Strejken inom vården

Sv: Strejken inom vården

Jag håller inte med dig. Inte att det är vårdtagarna som drabbas. Förhållanden inom vården 'tas omhand' dagligen av personal som med sina egna kroppar som verktyg, sliter ihjäl sig för att vårdtagarna ska ha det bra. Nu blir det skarpt läge, eller ännu skarpare än det är vardagligdags och alltid, och jag är övertygad om att all personal gör sitt yttermer ytteryttersta för att inte vårdtagarna ska drabbas. Däremot ska arbetsgivaren få det besvärligt, vilket jag tror de lär få med detta, bland annat ökade kostnader för tex inköp av färdig mat eftersom kostenheterna är uttagna, samt stora kostnader för övertid för ordinarie personal (vi är dyrare att använda än vikarierna). Tyvärr tror jag att det nog också kommer slå tillbaka på personalen förr eller senare, med indragningar och åtstramningar refererande till tex 'låg budget'. Men 'kvinnor-kan-arbetarna' sväljer nog det också, som alltid. Jag är alltså mer på den linjen att det är möjligt att den här konflikten kan få upp lönerna något litet snäpp (kravet som ligger som arbetsgivarna inte accepterat är rena hånet!), men det är de anställda som får betala för konflikten.

Jag är helt övertygad om att dom kommer göra sitt yttersta och jag lider med dom som kommer få slita så mycket framöver om detta träder igenom. Men redan nu när det finns vikarier så kommer det dagar då dom inte ens får in en person, utan vi får gå med en kort. Om du själv jobbar inom yrket så torde du veta vad en man kort under morgonrutinerna gör för skillnad.

Om boendet redan nu har en man kort i tid och otid, hur kommer det inte bli när dom förlorar alla sina vikarier?

Redan nu hinner man inte med att ge dom en helt bra vardag.

Jag håller tummarna för att strejken aldrig behöver bli av, utan att AG ger med sig. (Kraven är ju trots allt inte höga). Men om strejken faktiskt blir av så kommer jag i ärlighetens namn oroa mig för både vårdtagare och personal..
 
Sv: Strejken inom vården

Jag är helt övertygad om att dom kommer göra sitt yttersta och jag lider med dom som kommer få slita så mycket framöver om detta träder igenom. Men redan nu när det finns vikarier så kommer det dagar då dom inte ens får in en person, utan vi får gå med en kort. Om du själv jobbar inom yrket så torde du veta vad en man kort under morgonrutinerna gör för skillnad.

Om boendet redan nu har en man kort i tid och otid, hur kommer det inte bli när dom förlorar alla sina vikarier?

Redan nu hinner man inte med att ge dom en helt bra vardag.

Jag håller tummarna för att strejken aldrig behöver bli av, utan att AG ger med sig. (Kraven är ju trots allt inte höga). Men om strejken faktiskt blir av så kommer jag i ärlighetens namn oroa mig för både vårdtagare och personal..

Den arbetssituation du beskriver här är ju en katastrof, men hur har du tänkt att arbetsgivaren ska förändra situationen om denne inte får upp ögonen för hur det egentligen ser ut?

Förra året gick vi igenom SKL:s allmänna bestämmelser på en arbetsrättskurs jag läste. Det är rent utsagt PINSAMT hur katastrofala de är.. Ännu värre blev det i jämförelse med metallarna..
Det är dags dra åt tvångskruvarna för att vårdpersonal ska få bättre arbetsvillkor!
 
Sv: Strejken inom vården

Jag är helt övertygad om att dom kommer göra sitt yttersta och jag lider med dom som kommer få slita så mycket framöver om detta träder igenom. Men redan nu när det finns vikarier så kommer det dagar då dom inte ens får in en person, utan vi får gå med en kort. Om du själv jobbar inom yrket så torde du veta vad en man kort under morgonrutinerna gör för skillnad.

Om boendet redan nu har en man kort i tid och otid, hur kommer det inte bli när dom förlorar alla sina vikarier?

Redan nu hinner man inte med att ge dom en helt bra vardag.

Jag håller tummarna för att strejken aldrig behöver bli av, utan att AG ger med sig. (Kraven är ju trots allt inte höga). Men om strejken faktiskt blir av så kommer jag i ärlighetens namn oroa mig för både vårdtagare och personal..

Jag är mycket väl införstådd med villkoren för anställda inom vård oh äldreomsorg, därför tycker jag det är konstigt att facket mesar med så hånfullt låga krav och att arbetsgivaren inte går med på det heller. Vad var det - 1740 på TRE år? Det är ju larvigt, hur många småslantar blir det i fickan på den anställda? Rena rama rån-hånet om du frågar mig. Natt-ob på helger och storhelger känns lite mer harcore i sammanhanget, det är helt sjukt att det inte är en självklarhet. Tyvärr, säger inte facket något om nivåer på ob-tillägget.

Jag kan inte se att såna här krav på något sätt under min livstid skulle kunna gå igenom utan konfliktvarsel. Jag undrar fortfarande om du kan presentera något alternativ?
 
Sv: Strejken inom vården

Den arbetssituation du beskriver här är ju en katastrof, men hur har du tänkt att arbetsgivaren ska förändra situationen om denne inte får upp ögonen för hur det egentligen ser ut?

Förra året gick vi igenom SKL:s allmänna bestämmelser på en arbetsrättskurs jag läste. Det är rent utsagt PINSAMT hur katastrofala de är.. Ännu värre blev det i jämförelse med metallarna..
Det är dags dra åt tvångskruvarna för att vårdpersonal ska få bättre arbetsvillkor!

Det är precis den arbetssituationen som gör mig orolig. Dom vill ha in mig varje dag, och då är jag som sagt inte ens ordinarie.

Självklart måste AG få upp ögonen för problemet, men det är ju inte arbetsbristen som ska åtgärdas. AG borde få en käftsmäll, men det kommer indirekt vara vårdtagarna som får smällen. Och personalen såklart!
Jag önskar bara det fanns ett sätt att straffa AG utan att blanda in våra äldre..
 
Sv: Strejken inom vården

Jag är mycket väl införstådd med villkoren för anställda inom vård oh äldreomsorg, därför tycker jag det är konstigt att facket mesar med så hånfullt låga krav och att arbetsgivaren inte går med på det heller. Vad var det - 1740 på TRE år? Det är ju larvigt, hur många småslantar blir det i fickan på den anställda? Rena rama rån-hånet om du frågar mig. Natt-ob på helger och storhelger känns lite mer harcore i sammanhanget, det är helt sjukt att det inte är en självklarhet. Tyvärr, säger inte facket något om nivåer på ob-tillägget.

Jag kan inte se att såna här krav på något sätt under min livstid skulle kunna gå igenom utan konfliktvarsel. Jag undrar fortfarande om du kan presentera något alternativ?

Ja som jag skrev så tycker jag AG borde få en käftsmäll och halverad lön. Gärna helt borttagen lön. Men det är ju bara i mina drömmar.
Att det ska behövas något såhär drastiskt för att få igenom så löjligt små krav är helt absurdt. Det ska vara en självklarhet, det håller jag helt med om.
Men jag tycker inte att det ska kosta av vårdtagarnas livskvalitet för att få igenom detta. Eller ska jag skriva, jag ÖNSKAR att det inte behövdes tas från deras livskvalitet.
 
Sv: Strejken inom vården

Ja som jag skrev så tycker jag AG borde få en käftsmäll och halverad lön. Gärna helt borttagen lön. Men det är ju bara i mina drömmar.
Att det ska behövas något såhär drastiskt för att få igenom så löjligt små krav är helt absurdt. Det ska vara en självklarhet, det håller jag helt med om.
Men jag tycker inte att det ska kosta av vårdtagarnas livskvalitet för att få igenom detta. Eller ska jag skriva, jag ÖNSKAR att det inte behövdes tas från deras livskvalitet.
Men jag tror inte att vårdtagarna blir påverkade av detta. Jag tror ärligt talat inte det. Möjligtvis får de kanske bättre mat än vad kostenheterna presterar (:D ), men omvårdnadsmässigt? Nej.
Hela den kommunala organisationsapparaten är en pengaslukarmaskin, en genomgång av hur man kan plocka bort onödiga tjänstemän i den till förmån för vårdpersonalen som står lägst i den kommunala hierarkin vore inte fel.
 
Sv: Strejken inom vården

Så bara för att man inte är ett koli så ska man låta sig utnyttjas av dåliga arbetsgivare?
Bara för att nån annan är äldre och sjukare så är det ok att slava på med förslitningsskador o annat...

Men snälla nån.. Ska du hålla på sådär orkar jag inte ens diskutera.

Jag förstår vad du menar och jag håller med om att det är fördjävligt att oskylldiga drabbas.
Men jag ser faktsikt inte nån annan lösning - hur tycker du själv att vi ska göra för att få igenom kraven på rimliga löner, ok arbestider och arbetsvillkor då?

Som jag nu skrivit flertalet gången, ge AG en käftsmäll och halvera/ta bort dennes lön. Känns betydligt mer humant än alternativet.

Eller ja.. jag ser ju solklart en annan lösning, och det är ju att arbetsgivaren går med på kraven. Men när AG inte gör det då? Hur ska vi gå vidare då?
Bara bita ihop och slava på... forsätta att desperat göra ett bra... eller ja, inte bra (för det finns ju inte tide till) men ok jobb - trots dåliga villkor, förslitningsskador, orimliga arbetstider - och se hur situationen bara blir värre och värre?

Jag tycker ingen ska bita ihop och slava. Det har jag inte under en minut tyckt sedan jag fick ta del av hur vården fungerar. Att ens behöva förtydliga det känns som slöseri på energi..


Efter som att en del av personalbristen i vården nu mer faktiskt beror på att det är svårt att rekrytera folk så tror jag nog att rimliga arbestvillkor skulle kunna vara ett steg på vägen...

Om sen personalen får rimliga villkor så kanske de kommer att känna sig nöjdare och gladare med både livet och jobbet och orka göra ett bättre jobb.

Det är inte ett dugg svårt att rekrytera folk. Det finns tillochmed flertalet kommuner som "fuskar bort" sina vikarier för att inte behöva anställa dom. Och återigen så har kraven INGENTING med personalbrist att göra.


Kändes ju lägligt att du inte tycker att det är så viktigt att få till vettiga villkor nu när du lämnar jobbet liksom...
Jag misstolkade dig nog och ber om ursäkt för att jag var raljerande - finns ingen anledning att vara det.

Jag vet inte hur andra har det men jag har inte råd att riskera att vara arbetslös i okänt antal månader. Det är inte heller så att anställningen på nuvarande arbetsplats var tänkt att vara långvarig och en heltidstjänst där har aldrig varit aktuell, vilket min AG vet.


Och jag tycker att det är arbetsgivarens ansvar att se till att vårdtagarna får den vård de behöver.

Självklart är det så men i vanligt ordning gör dom ofta ett värdelöst jobb.
 
Sv: Strejken inom vården

Men jag tror inte att vårdtagarna blir påverkade av detta. Jag tror ärligt talat inte det. Möjligtvis får de kanske bättre mat än vad kostenheterna presterar (:D ), men omvårdnadsmässigt? Nej.
Hela den kommunala organisationsapparaten är en pengaslukarmaskin, en genomgång av hur man kan plocka bort onödiga tjänstemän i den till förmån för vårdpersonalen som står lägst i den kommunala hierarkin vore inte fel.

Fast det är väl klart, bättre mat skulle då rakt inte skada :p

Jag hoppas ju såklart inte det går ut över dom. Men jag kan inte låta bli att oroa mig. Jag vet hur mkt det går ut över vårdtagarna när vi har för lite folk på min arbetsplats. Eller när personalen är för trött/ofokuserad pga för mkt jobb. Eller kommer intvingade till jobbet på 240 på sin semester och är allmänt griniga mot allt och alla hela dagen.

Nä, jag får allt hålla mina tummar tills dom vitnar för att strejken inte går igenom..
 
Sv: Strejken inom vården

Fast det är väl klart, bättre mat skulle då rakt inte skada :p

Jag hoppas ju såklart inte det går ut över dom. Men jag kan inte låta bli att oroa mig. Jag vet hur mkt det går ut över vårdtagarna när vi har för lite folk på min arbetsplats. Eller när personalen är för trött/ofokuserad pga för mkt jobb. Eller kommer intvingade till jobbet på 240 på sin semester och är allmänt griniga mot allt och alla hela dagen.

Nä, jag får allt hålla mina tummar tills dom vitnar för att strejken inte går igenom..

Fast...vi är nog överens om behovet av medel, men...det kommer vi ju aldrig tillrätta med om vi inte gör något drastiskt? I det du beskriver kan jag förvisso tycka att det skulle vara mer på sin plats med utbildning av personalen i professionellt bemötande, men jag förstår hur du tänker ändå. Vårdpersonal är tendiösa att slita ut sig på jobbet, på grund av jobbet.
Men det är ju JUST DÄRFÖR krav måste ställas på AG, och på annat sät än genom konflikt tror jag inte att det går att få igenom förmåner för vårdpersonalen, arbetsgivaren skänker inte den typen av personal i organisationen mer än nödvändigt.
 
Sv: Strejken inom vården

Arbetsgivarna utnyttjar ju det ansvar vårdpersonalen känner för sina patienter för att hålla nere lönerna och tvinga på vårdpersonalen dåliga avtal... Jag ser det som arbetsgivarens ansvar i det här fallet :rage:
 
Sv: Strejken inom vården

Här skulle bl.a. Transportörerna gå i strejk vilket skulle betyda att vi skulle uträtta deras jobb dvs hämta mediciner och hämta matvarorna till vårdtagarna.
Nu blev det dock dispens på detta för att det jobbet var för viktigt.

Men håller med om att det är löjligt att avtalet bara inte accepteras. 1740 per anställd på tre år är väl inte orimligt :mad:
Dessutom har vi individuella löner vilket betyder att potten knappast fördelas jämt över utan efter vilka ansvarsområden var och en har.
(Samverkarna fick dubbelt så mycket löneökning förra året. )
 
Sv: Strejken inom vården

Arbetsgivarna utnyttjar ju det ansvar vårdpersonalen känner för sina patienter för att hålla nere lönerna och tvinga på vårdpersonalen dåliga avtal... Jag ser det som arbetsgivarens ansvar i det här fallet :rage:


Det är anmärkningsvärt att staten som är hyfsat mån om att ge statliga tjänstemän hyfsat ok arbetsvillkor har så svårt att skjuta till pengar så att även arbetarna inom KL får en dräglig arbetslivsförknippad tillvaro.
Det hade varit en sak om det bara hade handlat om lön men det handlar i ännu större utsträckning om arbetsvillkor och arbetsmiljö.
SKL är en arbetslivets skräckdinosaur med omfattande problem på alla plan.


Jag hoppas kommunal håller ut denna gång och inte som sist, ger upp för småsmulor. Kommunals problem är av sådan angelägenhet så jag anser att de övriga fackförbunden borde ställa upp med sympatistrejk.
 
Sv: Strejken inom vården

StrejkRÄTT? Jag känner ett x antal människor som jobbar inom vården i flera olika kommuner, både ordinarie och vikarier. INGEN vill gå in i strejk. Jag har då aldrig träffat någon som tycker det är värt det. Dom jobbar hellre delade turer ibland än att riskera vara gravt underbemannade i en månad eller längre.
Självklart ska dom ha likadana rättigheter, men som jag skrivit, hur man man med att bestraffa våra äldre för att komma åt arbetsgivarna?

Det är klart att ingen vill gå ut i strejk, men de allra flesta vill ha bättre lön och arbetsförhållanden. Hur lösa detta när arbetsgivarna konsekvent utnyttjar det faktum att kvinnor inom vård och omsorg hellre vänder ut och in på sig själva tills de kraschar i väggen än att gå i strejk och verkligen sätta press på arbetsgivarna? Vad är din lösning? Idag gick jag till arbetet med kraftiga magsmärtor och dödstrött efter bara 4-5 timmars sömn eftersom jag vet att kunden (jag är PA) är beroende av min hjälp. Nu är vi ett bra team så jag kunde gå hem efter ett par timmar, men inom resten av vården är det vardag för personal att göra på detta vis och jobba fulla dagar eftersom man vet att det inte tas in vikarier och man vill inte att tredje person ska drabbas. Vad leder detta till? Jo, arbetsgivarna kan fortsätta snåla med vikarier och personalen sliter ut sig. Till klena löner och dåliga arbetsförhållanden. Hur tänker du att detta ska förändras utan reell press på arbetsgivarna? Utan att anställda går ut och säger ifrån på skarpen?

Du kanske inte tycker att kraven är värda strejk, men någonstans måste man börja.
 
Sv: Strejken inom vården

Hur lösa detta när arbetsgivarna konsekvent utnyttjar det faktum att kvinnor inom vård och omsorg .


Det är värt att förtydliga att det egentligen inte handlar om arbetsgivare utan att det handlar om arbetsgivaren, den som bestämmer över fördelningen av pengar.
Cheferna inom KL har en budget att hålla sig till och den är verkligen begränsad.
De flesta av cheferna inom KL vill troligen mer än gärna ge sina medarbetare både bättre arbetsvillkor och högre lön, troligen vill de även gärna ge sig själva bättre arbetsvillkor och bättre lön.
 
Sv: Strejken inom vården

Jag förstår hur du tänker. Men det är faktiskt inte klokt att en sjuksköterska efter tre år på universitetet ska få en lön på mellan 22000-22500kr. Jag har vänner som är undersköterskor som får högre lön och jag som pluggar till undersköterska men hade planer på att fortsätta plugga till sjuksköterska funderar på om det är värt det om lönen är så dålig.
Tyvärr räknas vårdyrket som ett barmhärtighetsyrke där pengarna tydligen inte ska vara så viktigt...
 
Sv: Strejken inom vården

Tyvärr räknas vårdyrket som ett barmhärtighetsyrke där pengarna tydligen inte ska vara så viktigt...

Nej, så är det inte, men påståenden som detta cementerar befängdheten i det.

Däremot är det ett kvinnoyrke där man har accepterat obildning som grund, man har tagit in 'vem som helst' som vill att jobba. Därav har lönerna inte varit någon högprioriterad fråga. Det är idag inte så att det är vem som helst som kan anställas inom vården. Det ställs ganska stora krav på utbildning för anställning, och det är faktum att de som anställs idag har också högre grundlöner än de som varit anställda längre. Outbildad personal som lasas in, får valideringsutbildning. Det går framåt, statusen jobbas upp. Men rom byggdes inte upp på en dag, lönerna behöver stärkas för att få attraktionskraft.

MEN, fortfarande tar man in outbildad personal i semestertider. Suck. I detta hänseende borde arbetsgivaren & arbetsgivarna förtjäna kompanistryk. :mad:
 
Sv: Strejken inom vården

Det är ju för att kvinnor i alla tider har accepterat dåliga löner och sanslösa arbetsvillkor som det är som det är.

Ändra på det tar lite tid och 580kr i månaden är ett skämt.
 
Sv: Strejken inom vården

Det är anmärkningsvärt att staten som är hyfsat mån om att ge statliga tjänstemän hyfsat ok arbetsvillkor har så svårt att skjuta till pengar så att även arbetarna inom KL får en dräglig arbetslivsförknippad tillvaro.
Det hade varit en sak om det bara hade handlat om lön men det handlar i ännu större utsträckning om arbetsvillkor och arbetsmiljö.
SKL är en arbetslivets skräckdinosaur med omfattande problem på alla plan.


Jag hoppas kommunal håller ut denna gång och inte som sist, ger upp för småsmulor. Kommunals problem är av sådan angelägenhet så jag anser att de övriga fackförbunden borde ställa upp med sympatistrejk.

:bow::banana::bump: och honung också!
 
Sv: Strejken inom vården

Det är vanskligt att strejka när arbetsgivaren sparar pengar pga strejken. Strejker biter hårdare när arbetsgivaren förlorar intäkter pga utebliven försäljning som tex industri och handel.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
842
Senast: Stekspaden
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 648
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 059
Senast: Trott
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 763
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp