Stressad på promenader

Sv: Stressad på promenader

Jag tycker inte jag är en dålig hundägare, tvärtom. Och jag har heller aldrig tolkat det som att blandrastik tycker jag är en dålig hundägare, utan att hon tycker ag är en dålig ledare. Jag tycker faktiskt inte att jag är det i heller. Men självklart har jag problem med det här beteendet. Det är inte acceptabelt, och det gör ont i min kropp när hunden bråkar så i koppel.

Absolut kan det vara så att jag spänner mig, jag försöker tänka på att slappna av, men absolut kan en viss spänning finnas i kroppen.

Ja det där är skitsvårt, för jag hade som samma problem fast jag löste det med att lita på mig själv o min hund genom att släppa honom...han går numera ALLTID lös, även vid trånga möten och på nåt sätt så känner han sig tryggare med det. Och vi bor inne i stan.
Jag förstår att det inte är en lösning för alla hundar, men det var vår lösning. Det gäller att hitta tillitsnyckeln, för även om det handlar om ledarskap, så måste den vara från båda...Det är nästan ALLTID ägarens fel när nåt går åt skogen

Jag hade samma problem med min hund. Han gjorde utfall mot andra hundar och lyssnade inte alls. Men bara när vi passerade en annan hund, i övriga fall var han världens lydigaste. Visste inte alls hur jag skulle träna bort det, avleda, slita i kopplet, spela pajas, godis vattensprutor mm, inget distraherade honom mer än den andra hunden.
Tog hjälp av uppfödaren och en tränare som hjälpte mig att bli en tydlig och självsäker ledare för min hund och när vi var i närheten av en främmande hund skulle jag ge kommandot sitt och reste han sig då var det bara att trycka ner rumpen på han i backen igen. så höll vi på tills han satt kvar. Brydde mig inte om att han skällde, skrek, yla och hade sig, bara lugnt och tydligt sätta tillbaka honom på plats. Tillslut gav han med sig och ju fler gånger vi tränade desto bättre gick det. Nu sitter han kvar nästan varje gång för han inser att det inte är lönt att resa sig.

Jag vet vad du menar men då undrar jag om det kan vara skillnad på att sitta ner och hamna på samma nivå som hunden eller stå upp och hamna över hunden när man smeker den på kinden/bröstet.

Jag har läst detta i böcker och även hundinstruktörer säger detsamma. Har provat det på min hund som lätt stressar upp sig och det har faktiskt fungerat över förväntan.

Du menar att du var konsekvent med att han just skulle sitta? Och det andra fick kvitta så längem bara han satt. Intressant värt att prova faktiskt. När hon först får syn på den andra hunden tokskäller hon, men när jag stannar gnyr hon "bara". Att hon gnyr skulle jag kunna stå ut med ett tag, det är att hon far som ett jehu i kopplet som gör så förbannat ont i mun rygg. Märker jag att hon inte tar åt sig av vattnet ska jag absolut prova detta!

Lär din hund ett kommando som betyder att den skall gå vid din sida. Detta kommando skall vara ovillkorligt. Den får alltså inte lämna din sida vid några omständigheter.

Dra inte i något koppel. Att dra i kopplet skapar frustration i hunden samtidigt som den känner ett stöd från sin förare. Det är oftast därför många hundar fungerar bättre lösa då stödet i kopplet försvinner och då är de inte så kaxiga.

Har man problem i början med att gå samtidigt som man möter en hund, gå då åt sidan och lägg ner/sätt ner hunden. Men kräv att den ligger. Den får inte välja själv vad den vill göra. Morrar den eller skäller så tala om för den att detta beteende är inte acceptabelt. när hunden gör rätt beröm, men hunden skall fortfarande vara i rätt beteende alltså ligga om den ligger osv. Personligen tycker jag det är bäst att fortsätta gå då jag inte skapar någon större situation av det hela utan bara fortsätter min promenad även om jag korrigerat hunden.

Vad gäller smällare så är det inte många rädda hundar som gör utfall mot dessa utan en skotträdd hund vill helst fly. Så att jämföra utfall mot andra hundar med skotträdsla är väl inte speciellt relevant. Sedan kan man även lära en skotträdd hund att klara skott i vissa situationer med just lydnad.

Jag har läst detta i böcker och även hundinstruktörer säger detsamma. Har provat det på min hund som lätt stressar upp sig och det har faktiskt fungerat över förväntan.
Va bra att det fungerat för dig.

Något du kan testa det är att lära henne att gå bakom. Alltså du går framför henne, det blir därför du som konfronterar den andra hunden inte hon. Eftersom du är ledaren ska du bestämma vilket tempo och hur promenaden ska genomföras.

Lärde min hund detta då han var otroligt stressad av vissa hundar. Samt att han struntade totalt i mig, pga att han blev så blockerad av mötande hunden. Så då började jag lära honom att gå bakom mig. I början var det kämpigt. Man kommer inte så långt. Man säger "bakom" och går framåt, börjar hunden dra sig framför så stannar du tills hunden själv ger med sig genom att sätta sig eller lägga sig ner, då kan du berömma henne och gå vidare. Men så fort hon söker sig framför sig stannar du igen. Möter ni en hund stanna och ignorera henne och den andra hunde. Säg Nej och kräv hennes koncentration. Öva gärna med hundar och deras ägare som ni redan känner. Kan ni gå fram och tillbaka på vägen tills hon är lugn och bekväm i den situationen. Du kan även träna detta på appellplanen, gå så som man gör när man tränar "fot", höger vänster svängar, helt om men med hunden bakom.

Ett litet tips som fungerade utmärkt för min del. :)

Man säger "bakom" och går framåt, börjar hunden dra sig framför så stannar du tills hunden själv ger med sig genom att sätta sig eller lägga sig ner, då kan du berömma henne och gå vidare. .

Det här förstod inte jag. Om kommandot var "bakom" och hunden inte lyssnar, varför blir den berömd då den sätter sig eller lägger sig?

Den sätter sig/lägger sig bakom föraren och visar att den slappnar av.

Du missade att skriva att den först följde kommandot och flyttade sig bakom.

Idag har vi testat vattnflaskan, och det gav önskad effekt på det sättet att det bröt Ellas låsning på den mötande hunden, hon blev förvånad och skakade på sig, och tittade sedan på mig, då belönade jag hennes kontaktsökande. Hon försökte ändå titta efter den andra hunden efteråt, och gick och såg sig om en stund, så jag får jobba rätt hårt för att behålla kontakten, men vem sa att det skulle vara lätta att ha hund ;)

Det känns i alla fall som att det är rätt väg att gå nu kommer jag vara konsekvent med denna metoden minst två veckor, sedan får jag utvärdera situationen.

Idag har vi testat vattnflaskan, och det gav önskad effekt på det sättet att det bröt Ellas låsning på den mötande hunden, hon blev förvånad och skakade på sig, och tittade sedan på mig, då belönade jag hennes kontaktsökande. Hon försökte ändå titta efter den andra hunden efteråt, och gick och såg sig om en stund, så jag får jobba rätt hårt för att behålla kontakten, men vem sa att det skulle vara lätta att ha hund ;)

Det känns i alla fall som att det är rätt väg att gå nu kommer jag vara konsekvent med denna metoden minst två veckor, sedan får jag utvärdera situationen.

Toppen! Kom bara ihåg att lyckas smyga undan flaskan så att hon inte vet att du har den på dig. Plus att den såklart ska vara "sprut-redo", dvs av med lock och sånt innan.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 843
Senast: Otherside
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 324
Senast: Nota
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 709
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 626
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Knäckemacka
  • dubbla efternamn?