Stressad hund-ensamträning

YaHilweh

Trådstartare
Jag behöver lite tips och råd i hur vi ska tänka. Absolut sista utväg är omplacering, men det är som sagt den absolut sista utvägen.

Vi har en bc korsning, 4år i augusti. Bc/vorsteh för att vara exakt. En fantastisk hund på alla sätt, smartare än smartast och så otroligt rolig att jobba med. Hon är fantastisk med barnet och kryper gärna ihop i soffan med katterna.

Men till vårt problem.
Att lämna henne ensam, vi har ensamtränat hur mycket som helst, börjat om flera gånger. Men hon blir otroligt stressad av att vara ensam. Det är väldigt sällan vi behöver lämna henne själv, men de få gånger det behövs (kan ha dela om 30min då jag hämtar /lämnar på dagis) blir hon tokstressad.
Spelar ingen roll om hon är instängd i ett och samma rum eller har fler rum att gå i. Hon är så stressad att hon tuggar på fönsterkarmen för att hon vill ut.

Vi har även hundgård åt henne och det funkar lite bättre. Men även där är hon stressad och har 3 gången lyckats att på något sätt, tugga sig genom metallnätet. I ena hörnet, samma ställe var gång. Dock tillbringar hon mer än gärna tid i hundgården, blir väldigt glad när man tar dit henne för att man behöver hämta på dagis osv.

Men tips på hur vi får bukt med stressen? Jag vill kunna lämna henne med gott samvete att hon mår bra och att vi har ett helt hus när vi kommer hem.
Hon mår absolut inte bra av att bli så här stressad, även om det händer max 1 gång/månad så är det 1 gång för mycket stress/månad.

Jag har tittat på någon doft som ska lugna, som man kan sätta i eluttaget. Men funkar sådant?

Vad har ni för tips?
Jag vill att min hund ska må bra!

Jag jobbar med problemhundar, lite kul är att jag igår var på ett första besök hos en hund med familj som är exakt som din. Uppäten hall och söndertuggad hundgård. En av mina första frågor var om hunden kunde chilla hemma tillsammans med familjen. Precis som din så fick jag svaret att det kunde den samt att treåringen och hunden kolla gärna på TV tillsammans. De var riktiga polare.
Men jag såg andra grejer än vad ägarna såg. Hunden hade ingen riktigt bra "av-knapp". Den kunde heller inte på kommando gå och lägga sig och ligga kvar. Den hade proppfull agenda, det bara syntes mycket mer när man lämnade den.
Så ofta är lösningen inte att "få bukt med stressen" utan det är ett helhetskoncept. Att presentera konceptet för familjen var inte svårt. Det som är svårt med den här sortens hund är ägarnas insatser. De bodde på landet, de släppte ofta ut hunden på tomten. Det blev fetnej på det från min sida, hunden får inte vara ute själv på tomten. Plus alla andra grejer de var tvungen att ändra på för hundens skull. Och det är inte så lätt med en tjej på två år, en på väg och en husse med egen firma som jobbar mer än heltid.
Och du har om möjligt en ännu mer driven hund än vad de hade med den typen av blandning. I mitt fall var det en Karelare. Så mitt tips blir att ta hjälp av nån som kan se helheten, få svar på vad som ska ändras. Sist och syvende handlar det nästan alltid om insatsen från ägarna, det är där det blir svårt.

Jag jobbar med problemhundar, lite kul är att jag igår var på ett första besök hos en hund med familj som är exakt som din. Uppäten hall och söndertuggad hundgård. En av mina första frågor var om hunden kunde chilla hemma tillsammans med familjen. Precis som din så fick jag svaret att det kunde den samt att treåringen och hunden kolla gärna på TV tillsammans. De var riktiga polare.
Men jag såg andra grejer än vad ägarna såg. Hunden hade ingen riktigt bra "av-knapp". Den kunde heller inte på kommando gå och lägga sig och ligga kvar. Den hade proppfull agenda, det bara syntes mycket mer när man lämnade den.
Så ofta är lösningen inte att "få bukt med stressen" utan det är ett helhetskoncept. Att presentera konceptet för familjen var inte svårt. Det som är svårt med den här sortens hund är ägarnas insatser. De bodde på landet, de släppte ofta ut hunden på tomten. Det blev fetnej på det från min sida, hunden får inte vara ute själv på tomten. Plus alla andra grejer de var tvungen att ändra på för hundens skull. Och det är inte så lätt med en tjej på två år, en på väg och en husse med egen firma som jobbar mer än heltid.
Och du har om möjligt en ännu mer driven hund än vad de hade med den typen av blandning. I mitt fall var det en Karelare. Så mitt tips blir att ta hjälp av nån som kan se helheten, få svar på vad som ska ändras. Sist och syvende handlar det nästan alltid om insatsen från ägarna, det är där det blir svårt.

Här är det dock inga problem att ligga på sin plats, vila och ta det lugnt i annat rum när vi är hemma. Har vi sagt att hon ska vara där då är hon där tills vi ber henne att flytta på sig.

Vi kör endel sök och trickträning, då hon är en hjärna som behöver aktiveras i det oändliga (känns det som). Även här är hon dock lös på gården (jag ser dock inte varför hon inte skulle få vara det?, så länge det inte är den enda motionen?)
Just nu anar jag dock att en stor anledning är just understimulans, då jag är höggravid och har en man som jobbar och sover borta 2-3 dygn/vecka. Jag orkar inte idag som jag gjort innan. Men snart är detta över och vi kan ge oss ut på skogspromenader igen!

Men jag ska titta på vad det finns för hjälp här omkring. Tack för tips.

Hur hjälper det mot stress att kunna det?Varför inte?
När vi kom in så började hunden vandra omkring i huset, fixa lite med katten, dricka lite, hoppa upp soffan, kolla ut genom fönstret, hoppa ner.. osv. Då ville jag se om de helt enkelt kunde be hunden att "gå och chilla".
Vad det gäller tomten. Så en hund som fixar och styr med varenda bil som far förbi, som, i det här fallet, gapar och gormar på varenda förbipasserande. Så vill jag begränsa hundens möjligheter att själv stressa upp sig. Det går inte att kombinera med att vara själv på tomten. Den for runt för mycket och jag ville antigen ha hundaktivitet eller passivitet.

När vi kom in så började hunden vandra omkring i huset, fixa lite med katten, dricka lite, hoppa upp soffan, kolla ut genom fönstret, hoppa ner.. osv. Då ville jag se om de helt enkelt kunde be hunden att "gå och chilla".
Vad det gäller tomten. Så en hund som fixar och styr med varenda bil som far förbi, som, i det här fallet, gapar och gormar på varenda förbipasserande. Så vill jag begränsa hundens möjligheter att själv stressa upp sig. Det går inte att kombinera med att vara själv på tomten. Den for runt för mycket och jag ville antigen ha hundaktivitet eller passivitet.

Ah. Problemet med bilar har vi förvisso inte här. Vi bor för avsides och det är bara vi och grannen som använder vägen förbi oss. Post bilen med iof, men den bryr hon sig inte om längre. Utan hon har sin runda hon alltid går och kollar. Drar en lov i hästhagen bredvid, gör sina behov på i stort sett samma ställe var gång. Kollar spåren runt huset och kommer in igen. Är grannen och hämtar posten (de gör alltid det i bil) då kommer hon och hälsar, men det är för att dom har hälsat på henne så många gånger.
Bilar hon känner igen blir hon stissig runt, men det är så sällan de bilarna kommer.

Jag undrar om grunden kan finnas i att sök - och trickträning är för lite aktivering för de raser hon har i sig. En jakthund (ofta i drag med) och en vallhund.

Så kan det absolut vara. Tips på bättre och mer aktivering?
Är som sagt höggravid just nu, så närmsta veckorna är det lite lägre aktivitet från min sida tyvärr.

Sambon kastar mest boll (vilket jag egentligen är emot då det om något tokstressar henne).

Men gärna aktivering som även han kan ta del i.

Spår tycker jag är bästa aktiveringen.
Ska läsa på lite mer om spår. Har vart lite sugen på att testa viltspår med henne. :)

Vi har kört lite personsök med henne, det tycker hon är kul, men löser alldeles för fort. Även om man gömmer sig under en gran där hon verkligen inte ser en.

Jag tänker mig det där som @Blandrastik tar upp om att släppa ut själv. Hunden har skaffat sig ett eget jobb, den patrullerar av tomten medans ni är inne, hunden är trygg eftersom ni finns som backup inne. När hon är ensam så är hela ansvaret hennes o det blir för mycket för henne att hantera, vilket leder till akut stress.

Jag tänker mig det där som @Blandrastik tar upp om att släppa ut själv. Hunden har skaffat sig ett eget jobb, den patrullerar av tomten medans ni är inne, hunden är trygg eftersom ni finns som backup inne. När hon är ensam så är hela ansvaret hennes o det blir för mycket för henne att hantera, vilket leder till akut stress.

Där förstod jag det lite bättre. tack för förklaringen. Men det låter inte helt osunt egentligen.

Hade det varit min hund hade jag provat med övertäckt bur. Observera att det är olagligt.

Jag tror att bur inne hade fungerat. Men det är just den poängen om att det inte är så lagligt som ställer till det lite. Så frågan är om man vågar testa det.

Jag tror att bur inne hade fungerat. Men det är just den poängen om att det inte är så lagligt som ställer till det lite. Så frågan är om man vågar testa det.
Ett par timmar någon gång i månaden, med ett smarrigt ofarligt ben skulle jag våga testa, för hundens skull. Bur används ju just för det i stora delar av världen för att hunden skall förstå att där är den trygg o inte behöver hålla koll på resten. Haka av dörren när ni är hemma så har den ett eget bo.

Ett par timmar någon gång i månaden, med ett smarrigt ofarligt ben skulle jag våga testa, för hundens skull. Bur används ju just för det i stora delar av världen för att hunden skall förstå att där är den trygg o inte behöver hålla koll på resten. Haka av dörren när ni är hemma så har den ett eget bo.

Sant du har en poäng där. Det låter absolut som något som kan va värt att testa. Hon är ensam kanske 5h/månad uppdelat på några gånger. Så det handlar inte om massa timmar på en och samma gång, utan kortare stunder.

Så kan det absolut vara. Tips på bättre och mer aktivering?
Är som sagt höggravid just nu, så närmsta veckorna är det lite lägre aktivitet från min sida tyvärr.

Sambon kastar mest boll (vilket jag egentligen är emot då det om något tokstressar henne).

Men gärna aktivering som även han kan ta del i.

Om han istället för att kasta bollen gömmer den så att hon får söka fram den så kanske det dels minskar stressen och dels ger bra jobb för både nos och hjärna?

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 343
Senast: Acto
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 546
Senast: anna_panna
·
Hundträning Min mamma gick plötsligt bort i söndags och jag har därför hennes 4-åriga mittelspitz hos mig just nu. Han har i princip aldrig lämnats...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
22 361
Senast: Vassi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar