Sv: Strö?

I min stallhyra (900 kr/mån) ingår spån, och det är fantastiskt lättsamt.

Vi har 2 stora hästar, ett ½-års föl o ett russ som sällskap, dem har vi spån till. Det går åt ca 18 balar/månad. Tidigare var priset 46kr/bal (vi gick ihop ett antal stall o beställde 40 pall). Men de ändrade priset, så nu betalar vi 56kr/bal.
Pris per/mån för spån:1008

Vi ska gå över till löstorv o köpa direkt från torvtäckt. Då betalar vi 3000kr för 30m3 torv (1000 kr/10m3) + 1000 i hemkörning. Vi gå då över till torv-bädd med alla hästarna. Jag har räknat (enl: http://www.torvproducenterna.se/sektion-vaxttorv/blocktorv-torvstro.shtml) på att efter vi fyllt upp alla boxarna (2 på 10m2, 1 på 5m2 o 1 på 4m2) så räcker torven som är kvar i ca 25 veckor.

Så enkelt kan man säga att pris per/mån (inkl transport) är 640kr (o då har jag räknat högt i åtgången), helt klart värt att byta för oss!

Använder halm, han brukar få en bal per vecka ungefär, lite mindre kanske. Har för mig att det kostade 60:- per bal.

*kl*
Använder kutterspån. 80 kilos bal för 40 kr. Min kille jobbar på Brinks träindustri, så det är lite personalrabatt. Och så är det sekundabalar, dvs lite skadade i plasten, så de vill inte sälja det till kunder. Går åt kanske 40 kg i månaden.
Fast jag funderar på att byta över helt till sågspån, har haft det där pållen gör sina behov mest, å de är bara att lyfta upp skiten, spånet rinner mellan greppinnarna självt:D Smidigt.
Å det får jag oxå tag på genom min pojkvänns jobb för en billig peng.:banana:

sågspånet är det sånt fint....? från sågen här blir det små små bitar. funkar det att strö med? eller är det att föredra sånt som kommer från en hyvel?

Använder papperströ, har två hästar och betalar ungefär 300 kronor i månaden för båda två, alltså 150 för en.

Halmpellets, 6-7 säckar/månad och de kostar 55 spänn styck. Tycker det är bra strö, man får fylla på ganska ofta men gör man det är bädden fräsch och lättmockad :)

Liknande trådar

Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 856
Senast: corzette
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 017
Senast: Görel
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
529
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka