Strävhåriga hundar.

Lilljessicah

Trådstartare
Om man skulle inrikta sig till enbart strävhåriga hundar. Vad skulle ni rekommendera då?

Alltså en aktiv hund, med förutsättningar för lydnad på medel/hög nivå.
Stabil, fast storlek spelar ingen roll.
Pälsvård är ok.

Jag funderade på holländare.. vad kan man mer kunna tro passa in?

Sv: Strävhåriga hundar.

Schnauzer.... finns ju i tre storleksvarianter... Alla varianterna aktiva och fullt kapabla att jobba.

Jag säger självklart Dvärgschnauzer eftersom jag har en 15 veckors hane själv. Han är snygg, framåt, alltmer självständig och väldigt lättlärd... Här är Wilton "in action".

Bilderfrnkamera084.jpg

Bilderfrnkamera097.jpg

Schnauzrar är fina, dock gillar jag inte "utställningsfrisyren". Finns det bara 1 sätt att trimma inför utställning? (inte alls hemma på Schnauzer)

Hur är det med lydnadsträning och will to please?
Skälliga?

En bekant till mig har två stycken. En hane och en tik. Båda är mycket läraktiga och arbetsvilliga. Hon tränar och tävlar agility och lydnad. Men beror säkert på hur långt du vill gå.

En bekant till mig har två stycken. En hane och en tik. Båda är mycket läraktiga och arbetsvilliga. Hon tränar och tävlar agility och lydnad. Men beror säkert på hur långt du vill gå.

Ja som det är nu så tränar jag lydnad på lite hobbynivå, med moment ur 2an m.m.
Funderar på om jag kommer att fortsätta och vilja gå längre? Nu är jag nöjd som det är, men man vet ju aldrig i framtiden.

Anledningen till det plötsliga "bytet" till strävhår är pga min allergi. Det är just pälsen som blir liggandes på golv,bord och alla ytor som framkallar min allergi.
Eftersom jag städar väldigt ofta så är den lindrig, men min läkare varnade mig för att medicinerna kan sluta verka om jag påfrestar den för mkt. Kort skrivet.

Funderade även på mkt korthåriga hundar ex. whippet.

Airedaleterriern gillar jag. En vaken och trevlig ras som är pigg på det mästa. Värd att överväga.:)
376.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Är inte heller en terrier människa. Men alla Airedaleterrier jag träffat har varit jätte trevliga och inte så varavade som vissa terriers kan vara. De fungerar bra till alla bruks grenarna och avlas inte alls för sina forna jacktegenskaper längre (till skillnad från i stot sätt alla andra terrier raser) och kan pga det vara en "lättare" hund.(tror jag i alla fall)

Är inte heller en terrier människa. Men alla Airedaleterrier jag träffat har varit jätte trevliga och inte så varavade som vissa terriers kan vara. De fungerar bra till alla bruks grenarna och avlas inte alls för sina forna jacktegenskaper längre (till skillnad från i stot sätt alla andra terrier raser) och kan pga det vara en "lättare" hund.(tror jag i alla fall)

Jag har egentligen ingen anledning att inte gilla terriers. Men det låter väldigt bra att dom inte avlas på jaktegenskaperna. Jag vill som sagt ha en mer bruksinriktad(lydnad) hund.

Om du vill ha en hund att jobba med så tror jag defenitivt att någon av schnauzer varianterna är något för dig. En av dessa varianter ingår ju i brukshundgruppen.

Utställningsfrisyren är ju som den är.... det är ju så de skall se ut.
Vill man inte ha det i sin extrema variant så kan man korta både skägg och benbehåring.

Annars är borderterrier ett utmärkt val. Men då skall du vända dig till kennlar med hundar som har meriter i bruks/lydnad/jakt.

De andra terrier varianterna är också trevliga hundar. Vissa behöver man lite mer hårda nypor för att forma till trevliga hundar. Men min erfarenhet är att en terrier som får rätt uppfostran, och daglig träning faktiska är mycket trevliga hundar.

Men de flesta strävhåriga hundar tappar päls de med.. det får du ju inte glömma bort. Om du vill vara garanterad att slippa pälstappande så finns det ju raser som inte tappar päls.
De som är odrägliga är de som fått göra som de vill....

Jo det är klart, alla hundar som har päls fäller ju mer eller mindre mkt.
Airedaleterriern gillar jag skarpt, har kikat på den lite smått för länge sedan.
Men den är helt klart en stark kandidat.

Jag som hade besämt min nästa ras.:(

Tur att det finns så många olika alternativ på både päls och pälslängd.

Nu är min valp bara 15 veckor och det är min första dvschnauzer... men allmänt så ses dvschnauzrar (heter det så i plural???) som väldigt lättlärda och min valp vill verkligen lära redan nu. Han är superobesrvant i skogen etc (fast vi har ju inte kommit in i slyngelåldern än så vad vet jag... :rofl:).

När man talar om pälsen så har ju schnauzer ett speciellt utseende. Jag är inte superförtjust i den allra kortaste (utställningsfrisyren) utan kommer nog att ha en lite vildare... Men ändå så han ser ut som en dvschnauzer.

Det där med skälligheten är väldigt individuellt. När jag berättar för folk att jag skaffat en schnauzer rynkar en del på näsan och frågar om inte de är väldigt skälliga... Wilton skäller aldrig - med undantag när det kommer en hund utanför tomten eller om det ringer på dörren. Det är inget jobbigt oavbrutet skällande utan ett par tre skall för att berätta för oss att det kommer någon. Så länge det är på den här nivån tycker jag att det är helt ok, men vissa kanske tycker att det är en skällig hund för att han varnar? Han skäller aldrig när man leker eller är ute i skogen...

Oavsett vilken ras du väljer så har du en härlig tid framför dig! Lycka till! :bump:

Airedaleterriers är dock rent ut sagt skitjobbiga att trimma och hålla snygga i pälsen om man är en ovan plockare :angel:

*Minns ännu plågan efter min första plockning av airedaleterrier* :eek:

Nuförtiden är det inga större problem att dra till en sådan, men i början...Fy :crazy:

Vi har en mellanschnauzer (heter visst bara Schnauzer nu för tiden). Den klart trevligaste hunden jag har träffat! Energisk (även nu vid 12 års ålder...), arbetsvillig, stabil och snäll mot alla inklusive barn. Vi har inte tränat lydnad med våran men jag känner till många som har lyckats bra med sina. Det är dock ingen mesig nybörjarhund utan kräver konsekvens och framför allt aktivering. Men det är dom ju inte ensamma om.

Skäller gör han bara när det kommer ngn och han slutar direkt när han ser vem det är eller man säger till honom. Har lite svårt att vara ensam men det beror nog mest på att vi inte har vant honom. Han är nästan aldrig ensam hemma.

kl

Bouvier des Flandres, är ju också en hund med päls som inte "fäller", du kan trimma eller klippa.

jag röstar på schnauzer. går bra att trimma ner helt i ansiktet om man inte vill ställa ut. men det är lite helgerån. speciellt de stora är ju supervackra med lite lagom skägg. snygg!. bilden finns på http://www.afrs.info/ och där finns många fler bilder att dregla över.

airedaleterriern är också trevlig, men vad jag har förstått så måste man vara mycket noga med vilka linjer hunden kommer ifrån, rasen har en del problem med mentaliteten.

Senast ändrad:

Airedaleterriers är dock rent ut sagt skitjobbiga att trimma och hålla snygga i pälsen om man är en ovan plockare :angel:

*Minns ännu plågan efter min första plockning av airedaleterrier* :eek:

Nuförtiden är det inga större problem att dra till en sådan, men i början...Fy :crazy:

Jessicah lämnar hunden på trimmet i stan,det hör ju jag med en gång.;)

Martha: Min bästa vän har en Bouvier, mkt omtyckt men inte riktigt min typ av hund.

Jag funderar på att göra nakenhundar av dom 2 hundarna jag redan har så länge.:devil:
Atjooo! (fniss)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 884
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
678
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 034
Senast: Sasse
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 458
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18