Sv: Strö?

nu så använder jag torv å jag betalar 300 kr/månad å har fri tillgång så jag får ta så mkt jag vill :D
innan har jag använt spån och då köpte jag från ett sågverk i pallar å då va de ungefär 45 kr/balen jag betalade

Jag använder torv, och det går åt 4-5 balar/månad till mina två hästar. De går ute minst 12 timmar/dygn.
Valacken är en riktig skitgris och där går det åt mer än hos stoet.
Mitt nya sto, som tills vidare bor hos grannen, verkar också vara renlig och gör alla sina behov i samma hörn av boxen.

Torven jag köper heter Söftesmåla, 400 liter kostar 86 kronor.

Immer

Ok. Jag ska komma ihåg det namnet. Funderar också på hur mycket man behöver beställa hem per gång? Ca. Och hur många ggr per år? Ca 2-4 ggr verkar ju vara det ultimata iallafall?:bump:

Min pålle står nu på spån sen två månader tillbaks. Jag använder ca 1-1,5 i veckan och en bal kostar 55:- där jag handlar.

Mina pållar står på torv. Hämtar löstorv på en mosse i närheten, kostar 100 kr kubiken, och det går åt ungefär 1 kubik per häst och månad. Ganska billgt med andra ord :bump: :bump:

Hexo

Köper halm för 100:- per storbal, lägger vinterbädd med torv i botten. Torven köper jag på bal och lag lägger tre balar per box, kostar c:a 100:- per bal, torven byter jag inte på hela vintern (kalkar bara när det behövs). Halmåtgången är olika från häst till häst, men jag ser till att ha ett tjockt lager halm och alltid ren och fräch halm överst för att hästarna ska ha torrt att ligga på, dessutom äter de en hel del halm under natten som sysselsättning, det är bra för deras välbefinnande! Jag rekommenderar min typ av bädd! Har provat spån, spånbädd, ren torv (hu så mörkt och dammigt!) halm och halmbädd... men kombinationen torvbädd med löshalm uppepå är oslagbart när det gäller alla aspekter såsom ekonomi, lätt att mocka, hästens trivsel... :)

Har pappersströ till 2 hästar och torv till de andra 5. Går åt ca 1 bal oavsett strö/v.
Förrut hade jag halm men det får jag endast ha på våren när stona ska föla i detta stall.
Vid nästa leverans i december så ska jag beställa torvmmix då den inte fryser lika lätt som ren torv.

vi tar in egen halm, med egna maskiner :D halmen får vi gratis av bönder. men vår ponny står på spån. 70 kr/bal. en bal i månaden typ :P hon drar inte mycket :D

Jag strör med lite (kanske 4-5liter) spån i mitten för att suga upp pinket, sen halm över det.

Kostar totalt under 100 kr i månaden.

Själv så tycker jag halm är klart bäst, speciellt eftersom dom kan äta och plocka lite med det om höt tar slut på natten.

Vi använder spån i botten (10kr/liten säck.) går åt ca. 1 säck om dagen. Sen halm över (150 kr/rundbal), går åt ca. 1 bal på 3 veckor. Men då har dem de som foder oxå.

Torvmix har en liten del spån i sig så det fryser inte lika lätt som torv men fryser gör det när det är som kallast.

Använder halm, lägger in ca ½ bal varann dag, blir ca 2 bal i veckan, ibland mindre. Ingår i stallhyran (2500 kr med halm, hö, havre, betfor, saltsten, alla 4 fodringar, täckesbyten). Man kan välja mellan spån eller halm.

Jag har halm nu (med spån under), halmen kostar mig runt 100-150 kr i månaden att strö med. Då har vi fått åka och hämta den med.

Torv finns att köpa på anläggningen, kostar 250:- i månaden och då får man ta så mycket man kan tänkas behöva.

Spån hade jag förut, åkte och hämta själv och det kostade runt ca 200-250:- månaden sen i alla fall, hade då köpt en helpall. Och då är inga bensinpengar inräknade.

Så jag använder halm nu (med spån under), tycker att det funkar utmärkt. Det är billigt, fungerar bra som strö och hästarna har alltid sysselsättning med det.

Jag köper sågspån från vida och från min granne, jag räknar 100.- per häst i månaden och har 5st =500.-/månad och jag är väldigt generös med spån till mina hästar.

jag har spån...kostar-260kr i månaden......:)
varför vill du ha torvströ???:(:confused:

Liknande trådar

Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 856
Senast: corzette
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 017
Senast: Görel
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
529
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka