Strömsholm!

Sv: Strömsholm!

Ja, det var synd PF men sånt som händer när man har "vakna" hästar...det var ju många fler än du som hade problem vid detta hinder så NÅGOT var det ju med det iaf!

Hoppas vi hinner byta mer än några ord nästa gång, hade varit kul att ta en fika!:bump:

Jag har fått rapport nu :D
Det var tydligen många både orutinerade ryttare och hästar och flera som debuterade. Men det var också en svår och stor bana, betydligt större än Gärds. Det var väl därför det var en del fel

Hon som gick omkull hade kommit in på en linje i full fart, typ 700m tempo och hästen hade inte hunnit få upp frambenen och voltat. Hon får nog vara glad att inget värre hände :crazy:

Och Gärds ** var ju inte heller så stor så kanske Strömsholm var lite mer normal i år då. ** ÄR och SKALL vara stort och inte bara ett pytteskutt ifrån * klass!

Problemet tycker jag med tävlingen i Strömsholm är ju att den tävlingen tyvärr drar till sig lite folk som har bråttom just för att det är Strömsholm, folk som kanske normalt sett inte hade debuterat ** riktigt ännu och att det inte finns så många ** att rida överhuvudtaget. Det är ett problem som kommer med för få tävlingar och det gynnar knappast hästarna och inte ryttarna heller för den delen :crazy:

Det är ju tyvärr så att alla ekipage som gick i mål på ett bra sätt lätt glöms i debatten när nån incident har inträffat. Frågan är om det inte skulle hända färre olyckor om kvalificeringen var lite högre än att ha genomfört 2 *-iga för att få starta **-ig? Eller vad säger ni experter?

OCh vad säger du om kvalregeln med endast EN ** klass för att starta *** då :eek:

Jag tycker definitivt dom skall dela upp kvalreglerna för ryttarna och hästarna iallafall , det är inte logiskt att en helt grön ryttare skall ha samma kvalregler som en ryttare som rider *** då fälttävlan är en rutinsport. Dom har ju minskat ner kvalreglerna för att svårklassryttarna skall få upp sina andra hästar snabbare i klasserna men dom glömde nog resten av ryttarna med den tanken ...

Ja, det var synd PF men sånt som händer när man har "vakna" hästar...det var ju många fler än du som hade problem vid detta hinder så NÅGOT var det ju med det iaf!

Ja hindret var stort för det är ju först i ** klass man möter lite stora gravar och för dom som inte ens ridit någon internationell * klass innan blir det ju hiskeligt mkt större än vad som finns i nationella * klasser, jag sitter själv och funderar på om Barcelona skall gå någon ** innan hon säljs eller inte pga det kan förekomma hiskeliga hinder eller om man skall sälja henne som en häst som är klockren i * klass :confused:

Mer tankar om det här:

Efter snacket i Gärds tråden att den * banan skulle vara "nästan" ** efter ombyggnaden i höstas vill jag ju bara starkt dementera efter att ha ridit den för några veckor sedan. Den * banan där är inte ens i närheten av hur en ** bana skall se ut.Däremot var väl kanske den ** banan där lite mesig i år ... Det är klart att det kanske uppkommer lite problem när man möter en bana som faktiskt håller måttet! Har man då kanske ridit 2-4st * i hela sitt liv och ger sig på den där banan så tja ... inte för att jag vet att det var någon som bara hade ridit så lite * men det är ju helt klart möjligt med dagens kvalregler.

Att kvalreglerna är fel i stjärnklasserna är ju helt klart, frågan är bara var man ska dra gränsen för rutinerad ryttare/icke rutinerad om det ska delas?

Ja, jag tror också det "smäller högt" att kunna säga att man ska rida på Strömsholm...att debutera där med antingen orutinerad ryttare eller häst kanske inte är så smart, såg vi igår...

Barcelona har kommit över sin gravskräck helt och fullt, sälj henne som **-ig, tjäna massor av pengar och rid mina hästar istället!:angel: :devil:

Men i denna diskussion så har ju faktiskt ryttaren det största ansvaret.

Kommer bara ihåg förr i tiden när det inte fanns några kvalregler öht och då var det inte många ryttare som rusade upp i klasserna ändå.

Undrar inte om det är så som förbundskaptenerna går ut och säger att kunskapen bland de yngre ryttarna inte är så stor idag som det var förr i tiden då oftast någon av föräldrarna hade hästkunskap:confused:

Nu fattar jag ingenting??? Carin Clemensson som red den lilla fina estländska hästen igår och låg på 7:e plats efter terrängen finns inte med i slutresultatet alls idag??? Även om hon inte har gått igenom veterinärt idag så skulle hon väl finnas med som utesluten??:confused:

Ja jag letade efter henne med och hittade henne inte:confused:

och liten är han inte direkt ;) Hon är väldigt lång

*kl*

"Lilla fina estländska hästen"? Jisses, Byron är ju stor som ett hus, OCH Carin är lång. ;)

Resultatlistorna på de som inte fullföljde är väldans fel:
Byron och Oxford var de två hästarna som inte gick igenom vet. besiktn. idag.
Billy the Kid visades inte för vet idag.
Ylva Tevell och någon mer, kommer inte ihåg namnet, UTGICK & var inte uteslutna. Trist, för det är rätt stor skillnad på att vara utesluten & att ha avslutat tävlingen på egen begäran.

Fina tävlingar var det iaf, även om terrängbanbyggaren nog får ta åt sig en känga eller två, efter att ett hinder VÄLT (& dessutom orsakat ett benbrott & lite annat.. :crazy: ) och ett annat hinder gick sönder på nåt sätt vilket stoppade tävlingen ytterligare en stund.

Men i denna diskussion så har ju faktiskt ryttaren det största ansvaret.

Kommer bara ihåg förr i tiden när det inte fanns några kvalregler öht och då var det inte många ryttare som rusade upp i klasserna ändå.

Undrar inte om det är så som förbundskaptenerna går ut och säger att kunskapen bland de yngre ryttarna inte är så stor idag som det var förr i tiden då oftast någon av föräldrarna hade hästkunskap:confused:

Men eftersom ryttarna uppenbarligen idag inte själva kan ta eget ansvar så måste det ju finnas annat att tillgå, hoppningen har ju nästan ett ännu större problem och har ju infört stilhoppning som ett krav för kval till SM , kanske något liknande borde utformas för fälttävlan.
Det kunde heta sans och vett och koll i terrängen :D

:smirk: Jag vet inte det jag:confused: Jo,det är klart att "Nalle" tar sig en funderare i största allmänhet.Men inte tycker jag att han skall lastas för om ngn rider "huvudlöst":mad:
Inta 17:on bygger de om liftsystemen i fjällen,bara för att ngn kör "Off pist",eller kör så det ryker och hamnar m gips.
Det är inte bra för sporten,nej.MEN,vi måste också ta och fundera på dessa fartdårar som alltför ofta applåderas fram.Tänker då även på Gärds**.Ingen nämnd ingen glömd.Okontrollerad fart dödar eller skadar svårt,alltid oavsett vad du pysslar med.
Annars är vår mening att banan var en fin upplevelse för de som red med insidan av skallen,och har i tanken att utbilda sig själva och sin häst.Tävla mot dig själv i 1a hand,så kommer det andra vad det lider.Mycket ofta också fortare än man kan ana.Vad du slipper är att nöta in felen oftare än "rätten" (DET var väl en fin stavning(-:)

*kl*

Ylva Tevell och någon mer, kommer inte ihåg namnet, UTGICK & var inte uteslutna. Trist, för det är rätt stor skillnad på att vara utesluten & att ha avslutat tävlingen på egen begäran.

Fina tävlingar var det iaf, även om terrängbanbyggaren nog får ta åt sig en känga eller två, efter att ett hinder VÄLT (& dessutom orsakat ett benbrott & lite annat.. :crazy: ) och ett annat hinder gick sönder på nåt sätt vilket stoppade tävlingen ytterligare en stund.

Det är definitivt stor skillnad på utgick och ute , jag vet att många påtalade det till equipe för flera år sedan...

:smirk: Jag vet inte det jag:confused: Jo,det är klart att "Nalle" tar sig en funderare i största allmänhet.Men inte tycker jag att han skall lastas för om ngn rider "huvudlöst":mad:
Inta 17:on bygger de om liftsystemen i fjällen,bara för att ngn kör "Off pist",eller kör så det ryker och hamnar m gips.
Det är inte bra för sporten,nej.MEN,vi måste också ta och fundera på dessa fartdårar som alltför ofta applåderas fram.Tänker då även på Gärds**.Ingen nämnd ingen glömd.Okontrollerad fart dödar eller skadar svårt,alltid oavsett vad du pysslar med.
Annars är vår mening att banan var en fin upplevelse för de som red med insidan av skallen,och har i tanken att utbilda sig själva och sin häst.Tävla mot dig själv i 1a hand,så kommer det andra vad det lider.Mycket ofta också fortare än man kan ana.Vad du slipper är att nöta in felen oftare än "rätten" (DET var väl en fin stavning(-:)

Tror inte aicha invänder mot ovanstående men jag minns NM på Valla för 2 år sedan och det var katastrof med felaktiga avstånd och mobila hinder som välte , rent livsfarligt!! :mad:

Tror inte aicha invänder mot ovanstående men jag minns NM på Valla för 2 år sedan och det var katastrof med felaktiga avstånd och mobila hinder som välte , rent livsfarligt!! :mad:

För att inte tala om den kulvert där min trampade igenom för 4år sedan och fick en spricka i lårbenet :crazy:

Helt rätt,DET var en smärre "katastrof" hela den banan.Det var 2006.
Det var inte en utbildningsbana.Stackars de som red sina blivande "Breedersfinalister" :cry: Skamligt hur de byggde där.
Tror oxå att det skulle behövas lite mera tänk,när det gäller att gå upp en klass.En stor fara är när de som är "unga och dumma";) ;)
tar det på för stort allvar.Alltså att det är Vinna eller Försvinna som gäller till 100%
Förhoppningsvis är det fler som tar dessa i örat,och leder in dem på en bättre slinga ,så att säga.Vill inte tro att det bara är JUniortiden som det skall vinnas på.Utan att det finns år även efter de åren.
Det är ju en så häftig sport,med en hel massa underbara ryttare.
Personalen i Strömsholm sa det själva;Tänk om alla kunde vara så smidiga att ha och göra med som fälttävlands folket.:rofl: :rofl:
Kom ihåg 22.30 på TV i kväll,från Strömsholm.:bump:

Helt rätt,DET var en smärre "katastrof" hela den banan.Det var 2006.
Det var inte en utbildningsbana.Stackars de som red sina blivande "Breedersfinalister" :cry: Skamligt hur de byggde där.
Tror oxå att det skulle behövas lite mera tänk,när det gäller att gå upp en klass.En stor fara är när de som är "unga och dumma";) ;)
tar det på för stort allvar.Alltså att det är Vinna eller Försvinna som gäller till 100%
Förhoppningsvis är det fler som tar dessa i örat,och leder in dem på en bättre slinga ,så att säga.Vill inte tro att det bara är JUniortiden som det skall vinnas på.Utan att det finns år även efter de åren.
Det är ju en så häftig sport,med en hel massa underbara ryttare.
Personalen i Strömsholm sa det själva;Tänk om alla kunde vara så smidiga att ha och göra med som fälttävlands folket.:rofl: :rofl:
Kom ihåg 22.30 på TV i kväll,från Strömsholm.:bump:

Nej det var 2005 eftersom jag själv var där, 2006 var jag inte på en enda tävling nämligen ;)

*kl*

Det SKA inte vara möjligt att riva ett helt terränghinder, så "enkelt" är det ju. Hindret/vagnen satt ju inte alls fast i marken, och dessutom så stod lådan ovanpå i bakkant, och efter olyckan fick det surras fast med rep & nedslagna kilar.

Sedan skyller jag inte olyckan på banbyggaren, det finns tyvärr alltid fall av dålig ridning, men det är väl ändå nummer 1A i boken att hindret ska sitta fast?

Och ja, det var 2005, det var Anna som nästan fick med sig ett hinder i Valla. Det välte väl också har jag för mig.

Senast ändrad:

*kl*

"Lilla fina estländska hästen"? Jisses, Byron är ju stor som ett hus, OCH Carin är lång. ;)

Tja allting är relativt...jag jämförde givetvis Byron med Barcelona T...:angel:

Skämt åsido, han såg lätt och smidig ut iaf och visst såg jag att Carin var lång men eftersom jag endast sett dem i terrängen och inte stått bredvid ekipaget så har jag väl gjort en smärre missbedömning...:o

Det var väl då de plockade bort hindret efter det vält? Jag var också där och tittade men såg aldrig olyckan. Var det inte då som en häst dog efter målgång också? Ett blodkärl i hjärnan som brast eller nåt liknande, tragiskt för ryttaren men det kunde hänt när som helst.

Liknande trådar

Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen...
2
Svar
28
· Visningar
788
Senast: Kirre
·
Kropp & Själ (Varning för delikat innehåll!!!) Jag har, av anledning, läst, googlat och hittat massor om knipövningar. Vissa sidor menar att man kan...
Svar
17
· Visningar
1 341
Senast: Tuvstarr
·
Juridik & Ekonomi Vad ska man tänka på? Min partner planerar att hyra ut sin hyresrätt i andra hand och flytta in i bostadsrätten jag haft i flera år. Vi...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 331
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 286
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023