Stress i bil

Honungshumlan

Trådstartare
Jag har problem med min hund som blir väldigt stressad av att åka bil. Han börjar så fort han förstår att vi ska åka och eftersom han har en oerhört låg skalltröskel så sätter han igång att skälla. Sen skäller han mer eller mindre konstant de första 10 minutrarna, för att sen gå över till då och då eller om han ser något att skälla på som kor, hästar, hundar, fåglar och ibland cyklister.
Lugnast är han om vi åker när det är mörkt ute, då skäller han nästan inte alls. Det är också lugnast när vi åker långa raka sträckor i jämnt tempo. Stadskörning dagtid är hemskt.

Vi tog hem honom som 2.5 åring med en hel del stressproblem att jobba med. Mycket har blivit bra men stresströskeln är fortfarande lägre än normalt. Jag skulle nog dock säga att han är ett måndagsexemplar mentalt.
Bilåkningen gick till som så att när vi hämtade hem honom åkte vi 10 mil och han satt lugnt i bagaget och tittade ut. Då vi inte hade något galler till en början började han efter ett par dagar hoppa runt i bilen. Då köpte vi en billig gallerbur, jag undrar om det inte var med den som vi förvärrade eller skapade problemet. Han är nämligen väldigt rädd för galler som skallrar, vilket vi inte visste då. Jag tejpade ihop buren så gått det gick, men helt tyst blev det ju inte och han började skälla på allt han såg. Då täckte jag över buren så att han inte skulle se något att skälla för. Det gjorde att han skällde lite mindre men han började skrapa på gallret istället.
Här började jag förstå att det kanske var gallret han var rädd för så en bur i plast införskaffades istället. Men nu fanns redan problemet där och skällandet fortsatte till viss del och skrapandet eskalerade. Här provade vi DAP utan resultat också. Zylkene (heter det väl) testade vi också i 6 mån utan resultat. Efter ett tag testade jag att inte ha någon bur utan bara lastgaller och då for han runt och skällde en massa igen. Nu sitter han i sele i framsätet, han skäller fortfarande på allt som är värt att skällas på men går att avleda ganska bra med godis, men jag känner att det inte är helt optimalt då mitt fokus på bilkörandet blir drabbat, plus att det är rätt pinsamt att ha en vrålande jycke bredvid sig jämt. Som lugnast är han när han får sitta i någons knä och personen hjälper honom att hålla balansen.

Det känns som en övertäckt bur vore det bästa i synpunkten att han inte ska bli stressad av allt han ser men då blir han istället stressad av att vara instängd.
Helt ärligt vet jag inte hur jag ska gå vidare så jag tänkte höra om ni har några idéer som jag inte tänkt på innan.
 
Sv: Stress i bil

Om han skäller på saker han ser, så föreslår jag att lägga en filt över buren så han helt enkelt inte ser ut. Det lugnar många hundar. Eller hade ni redan provat det ?
 
Sv: Stress i bil

Med tanke på allt du har testat och det inte har funkat. Det ser inte ut som du har testat att sätta något slags lastgaller / lastnät mellan lastutrymmet och baksätet. De brukar inte skramla. Om du sen täcker för sidorutorna i lastutrymmet och även bakrutan så kan han inte se ut där. Även sidorutorna i baksätet bör man kunna heltäcka, vissa skåpbilar har ju det (t ex caddy). Prova med något billigt material, kanske något du redan har hemma typ tejpa fast kartong, tryck fast gamla lakan/handdukar under gummilist. Om det funkar så ska det nog finnas plastskivor att köpa som passar till bilens rutor. Han kan ju ha dåliga erfarenheter både av bur, skrammel och att bli instängd.

Tillägg: Om han gillar ben / tuggisar så skulle du kunna ge honom det så han har något att göra.
 
Senast ändrad:
Sv: Stress i bil

Bra krocksäkra burar skallrar inte, plastburar är inte säkert att transportera hundar i. Passagerarsätet fram brukar ha airbag. smäller det så är det Bye, bye hund.
 
Sv: Stress i bil

Vi har testat med lastgaller så han har haft hela bagaget. Solfilm på rutorna och en filt över gallret så han inte såg framåt heller. Det fungerade inte.
Vi har testat att ge honom en Kong med leverpastej i, men han är för stressad för att bry sig om den.
Det känns mest som att han är rädd. I början av åkturen så sitter han ibland och skakar i hela kroppen. Men ju längre vi åker ju lugnare blir han, som längst har vi åkt 5 timmar, med kisspaus, då slappnar han av efter ett tag och lägger sig ned.
Jag kanske också ska tillägga att det är en skallvallande gårdshund, som ska hålla ovälkommna djur från gården och flocken, så så fort han blir stressad eller rädd så kommer skallen.
 
Sv: Stress i bil

Vi har ingen airbag då det är en gammal bil. Hade den haft det hade jag givetvis inte satt hunden där. Det lutar åt att införskaffa en rejäl bur av något slag och sen börja vänja honom vid den innan vi sätter in den i bilen öht. Jag tror inte att det kommer bli en quick fix bara genom att köpa en ny bur.

Någon som har ett tips på en bra bur med täckta sidor som inte skramlar?
 
Sv: Stress i bil

Jag har en MIM Varicage, den skramlar inte, den har inte täckta sidor men jag har tyg över så att hunden inte kan se ut.
 
Sv: Stress i bil

Skaffa en rikti krocktestad säker bur. Vänj honom vid buren inne i lugn och ro. Gör det till en trygg och mysig plats.
Ta inte ut buren till bilen innan han är helt trygg med den inne. Kör honom inte direkt utan träna först bara att vara lugn och trygg i bilen när den står still.
Klicker kan vara en idé. Han går in i buren, klicka och godaste godiset. Han lägger sig ner, klicka och godis osv. Små steg och låt det ta tid.
 
Sv: Stress i bil

Håller med Bison om att det är viktigt att buren blir en trygg plats för hunden. Börja inomhus och ge han tid. När min hund var valp sov han i sin bilbur om nätterna, och han gick ofta dit och la sig självmant om dagarna också. Så han vet att buren betyder trygghet och ligger alltid ner lugnt när vi har buren i bilen sen. Förstår såklart att detta är lättare att uppnå med en "oförstörd" valp men allting går om man bara vill - och ger det tid!

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 071
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 770
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 504
Övr. Hund Jag känner mig verkligen lite maktlös här. Min schäfer skäller som en galning i bilen när han ser andra hundar. Och jag vet inte vad jag...
Svar
11
· Visningar
8 713
Senast: Satis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp