Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Därför att de inte sagt vad som skulle hända med pengarna om hästen Inte lånades ut på prov.
De har gjort en ytterst märklig överenskommelse ang "handpenningen". Den skulle betalas igen efter prövotiden, vilket inte är normalt för en handpenning.
Sedan har de inte gjort upp vad som ska ske om hästen inte åker till köparen på prövotid. Det var rätt dumt.
Sen är ju frågan, är handpenningen på 3000:- och omkostnaderna för en månad för säljaren 1000:- så får de väll diskutera om de ska dra av det då.
Avtal måste det finnas, annars kan väl aldrig säljaren ha rätt att behålla pengarna?[/QU
Avtal finns...
visserligen har köparen bränt originalkontrakten, MEN, kopia finns samt vår disskussion ang. Avtelets innehål vi e-mail har sparats
Det är tråkigt att du måste sänka dig till denna nivå, varje gång du inte behärskar ämnet.Och jag förstår inte varför du tjafsar, varför ska säljaren bara betala tillbaks beloppet då hon anser att hon endast varit just och lovat alla pengar tillbaks om hästen inte fungerade. Är det du som köpt hästen och dragit dig ur .
Du menar att du har tolkningsföreträde? "Oss lekmän" får stå för dig. Du vet inte vad vi andra har för bakgrund.Problemet här att de olika parterna har tolkat avtalet olika. Det är svårt för oss lekmän att avgöra vad som gäller i synnerhet som enaparten verkar ha förkastat det skriftliga avtalsförslaget. Det råder vad jag vet avtalsfrihet på detta området och det går mycket väl att åstadkomma avtal som har den effekt som TS avsett. Jo jag håller med om att det är udda och svårförklararligt men TS frågar inte om vad vi anser vettigt.
Men vilka omkostnader?Torde det inte vara så att köparen skall stå för hästens omkostnader under den överenskomna prövotidsmånaden?
Hon har erlagt pengar för att ta hem hästen och därigenom påbörjat ett köp som enligt överenskommelse skulle avslutas efter prövomånad. Köparen har mao åtagit sig att stå för hästens omkostnader under den överenskomna prövotiden oavsett om denne sedan köper hästen eller ej. Vid köp så återbetalas inte handpenning och nu valde personen att inte ta hem individen den tagit på sig ansvaret för i en månad utan ägaren har fått stå för foder och stallavgifter.
Vilket vore det logiska, men, men... Om det finns några reella kostnader?Jag kanske är helt ute och cyklar men borde inte parterna kunna nå en förlikning genom att kostnaderna för hästen under en månad dras från handpengingen och resterande återbetalas till köparen.
Avtal finns...
visserligen har köparen bränt originalkontrakten, MEN, kopia finns samt vår disskussion ang. Avtelets innehål vi e-mail har sparats
kl.
Bara bråk och bråk. Inget kul att vara med och diskutera när folk hela tiden blir ovänner.