Stryp - utbruten från Amazons premiärsida full av översättningsmissar?

Jag har strypkedja på strypläge när jag går ut med hunden. Nu kommer den inte lös eftersom jag har kedja. Om den hypotetiskt skulle komma lös, skulle den springa fram till mötande hundar, vilket ju inte är populärt bland andra hundägare, särskilt när man har en stor, temperamentsfull hund.

Eftersom hunden inte är hundaggressiv skulle den inte avsiktligt skada en annan hund. Däremot kan jag föreställa mig olyckor när blixtsnabba 38 kg möter mindre atletiska hundar med lägre vikt. Hunden är meriterad i lydnad, bruksgrenar och agility.

Så de lystrar aldrig på ett "nej" eller in inkallning om den inte har koppel? Vad händer om den kommer ut i trafiken? Det låter konstigt med en hund man kan träna i dessa sporter som aldrig går att bryta om den kommer lös.

Så de lystrar aldrig på ett "nej" eller in inkallning om den inte har koppel? Vad händer om den kommer ut i trafiken? Det låter konstigt med en hund man kan träna i dessa sporter som aldrig går att bryta om den kommer lös.
Det är ju dock många hundar som går att ha lösa i arbete men inte annars, vilket inte är så konstigt när den är i helt olika sinnesstämningar.

I arbete har ju hunden fokus på sin förare kommer den lös plötsligt har den förmodligen fokus på något helt annat..
Är många hundar som går toppen att ha lösa när man håller kontakt men inte annars:)
Sen är det ju väldigt olika mellan olika raser skulle jag säga,hur lätta dom är att stoppa och bryta osv osv

Jag använder snällast möjlig utrustning för att skydda min hund mot skador. Jag har dåligt samvete varje gång jag tar halsband istället för sele.

Jag tänker att det är lätt att tänka att "så här har man alltid gjort inom hundsport/brukset/inom hästeriet/whatever" och glömmer att tänka efter.

Kan det vara dags att omvärdera, kan man göra på nåt annat sätt? Är det okej med skarpa bett på hästar och stryp på hundar?

Avlar vi fel sorts hundar, som behöver strypas för att kunna hållas?
Jag tror absolut inte vi avlar på fel sorts hundar men för att bruks och jakthundar som exempel ska fungera i sitt arbete behöver dom ha dessa drifter och höga energi.
Inget konstigt med det och jag ser hellre att ägarna har strypkoppel för att dom vet vad dom har i kopplet än att dom ska hålla på och förneka och gullegulla sin hund.
Du har vinthund? Deras drifter är att spana efter jaktbyten... en annan typ av hund ser det som sin rätt att vakta sitt lilla revir runt sig själv och matte/husse.

Det är ju dock många hundar som går att ha lösa i arbete men inte annars, vilket inte är så konstigt när den är i helt olika sinnesstämningar.

I arbete har ju hunden fokus på sin förare kommer den lös plötsligt har den förmodligen fokus på något helt annat..
Är många hundar som går toppen att ha lösa när man håller kontakt men inte annars:)
Sen är det ju väldigt olika mellan olika raser skulle jag säga,hur lätta dom är att stoppa och bryta osv osv

Jo jag vet jag tränar själv mycket med mina hundar och tävlat/tävlar på relativt hög nivå i bruks och agility.

Mina vuxna klarar vilka störningar som helst vid träning som är väldigt mycket jobbigare på promenader, katter exempelvis. Men jag kan stoppa honom även i vardagen. Nej är nej liksom. Tonfallet kan bli skarpare om han hunnit tagga mer.

Jag har sett brukshundar/agilityhundar tappa fokus även vid träning och stuckit där ägarna inte kunnat stoppa/kalla in. Det har som tur var inte slutat illa (med skador) vid de tillfällena men hade kunnat göra och gör säkert vissa gånger. Har man haft en hund som absolut inte tolererar framrusande hundar blir man väldigt uppmärksam på detta,

Jag hade dock varit orolig om jag hade haft noll och ingen chans att stoppa/styra min hund utan koppel i vardagen. Det finns så många olika situationer som kan uppstå när hunden av misstag kan komma lös (inte bara på promenader, den kan rymma förbi en grind, ett staket, en dörr, bilen osv. ). Då vill jag ha en nödbroms för att förhindra att hunden eller andra skadar sig. Jag har kanske ett för stort kontrollbehov? Tyckte det var jobbigt nog med en liten valp innan broms och ratt fungerade, tack och lov fungerar de fint nu vid 6 månader.

Detta skiljer ju massor mellan raser, vad man kan uppnå för lydnad i vardagen och hur mycket träning som krävs.

Jo jag vet jag tränar själv mycket med mina hundar och tävlat/tävlar på relativt hög nivå i bruks och agility.

Mina vuxna klarar vilka störningar som helst vid träning som är väldigt mycket jobbigare på promenader, katter exempelvis. Men jag kan stoppa honom även i vardagen. Nej är nej liksom. Tonfallet kan bli skarpare om han hunnit tagga mer.

Jag har sett brukshundar/agilityhundar tappa fokus även vid träning och stuckit där ägarna inte kunnat stoppa/kalla in. Det har som tur var inte slutat illa (med skador) vid de tillfällena men hade kunnat göra och gör säkert vissa gånger. Har man haft en hund som absolut inte tolererar framrusande hundar blir man väldigt uppmärksam på detta,

Jag hade dock varit orolig om jag hade haft noll och ingen chans att stoppa/styra min hund utan koppel i vardagen. Det finns så många olika situationer som kan uppstå när hunden av misstag kan komma lös (inte bara på promenader, den kan rymma förbi en grind, ett staket, en dörr, bilen osv. ). Då vill jag ha en nödbroms för att förhindra att hunden eller andra skadar sig. Jag har kanske ett för stort kontrollbehov? Tyckte det var jobbigt nog med en liten valp innan broms och ratt fungerade, tack och lov fungerar de fint nu vid 6 månader.

Detta skiljer ju massor mellan raser, vad man kan uppnå för lydnad i vardagen och hur mycket träning som krävs.
Och jag upplever att strypkoppel är just en nödbröms för andra så som inkallning /stoppord är för dig :)
Det är mycket sällan koppel går sönder och har man stor stark hund tror jag man även har starka koppel faktiskt. Och sen sker väl olyckor oavsett så kommer det alltid vara men skulle inte säga att det är vanligt att anpassade koppel går sönder.

Och jag upplever att strypkoppel är just en nödbröms för andra så som inkallning /stoppord är för dig :)
Det är mycket sällan koppel går sönder och har man stor stark hund tror jag man även har starka koppel faktiskt. Och sen sker väl olyckor oavsett så kommer det alltid vara men skulle inte säga att det är vanligt att anpassade koppel går sönder.

Jag tycker aldrig att ett koppel kan ersätta en muntlig nödbroms, det kan komplimentera det ja för att säkra upp ytterligare. Har man det som ersättning för en muntlig nödbroms så står man ändå med en potentiellt farlig situation den dagen hunden plötsligt är utan koppel när den inte ska.

Någon kanske missar att stänga dörren eller grinden ordentligt och hunden kommer ut av misstag. Det behöver inte alls vara så att ett koppel går sönder även om det givetvis händer också eller att någon tappar kopplet.

Jag tycker aldrig att ett koppel kan ersätta en muntlig nödbroms, det kan komplimentera det ja för att säkra upp ytterligare. Har man det som ersättning för en muntlig nödbroms så står man ändå med en potentiellt farlig situation den dagen hunden plötsligt är utan koppel när den inte ska.

Någon kanske missar att stänga dörren eller grinden ordentligt och hunden kommer ut av misstag. Det behöver inte alls vara så att ett koppel går sönder även om det givetvis händer också eller att någon tappar kopplet.
För majoriteten av oss hundägare är just koppel nödbromsen annars skulle väl var och varannan hund gå lös i city..

För majoriteten av oss hundägare är just koppel nödbromsen annars skulle väl var och varannan hund gå lös i city..

Nej, att ha en nödbroms är absolut inte samma som att hundar kan/ska gå lösa i stan. Skulle aldrig ha mina hundar lösa i stan även om jag kan stoppa dem om det behövs. Nödbromsen tar man till vid nöd inte på var och varannan promenad. Sen övar man den under säkra förhållanden regelbundet. Tjatar man ut den så kommer den ju inte fungera när den behövs.

Den kan användas i helt andra situationer också, t.ex. om jag tappar något farligt på golvet som jag inte vill att hunden ska ta i munnen.

Nej, att ha en nödbroms är absolut inte samma som att hundar kan/ska gå lösa i stan. Skulle aldrig ha mina hundar lösa i stan även om jag kan stoppa dem om det behövs. Nödbromsen tar man till vid nöd inte på var och varannan promenad. Sen övar man den under säkra förhållanden regelbundet. Tjatar man ut den så kommer den ju inte fungera när den behövs.

Den kan användas i helt andra situationer också, t.ex. om jag tappar något farligt på golvet som jag inte vill att hunden ska ta i munnen.
Okej skulle vilja se dig muntligt stoppa kompisen jakthund om den kommer lös efter en katt.. förstår du inte skillnaden mellan olika raser och deras olika drifter och energier?!

Okej skulle vilja se dig stoppa kompisen jakthund om den kommer lös efter en katt.. förstår du inte skillnaden mellan olika raser och deras olika drifter och energier?!

Absolut förstår jag det. Innebär det att man inte ens ska försöka lära en sådan hund ett hämningskommando?

Absolut förstår jag det. Innebär det att man inte ens ska försöka lära en sådan hund ett hämningskommando?
Klart man kan men man måste ju vara medveten om hur olika hundtyper är- ta en husky istället för jakthund då -hur skulle du lära in ett stoppkommando på en sån som kom lös efter en hare? Eller en akita? Alla raser har helt enkelt inte den förigheten att det är så himla enkelt som du verkar tro... då är det betydligt bättre att ägaren har säker utrustning såsom strypkedja om det är vad som behövs .

Jag förstår inte riktigt vad den här diskussionen ska leda till, känner jag?

Man kan lära in de flesta hundar ett hämningskommando - men man ska gott vara medveten om att det för vissa hundar/individer/raser kan komma att uppstå situationer där drifter tar över. Det behöver inte betyda att hunden är dåligt tränad, är för mycket hund osv etc i all oändlighet.

Det betyder bara att det är en hund. Ett djur vars instinkter vi aldrig kan kontrollera till hundra procent, hur mycket vi än inbillar oss.

Själv är jag ju snarast tacksam att folk använder den utrustning som behövs. Don efter person och hund. Jag möter hundra gånger hellre hundar i stryp än i fasta halsband om vi får hundmöte, t ex.

Men suck .. det var ju verkligen ett inlägg att läsa bokstavligt ...

Men varför skrev du en sån sak när en av poängerna flera i tråden försöker få fram är att folk inte bör skaffa mer hund än de klarar av? Att då komma med argumentet att "den hundtypen går inte att kontrollera med andra medel än fysiska" är inget sätt att vinna diskussionen eller övertala någon. Tvärtom. Det bara ger de som anser att folk inte ska skaffa mer än än de klarar av fler argument.

Men varför skrev du en sån sak när en av poängerna flera i tråden försöker få fram är att folk inte bör skaffa mer hund än de klarar av? Att då komma med argumentet att "den hundtypen går inte att kontrollera med andra medel än fysiska" är inget sätt att vinna diskussionen eller övertala någon. Tvärtom. Det bara ger de som anser att folk inte ska skaffa mer än än de klarar av fler argument.
Orkar inte ens 😂

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 497
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 501
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Jag har stora problem med min motivation och det ställer till mycket problem då jag är egenföretagare, har en del djur och gård. Jag...
Svar
1
· Visningar
602
Senast: susanne
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka