband. På senaste kurstillfället var det inte mindre än två hundar som drog sig ur sitt, den ena två gånger.

Minns att en fd. bukefalist fick en hund de hade på prov överkörd på det sättet. Hunden smet ur halsbandet, kom inte när de ropade och sprang ut på motorvägen.

Vi har kört en hel del med sele till våra vilddjur, för de drar en hel del i både fast halsband och stryphalsband, men när vi använder Metizo med kopplet på ringen framtill så belastar de väldigt snett för inte katten slutar de dra. Och kopplet fäst på ryggen på en sele ger ju en noll chans att hålla i.

Jag tycker egentligen inte alls om kedja på promenad, jag föredrar att sätta på den till lydnadsträningen som en signal till hunden, men ibland har man inte så mycket att välja på om man bor så att man måste gå mycket koppelpromenader och dessutom med mycket hundmöten.
Det jag menade gällande sele istället för halsband på hundar som drar är i första hand folk som har hundar som drar/är vilda i kopplet men där ägaren inte nödvändigtvis har problem att hålla hunden. Om hunden ligger i mycket i kopplet så är nog hundens nacke mer hjälpt av en bekväm sele än att ägaren bara byter från stryp till fast halsband. Ser det argumentet ganska ofta på nätet där folk ratar stryphalsband på hundar som drar/slänger sig, men ändå använder fast halsband som om det skulle vara så extremt mycket bättre för hundens nacke just.

Jag har själv en hund på ca 40 kg (växer fortfarande) och det är helt klart en utmaning att hålla honom i en sele med kopplet på ryggen om han bestämmer sig för att verkligen lägga sig i selen och dra järnet. Är glad att jag är uppväxt med hästar och därmed har en viss teknik för att hålla emot när det börjar bära iväg. Jag tycker att steg ett alltid är säkerheten, dvs man använder den utrustning som krävs för att hunden inte ska komma lös, oavsett om det är sele, kedjestryp eller nosgrimma. När man är trygg med att man fysiskt klarar att hålla hunden så kan man börja träna, experimentera med olika halsband, selar osv tills man hittar en bra lösning. Men steg ett är alltid säkerheten tycker jag, både för en själv och hunden men även för omgivningen om man tex har en hund som gör utfall.

Jag blir på riktigt nervös så fort folk har fasta halsband. På senaste kurstillfället var det inte mindre än två hundar som drog sig ur sitt, den ena två gånger.

Minns att en fd. bukefalist fick en hund de hade på prov överkörd på det sättet. Hunden smet ur halsbandet, kom inte när de ropade och sprang ut på motorvägen.
Exakt. Jag kan tom bli nervös när jag möter andra hundar ute som jag ser inte riktigt kan gå ordentligt i koppel utan drar lite hit och dit och ändå har fasta halsband, gärna också halsband som sitter för löst så man skulle kunna trä igenom en hel hund till i glipan som blir mellan hund och halsband när den sträcker kopplet lite. Samma sak med selar som hänger under bröstkorgen eller sitter uppe på manken på hunden. Räcker med att hunden stannar och drar ned huvudet så åker selen över nacken på hunden... usch...

Då har de ändrat det vilket jag tycker är idioti. Enligt min åsikt ska en hingst ska visas med bett och ledlinan ska sitta i bettet.
Jag tycker att det är jättebra. Jätteskönt att inte behöva ha bett om man inte måste. Jag har aldrig upplevt att det skulle vara säkrare.

Jag ser det hela på gruppnivå, inte individnivå. Inom andra raser är det självklart att hingstarna visas med bett, just pga säkerheten.
Jag har aldrig sett att det skulle göra det säkrare, jag har aldrig sett att det skulle vara ett problem. Upplever man att man har bättre kontroll när man har bett + kedja så finns det ju ingen regel mot det. Med tanke på att de flesta som visar numera ändå är proffs så får man väl lita på att de själva kan avgöra om de behöver bett + kedja eller inte tänker jag.

Det jag menade gällande sele istället för halsband på hundar som drar är i första hand folk som har hundar som drar/är vilda i kopplet men där ägaren inte nödvändigtvis har problem att hålla hunden. Om hunden ligger i mycket i kopplet så är nog hundens nacke mer hjälpt av en bekväm sele än att ägaren bara byter från stryp till fast halsband. Ser det argumentet ganska ofta på nätet där folk ratar stryphalsband på hundar som drar/slänger sig, men ändå använder fast halsband som om det skulle vara så extremt mycket bättre för hundens nacke just.

Absolut, håller helt med dig att skillnaden för hundens nacke nog inte är så stor med stryphalsband eller fast halsband. I stryp (och framknäppt sele) segdrar mina. I fast halsband gör de mer plötsliga kast. Segdragandet är ju inte heller bra, men alternativet är att promenera dem en och en hela tiden och under fotkommendering. ;P

Jag har själv en hund på ca 40 kg (växer fortfarande) och det är helt klart en utmaning att hålla honom i en sele med kopplet på ryggen om han bestämmer sig för att verkligen lägga sig i selen och dra järnet.

Jag tycker det värsta är de plötsliga kasten. Armstyrkan har jag, men inte balansen. Under kennellägret körde vi bitövningar med figurant med den yngre och jag hade inte en chans att stå stadigt kvar med honom i sele. Det är ruskigt hur starka de faktiskt är.

Av just denna anledning har jag halvstryp på min tremånadersvalp och har haft det sedan hon kom vid åtta veckor. Vi bor mitt i stan. Även om jag har ganska bra inkallning är den ju på intet sätt befäst + att hon inte lärt sig stopp eller sitt kvar än. Jag vill inte hamna i situationen att hon drar sig ur halsbandet och far iväg ut i trafiken.

När hon blivit lite större blir det sele för vanliga promenader och retrieverkoppel för träning.

Av just denna anledning har jag halvstryp på min tremånadersvalp och har haft det sedan hon kom vid åtta veckor. Vi bor mitt i stan. Även om jag har ganska bra inkallning är den ju på intet sätt befäst + att hon inte lärt sig stopp eller sitt kvar än. Jag vill inte hamna i situationen att hon drar sig ur halsbandet och far iväg ut i trafiken.

När hon blivit lite större blir det sele för vanliga promenader och retrieverkoppel för träning.

Precis. Jag har bara halvstryp på mina, men de är till 99% nakna när inkallning väl sitter.

I vinthundsvärlden är det ofta mer regel än undantag att folk har hel- eller halvstryp på hundarna. Det beror i många fall på att hundarnas anatomi i huvud och hals gör att ett vanligt fast halsband ofta måste spännas åt rejält hårt om hunden inte ska kunna ta sig ur det, då är det bekvämare för hunden med ett halsband som släpper efter än att gå med ett fast halsband som hela tiden stramar.

I greyhound-världen finns det ett ordspråk som anspelar på just detta: "Head like a snake, neck like a drake".

Jag är en flitig användare av både stryp, halvstryp och vinthundssele. Jag har gjort det naiva misstaget två ggr att ha hunden i ett fast halsband som den ålade sig ur trots att halsbandet var "korrekt" spänt. Ena gången var vi nära en hårt trafikerad väg och även om hunden inte stack iväg någonstans så hade man ändå paniken upp i halsen tills man fått tag i den. Detta hände för ett antal år sedan när min förra hund var valp och jag var helt ny med just vinthundar, det misstaget gör jag inte om. Har man otur kan det kosta hunden livet. Det går att ha ett stryp tillsammans med ett fast halsband men jag har inte fått erfara i praktiken hur effektivt det är i ett skarpt läge så vågar inte lita på det till 100%.

Jag kan tycka att så länge man inte har en hund som tokdrar utan går ordentligt så gör inte stryp någon skada. Den snedbelastning, drag och ryck som hundens nacke utsätts för när hunden hoppar, slänger sig och kämpar emot kopplet är ju i princip lika stor med ett fast halsband som med ett stryp eftersom principen är den samma, hunden sitter fast vid halsen, det enda som skiljer är att ett fast halsband inte stryper åt på samma sätt. Är man orolig för nackskador på en hund som slänger sig i kopplet eller drar mycket så är det bättre med en ergonomisk sele kan jag tycka och skippa halsband helt.
Va? Jag har aldrig nånsin sett någon i vinthundsvärlden med helstryp på hunden?

Halvstryp som är riktigt breda (+5cm) förekommer däremot ofta. Mest är det förstås selar, just för att man är rädd om hundens hals och nacke.

Men på utställning är det ju utsrällningskoppel. Men man går ju för sjutton inte in med en hund som drar eller knycker.

Absolut, håller helt med dig att skillnaden för hundens nacke nog inte är så stor med stryphalsband eller fast halsband. I stryp (och framknäppt sele) segdrar mina. I fast halsband gör de mer plötsliga kast. Segdragandet är ju inte heller bra, men alternativet är att promenera dem en och en hela tiden och under fotkommendering. ;P

Jag tycker det värsta är de plötsliga kasten. Armstyrkan har jag, men inte balansen. Under kennellägret körde vi bitövningar med figurant med den yngre och jag hade inte en chans att stå stadigt kvar med honom i sele. Det är ruskigt hur starka de faktiskt är.
Min rottis som hade en del kamplust, blev triggad att segdra i fasta/halvfasta halsband, i strypet släppte motståndet så fort kopplet slackade, det blev ingen vinst i att dra.

Jag skulle av säkerhetskäl inte ha något annat än stryp eller halvstryp på hundar som inte är idiotsäkra.

Va? Jag har aldrig nånsin sett någon i vinthundsvärlden med helstryp på hunden?

Halvstryp som är riktigt breda (+5cm) förekommer däremot ofta. Mest är det förstås selar, just för att man är rädd om hundens hals och nacke.

Men på utställning är det ju utsrällningskoppel. Men man går ju för sjutton inte in med en hund som drar eller knycker.
Beror nog på inom vilka raser man rör sig och i vilka kretsar inom sagd ras. Har sett och ser en hel del helstryp på vinthundar i min bekantskapskrets, men det är borzoi, varghund och hjorthund i huvudsak, båda i Sverige och utomlands, men ska man jämföra dem så är ju halvstrypen klart vanligare än helstrypen, men båda två är, var för sig, vanligare än fasta halsband enligt min bedömning.

Jag skulle aldrig kunna jämföra hundar och hästar när det kommer till hanteringen och säkerhetstänk. Med hundarna finns en helt annan kommunikation och därmed en mycket större möjlighet att styra med rösten. Sen uppskattar jag att de som inte har den kommunikationen med sina hundar väljer rymningssäker utrustning. Trist när ens egen hund blir påflugen av en förrymd hund.

Jag visar vuxna hundar på utställning i ett tunnt läderstryp. Helt enkelt för att det var ett prisvärt koppel i bra kvalité. Alltid slakt koppel. Hundarna är uppfostrade och följsamma och vet att inte ska bry sig om de andra hundarna. Hunden på bilden har motor så det räcker och blir över vid träning. Han är styrbar i denna situation ändå.

DEA_5075 (2)redigerad.webp

Jag motsätter mig bara det faktum att först skaffar man sig stora och starka hundar som man sen känner ett behov av att ha stryp på alltid för att annars kan man inte hålla dem om de skulle dra.

Jag skulle kunna tänka mig att ha stryp under en period om det var absolut nödvändigt men målet hade alltid varit att inte behöva ha det så länge till. D.v.s. tid och energi hade lagts ner på träning för att kunna byta ut strypet mot ett snällare halsband. Att välja stryp i första hand och alltid tycker jag är fel. Då har man skaffat en hund man egentligen inte passar med. Antingen är den för stark eller så passar hundens mentalitet en inte.

Det handlar ju ofta om att kunna kontrollera huvudet på hunden också. Inte bara hur stark hunden är. Det är trots allt rovdjur med ibland ganska starka drifter vi har och det finns gott om folk som beter sig som idioter, släpper fram hundar, vilt, katter eller bara ren och skär olycka som gör att man kan behöva styra hundens huvud så det inte händer något. Det betyder ju inte att man går runt och stryper hunden 24/7 liksom.

Jag skulle aldrig använda strypkoppel, trots driftstark hundras. Jag leder heller aldrig häst annat än i grimma, trots hingst och fullblodsnerver. Det går bra ändå, men det är inte nåt som passar alla. Bättre lite extra försiktighetsåtgärder än tappade hundar/hästar.

Aldrig? Vad gör du med hund som lärt sig knycka ur selar och halsband som inte är helstryp med små länkar/nylon?

Halvt knapplån

Jag förstår ärligt talat inte varför folk är så emot just stryp. Har varit mer än en situation där stryp räddat upp så det inte hänt något allvarligt. Köpte ett nylonstryp idag. Brukar annars ha ett halvstryp eller sele men vill helst ha det på ute "utifall att". Mer än en gång har vi stött på ett par hundar här som rusar fram och muckar ordentligt. Den ena väger väl 4-5 kg och jag fick bokstavligt talat fota till den i luften när den var 2 dm från att försöka sätta sig i Gripas ansikte. Gissa hur det hade slutat :crazy: Trots att jag har halvstrypet ganska åtspänt så blir det en "lucka" uppe på nacken när hon drar neråt samtidigt som jag lyfter upp hennes huvud vilket har stressat ganska mycket i dessa situationer då hon skulle kunna komma ur halsbandet. Så jag har fått snurra den runt handen.

Nä. Jag har hellre på ett stryp som jag kan ta tag i om det händer fler liknande situationer. Då kan man även enklare koncentrera sig på den andra hunden 🤷‍♀️

Beror nog på inom vilka raser man rör sig och i vilka kretsar inom sagd ras. Har sett och ser en hel del helstryp på vinthundar i min bekantskapskrets, men det är borzoi, varghund och hjorthund i huvudsak, båda i Sverige och utomlands, men ska man jämföra dem så är ju halvstrypen klart vanligare än helstrypen, men båda två är, var för sig, vanligare än fasta halsband enligt min bedömning.
Verkligen intressant. Jag rör mig aktivt inom LC och race kretsar med såväl borzoi, irländare, skottar, saluki, wh, grey, it, po. You name it.

Aldrig nånsin sett.

Vi har helstryp på vår hund av precis samma anledning. Schäfer med smalt huvud innebär annars ett oerhört spänt vanligt halsband om inte hon bara ska backa ur det.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 504
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 502
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Jag har stora problem med min motivation och det ställer till mycket problem då jag är egenföretagare, har en del djur och gård. Jag...
Svar
1
· Visningar
602
Senast: susanne
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka