Jag såg en gång en video/dokumentär av en tysk(eller amerikansk-tysk) snubbe som tränade stora aggressiva hundar som nån sista utväg typ. Han använde rätt hemska metoder men hade i alla fall en ärlig inställning till dem.
Han jobbade med straff, men gjorde helt klart att om man inte tar i tillräckligt hårt direkt så övar man bara upp hundens tolerans för bestraffning. Och i vissa situationer med vissa hundar kan "tillräckligt hårt" vara väldigt hårt.. Den typen av ärlighet.
Han visade också olika slags halsband. Han som alltså använde koppelryck som bestraffning medvetet visade vilka olika skador som kan bli av att behandla hundar så. Bland annat hade han satt ett kedjestryp på låret på en människa och ryckt till ordentligt. Han visade bild på låret som hade fått ett stort blåmärke just där kedjan går igenom ringen.
Minns inte riktigt vad han föreslog för lösning istället, om han hade nått specialstrypkoppel eller om han rent av förordade stackel.. I alla fall var det inte själva strypeffekten han ville undvika utan skadorna som blev där kedjan går igenom ringen.
I alla fall, detta hemska inlägg var inte för att måla upp strypkoppel som djurplågeri, jag förutsätter att de allra flesta på detta forum hanterar den utrustning de använder på ett ansvarsfullt sätt!!!
MEN jag har inte hittat den där videon igen och ibland kommer jag att tänka på det där blåmärket.. Är det någon som vet mer om det?