Stressad ridtravare

Sv: Stressad ridtravare

kl

travaren som jag medryttade på hade jag absolut inte kunnat göra övergångar på i början, hon blev för upphetsad. Målet första veckorna var att kunna skritta en hel tur på långa tyglar. Det är svårare än vad man tror med en starthäst, men det går till sist. Det bästa med att börja i skritt är att det är lättare att lära in bromsen från skritt, mycket svårare från trav och nästan omöjligt från gallopp. Man måste lära sig gå och stå innan man kan springa :).

Det hjälper också att plugga på lite om travet, så förstår du mer om varför hästen gör som han gör. Dom SKA hetsa upp sig, dom SKA ligga på bettet, och dom är ofta vana vid att på med utrustningen och sen fullt ös medvetslös på banan.

På det du beskriver så låter det som att han inte riktigt blivit ordentligt omskolad ännu. Startar han fortfarande?
 
Senast ändrad:
Sv: Stressad ridtravare

Det där är jag med på, verkligen. Men när jag menar övergångar och tempoväxlingar, så har det varit typ samlad skritt-halt-ökad skritt-halt-10 tavsteg-samlad skritt. Alltså inga ruscher direkt utan fokus på att han ska svara på mina förhållningar. Maler man på i ett och samma tempo på honom så stressar han upp sig direkt, ännu värre än annars.. Vad skulle lugnande övningar kunna vara till exempel?

Övergångar och tempoväxlingar är perfekt för att få igång en (alltför) lugn häst och få den mer alert, men på en häst som snarast har för mycket energi och stress så riskerar det precis som du beskriver kunna leda till att hästen blir alldeles för uppvarvad. Det kan bli för jobbigt för dem mentalt att de ska stanna upp hela tiden, att det händer en massa saker och de ska öka tempot, minska tempot, gå framåt, sakta av, etc.

Bättre i så fall är att lägga sig på rull, gärna på en volt. Springer han iväg, gå ner till skritt, och skritta på en volt. Det kan absolut hända saker, men inte med tempot, så sträva efter att ha ett jämnt tempo, att helt enkelt inte göra en massa saker utan komma till ro i arbetet på en volt - i skritt, ifall han eldar upp sig och sticker i traven. Lite skänkelvikningar kan funka också, stressade hästar är ofta spända, och blir de lösgjorda fysiskt så blir de ofta lösgjorda psykiskt också. Så ligga och mala i ett jämnt tempo, rida bågar, volter, gärna ligga i samma mönster varv på varv, och inte göra sånt som stressar och eldar på.
 
Sv: Stressad ridtravare

Ja just det! Skänkelvikningar, öppna och sluta. Guld värda och går att göra på skogsvägar också.

Och lär in one-rein stop, för din säkerhets skull :).
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: Freazer
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 762
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 214
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp