Strul vid försäljning av häst privat

Sv: Strul vid försäljning av häst privat

Och jag tror att det absolut vanligaste är att säljaren vill ha hem hästen så fort som möjligt om det inte blir någon affär.

Så ser jag också det, som ett "öppet köp".

Och jag hävdar att det beror på omständigheterna, och i övrigt spelar det inte någon roll för sakfrågan.

Därför att de inte sagt vad som skulle hända med pengarna om hästen Inte lånades ut på prov.
De har gjort en ytterst märklig överenskommelse ang "handpenningen". Den skulle betalas igen efter prövotiden, vilket inte är normalt för en handpenning.
Sedan har de inte gjort upp vad som ska ske om hästen inte åker till köparen på prövotid. Det var rätt dumt.

Sen är ju frågan, är handpenningen på 3000:- och omkostnaderna för en månad för säljaren 1000:- så får de väll diskutera om de ska dra av det då.

Handpenningen är mindre än så... så det är ingen stor summa det handlar om. Vi sa dock i och med att handpenningen lades att detta var för att jag skulle vara säker på att hon var seriös köpare...

Avtal måste det finnas, annars kan väl aldrig säljaren ha rätt att behålla pengarna?[/QU

Avtal finns...
visserligen har köparen bränt originalkontrakten, MEN, kopia finns samt vår disskussion ang. Avtelets innehål vi e-mail har sparats

Och jag förstår inte varför du tjafsar, varför ska säljaren bara betala tillbaks beloppet då hon anser att hon endast varit just och lovat alla pengar tillbaks om hästen inte fungerade. Är det du som köpt hästen och dragit dig ur .
Det är tråkigt att du måste sänka dig till denna nivå, varje gång du inte behärskar ämnet.

Problemet här att de olika parterna har tolkat avtalet olika. Det är svårt för oss lekmän att avgöra vad som gäller i synnerhet som enaparten verkar ha förkastat det skriftliga avtalsförslaget. Det råder vad jag vet avtalsfrihet på detta området och det går mycket väl att åstadkomma avtal som har den effekt som TS avsett. Jo jag håller med om att det är udda och svårförklararligt men TS frågar inte om vad vi anser vettigt.
Du menar att du har tolkningsföreträde? "Oss lekmän" får stå för dig. Du vet inte vad vi andra har för bakgrund.

Hur jag ser på avtalet har jag klargjort, och uppenbarligen finns det fler med samma åsikt. Jag tror inte vi kommer längre utan ett domstolsutslag.

LIA

Torde det inte vara så att köparen skall stå för hästens omkostnader under den överenskomna prövotidsmånaden?
Hon har erlagt pengar för att ta hem hästen och därigenom påbörjat ett köp som enligt överenskommelse skulle avslutas efter prövomånad. Köparen har mao åtagit sig att stå för hästens omkostnader under den överenskomna prövotiden oavsett om denne sedan köper hästen eller ej. Vid köp så återbetalas inte handpenning och nu valde personen att inte ta hem individen den tagit på sig ansvaret för i en månad utan ägaren har fått stå för foder och stallavgifter.
Men vilka omkostnader?
Foder? Bete, inga kostnader, ev med undantag av lite kraftfoder.
Stallavgift? Den kostnaden torde säljaren ändå ha.
Vilket jag redan framfört i resonemang.

Om vi ska vara noga (och det ska man vara i juridiken), så finns inga kända krav på hur länge köparen skulle ha hästen. Som redan skrivits, så brukar inte köparen vara bunden till att ha varan hela provtiden ut. Har man redan efter en dag ångrat köpet av sadeln (som exempel), så kan man därefter när som helst återlämna den.

Jag kanske är helt ute och cyklar men borde inte parterna kunna nå en förlikning genom att kostnaderna för hästen under en månad dras från handpengingen och resterande återbetalas till köparen.
Vilket vore det logiska, men, men... Om det finns några reella kostnader?

Det framförs tanken att säljaren velat lämna iväg hästen en månad av ekonomiska skäl. Hur realistiskt är det??

LIA

Avtal finns...
visserligen har köparen bränt originalkontrakten, MEN, kopia finns samt vår disskussion ang. Avtelets innehål vi e-mail har sparats

Hej, att ha ett avtal med villkoret att handpenningen tillfaller säljaren om hästen lämnas tillbaka innan prövotiden gått ut är i sig inget problem som jag ser det, utan problemet är som vad som faktiskt överenskommits. Från vad du skrivit i tråden tycker jag det verkar som att köparen uppfattade det som att om hästen lämnades tillbaka innan tiden gått ut skulle handpenningen betalas tillbaka, och då är svårt för dig att hävda din rätt till handpenningen om du inte kan du visa på motsatsen, att köparen verkligen var med på ditt villkor, tex. genom sparade email, .

Men jag tycker inte det räcker med en skrivelse av typen "köparen har rätt att lämna tillbaka hästen efter en prövotid på en månad och återfå erlagd handpenning" utan man bör också ha med något i stil med "om köparen lämnar tillbaka hästen innan prövotiden är utgången eller ej hämtar hästen återbetalas ej handpenningen", då är det klart vad som gäller.

Jag antar att köparen godkänt kontraktet via email, för annars är kontraktet egentligen betydelselöst eftersom det inte är undertecknat.

Så ser jag på det, men det är som sagt bara utifrån vad som framkommit i tråden.

Ja jag sänkte mig till din nivå, kanske dumt men jag vill mest visa på hur korkat dit inlägg är. Jag vet inte vad alla har för bakgrund men att du och jag inte är de enda som inte är juridiskt skolade är uppenbart. Exempelvis sysn det gansk tydligt i dina inlägg, du gör ofta uttalanden som ingen jurist skulle skulle göra, exempelvis det där du sänker nivån och säger sluta tjafsa och betala tillbaks du har gjort fel.

kl.

Bara bråk och bråk. Inget kul att vara med och diskutera när folk hela tiden blir ovänner.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 928
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 392
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 220
Senast: malumbub
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar