Det rör sig om en hund som har en bra korning med bland annat "Helt orädd" på rädsla och "Visar enstaka minnesbilder utan undvikande beteenden" på minnesbilder. Det är alltså en hund som inte kommer ihåg obehag eller otrevligheter särskilt bra, samtidigt som den är helt orädd. En sådan hund är inte så lätt att ge en nära-döden-upplevelse, om man inte de facto verkligen nästan dödar den på riktigt, vilket är både förbjudet och oacceptabelt.
Det tog fyra år innan den fattade att det var el i stängslet runt hästhagen, (och då hade jag sett att den ryckte till av stötarna den fick när den kom i kontakt med elen). Min vän hade en fantastisk hund/tävlingshund. När den gjorde något dumt eller oönskat stampade hon i marken, och det var den grövsta åtgärd hon behövde ta till, för för den hunden var det en nära-döden-upplevelse. Jag skulle behöva slänga en handgranat i marken bredvid min hund för att få en liknande reaktion. Olika hundtyper helt enkelt.
Min hund är arbetsglad, uthållig, samarbetsvillig, smart och har bra nervkonstitution. Den kan vara hur alert och förig som helst i lydnads- och arbetssammang. Den är också stor, stark och explosiv med långa ben. Den lärde sig tidigt att med ett hårt ryck åt hållet dit man vill flyttar man på matte, och kommer närmare det som intresserar en. Eftersom den är lättlärd och dressyrvan, så det är inte frågan om att hunden inte kan eller förstår "hit" eller "stanna". Däremot har den förstås insett att ibland blir utdelningen större om man inte lyder. Annars vore den ju dum.
Jag tar gärna emot dressyrtips av dig om du har erfarenhet av den typen av hundar. Själv vet jag att jag aldrig kommer att få en lika härlig och bra hund igen, för det är definitivt the dog of a lifetime.